Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Als iemand op volwassen leeftijd tot geloof komt doet hij/zij belijdenis en wordt gedoopt als teken van de schoonwassing door Jezus Christus. Maar ik geloof dat kinderen van gelovigen die jong sterven ook door Hem gered zijn en dat kan alleen als ze ook door Hem schoongewassen zijn.
Marnix schreef:Als iemand op volwassen leeftijd tot geloof komt doet hij/zij belijdenis en wordt gedoopt als teken van de schoonwassing door Jezus Christus. Maar ik geloof dat kinderen van gelovigen die jong sterven ook door Hem gered zijn en dat kan alleen als ze ook door Hem schoongewassen zijn.
Is het woord heilig voor jou dan alleen maar het "apart zetten"? Om even te chargeren, je kunt dus ook zeggen dat mensen in de duivel geheiligd zijn? Lijkt me niet. Heiligheid bevat het aspect van apart zetten, maar gaat wat verder dan dat. God is Heilig, en dat houdt niet alleen een apartheid in, maar meer. De indruk dat heiligheid met vlekkeloosheid te maken heeft is niet een verzinsel dat via een complot de wereld is ingebracht...mealybug schreef:
De kinderen zouden geheiligd zijn door het geloof van hun ouders, dat is wat de Bijbel leert.
Dat komt in het formulier niet voor, want dat zegt slechts dat de kinderen geheiligd zijn in Christus, ipv de ouders.
Leert Paulus dat de doop enkel en alleen een bede van een goed geweten is? Of is dat een aspect ervan. Graag Bijbelteksten als je jezelf er zo op beroept Bijbels te zijn.mealybug schreef:Waarom wijkt het formulier af van wat de Bijbel zegt?
En waarom leert Petrus dat de doop een bede is van een goed geweten tot God?
Een baby/kind heeft nog geen ontwikkeld geweten, dus valt het onder de verantwoordelijkheid van de ouders, en wanneer de ouders gelovig zijn, is daar geen extra besprenkeling voor nodig, het is een rooms verzinsel, wat valse gerustheid moest geven, op die basis is het ook ontstaan, in een tijd dat veel babies stierven.
Ik wist niet dat daar een taboe op rustte. Voor mensen die niet kerkelijk zijn en tot geloof komen, is de doop geen enkel probleem. Kerken hebben wel problemen met jongeren of volwassenen die zelf hun doop willen ervaren en er zelf in willen beslissen. Dat is iets wat sterk lijkt om meegaan met de moderne tijdsgeest. Zelf het heft in handen willen hebben. Dat is de diepere kern waar veel kerken tegen willen ageren, en waardoor ze huiverig zijn dat mensen dat ook in hun geloofsleven terug willen zien.mealybug schreef:Kan iemand me verder nog eens uitleggen, waarom er zo'n taboe rust op een geloofsdoop en niet op een geloofsbelijdenis, wanneer beiden toch lijken te berusten op een menselijk initiatief ?
(Nu is gehoorzaamheid volgens mij een menselijk initiatief, anders is het geen gehoorzaamheid meer)
De kinderen zouden geheiligd zijn door het geloof van hun ouders, dat is wat de Bijbel leert.
Dat komt in het formulier niet voor, want dat zegt slechts dat de kinderen geheiligd zijn in Christus, ipv de ouders.
Waarom wijkt het formulier af van wat de Bijbel zegt?
Een baby/kind heeft nog geen ontwikkeld geweten, dus valt het onder de verantwoordelijkheid van de ouders, en wanneer de ouders gelovig zijn, is daar geen extra besprenkeling voor nodig, het is een rooms verzinsel, wat valse gerustheid moest geven, op die basis is het ook ontstaan, in een tijd dat veel babies stierven.
Kan iemand me verder nog eens uitleggen, waarom er zo'n taboe rust op een geloofsdoop en niet op een geloofsbelijdenis, wanneer beiden toch lijken te berusten op een menselijk initiatief ?
(Nu is gehoorzaamheid volgens mij een menselijk initiatief, anders is het geen gehoorzaamheid meer)
alexander91 schreef: Leert Paulus dat de doop enkel en alleen een bede van een goed geweten is? Of is dat een aspect ervan. Graag Bijbelteksten als je jezelf er zo op beroept Bijbels te zijn.
Daarnaast geloof ik niet dat een baby/kind geen geweten heeft.
mealybug schreef:
Moet ik ook de bijbeltekst erbij zetten, waar staat dat een baby nog geen weet van goed of kwaad heeft, of zoek je die zelf een keer op?
Marnix schreef:
Er ligt helemaal geen taboe op een geloofsdoop. Ik krijg uit je reactie het idee dat er bij jou een veel groter taboe op kinderdoop ligt dan bij de meesten hier op geloofsdoop
Speedy schreef:Ik zal je nu met de wijze van reageren van jezelf confronteren, want als je zo je teksten knipt en plakt dan moet je ook accepteren dat de zon stilgestaan heeft en dat de aarde dus niet rond zon draait en over de platte aarde zullen we het maar niet hebben.
mealybug schreef:
Waarom wijkt het formulier af van wat de Bijbel zegt?
Kan iemand me verder nog eens uitleggen, waarom er zo'n taboe rust op een geloofsdoop en niet op een geloofsbelijdenis, wanneer beiden toch lijken te berusten op een menselijk initiatief ?
mealybug schreef:
Altijd weer amusant om te zien hoe selectief de ras-refo is in het aanschouwen van verschijnselen.
Vanuit het perspectief van de mens stond de aarde stil, niet de zon.
Over het perspectief van de bekering zullen we het ook maar niet hebben, want ook daar denkt menige refo a la Calvijn aan God's aandeel, ipv zijn eigen aandeel (en verantwoordelijkheid)
Speedy schreef:
ach ja, als je post-kerksyndroom je zo dwars zit, dat je nog steeds je gal moet spuwen terwijl je al jaren uit NL weg bent, daar zitten we niet mee. In Nederland hebben we daar zelfs gespreksgroepen voor.
Speedy schreef:
ach ja, als je post-kerksyndroom je zo dwars zit, dat je nog steeds je gal moet spuwen terwijl je al jaren uit NL weg bent, daar zitten we niet mee. In Nederland hebben we daar zelfs gespreksgroepen voor.
Iets over de verrotte aard van de mens bedoel je.naamloos schreef:Toch triest dat je van een kerk een soort van ziekte-syndroom kan krijgen.
Dat zegt wel iets over die kerken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten