Jvslooten schreef:
Wat dat betreft ben ik het je helemaal met je eens. Het ondergaan in het water is een beeld inderdaad, van een begrafenis, van een permanente verandering. Het oude gaat onder, wordt begraven, verdwijnt, en het nieuwe staat op (opstanding in een nieuw leven). Hoe het ritueel precies ging? Dat weet ik niet. Daarvoor zou ik eigenlijk terug moeten naar de joodse literatuur rondom het dopen. In ieder geval zegt de bijbel niks over de vorm, behalve dan dat er water aan te pas kwam. Van Johannes weten we dat hij in de Jordaan doopte, maar nergens staat dat de dopeling volledig moest worden ondergedompeld. Als ik lees hoeveel mensen zich lieten dopen, tot zelfs de Farizeeën en de Schriftgeleerden aan toe (Mat. 3:5-7), dan lijkt het mij eerlijk gezegd ook niet het meest waarschijnlijk. Of wat te denken van die drieduizend op de pinksterdag? Waar had men die moeten onderdompelen? In de Kidronbeek, waar nooit meer dan 30 cm water stond?
In het Jodendom doopt men met onderdompeling, zo staat het ook in Joodse geschriften beschreven.
Men kent daar ook 'besprenkelen', maar dat is iets heel anders, wat niet met elkaar verward moet worden.
Naäman moest zich 7 maal
onderdompelen (er staat 'dopen') in de Jordaan; hij ging 7 maal kopje onder.
(2 Kon. 5:14)
Van Johannes weten we dat hij doopte waar
veel water was (Joh. 3:23), om te besprenkelen heb je maar een paar druppels nodig, en hoef je niet in het water te gaan staan.
Verder is het ook geen probleem geweest om 3000 bekeerlingen te gaan dopen, want de watervoorraden bestemd voor de Tempeldienst, was ruim voldoende hiervoor.