katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor hubert » 17 jul 2014 13:47

Faramir
Toch is de jongere katholieke generatie meer overtuigd van het eigen geloof en rechter in de leer dan de generaties die ouder zijn. Zaken als biecht en vasten die vrijwel uitgestorven waren zijn binnen de katholieke Kerk weer aan een opmars bezig. Het idee van een nieuwe ruimere parasool klint mij dan ook in de oren als iets van een generatie die (bijna) in de laatste levensfase is gekomen. Een generatie waar we binnen nu en 20 jaar afscheid van nemen.

Ik weet niet of rk jongeren nu zo anders zijn dan ouderen. Je hebt het over 'eigen geloof'. Mij zou het meer interesseren wat men gelooft en of dat in de Bijbel terug te vinden is.
Iedereen heeft een 'eigen geloof' maar het gaat m.i. om de grootst gemene delen. Biechten en vasten zijn wat mij betreft een beetje B onderwerpen. Zovelen in div kerken doen daaraan.
Onder de paraplukerk zou dat makkelijk een plaats kunnen vinden.
Maar je moet het wel willen en daar mankeert het aan ........

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 jul 2014 13:53

hubert schreef:Ik weet niet of rk jongeren nu zo anders zijn dan ouderen.

Ik wel. Ik maak beide mee.
Je hebt het over 'eigen geloof'. Mij zou het meer interesseren wat men gelooft en of dat in de Bijbel terug te vinden is.

Met eigen geloof in deze context bedoelde ik het katholieke geloof. Waarvan katholieken natuurlijk geloven dat het oa in de bijbel terug te vinden is. Katholieke jongeren kennen overigens niet een sola scriptura, dat kent de katholieke Kerk namelijk ook niet.
Iedereen heeft een 'eigen geloof' maar het gaat m.i. om de grootst gemene delen. Biechten en vasten zijn wat mij betreft een beetje B onderwerpen.

Wat mij betreft niet, de biecht is een sacrament en is daarmee een kern zaak. Met protestanten kunnen we veel samen doen, bijvoorbeeld op het gebied van diaconie. Maar dat we dingen samen doen wil niet zeggen dat we het eigen geloof betwijfelen of loochenen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 jul 2014 11:36

Faramir schreef:
Biechten en vasten zijn wat mij betreft een beetje B onderwerpen.

Wat mij betreft niet, de biecht is een sacrament en is daarmee een kern zaak. Met protestanten kunnen we veel samen doen, bijvoorbeeld op het gebied van diaconie. Maar dat we dingen samen doen wil niet zeggen dat we het eigen geloof betwijfelen of loochenen.

Maar alle "A onderwerpen" staan toch beschreven in de Apostolische geloofsbelijdenis ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jul 2014 11:39

rotterdam schreef:Maar alle "A onderwerpen" staan toch beschreven in de Apostolische geloofsbelijdenis ?

Er staan A onderwerpen beschreven in de Apostolische geloofsbelijdenis, maar niet allemaal. Tenzij je het stukje "ik geloof in de heilige katholieke Kerk" interpreteer als ik geloof in alles wat de katholieke Kerk leert inclusief de 7 sacramenten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 jul 2014 14:11

Faramir schreef:
Maar alle "A onderwerpen" staan toch beschreven in de Apostolische geloofsbelijdenis ?

Er staan A onderwerpen beschreven in de Apostolische geloofsbelijdenis, maar niet allemaal. Tenzij je het stukje "ik geloof in de heilige katholieke Kerk" interpreteer als ik geloof in alles wat de katholieke Kerk leert inclusief de 7 sacramenten.

Ware het niet dat ten tijde van het opstellen van de Apostolische geloofsbelijdenis het woord sacrament door de kerkvaders werden gebruikt het als sacramentum of mysterium voor de doop en het avondmaal, maar uitdrukkelijk ook voor de Schrift, m.a.w. er was nog geen sprake van 7 sacramenten. Pas in de twaalfde eeuw werd verder doorgedacht over de sacramenten

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jul 2014 14:30

rotterdam schreef:Ware het niet dat ten tijde van het opstellen van de Apostolische geloofsbelijdenis het woord sacrament door de kerkvaders werden gebruikt het als sacramentum of mysterium voor de doop en het avondmaal, maar uitdrukkelijk ook voor de Schrift, m.a.w. er was nog geen sprake van 7 sacramenten. Pas in de twaalfde eeuw werd verder doorgedacht over de sacramenten

En nu?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 jul 2014 17:01

Faramir schreef:En nu?

We moeten iets doen, vriend, nooit berusten in het kwaad.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 19 jul 2014 10:22

Faramir

Daarvoor moet je ook wat meer terugkijken naar de vroege kerk. Die kende al die sacramenten niet eens. Lees bv Paulus over het Avondmaal! Dat staat wel heel ver af van het huidige ritueel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 jul 2014 13:47

hubert schreef:Daarvoor moet je ook wat meer terugkijken naar de vroege kerk. Die kende al die sacramenten niet eens. Lees bv Paulus over het Avondmaal! Dat staat wel heel ver af van het huidige ritueel.

Het sacrament zal hij wellicht niet gekend hebben, het principe wel degelijk. Verder ontwikkeld geloof zich door. Daarnaast gaf ik aan wat ik een kern zaak vindt, en wel in het hier en nu.

Maar lachen, praten over oecumene een grote nieuwe paraplu en dan wel even kunnen denken dat je voor anderen kan bepalen wat kernzaken zijn. Daar ga je niets mee bereiken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2014 12:27

Fijn toch, dat jij het allemaal zo goed weet!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 aug 2014 12:50

Tante Pollewop schreef:Interessant topic.

Van huis uit en op de catechisatie in de kerk werd mij altijd uitgelegd waarom de Katholieke kerk niet deugt. Nu ik zelf wat meer Katholieken ken kom ik er steeds vaker achter dat er veel meer overeenkomsten bestaan tussen protestanten en katholieken dan ik ooit vermoed had.

Misschien komt het omdat ik catechisatie kreeg gebaseerd op documenten gericht tegen de Katholieke kerk.

Het schijnt dat katholieken ook christenen zijn. Dat wil niet iedereen weten, maar het is wel zo.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2014 12:57

Het schijnt dat katholieken ook christenen zijn. Dat wil niet iedereen weten, maar het is wel zo.

Precies, maar sommige rooms-katholieken weten dat blijkbaar niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 aug 2014 13:02

Sommige protestanten ook niet.

Tijdens de wintersportvakanties speel ik doorgaans één of twee keer op het orgel in de R.K. parochie van Wagrain (Salzburgerland/Oostenrijk) en men heeft er daar totaal geen moeite mee dat een "evangelischer Christ" het heerlijke Joseph-Mohr-Gedächtnisorgel bespeelt.

Heerlijk om tijdens de communie psalm 51 of psalm 43 (dan ga ik op tot Gods altaren) te spelen, desnoods op hele noten. :lol:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2014 13:17

Eucumene van het hart noem ik dat!
Zelf neem ik zo ook wel eens deel aan het h. Avondmaal in de rkk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 aug 2014 19:07

hubert schreef:Eucumene van het hart noem ik dat!
Zelf neem ik zo ook wel eens deel aan het h. Avondmaal in de rkk.

Elkaar herkennen bij het breken van het brood, dan vallen alle kerkmuren om. =D>

Terug naar “[Religie] - Open forum”