rotterdam schreef:
Mijn angstige vermoedens blijken waar.
Jij, jouw kerk (groep) heeft het wel begrepen en anderen niet.
Zij weten het immers allemaal al, gaan naar de kerk, horen de woorden van de doopsgezinde predikant
En jij leeft in de veronderstelling dat doopsgezinden hierin (Zij weten het immers allemaal al) afwijken van andere kerkgangers ? Wakker worden vriend.
Nee hoor. Bij welke kerk denk je dat ik zit? Fout, ik ben namelijk lid van geen enkele kerk, ik ga op zondag naar verschillende kerken. Juist omdat geen enkele kerk de waarheid in pacht heeft (ook niet als zij dat zelf wel denken), want we leven in een gebroken wereld met zondige mensen die altijd weer hun eigen draai aan het evangelie geven.
Maar dat betekent niet dat alles dus maar ermee door kan. De vrijzinnigen, waaronder de doopsgezinde gemeente, vervagen en 'versoften' en kalven het evangelie zo af, dat er niks meer van overblijft Er is gewoon geen enkele reden om naar zo een kerk te gaan, er wordt immers geen nood tot bekering gepredikt. Daarom behoort deze kerk niet langer tot de kerken waar ik weleens heen ga, na één kerkdienst had ik het wel al gezien.
Wat mij eraan bevalt is dat er opener gedacht wordt. Geen exegese met vaststaande uitkomst. Mensen zijn opvallend veel breder georiënteerd, weten wie Camus, Socrates of Spinoza zijn en hebben die vaak ook gelezen. Je afwijkende mening wordt gerespecteerd.
Dit is zo elitair, zie je dat zelf niet? Het hebben gelezen van die filosofen is alleen weggeleg voor de allerhoogst opgeleiden en allerhoogste elite van ons land. Daarmee geef je dus al toe dat deze 'kerk' er alleen maar is voor de elite. Het kan nooit een kerk van het volk zijn.
Dit bevestigt mijn gevoel dat deze 'kerkdiensten' meer colleges zijn dan echte diensten waar de Boodschap gepredikt wordt.
Ik zou je zeggen Xenius, verspil je tijd hier niet aan Als je je niet in de kerk thuisvoelt, zoals de kerk waar je vandaan komt (HHK?), ga dan tenminste zélf opzoek. Maar van deze 'college-kerkdiensten' die het Evangelie afkalven word je echt niet wijzer. Ja, misschien in aards opzicht, maar niet in geestelijk opzicht.