Huisvrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Bartje » 04 jun 2014 14:03

is het niet opgevallen dat vaak geld als motief wordt gebruikt (in welke zin dan ook) om je hoofd boven water te houden?
mijn persoonlijke mening is dat wij (dus ook ik) verpest zijn door onze luxe.
daar mee wil ik zeggen dat wij gemotiveerd worden omdat overeind te houden.
dus kind naar de KD of wat dan ook zodat de vrouw kan werken om zo een dubbele inkomsten te hebben en onze luxe te behouden.

kijk eens waar we heen gestuurd worden naast je werk mag je ook nog voor je gezin zorgen, je naaste en je ouders.
eerst werden we bij de ouders uit huis gekeken, en nu word er verwacht dat je ouders ook nog verzorgt.
het is niet dat ik tegen de werkende vrouw bent, soms zijn vrouwen beter dan mannen.

de vraag is lijd de opvoeding van je eigen kinderen niet onder de zo ''benodigde'' luxe?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huisvrouw

Berichtdoor meribel » 04 jun 2014 14:16

och bartje,
voor sommigen zal het gelden, voor velen niet,
is een dubbel inkomen luxe?
of is het nodig om überhaupt ergens te kunnen wonen,
dat laatste geldt ook voor veel mensen.


natuurlijk is het zo dat we allemaal een stuk meer verwend zijn dan vroeger,
hoe de afgelopen 50 jaar de samenleving is veranderd, niemand had 80 jaar geleden gedacht dat het grootste risico om te sterven teveel eten is,
als dat geen luxe is.

en wat is eigenlijk precies luxe.
de luxe is dat ik geen dubbel inkomen nodig heb, maar hier hebben we een anderhalf inkomen nodig en daar komen we mee rond.
maar dat is toch ook ongekende luxe?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Ruth2 » 04 jun 2014 14:19

Met @Bartje eens!
Het meeste hebben we inderdaad aan onszelf te danken.

de vraag is lijd de opvoeding van je eigen kinderen niet onder de zo ''benodigde'' luxe?
Zeker weten, maar daar komen ze vroeg of laat nog wel achter.
Of het tij dan nog te keren is, valt te bezien.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Bartje » 05 jun 2014 10:50

meribel schreef:och bartje,
voor sommigen zal het gelden, voor velen niet,
is een dubbel inkomen luxe?
of is het nodig om überhaupt ergens te kunnen wonen,
dat laatste geldt ook voor veel mensen.


natuurlijk is het zo dat we allemaal een stuk meer verwend zijn dan vroeger,
hoe de afgelopen 50 jaar de samenleving is veranderd, niemand had 80 jaar geleden gedacht dat het grootste risico om te sterven teveel eten is,
als dat geen luxe is.

en wat is eigenlijk precies luxe.
de luxe is dat ik geen dubbel inkomen nodig heb, maar hier hebben we een anderhalf inkomen nodig en daar komen we mee rond.
maar dat is toch ook ongekende luxe?


heeft u zich wel eens afgevraagd wat u werkelijk nodig heeft om in leven te blijven en rond te bewegen en gelukkig te zijn?

laat ik een voorbeeld geven van uit mijn werk, (en voor de duidelijkheid ik ben een storingsmonteur).
ik werd enigentijd geleden naar een storing gestuurd want mevrouw had geen spanning meer.
grote paniek, want zij kon haar mobiel niet opladen, want die was zo goed als leeg.
en haar leven zou dan instorten, want dan had ze geen contact meer weet ik met wat allemaal ](*,) denk ik dan!
en ik zie dit terug in alle lage van de bevolking, men is de werkelijkheid aan het verliezen door de luxe.

ik ben niet tegen luxe, maar sta er kritisch tegenover hoe het gebruikt en gepromoot word.
het leid meer af dan dat het goed doet.
zat het laatst ook naast een meisje van 14 jaar die was aangereden door een auto.
de omstanders zeiden allemaal dat ze niet op of om keek toen ze de kruising overstak met een noodgang.
ik zag toen dat zij oordoppen in had en de muziek klonk nog.
kreeg meer medelijden met de gene die haar had aangereden dan met haar, want hij is zo wie zo de sjaak ook al was het niet zijn schuld.
luxe he?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huisvrouw

Berichtdoor meribel » 05 jun 2014 12:33

bartje, wat is je concrete voorstel?
Welke luxe wil je afschaffen?
Valt internet er ook onder eigenlijk?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Ruth2 » 05 jun 2014 17:20

Wat kun je afschaffen?

Vakantie
Auto
Nieuwe en/of dure kleding
Vaatwasser
Droger
Nieuwe/dure inrichting
Luxe versnaperingen
Abonnementen
Enz.enz.enz

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Bartje » 05 jun 2014 19:12

beste meribel,
ik wil niks afschaffen en je hoeft ook niks weg te doen.
de enige vraag die ik stel tussen de woorden in is: waar ligt je hart bij?
mijn optiek is spullen zijn maar spullen en die komen en gaan, geestelijk leven heb je maar één keer.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huisvrouw

Berichtdoor meribel » 05 jun 2014 19:22

Bartje schreef:beste meribel,
ik wil niks afschaffen en je hoeft ook niks weg te doen.
de enige vraag die ik stel tussen de woorden in is: waar ligt je hart bij?
mijn optiek is spullen zijn maar spullen en die komen en gaan, geestelijk leven heb je maar één keer.



Spullen zijn maar spullen, helemaal mee eens.
Waar je overigens wel van mag genieten.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Huisvrouw

Berichtdoor vanellus » 05 jun 2014 20:40

Bovenstaande voorbeelden van Bartje over met oordopjes fietsende tienermeisjes hebben niets met huisvrouwen/werkende vrouwen te maken.

Maar goed, als ik Ruth2 mag geloven, komen we er eerdaags wel achter hoe ernstig het is dat kinderen opgevangen worden door anderen.

Gaarne wens ik hierbij aan te tekenen dat er in mijn (oldschool onderklasse) familie altijd door vrouwen gewerkt is. Mijn overgrootmoeder van moeders kant had tien kinderen en stond 6 weken na haar bevalling alweer in het veld aardappels te rooien. De kinderen gingen mee het veld in, of werden ondergebracht bij een buurtgenoot of familielid.

Daarnaast zie ik regelmatig ouders die altijd thuis zijn, waarbij ik twijfel aan de kwaliteit van de zorg/aandacht die de kinderen krijgen.

En voorts kunnen vrouwen en mannen ook werken om andere redenen dan het verdienen van geld.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Bartje » 05 jun 2014 22:48

vanellus schreef:Bovenstaande voorbeelden van Bartje over met oordopjes fietsende tienermeisjes hebben niets met huisvrouwen/werkende vrouwen te maken.

buiten het feit dat gebeurt is, wilde ik het gebruiken als voorbeeld hoe ver de ''luxe'' ons af wil lijden in geestelijke zin.

Daarnaast zie ik regelmatig ouders die altijd thuis zijn, waarbij ik twijfel aan de kwaliteit van de zorg/aandacht die de kinderen krijgen.

En voorts kunnen vrouwen en mannen ook werken om andere redenen dan het verdienen van geld.


dat ben ik met je eens een ouder die thuis zit wil niet zeggen dat die een betere opvoeding geeft, dan een werkende.
alleen is de vraag die ik naast stel van huisvrouw: welke motieven heeft iemand om thuis te zitten of te werken.
want als iemand zegt ja dat ben ik zo gewend, vind ik geen goed argument.

zit op het moment ook met de vraag of mij vrouw thuis blijft of door wil werken.
ik weet wat ik heb gemist door het vroeg overlijden van mijn eigen moeder, maar vind niet dat, dat een goede onderbouwing.
maar mijn voorkeur heeft het wel, daardoor.
Haast u langzaam.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Boerin » 05 jun 2014 23:49

Bartje schreef:is het niet opgevallen dat vaak geld als motief wordt gebruikt (in welke zin dan ook) om je hoofd boven water te houden?
mijn persoonlijke mening is dat wij (dus ook ik) verpest zijn door onze luxe.
daar mee wil ik zeggen dat wij gemotiveerd worden omdat overeind te houden.
dus kind naar de KD of wat dan ook zodat de vrouw kan werken om zo een dubbele inkomsten te hebben en onze luxe te behouden.

kijk eens waar we heen gestuurd worden naast je werk mag je ook nog voor je gezin zorgen, je naaste en je ouders.
eerst werden we bij de ouders uit huis gekeken, en nu word er verwacht dat je ouders ook nog verzorgt.
het is niet dat ik tegen de werkende vrouw bent, soms zijn vrouwen beter dan mannen.

de vraag is lijd de opvoeding van je eigen kinderen niet onder de zo ''benodigde'' luxe?

Dan moet je man een behoorlijk inkomen hebben wil je dat voor de luxe doen en dan vinden de meeste die ik ken het juist wel prima om lekker thuis te zitten met de kids. Kan alleen niet altijd als je later wel weer wilt gaan werken als ze naar school gaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Huisvrouw

Berichtdoor bakvis » 06 jun 2014 11:08

de vraag is natuurlijk; hoeveel is écht nodig?
ik ben dan stiekum wel een beetje benieuwd :oops: wat er per maand in en uit gaat...zowel bij de 1 als bij de anderhalf en 2 verdieners.
Ik ben huisvrouw/thuisblijfmoeder dus mijn man verdient het ook alleen.
Wisselt per maand ivm overwerk maar er komt tussen de 1600 en 1950 per maand binnen aan loon. Daar leven we met 5 kinderen van. Af en toe wat oppaskids om wat bij te verdienen maar dat komt ook niet boven de 150,- in de maand uit.
Ik vraag me dan af of andere minder verdienen, of 'gewoon' te luxe leven...

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Huisvrouw

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 jun 2014 12:50

bakvis schreef:de vraag is natuurlijk; hoeveel is écht nodig?
ik ben dan stiekum wel een beetje benieuwd :oops: wat er per maand in en uit gaat...zowel bij de 1 als bij de anderhalf en 2 verdieners.
Ik ben huisvrouw/thuisblijfmoeder dus mijn man verdient het ook alleen.
Wisselt per maand ivm overwerk maar er komt tussen de 1600 en 1950 per maand binnen aan loon. Daar leven we met 5 kinderen van. Af en toe wat oppaskids om wat bij te verdienen maar dat komt ook niet boven de 150,- in de maand uit.
Ik vraag me dan af of andere minder verdienen, of 'gewoon' te luxe leven...

Wow, veel respect dat je daarvan rondkomt zeg, dat lukt echt niet iedereen. Dat inkomen is namelijk niet heel erg hoog, en dan nog 5 kinderen onderhouden. Hoe betaal je vaste lasten als je huis en je auto?

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Huisvrouw

Berichtdoor bakvis » 06 jun 2014 19:40

Wow, veel respect dat je daarvan rondkomt zeg, dat lukt echt niet iedereen. Dat inkomen is namelijk niet heel erg hoog, en dan nog 5 kinderen onderhouden. Hoe betaal je vaste lasten als je huis en je auto?


bedankt voor je respect!
Vaste lasten gaan gewoon eerst, hypotheek krijgen we elke maand van terug dus komt op kleine 500,- per maand, ziektekostenverz. hebben we collectiviteitskorting maar wel groot pakket ivm veel medische zorg voor kids-265,- elke maand. ernergie is 120,- per maand, auto weet ik zo znel niet maar we tanken maar 1 keer per maand (meestal als er net loon gestort is :wink: ) Verder veel (bak)fietsen. Boodschappen probeer ik echt met 100-125 euro per week rond te komen. Kleding krijgen we heel veel. Kopen ook veel tweede hands zoals bv tuinset, boekenkast, etc. Schoolreisjes etc. gaan van kinderbijslag net als schoenen.
Er zijn mensen die het veel en veel slchter hebben!
k Heb in Afrika gewerkt.....dat leert je ook wel ander kijken naar je eigen welvaart!
Daarom was ik ook wel benieuwd wat men dan echt te weinig inkomsten vind dat het zó noodzakelijk is om samen te werken maar wel alle kosten van kdv hebt....Ik snap dat gewoon niet....(zonder te veroordelen hoor!! prima als je graag samen werkt!) maar hoe weinig verdien je dan of hoeveel geef je juist uit als het echt nodig is om samen te werken??

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Boerin » 06 jun 2014 20:00

bakvis schreef:de vraag is natuurlijk; hoeveel is écht nodig?
ik ben dan stiekum wel een beetje benieuwd :oops: wat er per maand in en uit gaat...zowel bij de 1 als bij de anderhalf en 2 verdieners.
Ik ben huisvrouw/thuisblijfmoeder dus mijn man verdient het ook alleen.
Wisselt per maand ivm overwerk maar er komt tussen de 1600 en 1950 per maand binnen aan loon. Daar leven we met 5 kinderen van. Af en toe wat oppaskids om wat bij te verdienen maar dat komt ook niet boven de 150,- in de maand uit.
Ik vraag me dan af of andere minder verdienen, of 'gewoon' te luxe leven...

Wij hadden dat vroeger, 2000 met 2 salarissen en als ik zou stoppen 700. Ik ben nu alleenstaand en erg blij dat ik nooit gestopt ben met werken, anders hadden ze niks te eten gehad, ik werk nu maar 3 dagen in de week.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten