Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 31 dec 2013 11:14

Het begint natuurlijk door je uitgebreid voor te laten lichten oa bij de kamer van koophandel maar ook bij reeds bestaande fotografen. En natuurlijk is netwerken erg belangrijk.

Ik ben nog bezig met uitzoeken. Maar als ik begin dan zal het denk ik toch vooral part-time worden aangezien een vast en stabiel inkomen ook wel wat rust geeft.

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Cail » 07 jan 2014 00:37

Leuk een topic over fotografie. 8)

Ik ben nieuw hier en heb nog niet het hele forum doorgespit, daarom mijn vraag of hier ook een topic is waar je foto's van andere liefhebbers kunt bekijken en zelf kunt plaatsen?
Ik ben een amateur met een bescheiden budget en daarom ook een redelijk bescheiden camera (in vergelijking met wat voor camera sommigen van jullie bezitten).
Een Nikon D7000 dus, nadat mijn vriendin mijn D90 zo vaak van mij leende, dat ik die haar maar kado heb gedaan.
Ik denk nog aan de D7100, maar of dat de moeite waard is die investering?
Voor mijn 7000 zal ik niet veel krijgen bij inruil denk ik, en wat moet ik met twee camera's?

Ik fotografeer voornamelijk natuurplaatjes en vakantiepics maar zou me ook graag eens wat willen verdiepen in model en portretfotografie.
Mijn vriendin is dan wel aardig fotogeniek vind ik zelf en zij vind het altijd wel leuk om te poseren, maar de mogelijkheden blijven natuurlijk beperkt wanneer je geen behoorlijke fotostudio tot je beschikking hebt.
Oa daarom denk ik er ook over na om me eens aan te melden een fotoclub die daarin wel kan voorzien.
Mijn eerste serieuze camera was trouwens een tweedehands Olympus OM1, een spiegelreflex zonder automaatstand, dus lekker alles zelf instellen.
Daarmee heb ik de lol van het fotograferen eigenlijk wel ontdekt.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 18 feb 2014 23:11

Yess, ik heb 'm. Na de 700, de 7000, de 7D en de 77 heb ik niet de eerste echte fulframecamera van Sony, de A99
Wat een genot

Afbeelding

Lees hier meer
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 18 feb 2014 23:23

Heel veel plezier ermee. Heb je er ook al mooi glas bij?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 18 feb 2014 23:43

Faramir schreef:Heb je er ook al mooi glas bij?

Ja daar ben ik mee begonnen, al voor mijn a77: de Sony 24-70mm F/2.8 ZA SSM
Afbeelding

en de Sony G 2,8/70-200...

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 18 feb 2014 23:47

Prachtig spul.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 03 okt 2014 15:13

JeeWee schreef:Yess, ik heb 'm. Na de 700, de 7000, de 7D en de 77 heb ik niet de eerste echte fulframecamera van Sony, de A99
Wat een genot

Afbeelding

Lees hier meer

Sorry dat ik het niet opgemerkt heb. Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik voor het laatst in dit topic gekeken heb. Maar alsnog gefeliciteerd!
Zal wel een fijn ding zijn, zeker?

Wel aardig vergelijkbaar met wat ik heb. Alleen is die van mij onderhand alweer ruim 5 jaar oud. (Met de komende kerst wordt dat 6 jaar.) Dat leeftijdsverschil komt bijvoorbeeld uit in de resolutie. Die van mij is 12 MegaPixel, die van jou 24.
Maar ondanks de ouderdom doet hij het nog perfect. Alleen de sensor heeft wel eens een schoonmaakbeurt nodig. Bovendien heeft een model als de Nikon D810 een resolutie van 36 MegaPixel, en dat betekent dat de bestanden die verwerkt moeten worden ook driemaal zo groot zijn. Dat zal ongetwijfeld allemaal meer geduld vereisen.

Wat nieuwe objectieven erbij, dat lijkt mij ook wel wat. En dat kost ook flink geld. Een paar lichtsterke vaste objectieven lijken mij helemaal geweldig. In de eerste plaats denk ik aan de AF-S Nikkor 24mm f/1.4G. Maar ook de AF-S Nikkors 20mm f.1.8G, 28mm f/1.8G, 35mm f/1.4G en 85mm f/1.4G. Ik heb tot nu toe de ervaring dat de resultaten met vaste objectieven toch een stuk mooier zijn dan met een zoomobjectief.
Verder zou de AF-S Nikkor 70-200mm f/4G een praktische keuze zijn. Kan ik op fietsvakantie, zonder zo'n loeizware telezoom zoals ik die nu heb (een wat oudere 2.8-versie). Tijdens de laatste fietsvakantie had ik die wel mee, maar niet gebruikt, omdat dat gewoon niet te doen is op de fiets.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 03 okt 2014 19:14

Afbeelding

Dit lijkt me ook wel gaaf: een middenformaat digitale camera.
Met de Pentax 645Z heb je een relatief gunstig geprijsde camera in die klasse. Al blijft het natuurlijk nog altijd een flinke hoeveelheid geld, want € 8.000,- of € 7.500,- is nog altijd niet weinig geld. En daar moet je dan nog objectieven bij kopen... Maar het moet gezegd worden, dat die qua prijs voor een middenformaatcamera nog aardig meevallen. De FA 645 35mm f/3.5 AL (IF), AF 645 45mm f/2.8, D-FA 645 55mm f/2.8 en FA 645 150mm f/2.8 (IF) zijn financieel best bereikbaar. En de FA 645 75mm f/2.8 is zelfs goedkoop te noemen met een prijs van € 500,-.
In de 645Z zit een CMOS-sensor van 51 MegaPixel.

Het voorgaande model, de 645D, is voor nog wat minder te krijgen. € 5.000,-. Maar dan heb je natuurlijk wel iets oudere techniek. Daar zit een 40 MegaPixel CCD-sensor in.

Voor een Hasselblad van 50 MegaPixel - de H5D-50 - betaal je grofweg het drievoudige van een Pentax 645Z. En de objectieven zijn ook flink duurder. Een Hasselblad lijkt me ook de minst handzame keuze.

Een andere optie in het middenformaat is de Leica S. Maar als er één goed is in flinke prijzen rekenen, is het Leica wel. Dat merk je met name bij de objectieven. Een Leica-set gaat héél veel geld kosten. Reken maar op een bedrag, waar je een behoorlijk luxe auto (BMW of Mercedes-Benz, zoiets) voor kunt kopen.

Wat interessante links over de Pentax 645Z:
- DPReview: Hands on with the Pentax 645Z
- The Luminous Landscape: Pentax 645Z First Impressions Review
- TechRadar: Pentax 645Z review
- PhotographyBlog: Pentax 645Z Review
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 03 okt 2014 19:50

Ja, die Pentax is een beest onder de camera's. En eigenlijk nog verrassend draagbaar voor wat het in het huis heeft. Als ik professioneel fotograaf was met een groot budget dan zou dat mijn studio camera zijn.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rozijn » 21 jan 2015 12:00

Een vraag over camera's:
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een eerste spiegelreflexcamera.
Maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Nu maak ik foto's met een Sony DSC-H2 camera. Voor de duidelijkheid, dat is een grote compactcamera, 12x zoom, 6 Mp.
Op zich een fijne camera. Later heb ik nog een keer een Canon Ixus 200(?) gekocht, maar die bevalt totaal niet. Veel slechtere kwaliteit, ondanks veel meer Mp.

Als ik dit topic lees, zie ik prijzen van duizenden euro's. Dat zoek ik dus niet. Mijn budget ligt eerder rond de 300-500 euro. Dan zoek ik een camera met een standaardlens. Uitbreidingen (macrolens, telelens, externe flitser, e.d.) kunnen later altijd nog erbij gekocht worden.

Wie kan wat aanraden? Welk merk? Wat voor type? Bij wat voor winkel kun je het beste gaan kijken. Heeft de Media markt bijvoorbeeld iets wat de moeite waard is voor een beginner op spiegelreflexgebied, of kan ik beter zoeken naar een speciaalzaak?
Zijn er dan tips op dat gebied? Ik zoek in omgeving Groene Hart, Utrecht, Leiden, Rotterdam of Den Haag kan ook.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2015 12:50

Rozijn schreef:Een vraag over camera's:
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een eerste spiegelreflexcamera.
Maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Nu maak ik foto's met een Sony DSC-H2 camera. Voor de duidelijkheid, dat is een grote compactcamera, 12x zoom, 6 Mp.
Op zich een fijne camera. Later heb ik nog een keer een Canon Ixus 200(?) gekocht, maar die bevalt totaal niet. Veel slechtere kwaliteit, ondanks veel meer Mp.

Als ik dit topic lees, zie ik prijzen van duizenden euro's. Dat zoek ik dus niet. Mijn budget ligt eerder rond de 300-500 euro. Dan zoek ik een camera met een standaardlens. Uitbreidingen (macrolens, telelens, externe flitser, e.d.) kunnen later altijd nog erbij gekocht worden.

Wie kan wat aanraden? Welk merk? Wat voor type? Bij wat voor winkel kun je het beste gaan kijken. Heeft de Media markt bijvoorbeeld iets wat de moeite waard is voor een beginner op spiegelreflexgebied, of kan ik beter zoeken naar een speciaalzaak?
Zijn er dan tips op dat gebied? Ik zoek in omgeving Groene Hart, Utrecht, Leiden, Rotterdam of Den Haag kan ook.

Ik heb een canon EOS spiegelreflexcamera.
Erg fijne camera, goede ervaringen mee.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Samanthi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Samanthi » 21 jan 2015 19:45

Ik heb een canon powershot s5 en een canon 30d met macrolens 60mm
Op marktplaats kun je goed slagen met war verouderde modellen.
Ik heb mijn powershot ook van marktplaats, de eos heb ik van een fotograaf gekregen, die heeft het nieuwste van het nieuwste en ja dan valt er wel eens iemand in de prijzen.

Het is een verouderd model, maar de foto's zijn er niet minder om.

Als ik het geld zou hebben zou ik e reen kiezen met een kantelscherm, dat is makelijk met lage onderwerpen, ik heb er nu een hoekzoeker op, ik kan op het display alleen naar het resultaat kijken en moet de foto door het "gaatje" maken.

hier wat resultaten: http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search_type2=&search_type3=&search=roosje+spillebeen&search2=&search3=&search_year=&personal_album=1

Als je de commentaren bij de foto's op deze site leest kun je veel leren.
veelsuc6

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rozijn » 23 jan 2015 16:27

Dank voor de reacties. Samanthi, leuk om die foto's te zien, met reacties erbij!

Alleen... in de zoektocht naar een Eos gaat het mij duizelen. Wat een keuze...
Wer die wahl hat, hat die qual, (of iets dergelijks) moest ik vroeger al leren bij Duits.

Wat voor Eos is nu echt een mooi beginnerstoestel? En wat zijn eventuele goede concurrenten?
Soms zie je camera's zonder lens, bij andere is er een lens meegeleverd. Wat is daarin aan te bevelen, als ik vanaf mijn huidige toestel echt een stap vooruit wil maken?

Samanthi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Samanthi » 23 jan 2015 18:25

@Rozijn
Over het algemeen kun je een body kopen en krijg je een standaard lens erbij.

Bambi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Bambi » 23 jan 2015 20:04

Mooie foto's @Samanthi. :)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten