Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor learsi » 27 jul 2014 16:29

Er zijn nogal verschillende gedachten over het "trekken" uit Joh.6:44. Zelfs of het wel toegestaan is om daar enige invulling aan te geven.
Het is mijn bedoeling om eens te inventariseren wat zoal de gedachten over dit "trekken" zijn. Wat daar juist wel (of niet) onder verstaan kan/mag/moet worden.
Refowebforum heeft een redelijk pluriforme samenstelling en het lijkt me voor een ieder nuttig om eens kennis te nemen van elkaars gedachten.
Dit draadje moet vooral gezien worden als een inventarisering.
Niet zozeer om er over te redetwisten maar om er eens van gedachten over te wisselen. :wink:

Een en ander naar aanleiding van de vraag die "van slooten" aan "Bambi" stelde.

Het staat onder "geloof en leven" zodat ook persoonlijke ervaringen m.b.t. dit trekken aan de orde kunnen/mogen komen.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor naamloos » 27 jul 2014 17:40

Ik zie het in dezelfde lijn als wanneer (tegenovergesteld) de wereld je trekt, je ergens toe aangetrokken voelen.
Daarom snap ik niet waarom sommigen bijna paniekerig reageren als gezegd wordt dat je voor Jezus kiest.
Niemand kiest voor iets of iemand als er niets is wat je trekt.
Daarom denk ik dat de bijbel zoveel verschillende manieren gebruikt om ons over de streep te krijgen.
En niet alleen de bijbel, God gebruik ook je persoonlijke omstandigheden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mealybug » 27 jul 2014 18:54

learsi schreef:Er zijn nogal verschillende gedachten over het "trekken" uit Joh.6:44. Zelfs of het wel toegestaan is om daar enige invulling aan te geven.

h.g.
Learsi

Er wordt aan wel hogere zaken invulling gegeven, lijkt me.
Jezus zei deze woorden voordat Zijn Vader hem gezegd had , dat hem alle macht in de hemele en op aarde zou worden gegeven.
Als dat tijdperk aan zou breken, en dat was al heel spoedig daarna, ( als Ik van de aarde verhoogd ben) ,zal Ik allen tot Mij trekken (Joh. 12:32).

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2014 09:29

Het is toch iets wat van beiden kanten moet komen eerbiedig gezegd.

De Vader die de mens tot Hem wilt trekken, maar de mens moet hier wel toe bereid zijn.

Het onderstaande lied verwoord het prachtig.

Heel vroeger zong Janneke Slagter dit lied al.....

klik hier (vanaf minuut 8, Zijn Liefde zocht mij teder....)

Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivel zonde macht.
Hij legde m’op Zijn schouders neer
en bracht mij op de kudde weer.

Refrein:

Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij;
door genade ben ‘k een kind van God,
door genade ben ‘k een kind van God.

Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
‘k Heb vreed’ en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

Om voor mijn schuld te boeten,
verdroeg Hij smaad en hoon,
verwond aan hand en voeten,
op ‘t hooft een doornenkroon.
En Hij die mij het leven gaf,
droeg ook voor mij de zonde straf.

Nu is Hij weer verrezen
en zit aan ‘s Vaders zij.
Zijn Naam zij lof geprezen,
daar bidt Hij thans voor mij;
van waar nog steeds de kracht van ‘t bloed,
mij voor des satans macht behoedt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mona » 28 jul 2014 10:29

MoesTuin schreef:De Vader die de mens tot Hem wilt trekken, maar de mens moet hier wel toe bereid zijn.
Moestuin, misschien begrijp ik je niet goed, maar bedoel je dat de Vader de mens trekt als Hij ziet dat de mens er bereid voor is?

Dat gaat niet helemaal op met het lied wat je citeert:
Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivels zonde macht.
In dit lied komt duidelijk naar voren dat Zijn liefde mij eerst zocht.
Dat lijkt mij inderdaad heel bijbels.

Door Gods trekkende liefde gaat de mens voor Hem kiezen/leven/zich bekeren
Het gaat niet buiten de mens om, maar de oorsprong ligt bij God.
Als God een mens trekt, gaat die dingen doen en keuzes maken waarvan hij nooit gedacht had te zullen doen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2014 10:32

zo bedoel ik het ook....
Maar de mens kan ook verzet leveren, maar Gods Liefde is Groter, hoe dan ook.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 10:33

MoesTuin schreef:Het is toch iets wat van beiden kanten moet komen eerbiedig gezegd.

De Vader die de mens tot Hem wilt trekken, maar de mens moet hier wel toe bereid zijn.


Nee MoesTuin, dat is nou het eeuwig Wonder, dat wij niet willen, maar de Heilige Geest maakt ons gewillig!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 11:10

MoesTuin schreef:zo bedoel ik het ook....
Maar de mens kan ook verzet leveren, maar Gods Liefde is Groter, hoe dan ook.

Inderdaad, zo wederstonden de meeste joden ook Zijn heilige Geest.

''En zij wederstonden de Heilige Geest maar de apostelen verheugden zich in hun Heere en dat zij waardig geacht waren, om voor Christus' Naam smaadheid en pijn te verdragen maar de Geest pleit nu ook:
Die Mij volledig zal belijden voor Mijn Vader, Die in de hemel troont, diegenen zal Ik ook belijden voor Mijn hemelse Vader.''

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 11:11

schelpje3 schreef:Nee MoesTuin, dat is nou het eeuwig Wonder, dat wij niet willen, maar de Heilige Geest maakt ons gewillig!


Waarom geschiedde dat niet met de joden dan?

Jvslooten

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Jvslooten » 28 jul 2014 13:22

mealybug schreef:Waarom geschiedde dat niet met de joden dan?

Dat staat in Romeinen 11, met name in de volgende verzen:

7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

Jvslooten

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Jvslooten » 28 jul 2014 13:26

mealybug schreef:Waarom geschiedde dat niet met de joden dan?
Overigens geschiede het ook met heel veel joden wel. Een substantieel deel werd in de eerste eeuw al door de bediening van de apostelen en het werk van de Heilige Geest tot het christelijk geloof getrokken. Maar de volheid van het gehele joodse volk zal pas veel later ingaan, inderdaad.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mona » 01 aug 2014 15:39

Bunyan in zijn boek 'komen tot Christus':
Kom, en je bent getrokken!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Jvslooten » 01 aug 2014 19:44

Het trekken van de Vader is in ieder geval niet vrijblijvend. Het trekken van de Vader is onwederstandelijk. Want wie heeft Zijn wil weerstaan? Dit blijkt ook wel uit de preek die de Heere Jezus houd in Kaparnaum [joh. 6] waarin het trekken van de Vader ter sprake komt.

In v. 37 lezen we: "ALLES wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen.." Dit is het eerste bewijs dat het trekken Van de Vader niet te weerstaan is. ALLES wat Hij trekt komt tot Jezus, en dien zullen BESLIST NIET uitgeworpen worden.

Het tweede bewijs is v. 39: "..dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van ALLES wat Hij Mij gegeven heeft, NIETS verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag." Van alles wat de Vader trekt is het ook de Vaders wil dat geen daarvan verloren zal gaan. En Jezus zal de wil van de Vader ten volle vervullen, zoals Hij ook Zelf zegt: "Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft. (Joh. 5:30).

Derde bewijs, v. 44: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik ZAL hem doen opstaan op de laatste dag." Jezus zegt: Ik ZAL hem doen opstaan op de laatste dag. Wie? Hij die door de Vader getrokken is. De zekerheid van het heil ligt dus in het trekken van de Vader. En het is zeker waar, de enige weg waarlangs een mens het heil deelachtig kan worden is door de weg van het geloof. Maar het geloof wordt gewerkt en bewerkt en gesterkt door het trekkende werk van de Vader. Wie door de Vader getrokken wordt, krijgt in Christus het Leven. Er is geen discrepantie tussen het werk van de Vader en de Zoon. Wie wordt getrokken door de Vader, ZAL worden opgewekt door de Zoon. Christus en de Vader zijn EEN.

Vierde bewijs, v. 45:"IEDER dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." Ieder, zegt het vleesgeworden Woord. Niemand uitgezonderd. Een IEDER die door de Vader geleerd wordt, getrokken, "komt tot Mij". Het is onmogelijk om het van God geleerde naast je neer te leggen. Als de Vader dóór de Geest iemand heeft overtuigd van waarheid en schuld en van heil en verlossing, dan is er nog slechts een optie, zegt Jezus: "[die] komt tot Mij." De Vader trekt. Onwederstandelijk.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Teus » 01 aug 2014 20:59

Wordt iedereen wedergeboren dan?
Joh 12:32 En Ik, als Ik van de aarde verhoogd ben, zal ik allen naar Mij toe trekken
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Bambi » 01 aug 2014 21:00

Jvslooten schreef:Het trekken van de Vader is in ieder geval niet vrijblijvend. Het trekken van de Vader is onwederstandelijk. Want wie heeft Zijn wil weerstaan? Dit blijkt ook wel uit de preek die de Heere Jezus houd in Kaparnaum [joh. 6] waarin het trekken van de Vader ter sprake komt.

In v. 37 lezen we: "ALLES wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen.." Dit is het eerste bewijs dat het trekken Van de Vader niet te weerstaan is. ALLES wat Hij trekt komt tot Jezus, en dien zullen BESLIST NIET uitgeworpen worden.

Het tweede bewijs is v. 39: "..dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van ALLES wat Hij Mij gegeven heeft, NIETS verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag." Van alles wat de Vader trekt is het ook de Vaders wil dat geen daarvan verloren zal gaan. En Jezus zal de wil van de Vader ten volle vervullen, zoals Hij ook Zelf zegt: "Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft. (Joh. 5:30).

Derde bewijs, v. 44: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik ZAL hem doen opstaan op de laatste dag." Jezus zegt: Ik ZAL hem doen opstaan op de laatste dag. Wie? Hij die door de Vader getrokken is. De zekerheid van het heil ligt dus in het trekken van de Vader. En het is zeker waar, de enige weg waarlangs een mens het heil deelachtig kan worden is door de weg van het geloof. Maar het geloof wordt gewerkt en bewerkt en gesterkt door het trekkende werk van de Vader. Wie door de Vader getrokken wordt, krijgt in Christus het Leven. Er is geen discrepantie tussen het werk van de Vader en de Zoon. Wie wordt getrokken door de Vader, ZAL worden opgewekt door de Zoon. Christus en de Vader zijn EEN.

Vierde bewijs, v. 45:"IEDER dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." Ieder, zegt het vleesgeworden Woord. Niemand uitgezonderd. Een IEDER die door de Vader geleerd wordt, getrokken, "komt tot Mij". Het is onmogelijk om het van God geleerde naast je neer te leggen. Als de Vader dóór de Geest iemand heeft overtuigd van waarheid en schuld en van heil en verlossing, dan is er nog slechts een optie, zegt Jezus: "[die] komt tot Mij." De Vader trekt. Onwederstandelijk.

Met deze verklaring loop je toch vast op de tekst:
"Velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren."

Want dat roepen is ook trekken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten