Mozes vraagt de heerlijkheid des HEREN te zien

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Mozes vraagt de heerlijkheid des HEREN te zien

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 12:43

In Exodus 33:18-23 lezen we dat Mozes de heerlijkheid des HEREN wil zien.

Exodus 33:18-23
18 Maar hij zeide: Doe mij toch uw heerlijkheid zien. 19 Hij nu zeide: Ik zal mijn luister aan u doen voorbijgaan en de naam des HEREN voor u uitroepen: Ik zal genadig zijn, wie Ik genadig ben, en Mij ontfermen, over wie Ik Mij ontferm. 20 Hij zeide: Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven. 21 De HERE zeide: Zie, bij Mij is een plaats, waar gij op de rots kunt staan; 22 wanneer mijn heerlijkheid voorbijgaat, zal Ik u in de rotsholte zetten en u met mijn hand bedekken, totdat Ik ben voorbijgegaan. 23 Dan zal Ik mijn hand wegnemen en gij zult Mij van achteren zien, maar mijn aangezicht zal niet gezien worden. (NBG'51)

Op de vraag van Mozes om de heerlijkheid van de HERE te zien, zegt de HERE tegen Mozes dat dit onmogelijk is: "Geen mens zal Mij zien en leven."

Ik heb me altijd afgevraagd: hoe kon Mozes deze vraag toch aan de HERE stellen? Had hij dit antwoord van de HERE niet kunnen weten? God sprak rechtstreeks tot Mozes; was dit voor hem niet genoeg? Is deze vraag van Mozes een zonde van Mozes?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mozes vraagt de heerlijkheid des HEREN te zien

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2014 12:49

Natuurlijk was het geen zonde, anders had God toch niet zo gereageerd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 12:53

Marnix schreef:Natuurlijk was het geen zonde, anders had God toch niet zo gereageerd?

Maar Mozes ontving niet waar Hij om vroeg.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 jul 2014 13:03

Dat zou geen (zondig) mens aan kunnen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2014 13:10

Spreeuw schreef:
Maar Mozes ontving niet waar Hij om vroeg.

Hij ontving een glimp van waar hij om vroeg. Maar niet in het geheel. God zegt ook waarom. Het is ter bescherming van Mozes. Maar dat maakt de vraag van Mozes niet fout en zondig. Dat God niet altijd geeft maar we om vragen omdat dat beter voor ons is, maakt onze vragen aan Hem nog niet zondig toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 13:10

Niet een mens Arco.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 15:25

Marnix schreef:Hij ontving een glimp van waar hij om vroeg. Maar niet in het geheel. God zegt ook waarom. Het is ter bescherming van Mozes. Maar dat maakt de vraag van Mozes niet fout en zondig. Dat God niet altijd geeft maar we om vragen omdat dat beter voor ons is, maakt onze vragen aan Hem nog niet zondig toch?

Blijft nog wel de vraag hoe Mozes tot zijn begeerte kwam om de heerlijkheid van de HERE te willen zien.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 15:39

Spreeuw schreef:Blijft nog wel de vraag hoe Mozes tot zijn begeerte kwam om de heerlijkheid van de HERE te willen zien.

Misschien dat hij al zoiets als de vervulling met de Heilige Geest had?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2014 15:50

Spreeuw schreef:
Blijft nog wel de vraag hoe Mozes tot zijn begeerte kwam om de heerlijkheid van de HERE te willen zien.

Sowieso zijn we als mensen visueel ingesteld. Zo zijn we ook wel een beetje geschapen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 16:35

Spreeuw schreef:Blijft nog wel de vraag hoe Mozes tot zijn begeerte kwam om de heerlijkheid van de HERE te willen zien.

Dat is een heilige begeerte hoor spreeuw. Paulus kon er ook zo naar uitzien, getuige zijn (eerste?) Korinthebrief. Maar het is wel een begeerte die pas na dit leven vervuld wordt. Dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 23 jul 2014 22:51

Ben ik zo vrij hier zo maar wat theorieën op los te laten:

Niets menselijks is ons vreemd: Mozes had zo intens contact met God dat zijn verlangen naar een ontmoeting groot was.
Zie het als verlangen naar iemand die heel ver weg is. Ik weet nog het verlangen naar mijn 1e grote liefde in mijn leven, die had ik nog nooit ontmoet.....(ander verhaal maar wel waar gebeurd)
Bij Mozes was het verlangen God's Heerlijkheid te ontmoeten misschien nog wel sterker dan liefdesverlangen van een man naar een vrouw.

God begreep dit verlangen van Mozes maar wij als mensen zijn niet waardig Hem te aanschouwen.
Vgl. ook het topic wat wij hebben gehad over Engelen: boodschappers van God en Zijn Heerlijkheid.
Middelaars (echter niet in zin van Gods Zoon Jezus Christhus DE Middelaar) voor het contact tussen God en mensen.
Hun stralend wittend licht, oogverblindend soms voor mensen, geven aan dat zij van God zijn gezonden.
Wie van ons, zou in onze zondige staat, in het aardse leven, God kunnen aanschouwen?

Mss geef ik het wat al te simpel weer? Maar ik wil het ook niet zo moeilijk maken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2014 23:32

Jvslooten schreef:Dat is een heilige begeerte hoor spreeuw. Paulus kon er ook zo naar uitzien, getuige zijn (eerste?) Korinthebrief. Maar het is wel een begeerte die pas na dit leven vervuld wordt. Dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.

Dus dood willen is een heilige begeerte? We leren weer bij op deze leerzame avond! ](*,)

'God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.' (Mar 12,27)

'God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.' (Luk 20,38)

Kerel, dood willen is geen heilige begeerte, want als ik dood wilde was ik wel onder de wet gebleven en had ik Christus niet nodig. Dacht je dat de dood leidt tot inzicht? Prediker dacht daar toch wat anders over.

'De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten.' (Pred 9,5)

Als rechtgeaard Gereformeerde had hij toch beter moeten weten? De doden weten alles, want zij zullen zien van aangezicht tot aangezicht ook al zijn hun ogen uitgepikt door de gieren. :shock: :roll:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 23:33

Jvslooten schreef:Dat is een heilige begeerte hoor spreeuw. Paulus kon er ook zo naar uitzien, getuige zijn (eerste?) Korinthebrief. Maar het is wel een begeerte die pas na dit leven vervuld wordt. Dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.

mohamed schreef:Dus dood willen is een heilige begeerte? We leren weer bij op deze leerzame avond! ](*,)

Hij zal het wel hebben over dat hij liever naar de hemel gaat dan hier op aarde is.
Kan me er ook wel wat bij voorstellen

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2014 23:50

Jezus zei dat wie hem gezien had de vader had gezien (Joh 14,9) en waar staat dat de doden naar de hemel gaan?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 jul 2014 00:20

mohamed schreef:Jezus zei dat wie hem gezien had de vader had gezien (Joh 14,9) en waar staat dat de doden naar de hemel gaan?

Bedoel je met doden de ongelovigen?

Of vraag je je af of gelovigen ook naar de hemel gaan, en ik dat moet onderbouwen?

Terug naar “Archief”