Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 15:50

Een teer onderwerp, die ik toch graag zou willen bespreken op dit forum. Ik weet dat er vele christenen zijn die met deze vraag worstelen. Mijn vraag is: mag je masturberen? En dan graag een antwoord vanuit christelijk oogpunt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 15:59

Spreeuw: klik eens op ZOEKEN, rechts bovenaan, voordat je een topic opent!
Als je zo graag iets wilt weten over dit onderwerp, kijk dan hier:
viewtopic.php?f=10&t=24846&hilit=masturberen

en er zijn nog meer topics waar dit uit en te na wordt bediscussieerd!!!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 16:02

schelpje3 schreef:Spreeuw: klik eens op ZOEKEN, rechts bovenaan, voordat je een topic opent!
Als je zo graag iets wilt weten over dit onderwerp, kijk dan hier:
viewtopic.php?f=10&t=24846&hilit=masturberen

en er zijn nog meer topics waar dit uit en te na wordt bediscussieerd!!!


Het topic waar jij naar verwijst, dateert uit 2011. Tijd voor een nieuw topic dus. Bovendien is mijn openingspost anders, want ik vraag naar argumenten vanuit Bijbels oogpunt.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor EdW » 05 mei 2014 13:10

Ik zou zeggen, kijk eens in de vragenrubriek. Daar is het onderwerp ook al tig keer aan de orde geweest en volgens mij zijn alle mogelijke argumenten voor en tegen daar wel genoemd.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2014 09:42

Mijn mening: Met masturberen op zich, de handeling is niet zoveel mis. Hooguit kunnen we stellen dat seks bedoeld is als geschenk aan man en vrouw, binnen hun relatie van liefde en trouw. Het probleem met mastuberen is dat je het volgens mij niet kan doen zonder gedachten. Wat je doet is dan misschien niet fout maar waar je ondertussen aan denkt wel. Je denkt bij masturberen niet aan een weiland met bloemetjes maar doorgaans aan hele andere dingen. Begeerte naar iets wat niet van jou is. Daar zit volgens mij veel meer het probleem dan bij de handeling zelf. En begeerte leidt tot zonde en de zonde tot de dood.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 13:29

Marnix schreef:Mijn mening: Met masturberen op zich, de handeling is niet zoveel mis. Hooguit kunnen we stellen dat seks bedoeld is als geschenk aan man en vrouw, binnen hun relatie van liefde en trouw. Het probleem met mastuberen is dat je het volgens mij niet kan doen zonder gedachten. Wat je doet is dan misschien niet fout maar waar je ondertussen aan denkt wel. Je denkt bij masturberen niet aan een weiland met bloemetjes maar doorgaans aan hele andere dingen. Begeerte naar iets wat niet van jou is. Daar zit volgens mij veel meer het probleem dan bij de handeling zelf. En begeerte leidt tot zonde en de zonde tot de dood.


Zijn de gedachten tijdens het masturberen per definitie zondig? Vaak wel denk ik, maar of dat altijd zo is? Die gedachten hoeven niet per se begeerten te zijn, maar kan ook iets zijn n.a.v. wat je gezien hebt op seksueel gebied en dat je daaraan terugdenkt tijdens het masturberen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor mealybug » 17 jul 2014 13:46

Spreeuw schreef:
Zijn de gedachten tijdens het masturberen per definitie zondig? Vaak wel denk ik, maar of dat altijd zo is? Die gedachten hoeven niet per se begeerten te zijn, maar kan ook iets zijn n.a.v. wat je gezien hebt op seksueel gebied en dat je daaraan terugdenkt tijdens het masturberen.


Als getrouwde man heb jij (volgens mij) zeggenschap over het lichaam van je vrouw en zij evenveel over jouw lichaam, zegt Paulus.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 13:52

mealybug schreef: Als getrouwde man heb jij (volgens mij) zeggenschap over het lichaam van je vrouw en zij evenveel over jouw lichaam, zegt Paulus.


Wat heeft dit met masturberen te maken? Masturbatie is zelfbevrediging, dus in feite seks met jezelf. Je hebt dan dus "zeggenschap" over je eigen lichaam.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor mealybug » 17 jul 2014 14:16

Spreeuw schreef:
Wat heeft dit met masturberen te maken? Masturbatie is zelfbevrediging, dus in feite seks met jezelf. Je hebt dan dus "zeggenschap" over je eigen lichaam.

Juist, daarom heeft het er alles mee te maken.
Als je getrouwd bent heb je geen zeggenschap over je lichaam, maar je vrouw.
Laatst gewijzigd door mealybug op 17 jul 2014 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 15:43

Spreeuw schreef:
Zijn de gedachten tijdens het masturberen per definitie zondig? Vaak wel denk ik, maar of dat altijd zo is? Die gedachten hoeven niet per se begeerten te zijn, maar kan ook iets zijn n.a.v. wat je gezien hebt op seksueel gebied en dat je daaraan terugdenkt tijdens het masturberen.


Dat weet ik niet maar zoals ik al zei, ik zou niet aan een weiland met bloemetjes denken. Noem eens voorbeelden van niet-zondige gedachten bij het masturberen? Als die er zijn dan denk ik dat er prima is. En dat kunnen christenen zelf denk ik dan ook wel beoordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 18 jul 2014 08:28

Marnix schreef: Dat weet ik niet maar zoals ik al zei, ik zou niet aan een weiland met bloemetjes denken. Noem eens voorbeelden van niet-zondige gedachten bij het masturberen? Als die er zijn dan denk ik dat er prima is. En dat kunnen christenen zelf denk ik dan ook wel beoordelen.


Dat valt niet mee, voorbeelden. Wat is zondig is wat niet? Denken aan lichaamsdelen van anderen (of van jezelf) kan ook tot masturbatie leiden, er hoeft niet per se begeerte te zijn (naar seks met diegene waar je aan denkt). Maar ik weet niet of dit zondig is?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor mealybug » 18 jul 2014 08:51

Spreeuw schreef: Wat is zondig is wat niet? Denken aan lichaamsdelen van anderen (of van jezelf) kan ook tot masturbatie leiden, er hoeft niet per se begeerte te zijn (naar seks met diegene waar je aan denkt). Maar ik weet niet of dit zondig is?

Zonde is doel missen, dus wat dat betreft een 10 in dit geval.
Verder is het natuurijk zo vleselijk als het maar zijn kan ipv geestelijk.
Opwinding door aan eigen lichaamsdelen te denken gaan richting narcisme/homosexualiteit, volgens mij.
Maar een psycholoog kan je vast meer vertellen daarover.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2014 10:34

Spreeuw schreef:
Dat valt niet mee, voorbeelden. Wat is zondig is wat niet? Denken aan lichaamsdelen van anderen (of van jezelf) kan ook tot masturbatie leiden, er hoeft niet per se begeerte te zijn (naar seks met diegene waar je aan denkt). Maar ik weet niet of dit zondig is?


Volgens mij is de handeling zelf op zich niet zondig maar de gedachten erbij vaak wel omdat je aan dingen denkt die de begeerte opwekken. Maar als je het zonder begeerte en verkeerde gedachten kan doen lijkt het me geen kwaad kunnen. Ik vraag me dus alleen af of dat kan. Maar dat is iets tussen jou en God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

maaarten

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor maaarten » 18 jul 2014 11:48

Marnix schreef:Hooguit kunnen we stellen dat seks bedoeld is als geschenk aan man en vrouw, binnen hun relatie van liefde en trouw.


Dat is voor nou precies de reden om te stellen dat de handeling in zichzelf al zondig is. Seks is bedoelt voor man en vrouw binnen een huwelijk, om het dan met jezelf te doen moet je denk ik een eindje van het padje af zijn.

Helaas betekent dat dat bijna alle mannen nogal van het padje af zijn......

Maar gelukkig is de heere Jezus gekomen om mensen die van het padje af zijn weer terug te brengen.

mohamed

Re: Is masturberen vanuit Bijbels oogpunt toegestaan?

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2014 00:30

Een ieder die van mening is dat masturberen zondig is moet er mee ophouden, want: 'wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde' schreef Petrus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten