Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 15:36

naamloos schreef:Dus je moet eerst voldoen aan een aantal regels om naar catechisatieles te mogen gaan?
Moet niet gekker worden, bij Jezus is iedereen welkom. Al kwam je zonder kleren

Lastig he, lezen?
Elk kind van buiten de kerk was, ook in lange broek welkom, laat dit duidelijk zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 15:41

schelpje3 schreef:Dan is de weg om je bezwaren aan de k.r. voor te leggen.
En ga je niet je kind opstoken in dit walgelijke machtsspelletje.
Elk kind van buiten de kerk was, ook in lange broek welkom, laat dit duidelijk zijn.
Maar dit betrof een gezin dat al jaren lid was en dus die regels heel goed kent!

Wat leer je op deze wijze aan je kind?
Meid, wat kan ons die regels nou schelen, jij doet lekker waar jij zin (lees wij) zin in hebt.
Ik zei al: dit belooft veel voor de toekomst van dit meisje :neeschudden:

Waarom belooft dit niet veel goeds voor de toekomst van dit meisje?
Ik vind het juist hoopvol dat er, ook in deze kringen, ook discussie over iets dergelijks gevoerd kan worden.
Niet iedereen met een dissidente mening gaat verloren hoor!

Mijn eigen vrouw gaat ook altijd in een rok naar de kerk. Omdat ze dat zelf prettig vindt, en omdat ze dat zo geleerd heeft.
Een regel is het echter niet.
Een hoed zal ze niet dragen, omdat dat in onze kerk niet gebruikelijk is, en dat nogal provocerend overkomt.
Zou ze het wel doen, omdat ze dat zelf de juiste weg zou vinden, zouden we echt niet naar huis gestuurd worden hoor...

Dit is overigens ook precies de reden waarom onze dochters (die we niet hebben) ook neit naar een reformatorische school zouden gaan.
Regels hanteren zonder daar een uitelg bij te leveren is iets waar ik echt heel weinig mee kan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 15:44

schelpje3 schreef:En ga je niet je kind opstoken in dit walgelijke machtsspelletje.
Je kind opstoken moet je maar beter niet doen, maar voor zo'n machtsspelletje heb je twee partijen nodig.
De kerk is ermee begonnen, die heeft zich een macht toegeëigend die het niet toekomt.
Eigenlijk doet de broekendraagster alleen maar normaal, want die moet zelf weten of ze een rok dan wel broek draagt.
schelpje3 schreef:Elk kind van buiten de kerk was, ook in lange broek welkom, laat dit duidelijk zijn.
Toppie, vind ik bijzonder schappelijk! :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 15:46

StillAwake schreef:Waarom belooft dit niet veel goeds voor de toekomst van dit meisje?
Ik vind het juist hoopvol dat er, ook in deze kringen, ook discussie over iets dergelijks gevoerd kan worden.

Mijn eigen vrouw gaat ook altijd in een rok naar de kerk. Omdat ze dat zelf prettig vindt, en omdat ze dat zo geleerd heeft.

Dit is overigens ook precies de reden waarom onze dochters (die we niet hebben) ook neit naar een reformatorische school zouden gaan.
Regels hanteren zonder daar een uitelg bij te leveren is iets waar ik echt heel weinig mee kan.

Jij blijft voorbijgaan aan het beginpunt.
Die regels waren er, als je ergens lid van wordt, onderschrijf je de regels toch? En als je dan pakweg 10 jaar of langer ergens lid van bent en je vindt bepaalde regels onbegrijpelijk, stap je toch naar het bestuur en bespreek je dat?
Als je zoon in een voetbalclub met zwarte broekjes en rode shirtjes voetbalt, stuur je hem dan op een dag in een wit broekje met blauw shirtje, omdat je dit veel passender vindt?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 15:51

StillAwake schreef:Waarom belooft dit niet veel goeds voor de toekomst van dit meisje?

schelpje3 schreef:Jij blijft voorbijgaan aan het beginpunt.
Die regels waren er, als je ergens lid van wordt, onderschrijf je de regels toch? En als je dan pakweg 10 jaar of langer ergens lid van bent en je vindt bepaalde regels onbegrijpelijk, stap je toch naar het bestuur en bespreek je dat?

Daar heb je inderdaad een punt. Dat houdt echter niet in dat je, na bestudering van deze regels, niet tot andere inzichten kunt komen.
Ik heb geen idee in welk stadium van de discussie de ouders hun dochter deze stap hebben laten zetten, en wil er dientengevolge ook niet over oordelen.
schelpje3 schreef:Als je zoon in een voetbalclub met zwarte broekjes en rode shirtjes voetbalt, stuur je hem dan op een dag in een wit broekje met blauw shirtje, omdat je dit veel passender vindt?

Ja, want hij staat, al hij op zijn vader lijkt, waarschijnlijk op doel... ;-)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 15:54

schelpje3 schreef:Die regels waren er, als je ergens lid van wordt, onderschrijf je de regels toch?
Dus bij die kerken krijg je een pakket regels mee als je gedoopt wordt of belijdenis doet? :shock: :shock: :shock:
Staan die regels er echt, of zijn het ongeschreven regels :?:
En wanneer ben je lid, als je als baby gedoopt bent?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 15:57

StillAwake schreef:Daar heb je inderdaad een punt. Dat houdt echter niet in dat je, na bestudering van deze regels, niet tot andere inzichten kunt komen.
Ik heb geen idee in welk stadium van de discussie de ouders hun dochter deze stap hebben laten zetten, en wil er dientengevolge ook niet over oordelen.

Ja, want hij staat, al hij op zijn vader lijkt, waarschijnlijk op doel... ;-)

Flauw antwoord, dit laatste, dit noemen ze ontwijken [-X

Iedereen kan vroeg of laat tot andere inzichten komen. Maar leer je je kind dan de weg van de provocatie?
Let wel, voor mij maakt het geen verschil, theoretisch gesproken dan, of het nu een voetbalclub, (refo)school of catechisatie betreft.

Mijn oudste zoon klaagde over een te warme lange broek tijdens een hittegolf. Ik heb toen de schooldirectie benaderd en gevraagd of er tijdens een hittegolfperiode een uitzondering gemaakt mocht worden op die regel.
En dat mocht. Tijdens dagen boven een bepaalde temperatuur, mochten de jongens een "knielange" korte broek, type bermuda dragen.
Zo voorkom je irritatie, boosheid en onbegrip.
Toch?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:06

schelpje3 schreef:Flauw antwoord, dit laatste, dit noemen ze ontwijken [-X

Daarom stond er ook een knipogend gezichtje bij...
schelpje3 schreef:Iedereen kan vroeg of laat tot andere inzichten komen. Maar leer je je kind dan de weg van de provocatie?
Let wel, voor mij maakt het geen verschil, theoretisch gesproken dan, of het nu een voetbalclub, (refo)school of catechisatie betreft.

Voor mij wel. Op een voetbalveld is het van belang dat je herkenbaar bent als lid van een bepaalde vereniging. Dat wil zeggen: tijdens de wedstrijd.
Bij een training ligt dat al anders.
Het is voor christenen belangrijk dat ze in hun levensstijl aangeven lid te zijn van de Kerk bvan Christus.
Het is totaal irrelevant dat ze op catechisatie aangeven door middel van hun kledingstijl welke denominatie daar in hun ogen op de juiste wijze invulling aan geeft.
schelpje3 schreef:Mijn oudste zoon klaagde over een te warme lange broek tijdens een hittegolf. Ik heb toen de schooldirectie benaderd en gevraagd of er tijdens een hittegolfperiode een uitzondering gemaakt mocht worden op die regel.
En dat mocht. Tijdens dagen boven een bepaalde temperatuur, mochten de jongens een "knielange" korte broek, type bermuda dragen.
Zo voorkom je irritatie, boosheid en onbegrip.
Toch?

Nee, dat voorkom je niet. Het is toch van de gekken dat een school broeklengtes en roklengtes gaat eisen bij leerlingen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:08

Nee, dat is niet van de gekke. Bij oriëntatie en aanmelding weet je precies waar je je aan te houden hebt.
Zo gaat dat ook bij een kerkelijke gemeente. En er is keuze genoeg.
Dan moet je ook niet zeuren achteraf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 16:11

Ik heb het ook niet zo op dat wettische.... De Bijbel verbiedt nergens vrouwen om broeken te dragen dus waarom zou een kerk überhaupt dat soort regels hanteren en toepassen? De dominee had ook kunnen zeggen: We zijn het niet zo gewend maar aangezien het geen Bijbelse regel is laten we haar gewoon in broek komen. We gaan er geen halszaak van maken. Natuurlijk had ze zich aan de regels kunnen aanpassen om problemen te voorkomen maar aangezien dat niet gebeurt was de keuze dus: Haar wegsturen of niet wegsturen. Het laatste was denk ik beter en liefdevoller geweest.

Waarom er toch zo'n halszaak wordt gemaakt van kleding. Waarom moet je om toestemming vragen om bij een hittegolf een broek tot je knieën te mogen dragen? Om maar te zwijgen om als vrouw een broek te mogen dragen, die toestemming krijgt je waarschijnlijk niet eens. Het is allemaal zo onzinnig en onbijbels dat ik me afvraag waarom sommige kerken en instanties er zo aan vast houden. Dat kleding netjes en zedelijk moet zijn, helemaal mee eens. Maar dat is heel wat anders. Door op dat punt geen eigen wetten en regels te geven dan die de Bijbel leert is ook een manier om irritatie en onbegrip te voorkomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:12

schelpje3 schreef:Nee, dat is niet van de gekke. Bij oriëntatie en aanmelding weet je precies waar je je aan te houden hebt.
Zo gaat dat ook bij een kerkelijke gemeente. En er is keuze genoeg.
Dan moet je ook niet zeuren achteraf.

Dat neemt niet weg dat een dergelijke regel onzinnig kan zijn...
Maar ik ben het in zoverre met je eens dat om deze reden nooit een dochter van mij een reformatorische school zal bezoeken.
Omdat we dit principe hanteren hebben we onze zoon ook niet op een reformatorische school gedaan, maar op een vrijgemaakte.
Voelen we ons achteraf nog elke dag dankbaar om, zeker als je verhalen hoort van vrienden die wél voor de reformatorische school hebben gekozen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:13

Marnix schreef:Ik heb het ook niet zo op dat wettische.... De Bijbel verbiedt nergens vrouwen om broeken te dragen dus waarom zou een kerk überhaupt dat soort regels hanteren en toepassen? De dominee had ook kunnen zeggen: We zijn het niet zo gewend maar aangezien het geen Bijbelse regel is laten we haar gewoon in broek komen. We gaan er geen halszaak van maken. Natuurlijk had ze zich aan de regels kunnen aanpassen om problemen te voorkomen maar aangezien dat niet gebeurt was de keuze dus: Haar wegsturen of niet wegsturen. Het laatste was denk ik beter en liefdevoller geweest.

Waarom er toch zo'n halszaak wordt gemaakt van kleding. Waarom moet je om toestemming vragen om bij een hittegolf een broek tot je knieën te mogen dragen? Om maar te zwijgen om als vrouw een broek te mogen dragen, die toestemming krijgt je waarschijnlijk niet eens. Het is allemaal zo onzinnig en onbijbels dat ik me afvraag waarom sommige kerken en instanties er zo aan vast houden. Dat kleding netjes en zedelijk moet zijn, helemaal mee eens. Maar dat is heel wat anders. Door op dat punt geen eigen wetten en regels te geven dan die de Bijbel leert is ook een manier om irritatie en onbegrip te voorkomen.

Alsof ik dit zelf geschreven heb...
EENS!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 mar 2014 16:15

StillAwake schreef:Dat neemt niet weg dat een dergelijke regel onzinnig kan zijn...
Maar ik ben het in zoverre met je eens dat om deze reden nooit een dochter van mij een reformatorische school zal bezoeken.
Omdat we dit principe hanteren hebben we onze zoon ook niet op een reformatorische school gedaan, maar op een vrijgemaakte.
Voelen we ons achteraf nog elke dag dankbaar om, zeker als je verhalen hoort van vrienden die wél voor de reformatorische school hebben gekozen.

Ik zal je dan maar niet de voorbeelden vertellen van 2 vrijgemaakte scholen voor voortgezet onderwijs waar de kinderen van onze buren op hebben gezeten. Er speelt op elke school wel wat af. Je mag blij zijn dat je kinderen het goed hebben getroffen, onze kinderen hebben het ook goed, maar kinderen van kennissen op dezelfde school maken ook dingen mee waar mijn mond open gaan van verbazing. Het ligt aan cohesie van een groep, welke combinatie van leerkrachten hebben ze, hoe zitten de ouders er in, etc etc
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:16

Marnix schreef:Ik heb het ook niet zo op dat wettische.... De Bijbel verbiedt nergens vrouwen om broeken te dragen dus waarom zou een kerk überhaupt dat soort regels hanteren en toepassen? De dominee had ook kunnen zeggen: We zijn het niet zo gewend maar aangezien het geen Bijbelse regel is laten we haar gewoon in broek komen. We gaan er geen halszaak van maken. Natuurlijk had ze zich aan de regels kunnen aanpassen om problemen te voorkomen maar aangezien dat niet gebeurt was de keuze dus: Haar wegsturen of niet wegsturen. Het laatste was denk ik beter en liefdevoller geweest.

Daar gaan we weer, rondjes rijden op de rotonde. Heel opmerkelijk dat de wereld er veel meer begrip voor heeft!
Als ik de meisjes uit de islamitische catechisatie zie komen, doen ze voor een rechtse refogroep niet onder!
Hoofddoekjes, lichaam geheel bedekt in de zomer! En ze dragen een grote tas met allerlei geschriften en boeken daarin.

En nog steeds wordt er maar half gelezen, ik zei dat dit zich ongeveer 20 jaar geleden afspeelde!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:19

StillAwake schreef:Dat neemt niet weg dat een dergelijke regel onzinnig kan zijn...

Wij hanteerden de regel: lagere school kiezen wij, middelbare school mogen jullie kiezen.
En niet elk kind van ons koos voor de reformatorische, zodat wij heel goed vergelijkingsmateriaal hebben.

Wat ik heel fijn vond en een zeer positieve toevoeging aan het geheel was, dat bij de uitreiking van de diploma's, en andere bijzondere avonden, de avond begonnen EN besloten werd met God!
Dat miste ik op de seculiere school heel erg!

Terug naar “Archief”