Doopsgezinde kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Re: Doopsgezinde kerk

Berichtdoor EenVasteBurcht » 27 jul 2014 11:13

rotterdam schreef:
Mijn angstige vermoedens blijken waar.
Jij, jouw kerk (groep) heeft het wel begrepen en anderen niet.

Zij weten het immers allemaal al, gaan naar de kerk, horen de woorden van de doopsgezinde predikant

En jij leeft in de veronderstelling dat doopsgezinden hierin (Zij weten het immers allemaal al) afwijken van andere kerkgangers ? Wakker worden vriend.

Nee hoor. Bij welke kerk denk je dat ik zit? Fout, ik ben namelijk lid van geen enkele kerk, ik ga op zondag naar verschillende kerken. Juist omdat geen enkele kerk de waarheid in pacht heeft (ook niet als zij dat zelf wel denken), want we leven in een gebroken wereld met zondige mensen die altijd weer hun eigen draai aan het evangelie geven.

Maar dat betekent niet dat alles dus maar ermee door kan. De vrijzinnigen, waaronder de doopsgezinde gemeente, vervagen en 'versoften' en kalven het evangelie zo af, dat er niks meer van overblijft Er is gewoon geen enkele reden om naar zo een kerk te gaan, er wordt immers geen nood tot bekering gepredikt. Daarom behoort deze kerk niet langer tot de kerken waar ik weleens heen ga, na één kerkdienst had ik het wel al gezien.

Wat mij eraan bevalt is dat er opener gedacht wordt. Geen exegese met vaststaande uitkomst. Mensen zijn opvallend veel breder georiënteerd, weten wie Camus, Socrates of Spinoza zijn en hebben die vaak ook gelezen. Je afwijkende mening wordt gerespecteerd.

Dit is zo elitair, zie je dat zelf niet? Het hebben gelezen van die filosofen is alleen weggeleg voor de allerhoogst opgeleiden en allerhoogste elite van ons land. Daarmee geef je dus al toe dat deze 'kerk' er alleen maar is voor de elite. Het kan nooit een kerk van het volk zijn.
Dit bevestigt mijn gevoel dat deze 'kerkdiensten' meer colleges zijn dan echte diensten waar de Boodschap gepredikt wordt.

Ik zou je zeggen Xenius, verspil je tijd hier niet aan Als je je niet in de kerk thuisvoelt, zoals de kerk waar je vandaan komt (HHK?), ga dan tenminste zélf opzoek. Maar van deze 'college-kerkdiensten' die het Evangelie afkalven word je echt niet wijzer. Ja, misschien in aards opzicht, maar niet in geestelijk opzicht.

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 27 jul 2014 11:30

Denk je dat alle kerkgangers in de refo wereld alle tekstexegeses kunnen volgen die over hen heen gestrooid worden tijdens de diensten? Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet zo is.

Zelf op zoek? Denk dat ik die zoektocht al een hele tijd geleden ingezet heb.

Beetje raar oordeel cq advies

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 27 jul 2014 12:33

Je hoeft niet alles te begrijpen in een dienst. Maar wat je in de meeste refodiensten toch kunt begrijpen, is de Boodschap die ik hier al eerder had beschreven.

En laat die nu juist ontbreken in de doopsgezinde gemeente, of in zeer beperkende, bedekte termen gepredikt worden.

Laat ik het eens over een andere boeg gooien: Xenius, wat zoek je precies in de doopsgezinde gemeente? Waarom ga je hier heen? Laat ik deze vraag eens open stellen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 27 jul 2014 12:35

Xenius schreef:Wat mij eraan bevalt is dat er opener gedacht wordt. Geen exegese met vaststaande uitkomst. Mensen zijn opvallend veel breder georiënteerd, weten wie Camus, Socrates of Spinoza zijn en hebben die vaak ook gelezen. Je afwijkende mening wordt gerespecteerd.
EenVasteBurcht schreef:Dit is zo elitair, zie je dat zelf niet? Het hebben gelezen van die filosofen is alleen weggeleg voor de allerhoogst opgeleiden en allerhoogste elite van ons land. Daarmee geef je dus al toe dat deze 'kerk' er alleen maar is voor de elite. Het kan nooit een kerk van het volk zijn.
Dit bevestigt mijn gevoel dat deze 'kerkdiensten' meer colleges zijn dan echte diensten waar de Boodschap gepredikt wordt.
Jullie hebben allebei gelijk. Ik vind het persoonlijk zó'n opluchting als ik eens in een kerk kom waar mensen wél bewust zijn van hun omgeving, van de historie, weet hebben van filosofische stromingen, zelf nadenken en een eerlijke, open houding hebben.

Het toeval wil dat de gemiddelde volkskerkganger dit niet doet. Die leest geen oude filosofen. Die weet niet veel van kerkhistorie. Die heeft geen ruime blik en kan mensen met andere overtuigingen respecteren.

Jammer dat er zó weinigen bestaan die beide kanten (proberen te) omarmen. En ook niet zo gek dat de 'ingelezen vrijzinnige elite' zich in dit geval afzonderd van de 'orthodoxe volkskerkganger'.
"Een libelle zweeft over het water..."

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 27 jul 2014 16:45

Wat ik zoek, ik wil het heel algemeen stellen, is een kerk die bij mijn uitgangspunt past waarin ik een Godsbeeld heb dat me aanvult, liefde geeft en me tot steun is. Geen uitsluiting om sekse. Waar ik vanaf wil is de kerk die de mens als zondig ziet en benadrukt. Niet de dogma's.

Het moet ontwikkelen, open zijn en geen oogkleppen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jul 2014 17:18

Delen van de PKN en de OKKN komen in jouw buurt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 jul 2014 17:20

Evenals evangeliegemeenten en pinkster.. :)

Welke plaats woon je?
Misschien weet ik nog wel een gemeente :)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 jul 2014 17:59

EenVasteBurcht schreef:En jij leeft in de veronderstelling dat doopsgezinden hierin (Zij weten het immers allemaal al) afwijken van andere kerkgangers ? Wakker worden vriend.
Nee hoor. Bij welke kerk denk je dat ik zit? Fout, ik ben namelijk lid van geen enkele kerk, ik ga op zondag naar verschillende kerken. Juist omdat geen enkele kerk de waarheid in pacht heeft (ook niet als zij dat zelf wel denken), want we leven in een gebroken wereld met zondige mensen die altijd weer hun eigen draai aan het evangelie geven.

Maar dat betekent niet dat alles dus maar ermee door kan. De vrijzinnigen, waaronder de doopsgezinde gemeente, vervagen en 'versoften' en kalven het evangelie zo af, dat er niks meer van overblijft Er is gewoon geen enkele reden om naar zo een kerk te gaan, er wordt immers geen nood tot bekering gepredikt. Daarom behoort deze kerk niet langer tot de kerken waar ik weleens heen ga, na één kerkdienst had ik het wel al gezien.

Vreemd, ik begrijp je niet. Ik heb zeker niet gesuggereerd dat jij tot een bepaalde kerk zou horen.
Je leest niet goed.
Je suggereerde dat het voor doopsgezinden zinloos was om naar hun eigen kerk te gaan omdat ze "het allemaal wel weten" en ik stelde slechts de vraag of dat je denkt dat dit afwijkt van andere kerken.
De rest van je verhaal hebben we al besproken, dat is een persoonlijk waardeoordeel van jou waarmee je de geloofsbeleving van miljoenen mensen zo het vuilnisvat in kiepert.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 jul 2014 18:49

Xenius schreef:Denk je dat alle kerkgangers in de refo wereld alle tekstexegeses kunnen volgen die over hen heen gestrooid worden tijdens de diensten? Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet zo is.

Zelf op zoek? Denk dat ik die zoektocht al een hele tijd geleden ingezet heb.

Beetje raar oordeel cq advies

Wij waren onlangs bij een doopdienst in een kerk (ik zeg niet welke, dan word ik al te duidelijk) maar de dominee was lekker "op stoom", de preek was maximaal 10 minuten bezig en toen hadden en de Rooms Katholieken, en de Baptisten en de vrijzinnigen een veeg uit de pan te pakken.
Na afloop zeiden de mensen "ja ja dominee heeft het weer goed gezegd, stevige preek, we mogen wel blij zijn met zo'n goeie dominee".

het ware te wensen
dat sommige mensen
hun eigen gebreken
eens beter bekeken
dan zouden zij het kletsen en praten
over anderen wel laten.

Dit is niet Camus, Socrates of Spinoza, maar wel een waarheid als een koe.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 27 jul 2014 20:35

rotterdam schreef:Het verband heb je dus zelf aangebracht.

:lol: Grapjas, ik heb een vergelijking gemaakt die jij uit z'n verband hebt gerukt.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 27 jul 2014 20:45

rotterdam schreef:Daar ben ik ook bang voor, daarom reageerde ik.

rotterdam schreef:Mijn angstige vermoedens blijken waar.

Maak je niet zo druk kerel je hoeft toch helemaal niet bang te zijn voor andermans mening/overtuiging joh. Je hebt het zelf al zo mooi onder woorden gebracht:
rotterdam schreef:het ware te wensen
dat sommige mensen
hun eigen gebreken
eens beter bekeken
over anderen wel laten.

Stop eens met veroordelen van wat niet naar jouw norm is en reflecteer eens op je eigen gedichtje....

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 27 jul 2014 21:03

rotterdam schreef:
Wij waren onlangs bij een doopdienst in een kerk (ik zeg niet welke, dan word ik al te duidelijk) maar de dominee was lekker "op stoom", de preek was maximaal 10 minuten bezig en toen hadden en de Rooms Katholieken, en de Baptisten en de vrijzinnigen een veeg uit de pan te pakken.
Na afloop zeiden de mensen "ja ja dominee heeft het weer goed gezegd, stevige preek, we mogen wel blij zijn met zo'n goeie dominee".

het ware te wensen
dat sommige mensen
hun eigen gebreken
eens beter bekeken
over anderen wel laten.

Dit is niet Camus, Socrates of Spinoza, maar wel een waarheid als een koe.

Het is me volkomen onduidelijk wat je hiermee duidelijk wilt maken

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 jul 2014 21:13

Xenius schreef:Wat ik zoek, ik wil het heel algemeen stellen, is een kerk die bij mijn uitgangspunt past waarin ik een Godsbeeld heb dat me aanvult, liefde geeft en me tot steun is. Geen uitsluiting om sekse. Waar ik vanaf wil is de kerk die de mens als zondig ziet en benadrukt. Niet de dogma's.

Dus jij zoekt een kerk die de mens als goed ziet en geen oogkleppen opheeft?
Maar toch wel over God praten?

Die bestaat niet, want Jezus heeft nu net aan het kruis gehangen voor onze zonden die we dagelijks doen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 27 jul 2014 21:36

Xenius schreef:Wat ik zoek, ik wil het heel algemeen stellen, is een kerk die bij mijn uitgangspunt past waarin ik een Godsbeeld heb dat me aanvult, liefde geeft en me tot steun is. Geen uitsluiting om sekse. Waar ik vanaf wil is de kerk die de mens als zondig ziet en benadrukt. Niet de dogma's.

De Kerk is een uitvinding van Jezus Christus zelf. Hij heeft beloofd om daarvoor te zorgen tot aan het einde van de wereld. Het gaat in de Kerk dus, als het goed is, altijd over Christus en Zijn werk. Hij herstelde de relatie tot de Vader door voor alle zonden te betalen. Hoewel de zonden daardoor geen blokkade meer vormen kunnen deze ook niet zomaar onder het tapijt worden geveegd. De mens is naar zijn aard zondig en kan alleen tot de Vader komen via Christus Zijn Zoon. Aan die "weldaad" heb je alléén deel wanneer je die met een gelovig hart aanneemt. Geloven dus! Daar is niks dogmatisch aan.

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 28 jul 2014 09:18

@rotterdam tsja misschien moet jij eens iets lezen over drogredenen

Dogma's in de kerk, uiteraard bedoel ik de kerk zoals wij die met zijn allen hebben vormgegeven en uitvoeren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”