naamloos schreef:Een geroepen voorganger moet het woord wat hij van de Heer ontvangt doorgeven, daar hoef je zo'n studiebol niet voor te zijn.
Als je een bijbelstudie geeft, of godsdienstleraar of lerares bent, dan heb je die kennis wel nodig.
Ik zie anders steeds minder predikanten zonder hun I padje de kansel beklimmen. De oudere generatie doet het met een briefje met enkele aantekeningen.
Ik las bijvoorbeeld dit op CIP:
Mijn studeerkamer lijkt soms op een managementkantoor", zei beginnend predikant Martin van Dam gisteren tegenover emeriti van de Gereformeerde Bond tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van emeritus predikanten. "Waarom moet ik voorzitter zijn van allerlei commissies en werkgroepen? Dat kost veel tijd en kunnen anderen net zo goed doen." Wil hij aan de kerntaken van een predikant toekomen - prediking, pastoraat, catechese - dan moeten vrijwilligers zaken overnemen, wat om toerusting vraagt - een aandachtspunt, zo vertelde hij volgens het Nederlands Dagblad.
De jonge predikant gaf toe dat hij de binnenkamer te weinig gebruikt als studeerkamer. "Mijn studeerkamer lijkt soms meer op een managementkantoor. E-mails gaan in en uit. Ik zorg ervoor dat mensen samenwerken, elkaar begrijpen en geen ruzie maken. Ik probeer mensen bij taken te betrekken. Dat vraagt veel energie."
Lijkt me toch dat je hier een bepaalde studie voor nodig hebt, toch?