Apartheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Apartheid

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2013 15:08

ineke-kitty schreef:Ik heb toch altijd gedacht dat christenen niets te maken hadden met welke tijdgeest dan ook, maar uitsluitend zouden handelen vanuit de Geest van Christus Jezus, Die, sinds Zijn opstanding uit de dood, Dezelfde is gebleven.

Niets te maken met de tijdgeest... Hiermee bewijs je wel heel duidelijk dat je totaal geen kaas van filosofie gegeten hebt. Het denken dat in je cultuur in de lucht hangt, adem je als vanzelf in. (Dit wel figuurlijk, natuurlijk.) Dat je dan allerlei gedachten in je hoofd krijgt waarop de correctie van het evangelie nodig kan zijn, uiteraard. Maar je kunt dan dus niet meer zeggen dat je niets te maken hebt met de tijdgeest van je omgeving.
Uitsluitend handelen vanuit de Geest van Christus Jezus... Heb je het nu over een staat van zondeloosheid? Daar lijkt het naar mijn indruk wel sterk op. Maar zelfs de allerheiligsten hebben niet meer dan een begin van de nieuwe gehoorzaamheid, en hebben dagelijks te maken met de zwakheid van zichzelf, de zonde.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 dec 2013 15:11

Ik houd het zelfs voor mogelijk dat mensen het verkeerde doen en denken dat ze het goede doen, omdat ze door tijdgeest, achtergrond etc. zozeer beïnvloed zijn dat hun denken niet meer zuiver is.
Dat zal één van de zegeningen in de hemel zijn, vrij te zijn van onbewuste onvolkomenheden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 dec 2013 15:18

ineke-kitty schreef:" Wat hebben christenen te maken met apartheid, niets toch?"

Lees je geschiedenisboekjes dan nog maar eens een keer over, en dan heb ik het niet eens over meneer Verwoerd, die zich "christen" noemde, maar over de slavernij in het verleden in het algemeen.
Die zogenaamde christelijke plantage-bezitters die er zwarte slaven op na hielden, en hen afranselden met de karwats. Hen behandelden als beesten. Dus praat me niet over "tijdgeest" .
Em, op jouw toer zijn die "christenen" geen christenen geweest. Het heeft met jouw roze bril dus nog steeds zo dat apartheid niets met christenen te maken heeft. Christenen worden geleid door de Geest en dan is er geen onderscheid in kleur. Iemand die dus scheidt op kleur, is geen christen. q.e.d
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 dec 2013 15:28

"Iemand die dus scheidt op kleur, is geen christen".

Die heeft in elk geval geen recht zich christen te noemen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 dec 2013 15:30

"....... dat je totaal geen kaas van filosofie gegeten hebt"

Precies, en dat wil ik graag zo houden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 dec 2013 15:32

Dan ook graag stoppen met argumenteren om een stelling te verdedigen :-), of voel je je wel verbonden tot de retoriek? Maar retoriek zonder inhoud heeft geen zin. En dan vraag ik me af waarom je niet alleen Bijbelteksten quote en alle eigen tekst achterwege houdt...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 dec 2013 15:34

Ik heb mijn stelling al verdedigd, dus wat dat aan gaat zal ik inderdaad stoppen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2013 15:37

ineke-kitty schreef:"Iemand die dus scheidt op kleur, is geen christen".

Die heeft in elk geval geen recht zich christen te noemen.

Of iemand wel of geen recht heeft gehad om zich bij leven christen te noemen is uiteindelijk aan onze lieve Heer.

Evengoed kunnen ze over 100 of 200 jaar kijken naar onze geloofspraktijk en dan claimen betere mensen/christenen te zijn.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 dec 2013 15:40

Die verdediging hoeven we dus ook niet serieus te nemen, want je geeft zelf al aan dat de argumenten niet gericht zijn om de waarheid boven tafel te halen (voor zover dat gaat). Je verdraait begrippen als tijdsgeest zodat je er niets mee te maken hoeft te hebben, maar zo kom je natuurlijk nergens in een discussie, want dan blijf je continu hangen op het overeenstemmen van de taal die we gebruiken.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 11 dec 2013 15:48

Dus jij handelt en spreekt altijd in :'De Geest van Christus'?
Jij stijgt hier dan wel boven Paulus uit in zijn strijd tegen vlees en Geest: Romeinen 7 vers 14 t/m 26.
Lees dat maar eens aandachtig door en vertel me hoe jij dit uitlegt dan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 dec 2013 16:13

ineke-kitty schreef:"....... dat je totaal geen kaas van filosofie gegeten hebt"

Precies, en dat wil ik graag zo houden.

:roll: #-o

Ofwel: je wilt niet dieper inzicht krijgen in je eigen wijze van denken. Het waarom van je eigen denkkeuzes niet onder ogen zien. Want filosofie bezint zich daarop.

Maar ik begrijp dat er voor jou geen groter ideaal is dan dom te blijven. Echt stuitend.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 dec 2013 16:21

:-oo

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2013 16:26

Marloes1g schreef:Dus jij handelt en spreekt altijd in :'De Geest van Christus'?
Jij stijgt hier dan wel boven Paulus uit in zijn strijd tegen vlees en Geest: Romeinen 7 vers 14 t/m 26.
Lees dat maar eens aandachtig door en vertel me hoe jij dit uitlegt dan.

Afbeelding

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 11 dec 2013 16:48

De apostel Petrus was een wijze man en die zegt in 1Petrus 3 vers 21|
'Want hiertoe zijt gij geroepen dewijl ook Christus voor ons geleden heeft ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen'.
Vers 23: 'Die als Hij gescholden werd niet wederschold en als Hij leed niet dreigde, maar gaf het over aan Dien Die rechtvaardiglijk oordeelt'.

Dit is dus de Geest van Christus volgens Zijn Woord.
Voeten wassen ipv oren wassen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2013 16:55

Een geweldige boodschap Marloes en ik hoop dat we dat allemaal zelf in praktijk mogen brengen en niet eerst toepassen op een ander, want daartoe is de mens toch geneigd zo blijkt.
Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”