Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor ajl » 14 jul 2014 10:12

Precies, zo leren ze het gewoon. Hier hebben ze ook gewoon al hun taakjes. Al stelt het nu nog niet zoveel voor, eigen kamer opruimen, bed opmaken en tafel afruimen en dekken.

Een vriendin van mij maakt elke zomer vakantie een grabbelelton waar ze 7 leuke dingen in doet ( x 4, want ze hebben 4 kinderen) en dan mogen de kinderen om de beurt 's avonds grabbelen. De leike dingen variëren van ; ijsje eten met papa, koekjes bakken met mama, morgen geen klusjes doen, kiezen wat je gaat eten etc. Vooral het ijsje eten met papa is favoriet. Als een kind iets gedaan heeft, wordt dat afgeturft en zo krijgt elk kind alle 7 dingen in de vakantie.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sterretje » 14 jul 2014 13:30

Hier ook vaste taken.
AJS moet iedere dag haar bed opmaken en kamer opruimen. Op donderdag haar bed afhalen en wasgoed in de badkamer leggen. Net als gedragen kleding opruimen in een van de drie wasmanden. (op kleur)
Verder helpen met tafeldekken en afruimen en af en toe keer stofzuigen.
RJB is eigenlijk nog te klein om echt iets te doen maar hij moet iedere morgen zijn bed opmaken (dat houdt voor hem in, recht trekken, knuffel op het kussen, en dat doet hij. Verder zijn eigen bordje en beker in de vaatwasser. En hij vindt het leuk om de vaatwasser uit te ruimen, (alles op het aanrecht zetten) dus dat laat ik hem doen.
Ik vind dat ze best wat kunnen doen, al zijn het maar kleine dingen. Meestal gaat het vanzelf, en soms met een sjaga gezicht als ze geen zin heeft...
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor ajl » 14 jul 2014 14:02

Volgens mij runnen wij ons huishouden wel enigszins op dezelfde manier. Ik vraag aan de oudste ook of deze zelf zijn bed op woensdag afhaald en kleding in de wasmanden vind ik geen taakje maar een vanzelfsprekendheid, net zoals speelgoed opruimen aan het einde van de dag.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2014 14:12

Lijkt mij ook heel normaal, als je er vroeg mee begint (denk ik, of hoop je) word het vanzelf ook wel een gewoonte of van zelf sprekend. Hier leer ik S. ook wel mee te helpen om z'n bord/bestek naar de keuken te brengen. Hij vind het wel erg leuk om te helpen met het inruimen of uit ruimen van de vaatwasser of helpen met de tafel te dekken. Vind hem nu nog wel iets te jong er voor.
En dan klapt hij in z'n handen en roept dan: tadaaam, zo. :lol:

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor bakvis » 14 jul 2014 15:33

eigen speelgoed en kleding opruimen/in je kuiste manden doen is hier ook normaal. Tuurlijk 'vergeten' ze het weleens (sommige vaak :wink: ) maar dat vind ik eigelijk geen taken maar gewoon vanzelfsprekendheid.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor liefie » 15 jul 2014 10:20

Leuk om die verhalen te lezen!
Nina helpt met best veel dingen mee en ze vind het ook leuk om te doen. Zo is Nina van de wc rollen aanvullen in de wc elke dag mag ze een schone handdoek/theedoek ophangen in de keuken.
Helpt ze met tafel dekken/afruimen.

Opruimen van speelgoed is hier ook gewoon normaal sinds ze naar het kdv gaat is het ook geen ''strijd'' meer.

Nina heeft net 2 uur lang geholpen met behang af halen :lol: Ik zei wat een rot werkje... Hoor ik Nina zeggen ik vind het een mooi rot werkje :D

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor gempa » 15 jul 2014 19:23

hier is het na het eten met zn allen opruimen , afwasmachine uit en dan weer in pakken, vloer vegen. dan kan ik daarna het aanrecht schoon maken en zuigen.
dat werkt beter als jij doet dit dan, met zn allen tegelijk en stoppen als het klaar is behalve op zaterdag en zondag. verder zijn ze verantwoordelijk voor hun eigen kamer en de vuile was. de jongste jongens help ik nog wel met hun slaapkamer , maar op de ,meiden hun kamer kom ik bijna nooit meer

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor meribel » 15 jul 2014 21:44

Jongens dit topic heeft wel wat verandert hier,
De kids hoeven hier niets te doen.,..ja wel altijd hun eigen speelgoed en troep opruimen anders ruim ik het op ( hopla in de vullis ) en dat doen ze altijd netjes, er is geen strijd over want ze weten dat ik het ook echt met veel liefde in de kliko gooi, opgeruimd staat netjes.

Andere taken vind ik zelf meer voor de ouders, ik ben tenslotte huisvrouw ( als ik werk mijn man de huisman natuurlijk ) en ze helpen als ik sporadisch ziek ben wel zo goed als ze kunnen, en de rest mogen ze lekker niets doen en spelen ( zo ben ik ook opgevoed en man ook )

Maar nav dit topic heb ik besloten dat we de tafel afruimen met elkaar gaan doen. Ze vonden het een goed idee en het ging een stuk sneller dan normaal. Heerlijk! Één pakt even een doekje, de ander gooit wat in de koelkast, ik ruim de vaatwasser op en klaar.

Dus dankzij refoweb hebben ze er een taak bij =D>

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 jul 2014 22:08

Hier alleen speelgoed en hun eigen bord/bestek/beker in de vaatwasser zetten. De rest doe ik.
Speelgoed coache ik wel.. want anders kan ik binnen no time alles weer uitzoeken.....

Vaak zijn het alleen de stiften of de buitenboel...

Kan et net zo snel zelf doen. Ooh bedden afhalen vinden ze een feest.. dus dat doen ze ook altijd!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Boerin » 15 jul 2014 22:59

meribel schreef:Jongens dit topic heeft wel wat verandert hier,
De kids hoeven hier niets te doen.,..ja wel altijd hun eigen speelgoed en troep opruimen anders ruim ik het op ( hopla in de vullis ) en dat doen ze altijd netjes, er is geen strijd over want ze weten dat ik het ook echt met veel liefde in de kliko gooi, opgeruimd staat netjes.

Andere taken vind ik zelf meer voor de ouders, ik ben tenslotte huisvrouw ( als ik werk mijn man de huisman natuurlijk ) en ze helpen als ik sporadisch ziek ben wel zo goed als ze kunnen, en de rest mogen ze lekker niets doen en spelen ( zo ben ik ook opgevoed en man ook )

Maar nav dit topic heb ik besloten dat we de tafel afruimen met elkaar gaan doen. Ze vonden het een goed idee en het ging een stuk sneller dan normaal. Heerlijk! Één pakt even een doekje, de ander gooit wat in de koelkast, ik ruim de vaatwasser op en klaar.

Dus dankzij refoweb hebben ze er een taak bij =D>

Hier hoeven ze ook niks te doen, alleen een paar speeltjes in de bak stoppen en het ijspapier niet op de grond smijten. Eerlijk gezegd vind ik met een zwabber al het speelgoed naar de hoek van de kamer vegen een stuk makkelijker dan elk prul oprapen, af en toe gebruiken zij dat ding ook of zo'n stok waar die lui het vuil uit het park mee opruimen, enig vinden ze dat. Tafel afruimen hoeft niet, maar dat willen ze graag met een doekje schoonmaken en de jongste vindt het leuk om z'n kleren keurig op te vouwen, ik wist niet wat ik zag. Ruzie maken soms wie er mag zuigen of dweilen of de keukenkastjes afsoppen. Ah mag het? We leven hier voor onze lol, ik wil niet dat ze een hekel krijgen aan opruimen. Opruimen is leuk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Duschka » 16 jul 2014 08:15

meribel schreef:Dus dankzij refoweb hebben ze er een taak bij =D>

:wink: Leuk om te lezen. Nog geen flauw idee wat mijn standpunt hierin gaat zijn, maar ben er nu wel over aan 't nadenken.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Acire » 16 jul 2014 19:19

Ik weet nog van vroeger dat ik de moeders van kinderen die niets hoefde doen van die sloofjes vond. Die waren altijd aan het rennen. Als de hagelslag niet op tafel stond was het altijd haar 'schuld' bijvoorbeeld, zij had gedekt. Ik had een beetje medelijden met ze.

Daarnaast vind ik een huishouden een gezamenlijke verantwoordelijkheid en vind ik het beter voor de ontwikkeling van de kinderen als ze met dingen mee helpen. Jong geleerd oud gedaan denk ik.
Ik heb ook in mijn werk genoeg voorbeelden gezien van mensen die niets hoefden doen thuis en het ook uit niet zichzelf oppakten toen ze ouder werden. Die moeten op hun 40ste leren hoe je een bed moet verschonen of een kast moet stoffen. 8-[

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor MissF » 16 jul 2014 19:47

Nou, sloofje was mijn moeder absoluut niet hoor, maar wij hoefden toch niks te doen. En rennen deed ze ook nooit. Er zitten 24 uren in een dag hoor. Mijn moeder werkte alleen 's avonds, we woonden niet in een villa, dus nog genoeg tijd voor veel bakkies koffie bij de buurvrouwen hoor :D

En we zijn allevier prima volwassenen geworden die echt wel dingen oppakken. De 'één meer dan de ander, maar dat is ook karakter.
Dus het gaat blijkbaar niet altijd op, gelukkig.

Wilde dat toch wel even gezegd hebben, haha. Verder ga ik er maar niet op in, wij denken er nl een beetje anders over, over kinderen klusjes laten doen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jul 2014 20:21

Klusje.. of je bord voor het gemak op et aanrecht of vaatwasser zetten vind ik wereld van verschil.
Hier hielp ik al jong mee.. maar dat wilde ikzelf ook. Altijd blijven doen. Ik zie dit terug bij m. Bij tafel dekke wil hij altijd helpen.. vaak van de wal in de sloot.. maar ach.. hij bedoelt et goed. Kan sneller zonder dan met em.

Nu ist de discussie klusjEs doen.. straks kostgeld vragen?


En.. doen jullie iets met zakgeld?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor meribel » 16 jul 2014 21:12

MissF schreef:Nou, sloofje was mijn moeder absoluut niet hoor, maar wij hoefden toch niks te doen. En rennen deed ze ook nooit. Er zitten 24 uren in een dag hoor. Mijn moeder werkte alleen 's avonds, we woonden niet in een villa, dus nog genoeg tijd voor veel bakkies koffie bij de buurvrouwen hoor :D

En we zijn allevier prima volwassenen geworden die echt wel dingen oppakken. De 'één meer dan de ander, maar dat is ook karakter.
Dus het gaat blijkbaar niet altijd op, gelukkig.

Wilde dat toch wel even gezegd hebben, haha. Verder ga ik er maar niet op in, wij denken er nl een beetje anders over, over kinderen klusjes laten doen ;)


ik herken wat MissF schrijft, mijn moeder was absoluut geen sloofje en dat we thuis geen taken of corvee ofzo hadden betekent niet dat geen dingen oppakken.


Maar met elkaar even de tafel afruimen is wel fijn. Mijn man is er nl zelden met het eten en als ik werk is hij alleen met het eten. Als man en ik nu samen waren zou het anders zijn.
En het is niet als taak of verplichting, maar vergelijkbaar met dat je je speelgoed opruimt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten