Wat is, de Ziel, van een mens

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2014 21:07

xsidd schreef:@Moestuin

Naar wat ik weet is de ziel van de mens, wie hij of zij is.

Dus in evenbeeld met je lichaam, heb je ook een geest die er zo uit ziet, als jou. Die zit in je lichaam normaal gesproken, maar door de dood gaat hij uit je lichaam.

Na de dood is er geen tijd meer, en is keuzes maken onmogelijk. Ik weet dit uit ervaring.

God is ZO goed geweest, om me terug te halen, van waar ik geweest ben.


Ik hoop dat je er iets aan mag hebben!

Groet.


Ik snap enkel niet goed wat je met het rood gedrukte bedoeld....dat vertaal ik vast verkeerd, misschien kun je het in 2 opzichten lezen, misschien kan je het iets toelichten.

In 2 Korinthe 5 vers 1 staat
1 Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis.

Psalm 26 vers 8 en 12

https://www.youtube.com/watch?v=Uua1RcoMcuU

Wat blijdschap smaakt mijn ziel schreef:
8
Wat blijdschap smaakt mijn ziel,
Wanneer ik voor U kniel,
In 't huis, dat Gij U hebt gesticht!
Hoe lief heb ik Uw woning,
De tent, o Hemelkoning,
Die G', U ter eer, hebt opgericht!

12
Nu stap ik rustig aan;
'k Betreed een effen baan:
Mijn God verhoort nu mijn gebed,
'k Zal Hem, met blijde klanken,
In Zijn vergaadring danken,
Wanneer Zijn gunst mij heeft gered.


Ik heb het recent meegemaakt, iemand gevonden die overleden was tijdens de slaap. het lichaam ligt stil, het leven is eruit, het lichaam blijft achter, de ziel is eruit. inderdaad.
De ziel is dan naar?
dat weet ik niet precies eigenlijk
Dat zal een mens nooit precies weten.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor xsidd » 09 jul 2014 22:00

@Moestuin

Ik wil het toelichten.. Toen ik 19 was, had ik met oud en nieuw, drugs op.Veel paddo's,heel veel alcohol. en ook geblowd., Misschien dat ik nog meer drugs had ingenomen,. maar dat weet ik niet meer.

Wel weet ik dit :

Op een gegeven moment kwam ik los van mijn lichaam,en ik zag mijn lichaam op bed liggen. En er was geen tijd meer.. Ik wist dat ik nooit meer kon kiezen, en ik was verloren. Zo voelde het ook.

Ineens verdween het huis, en alles van materie, en ik zag vuur, en er klonk gebrul van leeuwen, en een enorme massa schreeuwende, en krijsende mensen. Ik rook ook verbrand vlees.

God heeft me terug gehaald.

Ik vertel dit als uitleg,en waarschijnlijk zullen er mensen zijn, die dit niet willen horen. Of het lag allemaal aan de drugs...Ik weet dat ik de waarheid spreek, en God is mijn Getuige.
Laatst gewijzigd door xsidd op 09 jul 2014 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2014 22:11

Dat is heel persoonlijk.
Het klinkt mij eng in de oren
Maar het is jou ervaring.
Mooi!
Zeker ook de uitwerking hiervan in je persoonlijk Geloofsleven.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 08:35

xsidd schreef:Ineens verdween het huis, en alles van materie, en ik zag vuur, en er klonk gebrul van leeuwen, en een enorme massa schreeuwende, en krijsende mensen. Ik rook ook verbrand vlees.


Ik geloof dit, xsidd. Maar, er zijn zeker mensen die dit aan overtollig drugsgebruik toeschrijven. Hoe leg je het verschil uit? Hoe weet je zeker dat het echt was?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor xsidd » 07 jul 2016 22:14

Ik geloof dit, xsidd. Maar, er zijn zeker mensen die dit aan overtollig drugsgebruik toeschrijven. Hoe leg je het verschil uit? Hoe weet je zeker dat het echt was?


Ja, ik snap je vraag heel goed. Deze vraag is me ook regelmatig gesteld... Hoe ik kon/kan ik weten dat dit echt was? Ja, er is een feit waaruit voor mij blijkt dat mijn ziel echt uit mijn lichaam is geweest!! Ik had de volgende morgen, na deze ervaring een sneetje (van 1 centimeter) precies boven het midden van mijn neus, op mijn voorhoofd. En ik geloof zelf, dat op die plek mijn ziel terug kwam in mijn lichaam. Misschien lachen mensen hierom, maar dit is er gebeurd. Ik geloof dat mijn ziel(ik zonder lichaam) uit mijn lichaam is geweest toen, want ik zag mijn lichaam ook op bed liggen terwijl ik er ongeveer 2 meter boven zweefde. Je weet dat als je daar(in de hel) bent, je daar terecht zit, en ook dat je er ook NOOIT meer uit kan komen... Je voelt dat het voor eeuwig/altijd is, en je kan alleen jezelf de schuld geven... Ik ben echt dankbaar dat ik er ben uitgehaald!! Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.

Johan37
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2016 15:16

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Johan37 » 08 jul 2016 17:31

Het is maar goed dat je niet meer aan de drugs zit. Maar een ziel bestaat feitelijk niet, dat is een onderdeel van je geloof.

Elk hersendeel heeft zijn eigen functie. Het ene deel is verantwoordelijk voor de emotionele beleving en het gevoel van geluk; het andere deel heeft te maken met zintuiglijke waarneming en weer een ander met logisch denken en weer een ander met bewegen. Als een drug een bepaalde neurotransmitter beïnvloedt en de betreffende neurotransmitter komt vaak in een bepaald hersengedeelte voor, dan zal de functie die dat hersendeel heeft direct beïnvloed worden door de betreffende drug. Door overmatige drugs inname kunnen er heftig dingen gebeuren, er zijn mensen die denken dat ze kunnen vliegen en springen uit een Hotelraam naar beneden, extreme angst kom ook voor. Als je gelovig bent opgevoed en je doet dingen, die volgens je geloof zondig zijn, is het heel logisch dat deze emoties eruit komen en dat kan behoorlijk heftig zijn, een ongelovige mens die zijn hele leven nooit met het geloof is bezig geweest zal deze emoties niet hebben.

Mensen met epilepsie hebben ook vaak visioenen. Bij hoge koorts krijgen mensen ook vaak nachtmerries die heel realistische kunnen zijn, dit heb ik zelf ook ervaren het is trouwens ook een van de weinige dromen die ik heb onthouden.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 17:43

Ik snap je antwoord heel goed, xsidd, en ik geloof je ook. Wel een vraag: wat is het verschil, volgens jou, tussen de ziel en de geest?

xsidd schreef:Ja, ik snap je vraag heel goed. Deze vraag is me ook regelmatig gesteld... Hoe ik kon/kan ik weten dat dit echt was? Ja, er is een feit waaruit voor mij blijkt dat mijn ziel echt uit mijn lichaam is geweest!! Ik had de volgende morgen, na deze ervaring een sneetje (van 1 centimeter) precies boven het midden van mijn neus, op mijn voorhoofd. En ik geloof zelf, dat op die plek mijn ziel terug kwam in mijn lichaam. Misschien lachen mensen hierom, maar dit is er gebeurd. Ik geloof dat mijn ziel(ik zonder lichaam) uit mijn lichaam is geweest toen, want ik zag mijn lichaam ook op bed liggen terwijl ik er ongeveer 2 meter boven zweefde. Je weet dat als je daar(in de hel) bent, je daar terecht zit, en ook dat je er ook NOOIT meer uit kan komen... Je voelt dat het voor eeuwig/altijd is, en je kan alleen jezelf de schuld geven... Ik ben echt dankbaar dat ik er ben uitgehaald!! Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor xsidd » 08 jul 2016 21:22

@Johan39
Maar een ziel bestaat feitelijk niet, dat is een onderdeel van je geloof.
Ik ben het oneens met je stelling, dat een ziel niet feitelijk zou bestaan. Toen ik loskwam van mijn lichaam, was ik nog steeds mezelf. Mezelf, maar dan zonder lichaam. Je ziel is dus je innerlijk en ook je levensgeest in jou!

@krid
Ik snap je antwoord heel goed, xsidd, en ik geloof je ook. Wel een vraag: wat is het verschil, volgens jou, tussen de ziel en de geest?
Naar wat ik weet IS je ziel jou levensgeest, in jou lichaam. Er is dus geen verschil naar mijn weten, maar het zijn twee woorden die op hetzelfde neerkomen.
Laatst gewijzigd door xsidd op 09 jul 2016 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 22:02

xsidd schreef:Naar wat ik weet IS je ziel jou levensgeest, in jou lichaam. Er is dus geen verschil naar mijn weten, maar het zijn twee woorden die op hetzelfde neerkomen.


Misschien is het een kwestie van definitie, ik weet het niet. Zou je kunnen denken dat de mens geest is, maar een lichaam heeft en een ziel heeft, waarbij de ziel emoties, etc. bevat? Zo kan je ook het verschil tussen mens en dier verklaren. Een dier heeft wellicht ook een ziel, maar de mens heeft een ziel + lichaam en is geest. Ik denk bijvoorbeeld aan:

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

en:

En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!

Ik maak dus onderscheid tussen ziel en geest.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan37
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2016 15:16

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Johan37 » 09 jul 2016 00:54

Misschien, moet je ook verdiepen in andere boeken, dan alleen de Bijbel. Een goed boek is; Wij zijn ons brein van Dick swaab. staat ook een stuk over religie in.

Je moet je niet verheven voelen boven de dieren. Dat de mens het intelligentste wezen op aarde is betekend niet dat het ook meer waarde heeft. De meeste mensen zijn trouwens kudde dieren, daar zou ik ook bij horen als we niet in een land leefde met Godsdienst vrijheid. Ga op onderzoek uit verdiep in dingen, verlos jevan je angst.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Harmonica2 » 09 jul 2016 14:52

Johan37 schreef: Maar een ziel bestaat feitelijk niet, dat is een onderdeel van je geloof.


Deze uitspraak is een onderdeel van jouw geloof. Het is namelijk ook niet bewezen dat een ziel feitelijk niet bestaat.

Elk hersendeel heeft zijn eigen functie. Het ene deel is verantwoordelijk voor de emotionele beleving en het gevoel van geluk; het andere deel heeft te maken met zintuiglijke waarneming en weer een ander met logisch denken en weer een ander met bewegen. Als een drug een bepaalde neurotransmitter beïnvloedt en de betreffende neurotransmitter komt vaak in een bepaald hersengedeelte voor, dan zal de functie die dat hersendeel heeft direct beïnvloed worden door de betreffende drug. Door overmatige drugs inname kunnen er heftig dingen gebeuren, er zijn mensen die denken dat ze kunnen vliegen en springen uit een Hotelraam naar beneden, extreme angst kom ook voor. Als je gelovig bent opgevoed en je doet dingen, die volgens je geloof zondig zijn, is het heel logisch dat deze emoties eruit komen en dat kan behoorlijk heftig zijn, een ongelovige mens die zijn hele leven nooit met het geloof is bezig geweest zal deze emoties niet hebben.

Mensen met epilepsie hebben ook vaak visioenen. Bij hoge koorts krijgen mensen ook vaak nachtmerries die heel realistische kunnen zijn, dit heb ik zelf ook ervaren het is trouwens ook een van de weinige dromen die ik heb onthouden.


Makkelijke redenering. Je gooit alle visioenen en openbaringen op 1 hoop en doet net alsof we ze allemaal neurologisch kunnen verklaren. Onzin, ik heb heel wat uurtjes bijna dood ervaringen bestudeerd en het is totaal niet zo dat deze altijd of heel vaak logisch voortvloeien uit de religieuze opvoeding van de betreffende personen. Ook hardcore atheïsten hebben religieuze bijna dood ervaringen. En hoewel genoeg mensen idd nachtmerries of hallucinaties krijgen die heel echt voor ze aanvoelen kunnen ze vaak achteraf nog steeds prima het onderscheid maken tussen realiteit en de hallucinaties. Bij bijvoorbeeld sommige bijna dood ervaringen zien we nu juist het omgekeerde: mensen beweren juist dat de wereld waarin ze zich begaven echter aanvoelde dan de onze. Dus het is heel makkelijk om vanuit een algemeen scepticisme al deze ervaringen op 1 hoop te gooien en ze weg te redeneren met neurologische verklaringen.

Johan37 schreef:Misschien, moet je ook verdiepen in andere boeken, dan alleen de Bijbel. Een goed boek is; Wij zijn ons brein van Dick swaab. staat ook een stuk over religie in.


Dat boek heeft van vriend en vijand juist ontzettend veel kritiek gekregen. Hier een filmpje van de atheïst Herman Phillipse over de redenatie fouten in dat boek https://www.youtube.com/watch?v=ytz7r3ghAsM. De paradox is ook vrij simpel, je kan niet alle handelingen reduceren tot hersenoorzaken, want die conclusie of dat inzicht is dan ook een gevolg van hersenoorzaken en daarom onbetrouwbaar.

Je moet je niet verheven voelen boven de dieren. Dat de mens het intelligentste wezen op aarde is betekend niet dat het ook meer waarde heeft. De meeste mensen zijn trouwens kudde dieren, daar zou ik ook bij horen als we niet in een land leefde met Godsdienst vrijheid. Ga op onderzoek uit verdiep in dingen, verlos jevan je angst.


Deze sfeer merk ik steeds meer, anti-exceptionalisme. Maar de consequentie van die houding is dat je het niet meer kan veroordelen wanneer iemand bijvoorbeeld een puppy redt in plaats van een mens. Sterker nog, iemand zou nagenoeg verplicht zijn volgens die ethiek om bijvoorbeeld 3 puppy's te redden in plaats van één baby. Dit druist zo tegen ons gevoel van ethiek in en daarbij geeft het ons juist meer verantwoordelijkheid wanneer wij een bijzondere positie hebben in het dierenrijk. Geen enkele andere soort bekommert zich om het welzijn van de andere soorten.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor krid » 09 jul 2016 15:05

Harmonica2 schreef:Makkelijke redenering. Je gooit alle visioenen en openbaringen op 1 hoop en doet net alsof we ze allemaal neurologisch kunnen verklaren. Onzin, ik heb heel wat uurtjes bijna dood ervaringen bestudeerd en het is totaal niet zo dat deze altijd of heel vaak logisch voortvloeien uit de religieuze opvoeding van de betreffende personen.


Vanuit het gezichtspunt van swaab is dit toch ook logisch, Harmonica2? swaab heeft niks met God en religie, dus moet het op een andere manier verklaard worden: chemische reacties. De mens is een chemische reactie, niks meer, niks minder, volgens swaab. Uiteraard deel ik zijn mening niet.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Harmonica2 » 09 jul 2016 15:16

krid schreef:Vanuit het gezichtspunt van swaab is dit toch ook logisch, Harmonica2? swaab heeft niks met God en religie, dus moet het op een andere manier verklaard worden: chemische reacties. De mens is een chemische reactie, niks meer, niks minder, volgens swaab. Uiteraard deel ik zijn mening niet.


Ja ach, is ook weer een typisch geval van wetenschapper doet filosofische uitspraken. Niks van wat neurowetenschappers de afgelopen decennia hebben ontdekt heeft de discussie wezenlijk veranderd. Mensen als Lamme en Swaab snappen gewoon niet dat deze discussie al heel lang en op een hoger niveau is gevoerd.
Laatst gewijzigd door Harmonica2 op 09 jul 2016 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor krid » 09 jul 2016 15:27

Harmonica2 schreef:Mensen als Lamme en Swaab snappen gewoon niet dat deze discussie al heel lang en op een hoger niveau is gevoerd.


Los daarvan geloof ik dat het niet geloven in God een flinke dimensie wegneemt in het inzicht in dit soort gesprekken. Dergelijke verschijnselen, die door Swaab verklaard worden, hebben feitelijk en bewezen plaatsgevonden. Het ontkennen daarvan verandert de waarheid niet.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor rotterdam » 09 jul 2016 16:35

krid schreef:En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!


Levende zielen = levende wezens

andere vertaling ;

En God zei: ‘Het water moet wemelen van dieren en boven het land moeten de vogels vliegen langs het hemelgewelf.’


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten