Zwanger deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stip
Luitenant
Luitenant

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor Stip » 08 jan 2014 17:10

Apart he, dat elke ziekenhuis zn eigen beleid heeft hierin. Hier dus alleen met ballonkatheter en als de vliezen gebroken zijn wel aan het infuus.

Spannend zeg! Wat betreft de opdrachten van je man zou een geplande ks wel aantrekkelijk zijn. Ik had trouwens wel de keus om een ks te laten doen, tegenwoordig heb je vaak best veel inspraak in wat er gebeurt en luisteren ze daar ook beter na. Ik had nl wel aangegeven dat als die ballonkatheter niet werkte dat ik 2 dagen later een ks zou krijgen. (Dat het eigenlijk niet goed genoeg gewerkt had en toch met veel gewurm die vliezen gebroken waren en het hele proces veel langer duurde omdat mijn lichaam er nog niet klaar voor was, laten we maar even buiten beschouwing)

Edit: het schijnt maar echt heel weinig voor te komen dat het litteken scheurt, maar om dan snel in te kunnen grijpen is het verplicht om in het zkh te bevallen.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 jan 2014 21:09

@ jannoek Mijn collega had bij kind nr 2 en 3 een ks en bij kind nr 4 is zij vaginaal bevallen. De bevalling is in week 38 bij haar spontaan begonnen.
Misschien beroepsdeformatie van mij, maar verifieer goed wie de bevalling doet. En vraag dit ook na voordat de bevalling begint ( en laat dit aub in het dossier vastleggen) Niet dat je aan de een of andere arts assistent met weinig ervaring bent overgeleverd als de bevalling 's nachts begint.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 08 jan 2014 23:27

@ajl dat is inderdaad een punt dat ik zeker ga opschrijven in geboorteplan en ga bespreken met gyn. Had het daar vanmiddag met buurvrouw over (zij is vk). Zij zei ook, je zou de eerste niet zijn waarbij een arts assistent dan denkt 'die laatste centimeter, wat maakt het uit, we stimuleren alsnog'.

Wat de opdrachten betreft zou een geplande ks inderdaad fantastisch zijn :mrgreen:
Ik wil ook wel afspreken dat als het te lang duurt en het kindje nog steeds zo groot geschat wordt dat we dan wel voor een geplande ks gaan, dat gaf de gyn sowieso ook wel als optie aan.

Als ik op m'n strepen ga staan weet ik ook wel dat ik echt nu wel een ks kan krijgen vanwege voorgeschiedenis, maar ik weet niet of ik dat wel zo graag wil...
wel qua planbaarheid misschien ;-) maar niet qua herstel, en hoe bepalend een 2e ks is voor je gezinsgrootte, om maar wat nadelen te noemen.

Litteken houdt het 1x per 200 bevallingen niet goed volgens de gyn, ik vind dat nog best een groot aantal.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 jan 2014 09:25

Over het algemeen kan je lichaam wel ongeveer 4 ks hebben. Een vriendin van mij heeft dat in ieder geval wel gehad. Na nr 4 werd door de artsen gezegd dat het niet verstandig meer zou zijn.

En ik zou ook bespreken of visie dat bijstimuleren c.q. opwekken van de weeën een visie is van de arts persoonlijk of dat de NVOG daar een richtlijn over gegeven heeft. Ik heb het nl nog niet eerder gehoord. En daarnaast kan je je afvragen wat schadelijker is voor jou, een stimulatie of een te groot kind. Voor mijn gyn was mijn voorgeschiedenis van bevallingen en ene kind dat in week 38 geschat werd op 8 pond reden genoeg om de bevalling in te leiden ( maar goed ik had geen ks gehad)

jansje1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jansje1 » 09 jan 2014 09:37

na wat 'incidenten' rondom opwekking van weeen bij vrouwen met een ks in de voorgeschiedenis (ruptuur met dramatische gevolgen) is men in heel NL strenger met betrekking tot weeen opwekken na keizersnede...
Persoonlijk zou ik dat ook niet zomaar willen (natuurlijk wel volgens het plan wat jouw gynaecoloog schetst).

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 jan 2014 19:05

Jannoek schreef:Ik ben sowieso medisch, dus alle toeters en bellen zijn toch al van pas.

Hoe bedoel je dit precies, word je bij een bevalling met medische indicatie automatisch al aan infuus etc. gelegd? Ik heb voor deze bevalling nl. ook (helaas) een med. indicatie, andere 2 zijn thuis geboren dus ik weet heel niet hoe zo'n ziekenhuisbevalling gaat en vind het wel prettig me een beetje voor te bereiden ;)

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 11 jan 2014 19:16

Haai schreef:Hoe bedoel je dit precies, word je bij een bevalling met medische indicatie automatisch al aan infuus etc. gelegd? Ik heb voor deze bevalling nl. ook (helaas) een med. indicatie, andere 2 zijn thuis geboren dus ik weet heel niet hoe zo'n ziekenhuisbevalling gaat en vind het wel prettig me een beetje voor te bereiden ;)

Voor een medische indicatie word je niet perse aan 't infuus gelegd hoor. (tenzij je ingeleid wordt natuurlijk)
Maar wel aan de monitor, dus lekker rondlopen kun je wel vergeten en zodra de vliezen gebroken zijn, wordt er ook een electrode geplaatst op 't hoofdje van de baby (tenminste bij mij was dat wel zo).

@Jannoek
Ik zou idd een goed geboorteplan maken en dit ook doorspreken met de gyn.

@Alle zwangeren
Sterkte met de laatste loodjes (als 't al zover is) :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 jan 2014 22:59

Inderdaad aan de monitor, waardoor je een beetje aan bed bent gebonden. ;-) weet verder niet wat de regels precies zijn. Ik moet in elk geval direct naar t ziekenhuis bij ook maar een signaal van een gestarte bevalling. Op zich lijkt me dat ook wel beter dan met een paar cm ontsluiting nog pp weg naar t ziekenhuis ;-)

Nog meer tips voor t geboorteplan? Moeten het dinsdag gaan bespreken in het ziekenhuis.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 12 jan 2014 00:24

Jannoek schreef:Nog meer tips voor t geboorteplan? Moeten het dinsdag gaan bespreken in het ziekenhuis.

Bij mij werd geadviseerd om 't geboorteplan kort te houden (half 4-tje), dan blijft 't overzichtelijk, ook voor de gyn. (en omdat 't soms toch heel anders loopt).

Ik had er in elk geval in staan dat ik geen medisch ingrijpen wilde dat niet direct noodzakelijk was en dat (tenzij er sprake was van levensgevaar) alles eerst met mij besproken zou worden. Dus ook geen knipgrage gyn. aan mijn bed ofzo (in het zh waar ik ben bevallen staat één van de gyn. er namelijk om bekend dat hij nogal graag preventief een knip zet.
En niet direct de navelstreng knippen, maar eerst laten uitkloppen.
Baby direct bij mij op de borst en zo nog wat zaken.
Geen pijnstilling aanbieden tenzij ik er nadrukkelijk om vraag.
Moet zeggen dat het wat dat betreft idd zo gegaan is :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 14 jan 2014 22:14

Bedankt voor de tips! De gyn vond het duidelijk, dus dat is mooi ;-)
Afgesproken dat mocht hij besluiten voor de 40w km te komen, dan gewoon proberen te bevallen, daarna heb ik 'recht op een keizersnede'. Ook bij niet vorderen wordt het een keizersnede. Spannend, want heb niet echt vertrouwen in m'n lichaam wat dit betreft, vanwege voorgeschiedenis.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 14 jan 2014 22:21

Succes meid, ben zo benieuwd!! Zet um op met de laatste loodjes!
Time flies when you have none!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 15 jan 2014 11:46

Spannend Jannoek!! Succes!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 15 jan 2014 20:37

Moet zeggen dat die laatste weken nu anders zijn dan bij een eerste. In m'n hoofd erg bezig met de timing ivm oppas voor F ;-)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jan 2014 08:29

Dat geloof ik graag. Lijkt me ook wel even een gepuzzel.

Ik weet van een gezin (jaren geleden) dat de andere kinderen samen met oma beneden in de woonkamer zaten toen hun jongste broertje geboren werd (nakomertje).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2014 12:20

Zo ging dat bij mijn man ook, toen de 5e geboren werd zaten de andere 4 gewoon in de woonkamer, af en toe kwam papa binnen om te checken of alles nog goed ging, en opeens hoorden ze de baby huilen.

Succes met de laatste loodjes, Jannoek!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”