De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 13:34

janneke7337 schreef:Baptisimo?
Ik ga er vanuit dat er een andere onderbouwing is, want als er alleen op basis van het woord ´βαπτίζω´ (baptizo) geconcludeerd wordt dat onderdompelen de bijbelse manier van dopen is, dan gaat er dus iets goed mis. Dan zou het woord Baptizo dus ´dompelen´ moeten betekenen, oftwel iets onder houden en weer naar boven halen. Laat ´Baptizo´ dat nu juist niet betekenen. Baptizo betekend iets heel anders. Als iets ´Baptizo´ ondergaat, dan duid dat op een permanente, onomkeerbare verandering van staat. Datgene wat onder water verdwijnt, komt niet meer boven. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een schip wat zinkt, of een steen die in het water valt. Nu kan ik me van de dopen door onderdompeling die ik heb gezien herinneren, dat er juist wél weer iemand boven kwam. Het Baptizo kan daarom dus ook uitsluitend geestelijk worden verstaan, en zegt niets over de wijze van dopen. Er bestaat wel een woord wat de betekenis draagt die dompelaars aan Baptizo geven, maar dat woord is βάπτω, ´Bapto´. Het geval wil echter dat dit woord nergens in verband wordt gebracht met de leer van het dopen. Het komt in d ebijbel uitsluitend voor in Luk. 16:24, Joh. 13:26 en Op. 19:13.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 27 mar 2014 13:43

De vertaling van "Baptizo" is onderdompelen, of wassen heb ik altijd geleerd, ook volgens het woordenboek, de toevoeging van jou dat het permanent zou moeten zijn is nieuw voor mij, wel interessant, maar mijn Grieks gaat niet ver genoeg om dat te kunnen weerleggen of te beamen.

De doop door onderdompeling is een beeld van een begrafenis. Je legt je oude, zondige leven af in een watergraf en staat schoongewassen en als nieuwe schepping weer op.
Een afwassing van alle zonden.

Bijbels is het niet zeker dat ze ondergedompeld werden, ik heb het tenminste niet gelezen, wel dat het in rivieren werd gedaan.
Zo ook de kamelring die daalde in het water af.

Misschien stonden ze alleen maar tot halverwege in het water, of misschien alleen maar tot de knieen, of gingen ze wel helemaal onder, wie zal het zeggen?

Ik ga er wel vanuit dat ze helemaal onder gingen, zeker als je leest wat de geestelijke betekenis is, een afwassing van de oude mens, van de zonden, het water sluit zich boven je, en je staat als een nieuw schepsel op.

Letterlijk staat onderdompeling aangaande de doop dan niet in de bijbel volgens jou, maar nogmaals, mijn Grieks is daarvoor niet goed genoeg.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mar 2014 13:44

Jvslooten schreef: Er bestaat wel een woord wat de betekenis draagt die dompelaars aan Baptizo geven, maar dat woord is βάπτω, ´Bapto´. Het geval wil echter dat dit woord nergens in verband wordt gebracht met de leer van het dopen. Het komt in d ebijbel uitsluitend voor in Luk. 16:24, Joh. 13:26 en Op. 19:13.

Maar Jvslooten, jij hebt toch geen bezwaren tegen de doop door onderdompeling neem ik aan ?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 14:01

janneke7337 schreef:De doop door onderdompeling is een beeld van een begrafenis. Je legt je oude, zondige leven af in een watergraf en staat schoongewassen en als nieuwe schepping weer op.
Een afwassing van alle zonden.

Bijbels is het niet zeker dat ze ondergedompeld werden, ik heb het tenminste niet gelezen, wel dat het in rivieren werd gedaan.
Zo ook de kamelring die daalde in het water af.

Misschien stonden ze alleen maar tot halverwege in het water, of misschien alleen maar tot de knieen, of gingen ze wel helemaal onder, wie zal het zeggen?
Wat dat betreft ben ik het je helemaal met je eens. Het ondergaan in het water is een beeld inderdaad, van een begrafenis, van een permanente verandering. Het oude gaat onder, wordt begraven, verdwijnt, en het nieuwe staat op (opstanding in een nieuw leven). Hoe het ritueel precies ging? Dat weet ik niet. Daarvoor zou ik eigenlijk terug moeten naar de joodse literatuur rondom het dopen. In ieder geval zegt de bijbel niks over de vorm, behalve dan dat er water aan te pas kwam. Van Johannes weten we dat hij in de Jordaan doopte, maar nergens staat dat de dopeling volledig moest worden ondergedompeld. Als ik lees hoeveel mensen zich lieten dopen, tot zelfs de Farizeeën en de Schriftgeleerden aan toe (Mat. 3:5-7), dan lijkt het mij eerlijk gezegd ook niet het meest waarschijnlijk. Of wat te denken van die drieduizend op de pinksterdag? Waar had men die moeten onderdompelen? In de Kidronbeek, waar nooit meer dan 30 cm water stond?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 14:01

rotterdam schreef:Maar Jvslooten, jij hebt toch geen bezwaren tegen de doop door onderdompeling neem ik aan ?
Nee natuurlijk niet, laat dat duidelijk wezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 14:55

De volwassendoop gebeurt in de meeste reformatorische kerken gewoon door het besprenkelen van water op het voorhoofd. Daartoe knielt volwassene op het knielbankje, dat ook wel gebruikt wordt voor huwelijksinzegeningen.
In de kerk van de zevendedagsadventisten, waar wij eens waren (bij een dominee en gemeente die dit kerkgebouw huurden) zag ik een zwembadje vóórin, op het podium.
Ik zag eens een naar filmpje, waarin de voorganger de dopeling te hard en te ver achterover drukte, zodat dopeling zijn hoofd keihard stootte aan de rand van het badje. :?
Het zou hilarisch/humor moeten zijn, maar dat vond ik het niet.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 mar 2014 14:59

Jvslooten schreef:
Wat dat betreft ben ik het je helemaal met je eens. Het ondergaan in het water is een beeld inderdaad, van een begrafenis, van een permanente verandering. Het oude gaat onder, wordt begraven, verdwijnt, en het nieuwe staat op (opstanding in een nieuw leven). Hoe het ritueel precies ging? Dat weet ik niet. Daarvoor zou ik eigenlijk terug moeten naar de joodse literatuur rondom het dopen. In ieder geval zegt de bijbel niks over de vorm, behalve dan dat er water aan te pas kwam. Van Johannes weten we dat hij in de Jordaan doopte, maar nergens staat dat de dopeling volledig moest worden ondergedompeld. Als ik lees hoeveel mensen zich lieten dopen, tot zelfs de Farizeeën en de Schriftgeleerden aan toe (Mat. 3:5-7), dan lijkt het mij eerlijk gezegd ook niet het meest waarschijnlijk. Of wat te denken van die drieduizend op de pinksterdag? Waar had men die moeten onderdompelen? In de Kidronbeek, waar nooit meer dan 30 cm water stond?

In het Jodendom doopt men met onderdompeling, zo staat het ook in Joodse geschriften beschreven.
Men kent daar ook 'besprenkelen', maar dat is iets heel anders, wat niet met elkaar verward moet worden.

Naäman moest zich 7 maal onderdompelen (er staat 'dopen') in de Jordaan; hij ging 7 maal kopje onder.
(2 Kon. 5:14)

Van Johannes weten we dat hij doopte waar veel water was (Joh. 3:23), om te besprenkelen heb je maar een paar druppels nodig, en hoef je niet in het water te gaan staan.

Verder is het ook geen probleem geweest om 3000 bekeerlingen te gaan dopen, want de watervoorraden bestemd voor de Tempeldienst, was ruim voldoende hiervoor.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mar 2014 15:48

Boaz schreef:
Verder is het ook geen probleem geweest om 3000 bekeerlingen te gaan dopen, want de watervoorraden bestemd voor de Tempeldienst, was ruim voldoende hiervoor.

In welk bassin ? Maakte niemand bezwaar in de Tempel ?

Het is overigens zo dat het woord "besprenkelen" zelden van toepassing is.
In de meeste kerken stroomt het water wel degelijk over het hoofd van de dopeling.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 mar 2014 16:14

De priesters (en dat waren er heel wat, die dagelijks kwamen voor de offerdiensten) dompelden zichzelf ook onder, om ritueel rein hun taak te kunnen verrichten.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 16:32

Boaz schreef:De priesters (en dat waren er heel wat, die dagelijks kwamen voor de offerdiensten) dompelden zichzelf ook onder, om ritueel rein hun taak te kunnen verrichten.
De tempelscriba stond vast te springen om ineens drieduizend gemeenteleden over te schrijven naar een sekte, die ze net dachten succesvol te hebben uitgeroeid. :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mar 2014 16:41

Boaz schreef:
De priesters (en dat waren er heel wat, die dagelijks kwamen voor de offerdiensten) dompelden zichzelf ook onder, om ritueel rein hun taak te kunnen verrichten.

Weet je Boaz, het zijn allemaal van die dominee argumenten (die van mij ook hoor #-o )
We proberen onze bestaande mening te onderbouwen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mar 2014 17:09

schelpje3 schreef:De volwassendoop gebeurt in de meeste reformatorische kerken gewoon door het besprenkelen van water op het voorhoofd. Daartoe knielt volwassene op het knielbankje, dat ook wel gebruikt wordt voor huwelijksinzegeningen.
In de kerk van de zevendedagsadventisten, waar wij eens waren (bij een dominee en gemeente die dit kerkgebouw huurden) zag ik een zwembadje vóórin, op het podium.
Ik zag eens een naar filmpje, waarin de voorganger de dopeling te hard en te ver achterover drukte, zodat dopeling zijn hoofd keihard stootte aan de rand van het badje. :?
Het zou hilarisch/humor moeten zijn, maar dat vond ik het niet.

Hoe kom je op het idee dat zoiets hilarisch zou moeten zijn?
Laatst verdronk er ook een zuigeling in Roemenie , die geheel ondergedompeld werd.
De onderdompeling is dan ook niet voor zuigelingen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 17:13

Omdat het voorbij kwam in een setting met allerlei blunders en grappen, zogenoemde home-video's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mar 2014 17:21

mealybug schreef:Laatst verdronk er ook een zuigeling in Roemenie , die geheel ondergedompeld werd.

Gebeurd zelden en is echt een noodlottig toeval.
De onderdompeling is dan ook niet voor zuigelingen.

Onzin.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 17:33

Noodlottig toeval, dat is beiden, dus apart, zo onbijbels!
Toeval bestaat niet en noodlottig zou betekenen dat wij aan het noodlot onderworpen zouden zijn.
Deze uitdrukking zou een christen dus nooit mogen gebruiken!

Terug naar “Archief”