Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Spreeuw » 25 jul 2014 12:03

Ik heb al verschillende predikanten horen waarschuwen tegen het bezoeken van een café/kroeg. Het valt mij op dat predikanten vaak waarschuwen voor dezelfde zonden, zoals sportverdwazing, het luisteren van popmuziek, het bezoeken van een café enzovoorts. Is het terecht dat het bezoeken van een café afgewezen wordt?

Majiem
Mineur
Mineur

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Majiem » 25 jul 2014 12:13

Nee.
deep water faith in the shallow end

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jul 2014 12:24

Majiem schreef:Nee.

Waarom waarschuwen dominees er dan zo vaak tegen?

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 25 jul 2014 12:30

Om de drank, de muziek en de mogelijkheden om tot zonde te vervallen.
Dit is m.i. niet genoeg reden om daarom het bezoek aan het café af te wijzen.

Overigens neem ik hier voor het gemak aan dat we het niet hebben over het bezoeken van een
eetcafé, maar om een bezoek in de avonduren.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jul 2014 12:31

Ja klopt, voornamelijk over het bezoek in de avonduren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jul 2014 12:35

Spreeuw schreef:Ik heb al verschillende predikanten horen waarschuwen tegen het bezoeken van een café/kroeg. Het valt mij op dat predikanten vaak waarschuwen voor dezelfde zonden, zoals sportverdwazing, het luisteren van popmuziek, het bezoeken van een café enzovoorts. Is het terecht dat het bezoeken van een café afgewezen wordt?

Het valt mij meer op dat predikanten zelf nooit eens naar het cafe gaan.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 25 jul 2014 12:54

Is het verkeerd om een spelletje kaart te spelen?
Nee.
Is het verkeerd om een spelletje kaart te spelen, daar grote bedragen voor in te zetten, schulden te maken en dergelijke?
Ja.

Is het verkeerd om naar een cafe te gaan?
Nee.
Is het verkeerd om naar een cafe te gaan waar goddeloze muziek te horen is, waar dronkenschap hoogtij vierd, waar Gods naam gelasterd wordt?
Ja.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jul 2014 13:14

Spreeuw schreef:Ik heb al verschillende predikanten horen waarschuwen tegen het bezoeken van een café/kroeg. Het valt mij op dat predikanten vaak waarschuwen voor dezelfde zonden, zoals sportverdwazing, het luisteren van popmuziek, het bezoeken van een café enzovoorts. Is het terecht dat het bezoeken van een café afgewezen wordt?

Niet zo vreemd dat dominee daar tegen waarschuwt.
Wij hebben jarenlang tegenover een café gewoond, de muziek ](*,) de herrie ](*,) het kotsen ](*,)
het verdriet als een vrouw haar man kwam zoeken.
Ik wil wel een kanttekening maken, als je rond een uur of half 10 een rustige gelegenheid zoekt om met iemand iets te drinken, is dat heel moeilijk. Dat is echt een gat in de markt.
De gewone restaurants sluiten de keuken om 9 uur en (met een boos gezicht) kun je dan nog een kopje koffie krijgen, maar voor een frisje of wijntje om 10 uur, ben je aangewezen op een bar of een kroeg.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 25 jul 2014 13:36

janneke7337 schreef:Is het verkeerd om naar een cafe te gaan waar goddeloze muziek te horen is, waar dronkenschap hoogtij vierd, waar Gods naam gelasterd wordt?
Ja.

Hoe langer hoe meer raak ik er van overtuigd dat we daar juist wél zouden moeten zijn.
Wie laat er licht schijnen in die duisternis?

Ja, de muziek kan vreselijk zijn, ja er is herrie en ja er wordt gekotst...in sommige gevallen zou je zeggen, dieper zinken dan dit kán niet.

Als God mij opzocht te midden van mijn ellende, wie ben ik dan om anderen niet zoeken in de hunne?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2014 13:45

Op zich ben ik het met Janneke eens. Maar ook met Majiem. Het ligt aan de motivatie.

Ga je naar een cafe voor een gezellig avondje kletsen en plezier hebben met vrienden, drankje erbij, dan zijn er cafe's waar je prima heen kan gaan en mogelijk ook cafe's waar je beter niet naartoe kan gaan.

Natuurlijk moeten we altijd bereid zijn om het Licht te brengen en moet dit in alles wat je doet een levensstijl zijn maar afhankelijk van wat je op zo'n avond gaat doen is ligt het er misschien ook wel aan wat voor cafe je dan bezoekt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2014 13:48

schelpje3 schreef:Niet zo vreemd dat dominee daar tegen waarschuwt.
Wij hebben jarenlang tegenover een café gewoond, de muziek ](*,) de herrie ](*,) het kotsen ](*,)
het verdriet als een vrouw haar man kwam zoeken.
Ik wil wel een kanttekening maken, als je rond een uur of half 10 een rustige gelegenheid zoekt om met iemand iets te drinken, is dat heel moeilijk. Dat is echt een gat in de markt.
De gewone restaurants sluiten de keuken om 9 uur en (met een boos gezicht) kun je dan nog een kopje koffie krijgen, maar voor een frisje of wijntje om 10 uur, ben je aangewezen op een bar of een kroeg.

Dat zijn wel extreme situaties. Ik had in Arnhem ook een stamkroeg en kwam ook wel in andere cafe's en al die taferelen die je hier beschrijft heb ik in die 10 jaar nooit meegemaakt (muv het te diep in het glaasje kijken maar dat kwam ook heel sporadisch voor en dan alleen met feestdagen). Genoeg barren en kroegen waar men gewoon gezellig praat, een spelletje speelt, wat drinkt, tenminste, daar wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jul 2014 14:08

Nee nee, in Arnhem worden ze nooit dronken. :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jul 2014 14:15

schelpje3 schreef:Nee nee, in Arnhem worden ze nooit dronken. :mrgreen:

Als je zelf een slok op hebt, valt het niet meer zo op.
Als je zelf nuchter bent zie je meer. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2014 14:20

In die cafe's kwam ik nooit dronken mensen tegen, ik heb in al die jaren nooit iemand in het cafe zien kotsen. Maar goed, in dorpen schijnt dat er soms wel wat erger aan toe te gaan ja. ;)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jul 2014 14:23

Marnix schreef:In die cafe's kwam ik nooit dronken mensen tegen, ik heb in al die jaren nooit iemand in het cafe zien kotsen. Maar goed, in dorpen schijnt dat er soms wel wat erger aan toe te gaan ja. ;)

Ging je zelf nuchter naar buiten?

Terug naar “Archief”