sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Boaz » 27 feb 2014 16:41

Horeb schreef:
Dat kun je echt niet doen hoor Schelpje [-X
Marnix namelijk, weet alles! Zelfs maar twijfelen aan zijn altijd juiste veronderstellingen en conclusies is een groot kwaad!
Hij verpersoonlijkt een perfecte wereld waar christelijke normen worden afgewisseld met respect voor anders denkenden.
Kortom....Super Marnix =D>

Wie zou dat gezegd hebben?
Ik pleit er slechts voor niet meteen zo veroordelend te zijn, maar gewoon in te gaan op de vraag of de Maaltijd des Heren inderdaad alleen in kerkelijk verband kan worden gevierd.
M.i. is dat niet zo, maar laat maar teksten zien die anders tonen.
sarcasme, veroordeling e.d. maken het onmogelijk om tot een echt gesprek te komen - zoals ook nu weer.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 feb 2014 16:45

schelpje3 schreef:Onderbouwen met Bijbelteksten. Prima. Maar begin dan eens te onderbouwen met Bijbelteksten dat je thuis, met zn 2en, met een zelfmaaksetje, of wekelijks, of maandelijks het H.A. zou mogen vieren.
Want het is altijd goed geweest zoals het is!!
Dus diegenen die de boel menen op te schudden moeten zich eens achter de oren krabben. Zo van, wat is het mij waard, waarom is dat nuttig/noodzakelijk?
Alles wat tijdens de reformatie is besloten, moet anno 2000..... ineens gewijzigd worden. Men weet het nu beter?

Ik redeneer andersom: er staat m.i. nergens een restrictie, dus kan de Maaltijd over worden gehouden. Zo lang het door gelovigen is, die het oprechte verlangen hebben God te volgen.
Als iemand dan wel een restrictie aanbrengt, ligt de taak bij deze persoon om aan te geven waar dat op gebaseerd is.

Waarom begin je nu wéér over veranderen, en hoe goed het al die eeuwen is geweest? Eerst eens uitpluizen of zo'n restrictie terecht is, dan pas kan je conclusies trekken.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 27 feb 2014 16:50

Ach, dit soort gedachten komen bij meer mensen op. In allerlei kerken. We vergeten daarbij even dat het de eerste christenen waren, die in sterke verbondenheid bijeen kwamen.

Die hadden geen eigen regeltjes, Gods woord was de Regel.

En de kerk heeft regels opgesteld en de moderne christen voelt zich geroepen om daaraan te tornen.

Inderdaad omdat ze niet stroken met de wil van God.

Ik vind het vreselijk. Want daarmee ondermijn je de kerk, in ons geval de CGK.

Echt erg dat die kerk ondermijnd wordt hé, je vindt het erger als dat Gods Woord ondermijnd wordt, en vooral de cgk dat is wel heeeeel erg, dat blijkt wel.

Als je op de diverse fora leest, snap je waarom bepaalde kerkelijke richtingen zo verdeeld zijn, omdat alle oude normen en waarden nu maar eens overboord gezet moeten worden.

Oude foute normen en waarden moeten inderdaad uitgebannen worden.
Zeker er moet eens een ommekeer komen.

Hoe kun je Marnix! Dit gaat alleen over jezelf, hoe jij het graag zou zien, maar niet hoe de grote meerderheid in de CGK het wil houden!!

Hier moet ik zeggen dat je uiterst beledigend bezig bent. Je lijkt wel een sekteleidster die een afvallige op zijn plek zet. Wat een brutaliteit, wel ja een paar uitroeptekens er achter, helemaal voor mekaar.
Je gedrag is verschrikkelijk. Marnix kijkt niet op zichzelf, je bent blijkbaar niet capabel om iets van afhankelijkheid waar te nemen in iemand zijn schrijven dus het zou beter zijn je mond hierover te houden. Hij vraagt het zich af en onderzoekt de Bijbel. Jij bent gek met je kerkje daar zit de meerderheid die zegt hoe je avondmaal moet houden, daar luister je naar, met God wil je niets te maken hebben. Hiermee, met deze intentie ga je er op af met de botte bijl en veroordeeld een ander zijn gedrag want het is anders als de cgk. Marnix vraagt zich af wat God er van vindt, jij vraagt je af wat de kerk er van vindt. En dan het ergste, jij veroordeelt Marnix.
Je schroomt er ook echt niet voor om iemand zeer te doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2014 16:51

Boaz schreef:Ik redeneer andersom: er staat m.i. nergens een restrictie, dus kan de Maaltijd over worden gehouden. Zo lang het door gelovigen is, die het oprechte verlangen hebben God te volgen.
Als iemand dan wel een restrictie aanbrengt, ligt de taak bij deze persoon om aan te geven waar dat op gebaseerd is.
Waarom begin je nu wéér over veranderen, en hoe goed het al die eeuwen is geweest? Eerst eens uitpluizen of zo'n restrictie terecht is, dan pas kan je conclusies trekken.

Er staat nergens een restrictie maar ook geen aanbeveling om het te pas en te onpas te vieren.
Een gelovige die oprecht de Heere volgt, veroorzaakt geen onrust en tweespalt in een kerkelijke gemeente!
Is meer eigenliefde dan liefde voor de Heere en Zijn Kerk.
Er zijn ook mensen die nooit H.A. vieren, vanwege allerlei omstandigheden, denk je dat deze niet bekeerd zijn of niet in de Hemel zullen komen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2014 16:55

Teus schreef: Marnix vraagt zich af wat God er van vindt, jij vraagt je af wat de kerk er van vindt. En dan het ergste, jij veroordeelt Marnix.

Ben jij lid van de CGK Teus?
Ja, laten we ons dat eens af gaan vragen, wat de Heere ervan zal vinden dat een kerklid de eigen zin probeert door te drukken?
Zonder enkele Bijbelse onderbouwing en ten koste van....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2014 16:58

Schelpje schreef:Ach, dit soort gedachten komen bij meer mensen op. In allerlei kerken. We vergeten daarbij even dat het de eerste christenen waren, die in sterke verbondenheid bijeen kwamen.
En de kerk heeft regels opgesteld en de moderne christen voelt zich geroepen om daaraan te tornen. Ik vind het vreselijk. Want daarmee ondermijn je de kerk, in ons geval de CGK.
Als je op de diverse fora leest, snap je waarom bepaalde kerkelijke richtingen zo verdeeld zijn, omdat alle oude normen en waarden nu maar eens overboord gezet moeten worden en een bepaalde groep hieraan vast wil houden.
Hoe kun je Marnix! Dit gaat alleen over jezelf, hoe jij het graag zou zien, maar niet hoe de grote meerderheid in de CGK het wil houden!!

Omdat ik als ik de Bijbel bestudeer, denk dat dit de Bijbelse lijn is. Maar als kerklid mag ik blijkbaar niet nadenken maar moet ik gewoon netjes in de pas lopen en mijn mond houden. (met zo'n houding was de Reformatie er nooit gekomen, hoe durfde Luther, de kerk had het zo bedacht en de meerderheid vond dat goed zo.....)

Maar je snijdt 1 belangrijk ding aan. Vroeger was er eenheid.... dus kon je met iedereen het Avondmaal vieren. Tegenwoordig is er zoveel verdeeldheid dat dat (volgens de kerkregels) niet meer kan. Alleen in eigen kerk(verband). Zie daar de crux......
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 feb 2014 16:58

Boaz schreef:Ik redeneer andersom: er staat m.i. nergens een restrictie, dus kan de Maaltijd over worden gehouden. Zo lang het door gelovigen is, die het oprechte verlangen hebben God te volgen.
Er zijn wel meer dingen waar niet -direct- een restrictie voor wordt genoemd. Betekend dit dan dat dat automatisch stichtelijk is, of wenselijk? Iedereen die ook maar enigszins kennis heeft van het avondmaal weet welke rol hier het lichaam van Christus in speelt. Het lichaam wat eens hierboven tot volmaakte eenwording komt, maar ook in het hier en nu zijn vervulling kent. Het laat iets zien van de eenheid tussen broeders en zusters in de Heere Jezus. De gemeente is daar de meest zichtbare manifestatie van. Daarom is dát de plaats waar het avondmaal op zijn plaats is. Omdat het brood één is, zijn wij, die velen zijn, één lichaam, want wij allen hebben deel aan het ene brood. Een brood dus, en niet allemaal kleine ´bolletjes´ (figuurlijk gesproken). Verder schrijft de Apostel: Het lichaam bestaat niet uit één lid, maar uit vele. En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie niet nodig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2014 17:01

Marnix schreef:
Omdat ik als ik de Bijbel bestudeer, denk dat dit de Bijbelse lijn is. Maar als kerklid mag ik blijkbaar niet nadenken maar moet ik gewoon netjes in de pas lopen en mijn mond houden. (met zo'n houding was de Reformatie er nooit gekomen, hoe durfde Luther, de kerk had het zo bedacht en de meerderheid vond dat goed zo.....)

Maar je snijdt 1 belangrijk ding aan. Vroeger was er eenheid.... dus kon je met iedereen het Avondmaal vieren. Tegenwoordig is er zoveel verdeeldheid dat dat (volgens de kerkregels) niet meer kan. Alleen in eigen kerk(verband). Zie daar de crux......

Excuses hoor, dat ik geen verlichte "nieuwvader" in je herken. :? Zo wordt het vast nog eens wat in het samengestelde kerkverband. (not)
Ik houd er mee op.
Er is mij aangeraden om te zwijgen hier, dus dat ga ik maar doen.
Het grijpt me te zeer aan. :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2014 17:06

schelpje3 schreef:Onderbouwen met Bijbelteksten. Prima. Maar begin dan eens te onderbouwen met Bijbelteksten dat je thuis, met zn 2en, met een zelfmaaksetje, of wekelijks, of maandelijks het H.A. zou mogen vieren.
Want het is altijd goed geweest zoals het is!!
Dus diegenen die de boel menen op te schudden moeten zich eens achter de oren krabben. Zo van, wat is het mij waard, waarom is dat nuttig/noodzakelijk?
Alles wat tijdens de reformatie is besloten, moet anno 2000..... ineens gewijzigd worden. Men weet het nu beter?

Ik heb Bijbelse argumenten aangedragen en heb weinig tegenargumenten gehoord. Nee, er wordt gelijk met hele andere onderbouwingen gekomen: Zo heeft men het gedacht dus wil jij het beter weten? Hoe durf je, dat is niet de gewoonte. Het is 500 jaar geleden is besloten, weten we het nu beter? Het zijn non-argumenten.... Ecclessia reformata semper reformanda. Als er vanuit de Bijbel wordt geargumenteerd mogen beslissingen altijd opnieuw worden bekeken vanuit de Bijbel en waar nodig mogen dingen ook worden aangepast. Dus laten we de discussie nou eens inhoudelijk, op grond van de Bijbel voeren in plaats van op basis van traditie en sentiment. Dat is nou reformatorisch / gereformeerd.

Daarnaast dramatiseer je enorm. Alles moet veranderd worden.....? Ik heb het over 1 ding. Je probeert je zin door te drijven? Hoezo, ik wil hier graag over dit onderwerp praten, ik heb het niet aan mijn kerkenraad voorgelegd of gedreigd met sancties. Niemand is door mijn standpunt de kerk uit gegaan. Ik heb geen onrust in de kerk veroorzaakt. Dus discussier alsjeblieft gewoon en niet zo vanuit onjuiste onderbuikgevoelens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2014 17:07

schelpje3 schreef:Excuses hoor, dat ik geen verlichte "nieuwvader" in je herken. :? Zo wordt het vast nog eens wat in het samengestelde kerkverband. (not)
Ik houd er mee op.
Er is mij aangeraden om te zwijgen hier, dus dat ga ik maar doen.
Het grijpt me te zeer aan. :?

je maakt het jezelf een beetje moeilijk. Je had ook gewoon inhoudelijk op mijn argumenten in kunnen gaan, vanuit de Bijbel aanwijzen waarom ik geen gelijk heb. Je haalt er veel meer bij dan nodig.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 feb 2014 17:10

Marnix schreef:

Oh ja, was er vroeger eenheid? Dus dan heeft Paulus een verkeerde brief gestuurd naar Korinthe? Er was dus eenheid in 1 van de eerste gemeente?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2014 17:10

Nee hoor, uit ervaring weet ik dat het volstrekt zinloos is. Zoiets komt niet voort uit Bijbelse argumenten.
Dus: dag Marnix.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2014 17:13

Dan valt er inderdaad niet te praten.... en kan je beter zwijgen als je de discussie niet wil voeren.

[quote="Speedy"Oh ja, was er vroeger eenheid? Dus dan heeft Paulus een verkeerde brief gestuurd naar Korinthe? Er was dus eenheid in 1 van de eerste gemeente?[/quote]

Korinthe was een geval apart. Ik had de eerste gemeente van Jeruzalem in mijn hoofd. Maar in principe kon het in Korinthe ook. Daar werd alleen door sommigen verkeerd met het avondmaal omgegaan waardoor dat niet meer kon... en Paulus geeft scherpe aanwijzingen met als doel om dat weer te herstellen. Feit is dat je niet moet eten met vijanden van God..... maar ik wil wel graag de maaltijd vieren met Zijn kinderen, niet alleen hen die dan ook nog bij een specifiek kerkverband horen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 27 feb 2014 17:14

Teus schreef: Marnix vraagt zich af wat God er van vindt, jij vraagt je af wat de kerk er van vindt. En dan het ergste, jij veroordeelt Marnix.

schelpje3 schreef:Ben jij lid van de CGK Teus?
Ja, laten we ons dat eens af gaan vragen, wat de Heere ervan zal vinden dat een kerklid de eigen zin probeert door te drukken?
Zonder enkele Bijbelse onderbouwing en ten koste van....

Nee Schelpje, ik ben geen lid van welke aardse kerk dan ook.
Jij vraagt je af wat de Heere er van zal vinden als een kerklid zijn eigen zin er door drukt? Het zal de Heere behagen als jij de oprechte behoefte heb Zijn werk wat Hem tot jou Heiland maakte vaker wil gedenken als 4x per jaar.
Ik ben er ook van overtuigd dat het niet fout is om dat met z’n tweeën te doen. Ik heb die vader gesproken en als jij hoor vertellen hoe deze twee mannen, die zieke vader en zijn zoon, tijdens het avondmaal in het ziekenhuis Zijn nabijheid en Liefde ervaren hebben dan durf jij deze uitspraken niet meer te doen en gaan wij samen opziende naar onze Heiland avondmaal vieren, als dat zo uit zou komen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 feb 2014 17:29

Jvslooten schreef: Er herken namelijk niets van het geschetste beeld. Zo gaat het namelijk niet, in ´onze´ gemeente.

Dus jouw gemeente bestaat alleen uit mensen met een gereinigd geweten, ten volle verzekerd, allemaal deelnemend aan het Avondmaal?

Terug naar “Archief”