Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

shrew
Sergeant
Sergeant

Re: Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

Berichtdoor shrew » 04 dec 2013 18:31

Ik ben zo seculier als maar zijn kan, maar ik snap de seculiere ophef over de boycot brief niet.

Er wordt zo vaak een boycot afgekondigd, dit is slechts een van de vele, beetje hypocriet om je alleen om deze boycot druk te maken. Ik zelf heb wel een hekel aan boycots, toch een vorm van chantage. Maar de ene boycot vind ik niet erger dan de ander.

Ik snap wel dat sommige christenen zich hier druk om maken. Kan me goed voorstellen dat christenen die zelf de zondag als rustdag houden maar dat niet dwingend aan hun omgeving willen opleggen, balen van christenen die in hun naam een boycot aankondigen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 dec 2013 18:33

shrew schreef:Ik ben zo seculier als maar zijn kan, maar ik snap de seculiere ophef over de boycot brief niet.

Er wordt zo vaak een boycot afgekondigd, dit is slechts een van de vele, beetje hypocriet om je alleen om deze boycot druk te maken. Ik zelf heb wel een hekel aan boycots, toch een vorm van chantage. Maar de ene boycot vind ik niet erger dan de ander.

Ik snap wel dat sommige christenen zich hier druk om maken. Kan me goed voorstellen dat christenen die zelf de zondag als rustdag houden maar dat niet dwingend aan hun omgeving willen opleggen, balen van christenen die in hun naam een boycot aankondigen.

Je hebt een punt. Het aparte is dat de ene christen zich met de zaak gaat bemoeien en zich gaat excuseren voor de andere christen en dan nog van die figuren die helemaal niks met de zaak te maken hebben tegen andere christenen zeggen die in zeist wonen dat ze zich niet moeten bemoeien met deze zaak ........

Hoezo tolerantie?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2013 18:42

Ik ben zeer intolerant over bepaalde zaken ja, dat mag iedereen rustig weten. Zo ben ik erg intolerant naar dieven toe en heb ik een hekel aan mensen die meten met twee maten. Ook ben ik intolerant wat mensen betreft die een pleidooi niet willen horen, of strijden tegen de waarheid. Ik ben intolerant over de vele ketenrestaurants die hun opmars in Nederland maken, de grote supermarkten, de hoge belastigen etc etc. Er is heel erg veel waar ik intolerant over ben ja en ik ben ook zeer intolerant naar mensen die vinden dat ik niet intolerant mag zijn. =;

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 04 dec 2013 18:43

Bambi schreef:Laat de mensen op dit forum, die de zondag niet als rustdag houden, eerst maar eens tolerant worden ten opzichte van de mensen die de zondag wel als rustdag houden.
Want daar ontbreekt het behoorlijk aan.
Mensen die de zondag wel als rustdag houden, worden hier als wettisch bestempeld.
En de mensen die de zondag niet als rustdag houden, willen ook het liefst dat iedereen het zo gaat doen.

Terwijl in de Bijbeltekst van Paulus staat:
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Dus verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Waarom zou ik? Christenen zijn toch ook niet tolerant naar mij toe? Ik moet toch ook verplicht op zondag binnen blijven(als ik in NL ben dan) en anders wordt ik er toch ook op aangesproken? Dan moet dat andersom toch ook kunnen?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 dec 2013 18:50

mohamed schreef:Ik ben zeer intolerant over bepaalde zaken ja, dat mag iedereen rustig weten. Zo ben ik erg intolerant naar dieven toe en heb ik een hekel aan mensen die meten met twee maten. Ook ben ik intolerant wat mensen betreft die een pleidooi niet willen horen, of strijden tegen de waarheid. Ik ben intolerant over de vele ketenrestaurants die hun opmars in Nederland maken, de grote supermarkten, de hoge belastigen etc etc. Er is heel erg veel waar ik intolerant over ben ja en ik ben ook zeer intolerant naar mensen die vinden dat ik niet intolerant mag zijn. =;

En je gebruikt je democratische recht om te laten merken waarom je intolerant bent als dat nodig zou zijn? ;)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 dec 2013 18:52

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 dec 2013 19:29

Irmo schreef:
Ik moet toch ook verplicht op zondag binnen blijven(als ik in NL ben dan) en anders wordt ik er toch ook op aangesproken?

He???????
Verplicht binnen blijven?? Van wie moet dat?
Wie legt jou dat op, en waarom?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2013 20:29

mohamed schreef:Ik ben zeer intolerant over bepaalde zaken ja, dat mag iedereen rustig weten. Zo ben ik erg intolerant naar dieven toe en heb ik een hekel aan mensen die meten met twee maten. Ook ben ik intolerant wat mensen betreft die een pleidooi niet willen horen, of strijden tegen de waarheid. Ik ben intolerant over de vele ketenrestaurants die hun opmars in Nederland maken, de grote supermarkten, de hoge belastigen etc etc. Er is heel erg veel waar ik intolerant over ben ja en ik ben ook zeer intolerant naar mensen die vinden dat ik niet intolerant mag zijn. =;

Speedy schreef:En je gebruikt je democratische recht om te laten merken waarom je intolerant bent als dat nodig zou zijn? ;)

Dat is juist ja! :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 09:21

irmo schreef:
Waarom zou ik? Christenen zijn toch ook niet tolerant naar mij toe? Ik moet toch ook verplicht op zondag binnen blijven(als ik in NL ben dan) en anders wordt ik er toch ook op aangesproken? Dan moet dat andersom toch ook kunnen?

Ik weet niet in welk achterafgat jij dan komt, want het is overal juist zeer druk op straat. In veel steden zijn de winkels minstens eenmaal per maand open op zondag, in de grote steden elke zondag!
En niemand spreekt iemand ergens op aan. Christenen begeven zich ook op straat, om naar de kerk te gaan, te wandelen, fietsen enz.
Als je zoiets beweert, moet je daar wel een grond voor hebben irmo!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2013 09:57

Boaz schreef:Faramir schreef;
En wat is er nou helemaal intolerant aan het boycotten van een supermarkt? Elke ondernemer weet dat zijn beleid gevolgen heeft voor de klantenkring. Dat neem je mee in je overwegingen. Het staat klanten vrij om te kiezen voor een andere winkel. Zo ga ik zelf niet meer naar bepaalde winkels omdat het personeel geen bal verstand heeft van de te verkopen waren of omdat er betaald parkeren voor de deur is ingevoerd. Ook intolerant? Of gewoon mijn recht als consument om zelf te bepalen waar ik mijn spullen koop?

Het verschil is voor mij, dat je in dat geval niet een oproep gaat doen aan iedereen om daar maar niet meer te kopen. Het feit dat je niet het goede zoekt, maar ronduit tegenslag toewenst, is iets dat echt te ver gaat. Het geeft een anti-christelijk signaal af.

Natuurlijk ken ik ook zaken waarvan ik zeg dat ik er niet kom omdat de kwaliteit niet voldoet aan mijn wensen, of omdat ik vind dat men niet goed kan adviseren, maar dan heeft mijn wegblijven directe betrekking op het product of de productleveraar, en niet op iets wat daar buiten ligt en geen bal met bovengenoemde zaken te maken heeft.

Wiens belangen denkt men hiermee te dienen?

Ik vond die zin uit de brief van van der Straten wel mooi, waarin hij toezegde dat hij wel op de toko komt passen wanneer de eigenaar op zondag naar de kerk wil. Zo'n actie spreekt me meer aan.

Het is vooral inconsequent. Want laat men inderdaad alle winkels gaan boycotten die wel eens op zondag open zijn.... en dan ook conseuquent zijn en geen producten afnemen die op zondag worden gefabriceerd. Gas, stroom, electriciteit, benzine. Dat doet men natuurlijk niet. Dan heeft men een groot probleem. En boycotten is alleen leuk zolang er een goed alternatief is :)

Daarnaast is een enorm slechte van van symptoombestrijding. Mensen geloven niet, zien daarom geen probleem om hun winkel niet open te hebben op zondag en de reactie is: Dan gaan we je lekker boycotten. Ik wist niet dat er uberhaupt nog supermarkten zijn die niet af en toe of wekelijks op zondag open zijn maar dat terzijde. Het is in ieder geval een liefdeloze vorm van symptoombestrijding die averechts werkt op verschillende fronten. Als alle christenen alle mensen gaan negeren die dingen doen die volgens hen niet kunnen zullen die mensen een bloedhekel aan christenen (en dus ook dat waar ze voor staan) krijgen. Daarnaast worden ze minder makkelijk te bereiken. We moeten mensen niet inwrijven dat ze zich niet aan Gods regels houden, we kunnen ze beter over God vertellen. En wat je ons zelf betreft, ga gewoon naar die supermarkt, doe geen boodschappen op zondag als je daar moeite mee hebt. Welkom in 2013, zie hoe de wereld van nu is en probeer er wat aan te doen. Boycotten is dan niet de goede methode, dat weet ik wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 10:41

Het slaat inderdaad nergens op Marnix.
We moeten hier zelf niet aan meedoen, nooit, ook al komt er onverwachte visite, is het vlees bedorven en heb je die dag dus geen vlees, geen boodschappen gaan doen!
Ik had ooit opeens de mijt in een pak Molenaars kindermeel, en had dus geen ontbijt voor peutertje.
Ik ben rond gaan bellen naar andere mensen die ik kende, die een klein kindje hadden en één gezin had een pak Nutrix voor me. Daar hebben we het toen mee kunnen doen.
Onlangs haalde ik de zak sperziebonen uit de kelder (op vrijdag op de markt gekocht) en ze bleken opeens bruin en oneetbaar. :-&
Ik ben in de vriezer en voorraadkast gedoken, en vond nog een pot appelmoes en een pak snijbonen.
Als ik dat niet in huis had gehad, hadden we gerust een keer brood met een gebakken eitje bijv. of sardientjes gegeten.
Je maakt mij niet wijs dat je persé op zondag naar de super moet.
Hij is hier 6 dagen, op zaterdagavond sommige zelfs tot 20 of 21 uur open!
Het is pure gemakzucht en leegheid vervullen.
De bedrijfsleider van mijn buurtsuper zegt dat hij geen hogere omzet heeft, maar gewoon verspreid over die ene dag meer.
En op zondag worden er zakjes sla, geschilde en voorgegaarde aardappelprodukten en pizza's verkocht.
Wie heeft dan het lef om deze onzin te doorbreken?
Caissieres, vaak ook moeders, worden uit hun gezin gehaald!
Evenals de vaders, alleen voor mensen die te beroerd zijn om één keer per week een dagje vooruit te denken.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 dec 2013 10:50

Als ik de ondernemer zou zijn, dan zou ik zondagsopenstelling als dilemma ervaren.

Enerzijds ben je voor dezelfde omzet een dag extra open. Dat is een dag extra personeelskosten, meestal de grootste post aan de uitgaven kant. Zeker omdat vaak geregeld is dat men extra betaald krijgt op zondag.

Anderzijds kan je omzet verliezen doordat mensen op zondag naar een andere winkel gaan die wel open is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 10:55

Arco schreef:Als ik de ondernemer zou zijn, dan zou ik zondagsopenstelling als dilemma ervaren.

Enerzijds ben je voor dezelfde omzet een dag extra open. Dat is een dag extra personeelskosten, meestal de grootste post aan de uitgaven kant. Zeker omdat vaak geregeld is dat men extra betaald krijgt op zondag.

Anderzijds kan je omzet verliezen doordat mensen op zondag naar een andere winkel gaan die wel open is.

Nee dat moet je niet als een dilemma willen zien.
Wie wil je nu dienen, God of de mammon?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 dec 2013 11:03

Dat is makkelijk gezegd. Ik mag in de gelukkige situatie zijn dat ik werkzaam ben en dat ik voldoende salaris ontvang om mijn gezin te onderhouden. Als dat op het spel staat, dan valt het niet mee om de keuze te maken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 dec 2013 13:30

Matth. 16:26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel?

Ik denk dat het niet makkelijk zal zijn om je inkomsten te zien verdampen als je een principiële keuze maakt. De vraag "Waar is God op Wie je bouwt?" zal waarschijnlijk boven komen.
Maar toch, is de rust in het geweten in geld uit te drukken?

Op de principiële keuze zal tenslotte meer vreugde volgen dan op de keuze voor de Mammon...

Terug naar “Archief”