Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 15:30

maaarten schreef:Als het je om afslanken te doen is hoef je de alcohol niet te laten staan hoor. Niet alle calorieën zijn namelijk hetzelfde en van de calorieën in alcohol kom je niet aan.

Van kcal in alcohol kom je wel degelijk aan!

Alcohol is erg calorierijk. In 1 gram alcohol zitten 7 kilocalorieën. Dat is bijna net zo veel als in 1 gram vet (9 kcal) en meer als in 1 gram suiker (4 kcal). Het teveel aan calorieën dat je binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet.

Daarnaast bevatten veel alcoholische drankjes of mixjes veel suiker, waardoor je nog meer calorieën binnen krijgt. Alcohol heeft bovendien nog eens een extra dikmakend effect, doordat het de afbraak van het vet uit de voeding vertraagt en er zo voor zorgt dat je meer vet opslaat.
Trimbos instituut.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 15:47

schelpje3 schreef:Van kcal in alcohol kom je wel degelijk aan!

Alcohol is erg calorierijk. In 1 gram alcohol zitten 7 kilocalorieën. Dat is bijna net zo veel als in 1 gram vet (9 kcal) en meer als in 1 gram suiker (4 kcal). Het teveel aan calorieën dat je binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet.

Daarnaast bevatten veel alcoholische drankjes of mixjes veel suiker, waardoor je nog meer calorieën binnen krijgt. Alcohol heeft bovendien nog eens een extra dikmakend effect, doordat het de afbraak van het vet uit de voeding vertraagt en er zo voor zorgt dat je meer vet opslaat.
Trimbos instituut.

Mij valt op hoe vaak calorie en kilocalorie door elkaar heen wordt gebruikt.
Zelfs de website van het voedingscentrum gaat hier en daar de fout in (en gebruikt zelfs een verkeerde omrekenwaarde tussen calorie en Joule...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 20 mar 2014 16:25

StillAwake schreef:Mij valt op hoe vaak calorie en kilocalorie door elkaar heen wordt gebruikt.
Zelfs de website van het voedingscentrum gaat hier en daar de fout in (en gebruikt zelfs een verkeerde omrekenwaarde tussen calorie en Joule...)


Dat komt uit het Engels denk ik http://en.wikipedia.org/wiki/Calorie
Daar zie je dat het een kwestie van smaak is wat je een calorie noemt en het kan dus een factor 1000 verschillen. Maar die factor 1000 is wel zo groot dat duidelijk is wat bedoeld wordt als iemand het over zijn energie inname heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 16:28

StillAwake schreef:Mij valt op hoe vaak calorie en kilocalorie door elkaar heen wordt gebruikt.
Zelfs de website van het voedingscentrum gaat hier en daar de fout in (en gebruikt zelfs een verkeerde omrekenwaarde tussen calorie en Joule...)

Kcal en calorie is hetzelfde hoor. Kilojoules is iets anders.
Dat laatste is nooit echt ingeburgerd in de gewone spreektaal.

maaarten

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor maaarten » 20 mar 2014 16:45

parsifal schreef:Wat bedoel je met "niet alle calorieen zijn hetzelfde"? Het blijft volgens mij nog altijd zo dat als je meer cal. binnenkrijgt dan je verbrandt je zwaarder wordt. en lichter als je meer verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Het kan natuurlijk zijn dat bepaald eten je hartslag omhoog brengt of iets dergelijks, maar dan zit er nog een stapje tussen.


Omdat niet alle calorieën even makkelijk omgezet worden in vetreserves. Van suiker kom je veel sneller aan dan van dezelfde hoeveelheid calorieën aan vet, omdat je - ironisch genoeg - suiker veel sneller opslaat als vet, dan vet zelf. Volgens mij kun je van eiwitten überhaupt nauwelijks aankomen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik durf te wedden dat je bij veel mensen alle suiker (behalve fruit) uit hun dieet weg kan halen en vervangen door dezelfde hoeveelheid calorieën van iets wat niet suiker is en dat alleen dat al een hoop scheelt qua aankomen. Bij alcohol is het dus zo dat je lichaam het überhaupt niet goed als bron van energie kan gebruiken, ook al zit er wel een hoop energie in.

Hoe je lichaam energie gebruikt is echt wat ingewikkelder dan een optelsommetje van calorieën!

schelpje3 schreef:Van kcal in alcohol kom je wel degelijk aan!

Alcohol is erg calorierijk. In 1 gram alcohol zitten 7 kilocalorieën. Dat is bijna net zo veel als in 1 gram vet (9 kcal) en meer als in 1 gram suiker (4 kcal). Het teveel aan calorieën dat je binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet.

Daarnaast bevatten veel alcoholische drankjes of mixjes veel suiker, waardoor je nog meer calorieën binnen krijgt. Alcohol heeft bovendien nog eens een extra dikmakend effect, doordat het de afbraak van het vet uit de voeding vertraagt en er zo voor zorgt dat je meer vet opslaat.
Trimbos instituut.


Dat er veel calorieën in alcohol zitten weet ik, maar ik beweer dus dat je van die calorieën niet zo snel aankomt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld suiker. Dus inderdaad, van die zoete alcoholische drankjes en mixjes kom je wel aan, maar dat heeft met de suiker te maken, niet met de alcohol.

De link die ik in mijn bericht zette (excuses als het Engels een probleem is) verwijst naar tal van zeer uitgebreide onderzoeken waaruit blijkt dat er geen enkele correlatie is tussen alcohol consumptie en overgewicht. Sterker nog, mensen die alcohol in mate drinken hebben gemiddeld genomen minder vaak obesitas, om maar eens een feitje te noemen. De geleerden weten niet precies hoe het werkt, maar onderzoek wijst uit dat alcohol niet goed door je lichaam als bron van energie gebruikt kan worden en je de calorieën in alcohol dus ook niet zo snel in vet gaat omzetten.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor hubert » 21 mar 2014 13:43

Maarten
De link die ik in mijn bericht zette (excuses als het Engels een probleem is) verwijst naar tal van zeer uitgebreide onderzoeken waaruit blijkt dat er geen enkele correlatie is tussen alcohol consumptie en overgewicht. Sterker nog, mensen die alcohol in mate drinken hebben gemiddeld genomen minder vaak obesitas, om maar eens een feitje te noemen. De geleerden weten niet precies hoe het werkt, maar onderzoek wijst uit dat alcohol niet goed door je lichaam als bron van energie gebruikt kan worden en je de calorieën in alcohol dus ook niet zo snel in vet gaat omzetten.


Soms word ik ook wel eens blij van je stukjes! :lol:
Volgens mijn dietiste wordt je wel dikker van alcohol.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 25 mar 2014 15:31

-9,1

Super blij \:D/
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 15 apr 2014 20:13

-10,4 =D>
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pol » 15 apr 2014 21:08

Dat gaat hard bij jou pannenkoek, super joh!! en volhouden. Ik ben sinds de kerst 2 kilo aangekomen, maar die vor. week ook kwijt geraakt, er hoef niks af, maar wil het gewicht nu wel op peil houden, dat ik niet nog eens dit moet gaan doen. Moet er nog veel af pannenkoek?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 15 apr 2014 21:34

pol schreef:Dat gaat hard bij jou pannenkoek, super joh!! en volhouden. Ik ben sinds de kerst 2 kilo aangekomen, maar die vor. week ook kwijt geraakt, er hoef niks af, maar wil het gewicht nu wel op peil houden, dat ik niet nog eens dit moet gaan doen. Moet er nog veel af pannenkoek?

Ik wil naar de 15, dus nog 4,5 ben vandaag precies 3 mnd bezig.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor -Judith- » 16 apr 2014 07:05

Je gaat lekker, of niet Pannekoek, goed bezig! ;-)

Ik ben zelf 2 weken geleden gestart met het koolhydraat-arm dieet, o.b.v. een diëtiste, en ik moet zeggen dat dat wel errrrg hard gaat, heb er nu al 7 kilo vanaf, maar dit mag ik max 8 weken doen, en als het zo doorgaat móét ik eerder stoppen, en dan weer rustig aan beginnen met koolhydraten te eten!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 16 apr 2014 15:23

-Judith- schreef:Je gaat lekker, of niet Pannekoek, goed bezig! ;-)

Ik ben zelf 2 weken geleden gestart met het koolhydraat-arm dieet, o.b.v. een diëtiste, en ik moet zeggen dat dat wel errrrg hard gaat, heb er nu al 7 kilo vanaf, maar dit mag ik max 8 weken doen, en als het zo doorgaat móét ik eerder stoppen, en dan weer rustig aan beginnen met koolhydraten te eten!

Ik doe het ook onder begeleiding, 800 cal. per dag. Als je voor de 500 cal. per dag kiest dan moet je na 3 weken éé'n wk de 800 cal. volgen dat is dan éen wk de warme maaltijd mee doen.
Ik doe de 800 want zonder 'gewoo'n' eten kan ik niet. Dus 's avonds lekker een aardappeltje en groeten, en een stukje mager vlees. Daar kijk ik na 2x een shake en 2 liter water en wat thee toch echt wel naar uit.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Stip » 16 apr 2014 15:57

Wanneer stop je met de shakes dan? Lijkt me lastig om dan weer op te bouwen zonder weer aan te komen...
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 16 apr 2014 21:36

Stip schreef:Wanneer stop je met de shakes dan? Lijkt me lastig om dan weer op te bouwen zonder weer aan te komen...

Als je bijna weer op gewicht ben. Dan ga ik er eerst 1000 cal. van maken, dmv fruit en mag. yoghurt. Dit opbouwen naar de 1200, en dan van lieverlee de shake vervangen door een boterham. Ben zelf ook heel benieuwd hoe dat zal gaan. Ik zal moeten blijven opletten wat ik eet, maar heb wel geleerd dat je makkelijker dan eerst iets lekkers af kan slaan. HEb vanaf half jan. wel 15-20 gebakjes voorbij zien komen, maar keurig bedankt. Ga ook wel eens de fout in hoor, maar dan gaat het op wat kaas, of zoals nu een liga. [-X
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor -Judith- » 17 apr 2014 08:45

Ik doe het bewust zonder shakes, ik mocht het wel, maar de overgang lijkt me dan straks moeilijker, ik weet niet eens op hoeveel caloriën ik momenteel zit, i.i.g. weinig ;-) Oh ik zie net op het voorbeeld dag-menu, dat er 36-40 caloriën in zitten, maar daar wijk ik wel vanaf, lijkt me wel heel weinig, maar goed, het zijn papieren van de diëtiste dus het zal wel zo zijn :wink:

De hele dag water trek ik ook niet, ik heb nu Slimpie in huis, en een klein scheutje zodat je het net aan proeft, maakt het water al veel aantrekkelijker, dus de ene x puur water, volgende fles van 0,75 ltr met iets Slimpie, dat houd het voor mij beter vol te houden, dat water ben ik zooo gauw beu


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten