Jvslooten schreef:Maar waarom ageert de Katholieke Kerk daar dan niet tegen? Of heeft dat met dat en/en of/of te maken?
Faramir schreef:Zolang de mariadevotie niet te bont wordt ageert ze daar niet tegen. Waarom zou ze ook, het past binnen het geloof en mensen hechten er waarde aan.
Maar dat mensen ergens waarde aan hechten betekend toch niet automatisch dat het goed is?
Faramir schreef:Er schiet me zo geen voorbeeld te binnen maar algemeen; ik merk in gesprekken dat protestanten a doen en daarom b uitsluiten. In het katholieke geloof kan je best a doen en nog steeds waarde hechten aan b.
Niemand kan toch twee heren dienen?
Faramir schreef:En net zo met bijbelcitaten, niet zelden zie ik protestanten elkaar bevechten met citaten. Dan is het of/of. Mijn citaat is goed en aan jouw citaat hecht ik geen enkele waarde. Of jous citaat is niet juist, hier ik duw je mijn citaat door de keel.
Sorry, maar dat is echt niet protestant/reformatorisch. Het gaat er in de reformatorische schriftuitleg alleen om dat de
interpretatie van een bepaald vers coïncident moet zijn met het geheel van de Schrift. Als jij dus vers A op een wijze interpreteert die volstrekt in strijd is met de meest voor de hand liggende interpretatie van vers B, dan moet je er niet vreemd van opkijken als iemand vraagt: ´en vers B dan?´
Faramir schreef:In het ideale geval wel.
Dat is ook de reden dat in het vroege christendom mensen niet zelden wachtte met het dopen tot aan het sterfbed. In de praktijk worden mensen gedoopt en begaan ze daarna nog diverse zonden en staat die eeuwige schat dus op de tocht.
In het ideale geval wordt iedereen die gedoopt is ook zalig inderdaad, dat ben ik met je eens. Maar door de wedergeboorte één op één over te zetten op de doop, zeg je dus eigenlijk: iedereen die wedergeboren verkrijgt in het ideale geval de zaligheid. En dan moet ik weer denken aan wat de Heilige Petrus, opnieuw tot de wedergeborenen in Christus Jezus zegt, ´´ U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die (...) en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen.´´ Dat gaat niet over een ideaal beeld, maar over een ´onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis´. Hoe kan zoiets nou op de tocht staan? Dat is iets wat ik echt niet begrijp.