Tien Geboden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Tien Geboden

Berichtdoor Spreeuw » 18 mar 2014 00:12

Elke zondag wordt bij ons in de kerk de Wet des Heeren (de Tien Geboden) uit Exodus 20 gelezen. Ik vroeg me af waarom we deze wet wel houden, maar heel veel anderen wetten uit het Oude Testament niet (spijswetten e.d.). Waaruit kun je concluderen dat je dan wel aan de Tien Geboden moet houden?

Zijn er bepaalde teksten uit het NT die een antwoord op deze vraag kunnen geven?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Tien Geboden

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2014 06:55

Ja, waar Mozes wordt voorgelezen, heerst nog een bedekking.
(Cor)
16 ....weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven.
(Gal 2:16)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mar 2014 08:20

Spreeuw schreef:Zijn er bepaalde teksten uit het NT die een antwoord op deze vraag kunnen geven?
Rom 3:24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; (……) :28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 08:25

Zijn er bepaalde teksten uit het NT die een antwoord op deze vraag kunnen geven?
Alle tien worden ze bevestigd in het NT. Ik wil alle teksten wel bij elkaar zoeken, maar dat kost wel even tijd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2014 08:39

Jvslooten schreef:Alle tien worden ze bevestigd in het NT. Ik wil alle teksten wel bij elkaar zoeken, maar dat kost wel even tijd.

Ze worden verdiept, meer inhoud gekregen.
Waar vind je trouwens de bevestiging van het houden van de sabbath? de zaterdag als rustdag?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2014 08:41

mealybug schreef:Ze worden verdiept, meer inhoud gekregen.
Waar vind je trouwens de bevestiging van het houden van de sabbath? de zaterdag als rustdag?

Jezus zegt dat de mens er niet voor de Sabbat is, maar precies andersom, de sabbat voor de mens.

Daarmee erkent Hij wél de relevantie van het gebod, maar geeft aan dat daarin niet doorgeslagen mag worden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 mar 2014 09:12

Hier een link over de morele wet in het N.T: http://www.deboodschapvandebijbel.nl/doc/baslz12.htm

Over de sabbat: Ex.31: 16 Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond. 17 Hij (=de sabbat) zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn... enz.
En lees wat Paulus zegt:
Rom. 14:5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laar ieder zin zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
Gal. 4:10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
Kol. 2:16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2014 09:17

mealybug schreef:Ja, waar Mozes wordt voorgelezen, heerst nog een bedekking.
(Cor)
16 ....weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven.
(Gal 2:16)

Niet helemaal mee eens. Inderdaad, niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven. Maar als je aangeeft dat de wet verdieping vindt in Christus (en dus niet is afgeschaft) is het dus niet verkeerd om af en toe de 10 geboden voor te lezen. Het is Gods wil voor ons leven, regels voor een gelukkig leven met Hem. Ik heb er dan ook geen moeite mee als de wet wordt gelezen, mits die vervulling en verdieping in Christus ook naar voren komt in de kerk en de wet niet wordt gebruikt om mensen aan te vallen op hun identiteit als kinderen van Hem. De wet om mensen iedere keer weer naar hun ellendige staat terug te brengen zodat ze vervolgens weer verlost worden en dankbaar maakt. En ik vind het ook prettig dat bij ons niet alleen de wet wordt gelezen maar ook wel eens andere teksten uit de Bijbel die gaan over Gods wil voor ons leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 09:29

mealybug schreef:Ze worden verdiept, meer inhoud gekregen.
In de HC staan ook alle verwijsteksten naar het NT erbij trouwens. Zie hier, vanaf Zondag 34.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 18 mar 2014 12:54

Tijdens een zoektocht naar de 613 geboden die de Joden in de Bijbel tellen kwam ik ook op dit forum terecht. Toen heb ik een reactie gegeven bij "wet of genade" (http://forum.refoweb.nlviewtopic.php?f= ... start=1260), dat "wet" volgens de Joodse uitleg eigenlijk "Onderwijzing of Lering" betekent.
In datzelfde verband kon ik nergens in de Bijbel vinden dat de eerste verzen van Ex. 20 "de wet" of de "Tien Geboden" heet. De enige directe verwijzingen zijn "de Woorden" of de Tien Woorden", o.a. Ex. 34:28, Deut, 4:13, 10:4
Naar mijn idee zijn het juist die "Tien Woorden" (van het Verbond) die uniek zijn in de Bijbel.

God schreef die Woorden met Zijn eigen vinger op stenen platen, tot tweemaal toe.

Dat maakt ze juist zo bijzonder en kunnen wij ze dan wel aanduiden met "wet" of "geboden"?
En juist omdat het de "Woorden van het Verbond" zijn, zijn ze ook voor het Nieuwe Verbond nog steeds geldig.

Heeft iemand een idee hoe de woorden "wet" en "tien geboden" voor de "Tien Woorden van het Verbond" in gebruik zijn geraakt?
PS. De Joden tellen dan in de "Tien Woorden" 15 geboden (4 positieve en 11 negatieve).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 13:07

André-J30 schreef:God schreef die Woorden met Zijn eigen vinger op stenen platen
Dat wist ik.
André-J30 schreef:tot tweemaal toe
Dat wist ik niet. Heb je daar tekstverwijzingen van?

André-J30 schreef:Heeft iemand een idee hoe de woorden "wet" en "tien geboden" voor de "Tien Woorden van het Verbond" in gebruik zijn geraakt?
Geen idee.. ´de tien woorden´ zou inderdaad een betere naam zijn.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 18 mar 2014 14:08

Jvslooten schreef:Dat wist ik niet. Heb je daar tekstverwijzingen van?

Eigenlijk (even :-k ) de tijd nemen en de hele geschiedenis in Exodus en Deuteronomium nog een rustig lezen.
Ex. 24 vnl vers 12 "Toen zeide de HEERE tot Mozes: Kom tot Mij op den berg, en wees aldaar; en Ik zal u stenen tafelen geven, en de wet, en de geboden, die Ik geschreven heb, om hen te onderwijzen."
Ex. 32:15, 16 en 19 "En Mozes wendde zich om, en klom van den berg af, met de twee tafelen der getuigenis in zijn hand; deze tafelen waren op haar beide zijden beschreven, zij waren op de ene en op de andere zijde beschreven."
"En diezelfde tafelen waren Gods werk; het geschrift was ook Gods geschrift zelf, in de tafelen gegraveerd."
"En het geschiedde, als hij aan het leger naderde, en het kalf, en de reien zag, dat de toorn van Mozes ontstak, en dat hij de tafelen uit zijn handen wierp, en dezelve beneden aan den berg verbrak."
En Deut. 9 en 10 vnl Deut. 10:4 Toen schreef Hij op de tafelen, naar het eerste schrift, de tien woorden, die de Heere, ten dage der verzameling, op den berg, uit het midden des vuurs, tot ulieden gesproken had; en de Heere gaf ze mij.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 mar 2014 14:29

André-J30 schreef:Eigenlijk (even :-k ) de tijd nemen en de hele geschiedenis in Exodus en Deuteronomium nog een rustig lezen.
Ex. 24 vnl vers 12 "Toen zeide de HEERE tot Mozes: Kom tot Mij op den berg, en wees aldaar; en Ik zal u stenen tafelen geven, en de wet, en de geboden, die Ik geschreven heb, om hen te onderwijzen."
Ex. 32:15, 16 en 19 "En Mozes wendde zich om, en klom van den berg af, met de twee tafelen der getuigenis in zijn hand; deze tafelen waren op haar beide zijden beschreven, zij waren op de ene en op de andere zijde beschreven."
"En diezelfde tafelen waren Gods werk; het geschrift was ook Gods geschrift zelf, in de tafelen gegraveerd."
"En het geschiedde, als hij aan het leger naderde, en het kalf, en de reien zag, dat de toorn van Mozes ontstak, en dat hij de tafelen uit zijn handen wierp, en dezelve beneden aan den berg verbrak."
En Deut. 9 en 10 vnl Deut. 10:4 Toen schreef Hij op de tafelen, naar het eerste schrift, de tien woorden, die de Heere, ten dage der verzameling, op den berg, uit het midden des vuurs, tot ulieden gesproken had; en de Heere gaf ze mij.
Waaom de sprong naar Deut? Je kunt toch gewoon de tweede keer aanwijzen in Ex 34: "Toen zei de HEERE tegen Mozes: Houw twee stenen tafelen voor u uit, zoals de eerste, dan zal Ik op die tafelen de woorden schrijven die op de eerste tafelen stonden, die u in stukken gebroken hebt."

1 zin waarin het antwoord volledig gegeven wordt.

PS Interessant trouwens, tien woorden ipv geboden! Bedankt voor het delen!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 18 mar 2014 17:44

Waaom de sprong naar Deut?

Omdat ik te vaak te perfectionistisch wil zijn. In Deut. staat expliciet dat God voor de tweede maal schreef naar het voorbeeld van de eerste tafels, in Ex. niet.
Ook vanwege een preek laatst uit Deut. waarbij ik extra werd bepaald bij wat er gebeurde omdat Mozes daar e.e.a. samengevat nogmaals vertelt. Je ziet ineens meer de grote lijnen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 mar 2014 18:11

André-J30 schreef:God schreef die Woorden met Zijn eigen vinger op stenen platen, tot tweemaal toe.

En de derde keer in ons hart, dat niet meer van steen is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”