Eigen bijdrage ziektekosten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 15:39

Wervelwindje schreef:Ik zou willen dat ik van te voren kon aangeven bij mijn zorgverzekeraar dat ik de eigen bijdrage helemaal zal moeten betalen. En dat ze die 330 euro delen door 12 en steevast bij mijn zorgverzekering incasseren. Ik vind het altijd zo'n groot rotbedrag wat er in een keer vanaf gaat.
Mijn man en ik zijn per persoon altijd het hele bedrag kwijt door medicijnen die we ons hele leven nodig zullen hebben.

Dat probleem heb ik ook wervelwindje en mijn man verdient net te veel om voor toeslagen in aanmerking te komen. Maar op gezondheid kun je niet bezuinigen.
Wat ik heel ergerlijk vind, als je medicatie voor de eerste keer voorgeschreven krijgt, betaal je rond de 8 euro voor de zogenaamde terhandstelling.
Dat betekent in de praktijk: gewoon een gekopieerde bijsluiter, die ook in het doosje zit.
Mijn zoon kreeg 3 verschillende medicijnen en was in één keer aan eigen bijdrage 180 euro kwijt.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 15:42

Wervelwindje schreef:Ik zou willen dat ik van te voren kon aangeven bij mijn zorgverzekeraar dat ik de eigen bijdrage helemaal zal moeten betalen. En dat ze die 330 euro delen door 12 en steevast bij mijn zorgverzekering incasseren. Ik vind het altijd zo'n groot rotbedrag wat er in een keer vanaf gaat.
Mijn man en ik zijn per persoon altijd het hele bedrag kwijt door medicijnen die we ons hele leven nodig zullen hebben.


Ik weet niet bij welke ziektekosten verzekeraar zit, maar ik heb net voor iemand geregeld dat het bedrag in 6 termijnen boven op de maandelijkse premie geincasseerd wordt. Geen enkel probleem.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 16 mei 2014 15:45

Speedy schreef:Ik weet niet bij welke ziektekosten verzekeraar zit, maar ik heb net voor iemand geregeld dat het bedrag in 6 termijnen boven op de maandelijkse premie geincasseerd wordt. Geen enkel probleem.

Precies - overleg met je verzekeraar. Er valt echt wat te regelen!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor juffiejuf » 16 mei 2014 19:24

Als je weet dat je het eigen risico toch verbruikt waarom zet je dat geld niet apart? Maar als het met de verzekering te regelen is, is het nog handiger.

Komen er hier nog veel mensen in aanmerking voor een vergoeding van het CAK? Hier krijg ik jaarlijks ongeveer 100 euro i.v.m. chronisch medicijngebruik. Dit is ter compensatie van het eigen risico. Persoonlijk begrijp ik het niet dat ze dat geven maar ik weiger het natuurlijk niet :lol:

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 16 mei 2014 20:13

Ook daarin wordt bezuinigd - naar ik meen was 2013 de laatste keer dat het gebeurde. Het is voor chronisch zieke mensen, als tegemoetkoming, omdat je nou eenmaal niet onder het eigen risico uit komt, omdat je ziek bent.
Mijn zoon bv. weet nauwelijks waar de dokter woont :mrgreen: en heeft daardoor dus ook geen eigen risico, terwijl mijn dochter het de tweede week van januari al volledig verbruikt heeft door medicatie.
Maar daar is dus die bijdrage van het CAK voor.

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Stip » 21 mei 2014 08:59

Hoe kom je daarvoor in aanmerking dan? Of is het volledig afgeschaft?
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 21 mei 2014 09:05

Er moet nog over worden beslist. Maar het kan zijn dat het alsnog per 1 januari 2014 wordt afgeschaft (met terugwerkende kracht dus). Anders per 1 januari 2015.
De zorgverzekeraars geven door aan het CAK dat iemand een chronische aandoening heeft, hetgeen wordt vastgesteld door het soort medicatie dat iemand krijgt. Simpel gezegd: je krijgt het of je krijgt het niet - zoals de zorgverzekeraars beslissen. :wink:

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor *Annette* » 22 mei 2014 17:54

Vorig jaar kreeg ik ook een grote rekening van het ziekenfonds, na overleg met ziekenfonds heb ik deze in termijnen van € 50 betaald. Dus zou zeggen ga in overleg dan valt er vast wel wat te regelen.
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor -Judith- » 22 mei 2014 21:20

Ik kreeg net bericht dat mijn eigen bijdrage er half januari al doorheen was ;-) En ik ben toch wel blij dat ik dit jaar m'n eigen bijdrage zo laag mogelijk heb gehouden, als ik alleen al zie wat de benodigde medicatie tot nu toe heeft gekost :shock:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor juffiejuf » 23 mei 2014 12:38

@ stip; er staat ergens een criteria lijst waar je aan moet voldoen om voor die vergoeding in aanmerking te komen. Zelfs al heb je een chronische ziekte dan nog niet krijg je hem van zelf sprekend.

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 23 mei 2014 12:44

-Judith- schreef:Ik kreeg net bericht dat mijn eigen bijdrage er half januari al doorheen was ;-) En ik ben toch wel blij dat ik dit jaar m'n eigen bijdrage zo laag mogelijk heb gehouden, als ik alleen al zie wat de benodigde medicatie tot nu toe heeft gekost :shock:

De wettelijke eigen bijdrage is € 360,- voor 2014. Daar kom je niet onderuit...
De rest valt er dan toch niet meer onder - of je moet dat gekozen hebben?

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 23 mei 2014 12:47

juffiejuf schreef:@ stip; er staat ergens een criteria lijst waar je aan moet voldoen om voor die vergoeding in aanmerking te komen. Zelfs al heb je een chronische ziekte dan nog niet krijg je hem van zelf sprekend.
Het heeft vooral te maken met het soort medicijnen je gebruikt. Ik kreeg eerst een medicijn dat ik zelf moest betalen. Die ging uit de markt en ik kreeg toen een medicijn dat ik niet zelf hoefde te betalen (!!) maar sindsdien heb ik een bijdrage van het CAK.. Wie snapt het snapt het... :-oo

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor -Judith- » 23 mei 2014 16:33

Riska schreef:De wettelijke eigen bijdrage is € 360,- voor 2014. Daar kom je niet onderuit...
De rest valt er dan toch niet meer onder - of je moet dat gekozen hebben?


Ik hoef nu niks meer te betalen, maar ik zie af en toe prijzen voorbij komen, en dan sta ik echt versteld, als ik dat toch zelf zou moeten betalen, dan was ik binnen no-time failliet!

Riska

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 23 mei 2014 17:08

Ja, daarom zijn we ook verplicht verzekerd.
En aan de andere kant: als het goed is worden we ons steeds meer bewust van de kosten, zodat we niet voor elk wissewasje naar dokters lopen, of veel onderzoeken willen hebben, die misschien helemaal niet echt nodig zijn.

En wat medicatie betreft: het is nou eenmaal nodig, anders nam je ze niet, toch? Ik tenminste niet.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Eigen bijdrage ziektekosten

Berichtdoor -Judith- » 24 mei 2014 07:56

Ja dat ben ik zeker nodig, neem 't niet voor de leuk :wink: .


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten