heiligverklaring paus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: heiligverklaring paus

Berichtdoor Faramir » 01 mei 2014 16:44

Ik noem mijn biologische vader gewoon papa als ik hem aanspreek of vader als ik met iemand anders over hem praat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 16:47

Faramir schreef:Ik noem mijn biologische vader gewoon papa als ik hem aanspreek of vader als ik met iemand anders over hem praat. Hemeltjelief, nu zal ik wel branden in de hel....

Als je de redenatie van sommigen volgt.. inderdaad. Maar dat weet toch iedere christen :shock:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 mei 2014 16:52

Met deze tekst:
Mattheüs 23:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.

wordt geestelijke vader bedoeld.

Ik ga ervan uit dat iedere Christen dàt toch wel begrijpt. :-oo

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mei 2014 17:03

Dat maak jij er van, maar het staat er niet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 mei 2014 17:07

Faramir schreef:Dat maak jij er van, maar het staat er niet.

Als je het met je menselijke verstand interpreteert niet, maar als je God vraagt om uitleg en je stelt je hart daar voor open, dan wel.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mei 2014 17:27

De paus is evenmin een "heilige Vader" als de apostel Paulus die zegt in 1 Kor. 4:15,16
"Want al hadt gij tien duizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch NIET vele VADERS; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.
Zo vermaan ik u dan: Zijt mijne navolgers.

Het is prima om iemand 'na te volgen' die je heeft opgevoed [of "geteeld"] heeft met het Evangelie, maar nergens leert de Schrift dat wij een mens "Heilige Vader" zouden noemen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 01 mei 2014 17:30

Bambi schreef:Met deze tekst: "Mattheüs 23:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is" wordt geestelijke vader bedoeld.
Ik ga ervan uit dat iedere Christen dàt toch wel begrijpt. :-oo

Vader, Hebreeuws אב Ab, uitleg in Gesenius:
1- (voor / groot)Vader
2- Stamvader
3- Maker / schepper
4- Weldoener / verzorger
5- Leraar (!)
6- Raadgever
7- In beeldspraak (Job 17: 14 "Tot de groeve roep ik: Gij zijt mijn vader!")
8- Voor de God van Israël als Schepper, Hoogste Autoriteit en Verzorger

Kies er maar één of meer uit voor de Paus

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 17:32

ineke-kitty schreef:De paus is evenmin een "heilige Vader" als de apostel Paulus die zegt in 1 Kor. 4:15,16
"Want al hadt gij tien duizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch NIET vele VADERS; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.
Zo vermaan ik u dan: Zijt mijne navolgers.

Het is prima om iemand 'na te volgen' die je heeft opgevoed [of "geteeld"] heeft met het Evangelie, maar nergens leert de Schrift dat wij een mens "Heilige Vader" zouden noemen.
Haha, grappig, nou haal je net de tekst aan waar Paulus claimt een vader te zijn. :mrgreen:

1 Korinthe 4:
14 Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn geliefde kinderen wijs ik u terecht.
15 Want al had u tienduizend leermeesters in Christus, daarmee hebt u nog niet vele vaders: in Christus Jezus heb ík u immers door het Evangelie verwekt.

Of is er nog een andere benaming voor iemand die kinderen verwekt heeft?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 mei 2014 17:34

Jvslooten schreef:Een beetje flauw Bambi.. je bent zelf begonnen met zulksoortige argumentatie, dan moet je ook zo fair zijn om het van anderen ook te tolereren.

Gezien het feit dat je het niet met Faramir eens lijkt te zijn, de volgende vraag.. heb je zelf écht geen geestelijke vader(s), daar je het je zo slecht lijkt te kunnen voorstellen dat anderen die wel hebben?

Nee, ik ben niet zo'n volgzaam typetje die iedereen maar volgt en verafgood.
En denkt dat ze geen fouten maken en alles wat ze zeggen de waarheid is.
Ik heb een Vader in de hemel.
En een biologische vader op de aarde, waarvan ik zijn fouten erken en vergeef, omdat ik van hem hou.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 17:46

Bambi schreef:Nee
Prima, dat is je goed recht. Maar dat is toch geen reden om zo tegen anderen te ageren die wél (een) geestelijke vader(s) hebben, wat bovendien ook een voluit bijbelse gedachte is?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mei 2014 18:07

v. slooten

Daarmee claimt Paulus helemaal niet dat hij "vader" genoemd wil worden.

Hij zegt: weest mijn navolgers, en dat is toch echt wat anders.

Uiteraard waren zij "kinderen" in het geloof, want de apostel had hen immers het Evangelie gebracht.

En uiteraard hebben wij "geestelijke vaders" , zoals mijn eigen vader mij opgevoed heeft met de Schrift, en daarmee was hij mijn geestelijke vader, en natuurlijk ook mijn natuurlijke aardse vader.

Echter, als de Heer Zelf zegt, dat wij geen mens "onze Vader" zouden noemen, heeft dat uiteraard te maken met de hemelse positie van God.

De paus is een mens, net als jij en ik, en niets meer dan een eventuele " geestelijke vader" .
Hij noemt zich bovendien de "plaatsvervanger van Christus op aarde" , en dat is pertinent onbijbels.
Geen mens, ook de paus niet, mag en kan zich in de plaats van Christus stellen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 18:15

Paulus noemt zichzelf wel degelijk vader hoor, in de tekst die je aandroeg. In een andere tekst vergelijkt hij niet alleen zichzelf, maar ook Silvanus en Timotheüs met vaders (1 Thess. 2:11). In 1 Tim. 5:1 zegt hij zelfs dat alle oudsten als vaders moeten gezien worden. Heel dikwijls spreekt Paulus ook over "Abraham, onze vader", en waarom denk je dat Johannes zijn gemeenten aanschrijft als: "mijn lieve kinderen"?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 18:18

Jvslooten schreef:Prima, dat is je goed recht. Maar dat is toch geen reden om zo tegen anderen te ageren die wél (een) geestelijke vader(s) hebben, wat bovendien ook een voluit bijbelse gedachte is?

Zelfs Johannus Calvijn noemt zijn leerlingen "mijn kinderen".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 18:18

Jvslooten schreef:Haha, grappig, nou haal je net de tekst aan waar Paulus claimt een vader te zijn. :mrgreen:

1 Korinthe 4:
14 Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn geliefde kinderen wijs ik u terecht.
15 Want al had u tienduizend leermeesters in Christus, daarmee hebt u nog niet vele vaders: in Christus Jezus heb ík u immers door het Evangelie verwekt.

Of is er nog een andere benaming voor iemand die kinderen verwekt heeft?

Dat jij de ''klemtoon'' verkeerd legt, dat is pas opmerkelijk.
Paulus zou nooit de nadruk op zichzelf richten, hij zegt dan ook IN Jezus Christus heb ik jullie immers door het evangelie verwekt.

Jezus had zich in Paulus geopenbaard.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 18:24

Jvslooten schreef:Paulus noemt zichzelf wel degelijk vader hoor, in de tekst die je aandroeg. In een andere tekst vergelijkt hij niet alleen zichzelf, maar ook Silvanus en Timotheüs met vaders (1 Thess. 2:11). In 1 Tim. 5:1 zegt hij zelfs dat alle oudsten als vaders moeten gezien worden. Heel dikwijls spreekt Paulus ook over "Abraham, onze vader", en waarom denk je dat Johannes zijn gemeenten aanschrijft als: "mijn lieve kinderen"?

Hij vergelijkt met een vader, goed lezen.
Als ik iemand met een hond vergelijk, noem ik hem nog geen hond.

Terug naar “Archief”