Huisvrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Huisvrouw

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 21:37

In christelijke gezinnen komt het nog vaak voor: de vrouw stopt met werken als er kinderen geboren worden. Of gaat niet werken, als ze nooit gewerkt heeft. De man werkt, de vrouw zorgt voor het gezin. De vrouw wordt dan huisvrouw. Voor zover ik weet, wordt er in de buitenwereld toch nog weleens vreemd tegen dit fenomeen aangekeken. Vanuit de gedachte van emancipatie en feminisme is men van mening dat de vrouw niet ondergeschikt mag zijn aan de man. Er moet een dubbel inkomen zijn. De vrouw moet ook gaan werken. De kinderen moeten dan maar naar de crèche gebracht worden.

De ontwikkeling dat kinderen naar de crèche gebracht worden, kan wellicht nog weleens schadelijk zijn voor de kinderen. Zij moeten hun moeder geruime tijd missen. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen dit fenomeen aankijken.

Anoniem_89

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 mei 2014 21:49

Vrouwen kunnen wat mij betreft ook gewoon werken.

Zelf zou het toch niet schadelijk zijn voor kinderen als ze naar de crèche gaan? :roll:

Zou moeilijker rondkomen zijn als mijn vrouw niet zou werken..
Helemaal als er kinderen bijkomen..

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huisvrouw

Berichtdoor meribel » 16 mei 2014 22:01

Huisvrouw is een luxe maar geen recht,
Het is lang niet altijd een keuze.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 22:15

meribel schreef:Huisvrouw is een luxe maar geen recht,
Het is lang niet altijd een keuze.


Bedoelt u dat een dubbel inkomen noodzakelijk is om rond te kunnen komen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Evelien » 16 mei 2014 22:19

meribel schreef:Huisvrouw is een luxe maar geen recht,
Het is lang niet altijd een keuze.


Heel mooi gezegd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huisvrouw

Berichtdoor meribel » 16 mei 2014 22:21

Voor steeds meer mensen wel.
En in verreweg de meeste landen in de wereld is dat al langer.
Hier in nederland genieten we de luxe van de parttime baan, daardoor is anderhalf inkomen ook een mogelijkheid gelukkig.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Huisvrouw

Berichtdoor jamillah » 16 mei 2014 22:30

Nou ja, dubbel.. Maar iets er bij is haast overal wel gewenst in deze tijd denk ik.

Huisvrouw zijn is fijn iig. Zeker als je bedenkt dat wat er voor de vrouwen voor prachtige taken zijn weggelegd.. De Heere dienen, je man, je kinderen opvoeden tot Zijn eer, je huishouden (lees, je huis een thuis maken), voor je ouders zorgen als het nodig is en je de mogelijkheid mag hebben en uiteindelijk kun je nog al jou bijzondere gaven en talenten gebruiken. Dus prachtig als je die mogelijkheden hebt om thuis te blijven :D

Kinderen naar de crèche, ik geloof niet dat dat perse schadelijk hoeft te zijn. Ga eens in het relatieforum kijken, discussie genoeg over dit onderwerp.. Ik herinner me dat ik daar 10 jaar geleden ook een heel andere mening over had :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2014 00:07

Waarom denk je dat een creche schadelijk is? En kinderen prima hun vader kunnen missen maar niet hun moeder?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Ayla » 17 mei 2014 10:44

Er is niets mis mee als een moeder thuis wil blijven voor haar kinderen,
ik denk dat dat heel mooi is, mits ze dat zelf ook heel graag wil! Als het gedwongen is of 'omdat het zo hoort' is het niet goed. Persoonlijk vind ik het wel prettiger als ze wel werken, want ook christelijke vrouwen hebben een verantwoordelijkheid voor deze maatschappij!

Van dit antwoord van John Piper gaan trouwens mijn haren recht overeind staan, haha, de manier waarop hij het brengt kan ik niet uitstaan!

http://youtu.be/iDx3_ttZtu4
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Boerin » 17 mei 2014 13:39

Spreeuw schreef:In christelijke gezinnen komt het nog vaak voor: de vrouw stopt met werken als er kinderen geboren worden. Of gaat niet werken, als ze nooit gewerkt heeft. De man werkt, de vrouw zorgt voor het gezin. De vrouw wordt dan huisvrouw. Voor zover ik weet, wordt er in de buitenwereld toch nog weleens vreemd tegen dit fenomeen aangekeken. Vanuit de gedachte van emancipatie en feminisme is men van mening dat de vrouw niet ondergeschikt mag zijn aan de man. Er moet een dubbel inkomen zijn. De vrouw moet ook gaan werken. De kinderen moeten dan maar naar de crèche gebracht worden.

De ontwikkeling dat kinderen naar de crèche gebracht worden, kan wellicht nog weleens schadelijk zijn voor de kinderen. Zij moeten hun moeder geruime tijd missen. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen dit fenomeen aankijken.

Wat als een man 700 euro in de maand verdient? Moet de vrouw dan maar stoppen met werken? Mannen kunnen ook voor hun eigen kind zorgen overigens, i.p.v. naar de creche brengen. Een vader die er nooit is is ook niet echt gezond.
We hadden een stel in de kerk, die man had een aardige baan, maar ze zaten in de schuldhulpverlening en z'n vrouw zei: Nee ik heb ervoor gekozen om niet te gaan werken. We kwamen weleens langs om ze wat eten te brengen, ze zaten in zo'n supergoedkoop huurhuis zonder cv dat gesloopt zou worden en de jongste van 3 at maar pinda's van de honger. Handig.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisvrouw

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2014 13:43

Als een man 700 euro in de maand verdient, en de vrouw gaat parttime werken, lijkt mij dat een creche onbetaalbaar is, toch?
Als ik die bedragen wel eens hoor. :shock:
Als mijn moeder vroeger een formulier in moest vullen, en ze kwam bij: beroep: GEEN.
Terwijl het mensje zich 6 slagen in de rondte werkte bij ons thuis, bij een zieke tante, bij oma, bij een buurvrouw, ze hielp mee met het schoonmaken van de kerk...

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Huisvrouw

Berichtdoor jamillah » 17 mei 2014 14:05

Ayla schreef:'Er is niets mis mee als een moeder thuis wil blijven voor haar kinderen............'

'want ook christelijke vrouwen hebben een verantwoordelijkheid voor deze maatschappij!'


Er is dus niets mis mee dat ik thuis ben bij mijn kinderen maar ik heb toch een verantwoordelijkheid voor deze maatschappij.. Ik snap het niet meer 8-[

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Huisvrouw

Berichtdoor EenVasteBurcht » 17 mei 2014 16:48

Tijden veranderen. Probeer maar eens van één modaal inkomen de volgende zaken te betalen en onderhouden:

- Hypotheek van een huisje in de Randstad (twee keer zo duur als b.v. in Zeeuws-Vlaanderen)
- Alle vaste lasten die hierbij komen kijken
- Middenklasse auto waar de kinderen ook in passen: benzine, wegenbelasting, verzekering etc. Soms zelfs twee auto's nodig !
- Boodschappen (wordt almaar duurder) voor een heel gezin
- Kleren, fietsen, spullen die kapot gaan, etc. etc.
- En dan af en toe ook nog leuke dingen als uit eten gaan, muziekinstrument, speelgoed en vakantie. Al zal dat er niet eens meer in zitten.

De keerzijde is wel: ook de creche is ontzettend duur. Het heeft dus vaak geen zin als de vrouw ongeschoold werk part-time gaat doen, want dan verdient ze bijna minder dan dat de creche kost terwijl ze weg is. Maar als de vrouw een studie heeft gedaan en dus wat hogere banen kan doen, lijkt part-time werk me een prima optie. Jegens de maatschappij is dat ook wel mooi, want anders heeft ze voor niks gestudeerd. En je ontplooit dan ook meer je (door God gegeven) talenten, al kan ook het moederschap natuurlijk een talent op zich vergen ;)

Mijn moeder was altijd thuis, omdat ze ZZP er was en thuis werkte (ook een prima optie !). Als ze weg moest ergens voor, betaalde ze de oppas (lees: tienermeisje) of ging ik bij de buurkinderen thuis spelen of we gingen mee. Maar als je meer dan 2 kinderen hebt of heel kleine kinderen is dat natuurlijk ook lastig. Toen we klein waren ging ze dan ook niet weg voor opdrachten.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Boerin » 17 mei 2014 18:40

schelpje3 schreef:Als een man 700 euro in de maand verdient, en de vrouw gaat parttime werken, lijkt mij dat een creche onbetaalbaar is, toch?
Als ik die bedragen wel eens hoor. :shock:

Ik denk het wel ja, weet de bedragen niet. Die van mij zaten gewoon bij hun vader als ik werkte, maar ik had wel geluk, kon 2 dagen werken toen en voor 4 betaald krijgen, betaald ouderschapsverlof. Is nu afgeschaft.
Een vriendin van me is arts en haar man ook, die verdienden zoveel dat ze gewoon alleen zou werken om de creche te betalen. Die is toen een tijd lekker thuisgebleven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Huisvrouw

Berichtdoor hettys » 17 mei 2014 18:44

Ayla schreef:Er is niets mis mee als een moeder thuis wil blijven voor haar kinderen,
ik denk dat dat heel mooi is, mits ze dat zelf ook heel graag wil! Als het gedwongen is of 'omdat het zo hoort' is het niet goed. Persoonlijk vind ik het wel prettiger als ze wel werken, want ook christelijke vrouwen hebben een verantwoordelijkheid voor deze maatschappij!



Elk mens is nu eenmaal verschillend, en het kan voor kinderen prettig zijn als ze er altijd is, alhoewel dat vaak betekent dat de vader nauwelijks in beeld is.
Wel ben ik het met je eens dat als je een dure studie hebt gedaan, en je bent huisarts, verpleegkundige, advocaat of bijv. leerkracht geworden, dat het dan wel erg zonde is als je al die kennis bij het vuil zet om uitsluitend voor de kinderen te gaan zorgen.
Wie van plan is om thuis te blijven, kinderen te krijgen en geen baan naast de kinderen te willen kan beter niet investeren in een dure opleiding en kan beter aan een mbo opleiding kinderverzorging beginnen ofzo. De huishoudschool bestaat niet meer, voor zover ik weet.

Wat betreft een crèche: Uit ervaring weet ik dat het voor veel kinderen een enorme verrijking is, en zelfs gewenst is om 2 of 3 dagen naar een KDV te gaan. Maar voor ongeveer 10% (of minder) van de baby's is het geen toevoeging of zelfs schadelijk.
sommige kindjes houden niet van het lawaai, gehuil, verzorgd worden door een leidster en kunnen gewoon niet wennen. Die zijn beter af met een oma of gastouder.
De meeste kinderen vinden het heerlijk, en je ziet dat ze zich extra kunnen ontplooien met name op sociaal-emotioneel en creatief gebied.

Ik vindt 3 dagen trouwens de max. anders ben je vaker op de opvang dan thuis.
Ook gif is geschapen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 29 gasten