Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Wim2600 » 19 mar 2014 15:12

Rozijn schreef:Ik waarschuwde niet, ik gaf alleen aan dat jij een keuze maakt door bij voorbaat uit te sluiten dat er een "hogerhand" is en dat die "hogerhand" in zou kunnen grijpen op een manier die voor ons niet reproduceerbaar is en daarmee al gauw buiten de kaders van de wetenschap valt.

Oh, dan had ik je verkeerd begrepen, sorry daarvoor. Maar inderdaad: ik sluit door mijn denkwijze effectief de mogelijkheid uit van een "hogerhand" die zou kunnen ingrijpen op een niet-reproduceerbare manier die buiten de kaders van de wetenschap valt.

Want dat laatste is precies wat ik bedoelde met magie en hocus-pocus... als je je in je opvattingen verkiest te houden aan datgene dat zichtbaar, tastbaar of anderszins (wetenschappelijk) aantoonbaar is, sluit je uit wat buiten dat kader valt.

Als je echter ervoor kiest om toch te geloven (want dan komt het woord "geloof" op de proppen, het gaat immers om niet-bewijsbare aannames) in fenomenen die buiten dat kader vallen (bijvoorbeeld in de God van het christendom, of in Allah, of in één of meer van de talrijke andere goden die in de loop van de geschiedenis bedacht zijn), dan is dat je goed recht.

Maar dan vind ik dat je in feite zou moeten openstaan voor het bestaan van ELKE vorm van dergelijk "geloof", en dat je iemand die gelooft in kabouters, elfjes, vampieren, draken, smurfen, weerwolven of wat dan ook serieus moet nemen... want diegene doet immers niets anders dan wat jij als gelovige doet: geloven in het bestaan van niet-tastbare, niet-bewijsbare, niet-reproduceerbare "personages" die buiten de kaders van de wetenschap vallen.

Ik besef dat wat ik beweer controversieel kan overkomen op een christelijk discussieforum, maar het lijkt met toch goed dat christenen het beseffen, en ik zeg dit niet om iemands geloof of iemands recht op dat geloof aan te vallen, maar vanuit mijn standpunt is er geen wezenlijk verschil tussen God en pakweg een kabouter, in die zin dat het allebei door mensen bedachte fictieve personages zijn.

Als er al een verschil is, is het dat er heel veel mensen zijn die geloven dat God echt bestaat, terwijl het aantal mensen dat gelooft in het bestaan van kabouters enorm veel lager ligt. Maar de basis is hetzelfde: niet-tastbaar, niet-bewijsbaar, niet-reproduceerbaar en niet in wetenschappelijke termen te vatten.

Een argument dat ik dan al vaker gehoord heb, is dat je als ongelovige toch niet 100% zeker kan uitsluiten dat God NIET bestaat. En dat klopt, maar dat geldt ook voor die kabouter. Dus als ik de redenering dan omkeer, zou ik daaruit kunnen afleiden dat een christen minstens de mogelijkheid zou moeten openlaten dat kabouters, elfjes, vampieren, draken, smurfen, weerwolven en dergelijke ZOUDEN KUNNEN bestaan. En nochtans heb ik christenen al héél categoriek horen beweren dat zulke wezens absoluut niet bestaan en pure verzinsels zijn. Maar als ik even categoriek hetzelfde beweer over hun God, tja... dan maak ik blijkbaar toch een "denkfout", volgens hen.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 16:26

Als iemand beweert een kabouter gesproken te hebben, prima, ik geloof het niet, maar ik zal iemand er niet voor ophangen... Maar eerlijk gezegd heb ik niemand ooit horen beweren dat hij dat gedaan heeft, toen hij bij zijn volle verstand was.
Datzelfde heb ik wel ervaren met mijn God.
En vele anderen met mij.
En dat is een verschil.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 19 mar 2014 16:39

Rozijn schreef:Als iemand beweert een kabouter gesproken te hebben, prima, ik geloof het niet, maar ik zal iemand er niet voor ophangen... Maar eerlijk gezegd heb ik niemand ooit horen beweren dat hij dat gedaan heeft, toen hij bij zijn volle verstand was.
En vele anderen met mij.
En dat is een verschil.

Jullie hebben inderdaad het voordeel dat jullie met velen zijn.
Maar een stelling wint niet aan geloofwaardigheid louter door het aantal mensen die erin geloven. Anders was de aarde nu nog steeds plat. ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2014 17:55

Rozijn schreef:Als iemand beweert een kabouter gesproken te hebben, prima, ik geloof het niet, maar ik zal iemand er niet voor ophangen... Maar eerlijk gezegd heb ik niemand ooit horen beweren dat hij dat gedaan heeft, toen hij bij zijn volle verstand was.

Een cynicus kan daar natuurlijk zo zijn gedachten bij hebben.

En vele anderen met mij.
En dat is een verschil.

Of niet. Het enige verschil kan zijn dat de ene hallucinatie vaker voorkomt dan de andere en sociaal geaccepteerd is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 mar 2014 18:09

Wim2600 schreef:Ik besef dat wat ik beweer controversieel kan overkomen op een christelijk discussieforum, maar het lijkt met toch goed dat christenen het beseffen, en ik zeg dit niet om iemands geloof of iemands recht op dat geloof aan te vallen, maar vanuit mijn standpunt is er geen wezenlijk verschil tussen God en pakweg een kabouter, in die zin dat het allebei door mensen bedachte fictieve personages zijn.

Als er al een verschil is, is het dat er heel veel mensen zijn die geloven dat God echt bestaat, terwijl het aantal mensen dat gelooft in het bestaan van kabouters enorm veel lager ligt. Maar de basis is hetzelfde: niet-tastbaar, niet-bewijsbaar, niet-reproduceerbaar en niet in wetenschappelijke termen te vatten.

Een argument dat ik dan al vaker gehoord heb, is dat je als ongelovige toch niet 100% zeker kan uitsluiten dat God NIET bestaat. En dat klopt, maar dat geldt ook voor die kabouter. Dus als ik de redenering dan omkeer, zou ik daaruit kunnen afleiden dat een christen minstens de mogelijkheid zou moeten openlaten dat kabouters, elfjes, vampieren, draken, smurfen, weerwolven en dergelijke ZOUDEN KUNNEN bestaan. En nochtans heb ik christenen al héél categoriek horen beweren dat zulke wezens absoluut niet bestaan en pure verzinsels zijn. Maar als ik even categoriek hetzelfde beweer over hun God, tja... dan maak ik blijkbaar toch een "denkfout", volgens hen.
Er heeft er een een stok gevonden om mee te slaan...

De denkfout echter die je maakt is dat het geloof in een God verschilt met het geloof in een kabouter in die zin dat God het begin van alles is. Dat wordt met de kabouter nooit beweerd, en daarmee is de kabouter, of de eenhoorn, etc. duidelijk een andere zaak dan God. Uiteindelijk gaat het in de religie om de vraag of iets uit niets is ontstaan (generatio spontanea :P), of dat er andere eerste oorzaken zijn (God).

PS Voor mensen die zich willen verdiepen in dit soort zaken, deze persoon heeft een aantal interessante bijdragen staan op zijn website (http://www.gjerutten.nl/).
Laatst gewijzigd door alexander91 op 19 mar 2014 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 18:10

Kun jij bewijzen dat het een hallucinatie is?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 19 mar 2014 18:45

alexander91 schreef:Er heeft er een een stok gevonden om mee te slaan...

De denkfout echter die je maakt is dat het geloof in een God verschilt met het geloof in een kabouter in die zin dat God het begin van alles is. Dat wordt met de kabouter nooit beweerd, en daarmee is de kabouter, of de eenhoorn, etc. duidelijk een andere zaak dan God. Uiteindelijk gaat het in de religie om de vraag of iets uit niets is ontstaan (generatio spontanea :P), of dat er andere eerste oorzaken zijn (God).

PS Voor mensen die zich willen verdiepen in dit soort zaken, deze persoon heeft een aantal interessante bijdragen staan op zijn website (http://www.gjerutten.nl/).

Sorry, mijn schuld... ik zei gewoon "kabouter", maar ik bedoelde natuurlijk de Oerkabouter, die het begin van het begin van alles is, omdat-ie nog net vóór God kwam, en hij God geschapen heeft en hem de opdracht heeft gegeven de wereld te scheppen.

En voor alle duidelijkheid: ik verzin de Oerkabouter hier ter plekke, maar dat maakt 'm niet meer of minder "echt" dan God. Hooguit een stuk recenter.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2014 18:58

Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2014 18:59

Rozijn schreef:Kun jij bewijzen dat het een hallucinatie is?

Nou, als jij zegt dat je iets hoort, en ik hoor het niet (ik ben niet doof) en op geluidsopnamen is ook niets te vinden, dan kunnen we toch concluderen dat je een en ander alleen in je hoofd hebt gehoord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 mar 2014 19:27

alexander91 schreef:Er heeft er een een stok gevonden om mee te slaan...

Wim2600 schreef:
Sorry, mijn schuld... ik zei gewoon "kabouter", maar ik bedoelde natuurlijk de Oerkabouter, die het begin van het begin van alles is, omdat-ie nog net vóór God kwam, en hij God geschapen heeft en hem de opdracht heeft gegeven de wereld te scheppen.

En voor alle duidelijkheid: ik verzin de Oerkabouter hier ter plekke, maar dat maakt 'm niet meer of minder "echt" dan God. Hooguit een stuk recenter.
Uiteindelijk kun je dit op basis van logische argumenten niet volhouden en ga je op eenzelfde manier je stelling verdedigen als die je christenen verwijt. Een kabouter in hoe deze gedefinieerd is is absurd, en heeft niets te maken met God. Als je de precieze argumenten wilt weten, kijk bv maar op de site die ik quote of duik in de filosofie mbt cosmologische argumenten. In wetenschappelijke publicaties is je stelling gewoon al ontkracht.

bv (ik verwoord hieruit: http://www.gjerutten.nl/GeloofWetenschap_ERutten.pdf) de aanname dat alleen de wetenschap een legitieme bron van uitspraken over de werkelijkheid is, is op zichzelf niet wetenschappelijk bewezen, en dus niet houdbaar in zichzelf.

bv2 (ik quote uit dezelfde bron): "veel rationele argumenten voor het bestaan van een persoonlijke schepper [zijn] deels gebaseerd op premissen die juist ontleend zijn aan wetenschap. Denk bijvoorbeeld aan het bestaan van universele en stabiele natuurwetten, het inzicht dat de kosmos een absoluut begin heeft gehad, de opmerkelijke elegantie en effectiviteit van wiskunde als beschrijvingstaal van het universum, en de opvallende fine-tuning van de kosmos. Bovendien maken veel Godsargumenten gebruik van allerlei moderne ontwikkelingen in de modale logica en formele merelogie. Als het gaat om het rationeel argumenteren voor het bestaan van God, is de wetenschap dus een vriend en geen tegenstander. Dankzij de wetenschap is de rationele casus voor het bestaan van God tegenwoordig sterker dan ooit."
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 20:13

Rozijn schreef:Kun jij bewijzen dat het een hallucinatie is?

Mortlach schreef:Nou, als jij zegt dat je iets hoort, en ik hoor het niet (ik ben niet doof) en op geluidsopnamen is ook niets te vinden, dan kunnen we toch concluderen dat je een en ander alleen in je hoofd hebt gehoord.

Ok, dus dat is de definitie van een hallucinatie? En, kan God daar geen rol in spelen?

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 19 mar 2014 21:06

Rozijn schreef:Ok, dus dat is de definitie van een hallucinatie? En, kan God daar geen rol in spelen?

uhm is dit geen gevaarlijke stelling name?
want Mortlach kan dan zeggen dat je dan niet aan het hallucineren bent, maar eerder godsdienstwaanzin had.

en heb dat bij mijn neef mee gemaakt en daar wordt je niet echt vrolijk van..

zeg niet dat het niet kan maar.....
Haast u langzaam.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 20 mar 2014 11:24

alexander91 schreef:Uiteindelijk kun je dit op basis van logische argumenten niet volhouden en ga je op eenzelfde manier je stelling verdedigen als die je christenen verwijt. Een kabouter in hoe deze gedefinieerd is is absurd, en heeft niets te maken met God.

Precies, ik behoud me het recht voor om het bestaan van kabouters op dezelfde manier te verdedigen als christenen het bestaan van hun God verdedigen... daar kan je als christen toch niets op tegen hebben? En doordat ik de kabouter op dezelfde manier verdedig - mijn "Oerkabouter", die volgens mijn "Oerkaboutergeloof" de schepper is van de christelijke God en dus indirect van heel de wereld om ons heen, is immers ook onzichtbaar, ontastbaar, en niet in wetenschappelijke termen te vatten.

Dat hij nergens opduikt in de manuscripten die de basis vormen van de bijbel, is omdat hij de media schuwt, en hij dus elke verwijzing naar zijn bestaan door middel van magisch sterrenstof uit de manuscripten heeft gehaald.
Dat hij ook niet opduikt in mondelinge overlevering, is omdat hij vrij schuw is van nature, hij zich tot nu toe zelden of nooit aan iemand heeft geopenbaard (behalve gisteren aan mij: ik zat aan de ontbijttafel en plots hoorde ik zijn stem).
Dat er van zijn bestaan niets merkbaar, tastbaar of aantoonbaar is, komt omdat hij ervoor kiest om zich niet actief met de wereld te bemoeien - hij laat de dingen op zijn beloop, maar hij zou kunnen ingrijpen als hij dat wilde. In die zin is zijn bestaan dus niet strijdig met de wetenschappelijk vaststelbare en meetbare natuurwetten... maar dat is enkel zo omdat hij ervoor kiest die natuurwetten hun gang te laten gaan.

Vanuit die redenering, die ik perfect kan volhouden en eindeloos uitbreiden om elke mogelijke tegenwerping te counteren, is mijn Oerkabouter geen greintje absurder (of fictiever) dan jouw God. Het enige wezenlijke verschil is dat er vooralsnog minder mensen in mijn kabouter geloven dan in jouw God, maar dat komt omdat ze nog niet tot bekering gekomen zijn. Als de kabouter roept, zullen ze wel komen...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mar 2014 13:52

Wim
Precies, ik behoud me het recht voor om het bestaan van kabouters op dezelfde manier te verdedigen als christenen het bestaan van hun God verdedigen... daar kan je als christen toch niets op tegen hebben? En doordat ik de kabouter op dezelfde manier verdedig - mijn "Oerkabouter", die volgens mijn "Oerkaboutergeloof" de schepper is van de christelijke God en dus indirect van heel de wereld om ons heen, is immers ook onzichtbaar, ontastbaar, en niet in wetenschappelijke termen te vatten
.

Natuurlijk heb je dat recht Wim. En je hebt nog gelijk ook. Geloven is een hachelijke zaak. Paulus noemt het kruis zelfs een dwaasheid.
Toch heb ik besloten te geloven in een Schepper en de liefde, zoals door Jezus gepredikt.
Geloof is en blijft een irrationeel ding.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 21 mar 2014 14:52

hubert schreef:Toch heb ik besloten te geloven in een Schepper en de liefde, zoals door Jezus gepredikt.
Geloof is en blijft een irrationeel ding.

En dat vind ik prima, Hubert! :)
En met die laatste zin ben ik het uiteraard volkomen eens ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”