Over straffen:
Hier heb ik twee dochters vrij dicht op elkaar, maar compleet tegengesteld in karakter. De oudste is een plichtsbewuste kleuter, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en erg gevoelig voor stemmingen van anderen. "Dat soort dingen kun je beter niet zeggen, want dan worden mensen verdrietig." "Ik zag al dat je een beetje hoofdpijn had, dus ik heb een beker water voor je gepakt." Zo'n kind dus. Haar zusje is een ongelooflijk charmante manipulator, die denkt dat ze met "Ik ben gek op jou" met alles weg kan komen. Het spijtige is dat haar dit in de omgang met veel anderen nog lukt ook. Daarom zijn we strenger voor de jongste dan voor de oudste, ook omdat ik dit gedrag vaak bij leerlingen tegenkom en zie hoe het zich ontwikkeld heeft als er geen tegengas gegeven wordt. daar krijg je heel vervelende pubers van.
Uiteraard houd ik van beide ziels- en even veel. Maar het is interessant (wetenschappelijk gezien) en verdrietig tegelijk te zien, hoe buitenstaanders onbewust het jonge, charmante kind meer aandacht geven. Het kan me ook erg boos maken.
Iemand die ook zoiets heeft? Of is dit erg merkwaardig?