Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Regelmatig lees je berichten omtrent (het verhogen van de) AOW-leeftijd. De AOW-leeftijd gaat in de toekomst stapsgewijs omhoog. Op de site van SVB staat: "In 2019 is de AOW-leeftijd 66 jaar en in 2023 is dat 67 jaar. Vanaf 2024 wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting."
Hierbij de link (je kunt hier ook je eigen AOW-leeftijd bekijken door je geboortedatum in te vullen): https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/
Nu ben ik benieuwd of er ook Bijbelse argumenten zijn voor het "zo lang mogelijk doorwerken". Sommige van mijn familieleden klagen altijd steen en been als ze een uitspraak van een politicus horen die van mening is dat de AOW-leeftijd naar omhoog moet. Volgens mij zijn ook christelijke partijen vaak voorstander van het verhogen van de AOW-leeftijd.
In de Bijbel staat:
in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. (Genesis 3:19, NBG'51)
Mag je hieruit de conclusie trekken dat een mens in zijn leven zo lang mogelijk moet doorwerken en dat de AOW-leeftijd naar omhoog moet?
Marnix schreef:
Dat laatste is in ieder geval geen argument. Wat daar staat is een vloek, geen opdracht. Van een vloek een opdracht maken is het domste wat je kan doen. Dan kan ik ook wel in dikke winterkleren in hartje zomer op mijn werk verschijnen omdat er in de Bijbel staat dat ik moet zweten als ik werk... dus dan maar zoveel mogelijk proberen te zweten? En geen verdovingen en medische hulp bij zwangerschappen want met smart zal de vrouw kinderen baren? Zo werkt dat gelukkig niet.
Wat de ophoging van de AOW-leeftijd betreft, dat is niet zo vreemd. Toen de grens van 65 jaar werd gesteld was de levensverwachting een stuk lager dan nu, dat de AOW-leeftijd procentueel met de levensverwachting stijgt lijkt me niet meer dan logisch.
Marnix schreef:
Dat laatste is in ieder geval geen argument. Wat daar staat is een vloek, geen opdracht. Van een vloek een opdracht maken is het domste wat je kan doen. Dan kan ik ook wel in dikke winterkleren in hartje zomer op mijn werk verschijnen omdat er in de Bijbel staat dat ik moet zweten als ik werk... dus dan maar zoveel mogelijk proberen te zweten?
pannenkoek schreef:Wij zijn akkerbouwers, en gaan door met werken tot we zelf willen.
Dat kan voor de leeftijd van 70 zijn maar ook erna. Voor het zelfde geld lopen we met 75/80 nog op de boerderij.
Anoniem_89 schreef:Je leeft toch niet om te werken?
Anoniem_89 schreef:
Je leeft toch niet om te werken?
Anoniem_89 schreef:Wij (ik en mijn vrouw) werken om te leven...
Liever geen fulltime want ik moet wel van het leven genieten.
Boerin schreef:Niemand op m'n werk werkt 5 dagen per week. Ik ga dat ook nooit doen, al zouden de kinderen volwassen zijn. Dag hoor, nooit gedaan ook. Dan werk ik liever een dag minder en woon ik lekker goedkoop en een auto hoef ik ook niet.
rotterdam schreef:En als je dat werken leuk blijft vinden ?
maaarten schreef:Je leeft toch niet om te genieten?
Anoniem_89 schreef:Volgens mij ben je niet serieus?
Ik merk dat sommige mensen zich rot werken zonder er echt voor hun partner of kinderen te zijn.
Kan ook komen omdat je alle vaste lasten moet kunnen betalen.
Maar ik zou dan gewoon goedkoper gaan wonen.
Ik hoef geen tweede auto of huis met 'x' aantal kamers.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten