Moderator: Moderafo's
Jvslooten schreef:Ik denk dat Schelpje bedoeld dat het avondmaal plaats hoort te vinden in de kring van de gemeente, en daarmee heeft ze een heel goed punt, zie bijv. 1 Korinthe 10. Vergelijk ook 1 Korinthe 12.
Klopt. En twee verzen daarvoor staat: allen die geloofden, waren bijeen. Het lijkt echter alsof dat steeds minder belangrijker gevonden wordt. Steeds meer mensen vinden de samenkomsten maar onzin. 'Ik hoor toch bij het lichaam van Christus' zeggen ze dan. Maar zo werkt het niet. Het brood breken begint in het midden van de gemeente. In Hebreeën 10 staat dat de mensen die de samenkomsten nalaten het bloed van het nieuwe verbond onrein geacht hebben. dat staat er niet toevallig hoor. Het bloed van het nieuwe verbond hoort bij het avondmaal. De bijeenkomsten verachten is een ontheiliging van het avondmaal. Bovendien heeft de Geest van God opzieners ingesteld in het midden van de gemeente die de kudde moeten wijden. Misschien vraag je je af waarom. Nou, zegt Paulus, omdat Jezus de gemeente door Zijn eigen bloed gekocht heeft. Wéér dat bloed van het nieuwe verbond. Je kán het avondmaal niet loskoppelen van de gemeente. Als je dat wel denkt te moeten doen heb je iets niet goed begrepen.Boerin schreef:Zij braken het brood aan huis staat er ook.
Jvslooten schreef:Klopt. En twee verzen daarvoor staat: allen die geloofden, waren bijeen. Het lijkt echter alsof dat steeds minder belangrijker gevonden wordt. Steeds meer mensen vinden de samenkomsten maar onzin. 'Ik hoor toch bij het lichaam van Christus' zeggen ze dan. Maar zo werkt het niet. Het brood breken begint in het midden van de gemeente. In Hebreeën 10 staat dat de mensen die de samenkomsten nalaten het bloed van het nieuwe verbond onrein geacht hebben. dat staat er niet toevallig hoor. Het bloed van het nieuwe verbond hoort bij het avondmaal. De bijeenkomsten verachten is een ontheiliging van het avondmaal. Bovendien heeft de Geest van God opzieners ingesteld in het midden van de gemeente die de kudde moeten wijden. Misschien vraag je je af waarom. Nou, zegt Paulus, omdat Jezus de gemeente door Zijn eigen bloed gekocht heeft. Wéér dat bloed van het nieuwe verbond. Je kán het avondmaal niet loskoppelen van de gemeente. Als je dat wel denkt te moeten doen heb je iets niet goed begrepen.
Jvslooten schreef:Klopt. En twee verzen daarvoor staat: allen die geloofden, waren bijeen. Het lijkt echter alsof dat steeds minder belangrijker gevonden wordt. Steeds meer mensen vinden de samenkomsten maar onzin. 'Ik hoor toch bij het lichaam van Christus' zeggen ze dan. Maar zo werkt het niet. Het brood breken begint in het midden van de gemeente. In Hebreeën 10 staat dat de mensen die de samenkomsten nalaten het bloed van het nieuwe verbond onrein geacht hebben. dat staat er niet toevallig hoor. Het bloed van het nieuwe verbond hoort bij het avondmaal. De bijeenkomsten verachten is een ontheiliging van het avondmaal. Bovendien heeft de Geest van God opzieners ingesteld in het midden van de gemeente die de kudde moeten wijden. Misschien vraag je je af waarom. Nou, zegt Paulus, omdat Jezus de gemeente door Zijn eigen bloed gekocht heeft. Wéér dat bloed van het nieuwe verbond. Je kán het avondmaal niet loskoppelen van de gemeente. Als je dat wel denkt te moeten doen heb je iets niet goed begrepen.
mealybug schreef:Nu waren de bijeenkomsten van een zuivere, zondenbelijdende gemeente natuurlijk wel net iets anders dan de vorm die onze erediensten hebben, waar de meesten niet aangaan, omdat ze hun geweten nog steeds niet in het reine hebben, zich nog steeds verharden, zeg maar.
Hoezo, ´onze´ erediensten? Welke ´onze´ bedoel je? Gaat dit over de vrije evangelische gemeente in Zuid-Afrika?mealybug schreef:Nu waren de bijeenkomsten van een zuivere, zondenbelijdende gemeente natuurlijk wel net iets anders dan de vorm die onze erediensten hebben, waar de meesten niet aangaan, omdat ze hun geweten nog steeds niet in het reine hebben, zich nog steeds verharden, zeg maar.
Nee, dat moet geen lagen zijn. Als je goed leest, dan merk je namelijk dat het ´midden in de dood liggen´ vanzelfsprekend voortvloeit uit het feit dat wij ons leven buiten onszelf, in Jezus Christus zoeken. Zoeken inderdaad. Of, zoals de Apostel het zegt: ´namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.´ (Rom 2:7). Of je moet sympathie hebben voor de opvattingen van Lou de Palingboer, maar dat is dan je eigen verantwoordelijkheid. Paulus zegt namelijk in dezelfde romeinenbrief: ´Als Christus in u is, dan is het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.´ (8:10).mealybug schreef:En dan zegt een formulier:
''Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.''
Moet dat liggen geen lagen zijn, wanneer je Hem gedenkt en deel bent geworden van zijn Lichaam ?
mealybug schreef:Die moest ook voortdurend zuiver gehouden worden, want een weinig zuurdesem verzuurt het hele deeg.
'' hun zonden en ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken." zegt de Bijbel.
Marnix schreef:Ik mis nog de Bijbelse onderbouwing dat het vieren van het avondmaal alleen in de kerk (als fysiek gebouw of waar de voltallige gemeente samenkomt) en onder ambtelijk toezicht mag plaatsvinden. Waar staat dat precies in de Bijbel? Zegt Jezus dat bij de instelling van het avondmaal? Of wordt het later genoemd als voorwaarde? Er wordt hier geroepen dat dingen niet mogen, maar het zou fijn zijn als de Bijbelse onderbouwing daarbij wordt genoemd.
alexander91 schreef:Klinkt als een onderbouwing voor een nieuwe inquisitie...
Zou God werkelijk zo te werk gaan dat als er 1 ongelovige in het midden van de gelovigen komt, dat ze dan allemaal verloren gaan?
Met een dergelijke lezing hou je weinig mensen over in je kerk, en ben jij eigenlijker wettischer geworden dan degenen die je daarvan beschuldigt...
Jvslooten schreef:Zuiver? Wat bedoel je precies, Ananias-en-Saffira-zuiver of Simon-de-tovenaar zuiver?
Jvslooten schreef:Zuiver? Wat bedoel je precies, Ananias-en-Saffira-zuiver of Simon-de-tovenaar zuiver?
mealybug schreef:Ik had het over een gereinigd geweten.
Zouden door jou bovengenoemden dat gehad hebben?
Goed lezen, hoor.
Jvslooten schreef:Hoezo, ´onze´ erediensten? Welke ´onze´ bedoel je? Gaat dit over de vrije evangelische gemeente in Zuid-Afrika?
Jvslooten schreef:Zuiver? Wat bedoel je precies, Ananias-en-Saffira-zuiver of Simon-de-tovenaar zuiver?
Nee hoor, daar had je het niet over. Je had het over een zuivere gemeente. Goed lezen, hoor.mealybug schreef:Ik had het over een gereinigd geweten.
Zouden door jou bovengenoemden dat gehad hebben?
Goed lezen, hoor.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten