Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 15:02

naamloos schreef:Een geroepen voorganger moet het woord wat hij van de Heer ontvangt doorgeven, daar hoef je zo'n studiebol niet voor te zijn.

Als je een bijbelstudie geeft, of godsdienstleraar of lerares bent, dan heb je die kennis wel nodig.

Ik zie anders steeds minder predikanten zonder hun I padje de kansel beklimmen. De oudere generatie doet het met een briefje met enkele aantekeningen.

Ik las bijvoorbeeld dit op CIP:

Mijn studeerkamer lijkt soms op een managementkantoor", zei beginnend predikant Martin van Dam gisteren tegenover emeriti van de Gereformeerde Bond tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van emeritus predikanten. "Waarom moet ik voorzitter zijn van allerlei commissies en werkgroepen? Dat kost veel tijd en kunnen anderen net zo goed doen." Wil hij aan de kerntaken van een predikant toekomen - prediking, pastoraat, catechese - dan moeten vrijwilligers zaken overnemen, wat om toerusting vraagt - een aandachtspunt, zo vertelde hij volgens het Nederlands Dagblad.

De jonge predikant gaf toe dat hij de binnenkamer te weinig gebruikt als studeerkamer. "Mijn studeerkamer lijkt soms meer op een managementkantoor. E-mails gaan in en uit. Ik zorg ervoor dat mensen samenwerken, elkaar begrijpen en geen ruzie maken. Ik probeer mensen bij taken te betrekken. Dat vraagt veel energie."

Lijkt me toch dat je hier een bepaalde studie voor nodig hebt, toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 15:05

naamloos schreef:Op family7 heb ik de film over Spurgeon gezien.
Die was ook door de Heer geroepen, op zn 16de geloof ik, en of hij nou zoveel diploma's had???

In de tijd dat Spurgeon leefde, konden veel mensen niet eens lezen en er waren geen fora waar predikanten uitgebreid werden besproken en bekritiseerd.
Nog niet zo heel lang geleden behoorde de dominee tot de notabelen van het dorp, tezamen met de burgemeester, de dokter en de notaris!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 15:08

schelpje3 schreef:In de tijd dat Spurgeon leefde, konden veel mensen niet eens lezen en er waren geen fora waar predikanten uitgebreid werden besproken en bekritiseerd.
Nog niet zo heel lang geleden behoorde de dominee tot de notabelen van het dorp, tezamen met de burgemeester, de dokter en de notaris!

Ik raad je het boek 'Sterren onder de Wolken' aan.
Gaat over de kracht van de Heilige Geest.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 15:09

naamloos schreef:Op family7 heb ik de film over Spurgeon gezien.
Die was ook door de Heer geroepen, op zn 16de geloof ik, en of hij nou zoveel diploma's had???
Spurgeon? Dat is toch die man die vanaf z´n negende iedere vrije minuut in de boeken van z´n opa (ook predikant) zat? Die later zelf een predikantenschool oprichtte, die bekend stond als meest zware predikantenopleiding uit die tijd?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 15:12

Jvslooten schreef:Spurgeon? Dat is toch die man die vanaf z´n negende iedere vrije minuut in de boeken van z´n opa (ook predikant) zat? Die later zelf een predikantenschool oprichtte, die bekend stond als meest zware predikantenopleiding uit die tijd?

Als je zoveel boeken leest en zo'n studie volgt, waar heb je God dan nog voor nodig?
Je denkt het immers allemaal wel te weten?
Waar heb je de Heilige Geest voor nodig als je mensen al zelf kunt overtuigen?

Waar heb je Jezus dan voor nodig als je zelf al weet wat volkomen verzoening betekend?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2014 15:12

Spreeuw schreef:
Niet iedereen is geschikt voor het ambt van predikant. Als je voorganger wilt worden moet je ten eerste grondig kennis hebben van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks), maar ook kennis van de dogmatiek, de ethiek, de Bijbelse theologie. Daarnaast moet je ook psychologisch gezien geschikt zijn voor het ambt. Maar dat laatste staat los van de kennis.
.

Ik denk dat je nog de belangrijkste eigenschap vergeet, nl de inwoning van de heilige Geest.
Ik dacht vroeger ook altijd dat iedere predikant die inwoning wel zou hebben, maar inmiddels ben ik wel wijzer.
Troost je, van alle apostelen waren opzettelijk de minst bijdehante uitgekozen, want de intelligentsten onder ons is niets meer te leren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2014 15:13

schelpje3 schreef:Ik zie anders steeds minder predikanten zonder hun I padje de kansel beklimmen. De oudere generatie doet het met een briefje met enkele aantekeningen.

Ik las bijvoorbeeld dit op CIP:

Mijn studeerkamer lijkt soms op een managementkantoor", zei beginnend predikant Martin van Dam gisteren tegenover emeriti van de Gereformeerde Bond tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van emeritus predikanten. "Waarom moet ik voorzitter zijn van allerlei commissies en werkgroepen? Dat kost veel tijd en kunnen anderen net zo goed doen." Wil hij aan de kerntaken van een predikant toekomen - prediking, pastoraat, catechese - dan moeten vrijwilligers zaken overnemen, wat om toerusting vraagt - een aandachtspunt, zo vertelde hij volgens het Nederlands Dagblad.

De jonge predikant gaf toe dat hij de binnenkamer te weinig gebruikt als studeerkamer. "Mijn studeerkamer lijkt soms meer op een managementkantoor. E-mails gaan in en uit. Ik zorg ervoor dat mensen samenwerken, elkaar begrijpen en geen ruzie maken. Ik probeer mensen bij taken te betrekken. Dat vraagt veel energie."

Lijkt me toch dat je hier een bepaalde studie voor nodig hebt, toch?
Het lijkt mij dat ie niet weet van het 5-voudige ambt.
In een ander soort beroep wordt ook niet van je verwacht dat je tegelijkertijd timmerman, loodgieter, schilder, metselaar, elektricien en installateur bent.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 15:14

Anoniem_89 schreef:Als je zoveel boeken leest en zo'n studie volgt, waar heb je God dan nog voor nodig?
Je denkt het immers allemaal wel te weten?
Waar heb je de Heilige Geest voor nodig als je mensen al zelf kunt overtuigen?
Waar heb je Jezus dan voor nodig als je zelf al weet wat volkomen verzoening betekend?

De Heere werkt middels Woord EN Geest Anoniem!

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 15:15

mealybug schreef: Ik denk dat je nog de belangrijkste eigenschap vergeet, nl de inwoning van de heilige Geest.
Ik dacht vroeger ook altijd dat iedere predikant die inwoning wel zou hebben, maar inmiddels ben ik wel wijzer.
Troost je, van alle apostelen waren opzettelijk de minst bijdehante uitgekozen, want de intelligentsten onder ons is niets meer te leren.

Klopt, ik spitste het antwoord namelijk toe op de kennis, omdat dit de vraag van Anoniem89 was.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2014 15:20

Jvslooten schreef:Spurgeon? Dat is toch die man die vanaf z´n negende iedere vrije minuut in de boeken van z´n opa (ook predikant) zat? Die later zelf een predikantenschool oprichtte, die bekend stond als meest zware predikantenopleiding uit die tijd?
Dat was toch die man die zich liet overdopen, en die er wat ongereformeerde opvattingen op nahield over de wederkomt en de opstanding?
Zou hij oude talen geleerd hebben? Ik kan me niet herinneren dat dat in die film gezegd werd!

Ik weet wel dat de H.G. zo door de discipelen heenwerkte, dat de taal geen enkel probleem was.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2014 15:27

schelpje3 schreef:In de tijd dat Spurgeon leefde, konden veel mensen niet eens lezen en er waren geen fora waar predikanten uitgebreid werden besproken en bekritiseerd.
Ik neem niets als waarheid aan omdat het van notabelen komt.
Gelukkig kunnen we nu wel lezen, kan ik mooi zelf nakijken of het klopt wat er beweerd wordt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 15:33

naamloos schreef:Dat was toch die man die zich liet overdopen
Jep.

naamloos schreef:en die er wat ongereformeerde opvattingen op nahield over de wederkomt en de opstanding?
Ohja? Verras me. 8)

naamloos schreef:Zou hij oude talen geleerd hebben?
Waarom denk je van niet?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 15:34

naamloos schreef:Ik weet wel dat de H.G. zo door de discipelen heenwerkte, dat de taal geen enkel probleem was.
De discipelen hebben drie jaar theologie gestudeerd.. en nog wisten ze alles niet.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 15:39

Jvslooten schreef:De discipelen hebben drie jaar theologie gestudeerd.. en nog wisten ze alles niet.

Ik zie die drie jaar niet als theologie.
Ik zie het eerder als in Gods nabijheid zijn en leren van Hem i.p.v. leren uit boeken.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 16:01

Anoniem_89 schreef:Ik zie die drie jaar niet als theologie.
Ik zie het eerder als in Gods nabijheid zijn en leren van Hem i.p.v. leren uit boeken.

Als je theologie studeert, leer je niet enkel uit boeken, maar leer je Gods Woord beter te begrijpen. Uiterlijk gezien is het voor een groot gedeelte leren uit boeken (zeker niet alleen trouwens: denk aan stages bij een predikant), maar het doel is de Bijbel beter te leren kennen. Het doel is uiteraard het belangrijkste. Daarom vind ik een theologiestudie noodzakelijk om voorganger te worden.

Terug naar “Archief”