geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 15:04

Wilsophie schreef:Ik heb 11 jaar gewerkt als hoofd van een research centrum die dergelijk zaken onderzocht.

En, bestaan ze?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 15:29

antoon schreef:Ten eerste valt er wat te winnen bij de goede keus, ten tweede word ik niet tot en keus gedwongen en zal ik de Consequenties moet dragen die de keus inhoudt althans het label dat jij dan meegeeft, ik weet nog niet of dit een neutrale quiz is, een keuze maken is in dit geval lastig gemaakt

1 dan zou ik toegeven dat de bijbel chronologische fouten maakt
2 dan ben ik van de last af maar dan noem jij mij subjectief

zijn er niet meerkeuze antwoorden. maar ik wil voor 2 gaan

Volgens mij zijn er alleen deze opties, tenzij je opzettelijk inconsequent wilt zijn.

vermits je toegeeft dat de fouten in de schrift, althans wat je denkt dat fouten zijn nogal eens door onderzoek, ook wetenschap dus ontrafeld worden een clousule dus.

Ik hoef niks toe te geven want het zou absurd zijn te beweren dat onderzoek nooit dingen in de Bijbel bevestigt. Maar dat is niets bijzonders, want dat gebeurt ook bij Josefus, Herodotus, Tacitus en noem maar op. Dit gegeven betekent echter volstrekt niet dat je op geen enkele manier kunt zeggen dat deze geschriften soms niet kloppen. Josefus maakt bij het begin van Herodes' regering bijvoorbeeld de fout dat hij de verkeerde Olympiade aan een consulsduo koppelt. Dat is gewoon een vergissing, maar volgens jouw logica zouden we dat niet mogen zeggen omdat er later misschien nieuw licht over zal vallen. Sommige dingen zijn echter volslagen duidelijk.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 mar 2014 15:35

Wilsophie schreef:Ik heb 11 jaar gewerkt als hoofd van een research centrum die dergelijk zaken onderzocht.

Ow serieus? Dan begrijp ik je weerstand tegen wetenschap helemaal niet meer. Welk instituut was dat als ik vragen mag?

Overigens, mocht je 11 jaar lang bij de ESA, het NLR, Fokker of enige andere organisatie die zich met ruimtevaart bezig houdt had gewerkt dan weet ik zeker dat je niet in dat zg "Bijbelse" wereldbeeld had geloofd.

Ben nog steeds benieuwd;

Lock&Stock schreef:Miljoenen christenen zijn het met jou oneens, of zijn dat geen christenen volgens jou?

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 05 mar 2014 15:45

nu breekt mijn klomp!
het bewijs lag onder jouw neus en nog het niet willen zien!
ongelofelijk!
Haast u langzaam.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 15:48

Ow serieus? Dan begrijp ik je weerstand tegen wetenschap helemaal niet meer. Welk instituut was dat als ik vragen mag?
schreef Lock&Stock
Hallo over en sluiten ik heb dit toevallig gelezen, kijk zo zijn wij volgend jaar nog bezig, met de botte toer wordt er weleens gesuggereerd , niet alleen door jou - jij valt misschien nog mee - door meer mensen alsof kaft tot kaft gelovigen a/wetenschap zouden zijn, het verachten of negeren, niets is minder waar, ik ken in mijn directe omgeving ook mensen met een zeer hoge functie in onderzoek instituten, ja kaft tot kaft gelovigen zoals zij genoemd worden.

Ik heb ook geen enkel probleem met wetenschap en ben blij en maak gebruik van de geboden mogelijkheden, alleen wij laten ons niet op zadelen met een theorie die in strijd is met de schrift, waarom zouden we, ook filteren we uitspraken van geleerden, niet dat het moet, of dat we er bang van worden maar gewoon omdat het weinig of niets toevoegt.

Met het bijbels beeld dat Wilsophie van Satan geeft kan ik deels met meegaan, behoudens enkele theologische knelpunten.
Wat de aarde betreft, maak ik mij niet zo druk, God ziet in ieder geval meer dan ons, daarmee suggereer ik niets maar stel gewoon vast. nog steeds denk ik dat zij vanuit Gods optiek participeren, daarmee gezegd, ik onderzoek de sites van voorstanders van de theorie maar zie geen materiaal voor een dialoog, anders zou ik meteen inspringen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 mar 2014 16:01

antoon schreef:het verachten of negeren

Wat betreft mijn reactie op Wilsophie, ik geloof gewoon niet dat zij hoofd is geweest van een research centrum. Geloven in een holle aarde en hoofd zijn geweest van een organisatie die zich met wetenschappelijke zaken bezig houd is volgens mij simpelweg niet mogelijk :) Ook werd ik er door een ander user op gewezen dat ze in een andere discussie aangaf 30 jaar verpleegkundige te zijn geweest, dat is nog een nogal promotie haha (als ik fout zit; excuus Wilsophie, indrukwekkend om van verpleegkundige hoofd van een organisatie te worden en waar is het in vredesnaam misgegaan?)

antoon schreef:alleen wij laten ons niet op zadelen met een theorie die in strijd is met de schrift

Daar zit voor mij en anderen denk ik de crux. Als de realiteit en de (specifieke interpretatie van de) schrift met elkaar in conflict zijn dan gaan jullie er vanuit dat de realiteit fout zit. Een interpretatie als absolute waarheid zien is wat mij betreft toch vaak een reden om wat fel te reageren.

antoon schreef:ook filteren we uitspraken van geleerden, niet dat het moet, of dat we er bang van worden maar gewoon omdat het weinig of niets toevoegt.

Ik denk dat het bij een aantal (of misschien wel vele) van jouw mede kaft-tot-kaft gelovigen wel om angst draait. Angst om het vertrouwde wereldbeeld te verliezen, de fundamenten van geloof en leven, etc. Het idee dat als je niet dat ene hele specifieke detail geloofd dat je dan geen echte gelovige meer bent. Zo komt het op mij over althans.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 16:13

Ik denk dat het bij een aantal (of misschien wel vele) van jouw mede kaft-tot-kaft gelovigen wel om angst draait. Angst om het vertrouwde wereldbeeld te verliezen, de fundamenten van geloof en leven, etc. Het idee dat als je niet dat ene hele specifieke detail geloofd dat je dan geen echte gelovige meer bent. Zo komt het op mij over althans.

In ieder geval geen angst
Ik kan er een eed op afleggen
Je mag een leugen detector test op mij afnemen.
Wat wel gebeurd bij mij ook en wat ik waarneem in mijn omgeving is een beetje venijn dat mensen niet meteen geloven dat het niet om angst of dwang gaat, dat kan voor een buitenstaander overkomen als angst, maar is het absoluut niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 mar 2014 19:16

Lock&Stock schreef:[
Wat betreft mijn reactie op Wilsophie, ik geloof gewoon niet dat zij hoofd is geweest van een research centrum. Geloven in een holle aarde en hoofd zijn geweest van een organisatie die zich met wetenschappelijke zaken bezig houd is volgens mij simpelweg niet mogelijk :)

Misschien was ze hoofd afdeling sanitaire verzorging of hoofd afdeling schriftelijke communicatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 19:21

Lock&Stock schreef:Wat betreft mijn reactie op Wilsophie, ik geloof gewoon niet dat zij hoofd is geweest van een research centrum. Geloven in een holle aarde en hoofd zijn geweest van een organisatie die zich met wetenschappelijke zaken bezig houd is volgens mij simpelweg niet mogelijk :) Ook werd ik er door een ander user op gewezen dat ze in een andere discussie aangaf 30 jaar verpleegkundige te zijn geweest, dat is nog een nogal promotie haha (als ik fout zit; excuus Wilsophie, indrukwekkend om van verpleegkundige hoofd van een organisatie te worden en waar is het in vredesnaam misgegaan?)

Geloof me: ik heb nogal wat figuren op stoelen zien zitten waarvan je je afvraagt: hoe kom jij daar...
Persoonlijk geloof ik het ook niet, maar ik heb ooit een chef engineering meegemaakt die het verschil tussen een hamer en een racefiets nog niet kende...
Dus zeg nooit nooit...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 19:56

StillAwake schreef:En, bestaan ze?

Beroepsgeheim :-oo

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 20:01

Mortlach schreef:
Misschien was ze hoofd afdeling sanitaire verzorging of hoofd afdeling schriftelijke communicatie.

hAHA, Mijn achtergrond is medisch en misschien was de holle aarde niet relevant voor dat research centrum.
Er golden andere prioriteiten. Jij kunt toch ook in een garage werken als je zelf altijd op de fiets rijdt? Kom kom een beetje ruimer denken broer!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 20:01

Wilsophie schreef:Beroepsgeheim :-oo

Flauw..
Maar ga er eens serieus op in, welk deel van de wetenschap mogen we wel geloven en welk deel niet?
Bacterieen bestaan (want dat heb jij onderzocht), zwaartekracht bestaat (heb ik met fiets en al onderzocht), maar waar houd wetenschap dan op wetenschap te zijn en begint het een leugen te worden?
Laatst gewijzigd door StillAwake op 05 mar 2014 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 20:02

Quispel heet hij.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 20:04

Wilsophie schreef:Quispel heet hij.

Een mannetje dus?

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 20:05

Loc en stok, grapje een theorie is absoluut geen realiteit, het getuigd juist van gezond verstand van bijbelgelovigen om die schifting te maken, verder hoge banen die zijn er voor de kaft tot kaft gelovigen ook , niets belet hen om een wetenschappelijke functie uit te oefenen. Je zal ervan opkijken hoeveel erin universitaire functies werkzaam zijn en waarvan jij diensten of hulp krijgt zonder dat je zelf weet dat het een gelovige is, dat hoeft ook niet het gaat erom hoe die mensen hun job vervullen.

Wilsophie hoeft zich er verder niet over uit te laten, gesteld dat zij een functie had, die verantwoordelijkheid inhield, waarom zou dat niet kunnen, beschouwingen en werk dat je doet als je dat goed doet zijn gewoon 2 verschillende zaken, ik ga daar in iedergeval niet mee spotten, dat vind ik minderwaardig, maar stel dat het een slip van de tong is, dan nog, ik respecteer mensen om wat ze zijn.
Laatst gewijzigd door antoon op 05 mar 2014 20:31, 5 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”