Hand in de lucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Detail
Verkenner
Verkenner

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Detail » 24 nov 2013 23:51

Vanochtend een traditionele dienst gehad, doe ik keurig volgens de regels. Vanavond had ik een radicale avond en praice in de bethel in drachten. Sta ik samen met de broeders en zusters ook met de hand omhoog en volle borst mee te zingen en de Heer prijzen omdat hij de de duister overwonnen heeft.

bijde vind ik mooi :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 07:30

Byte schreef:
Ps ben wel blij dat mealybug zoveel liefde heeft jegens zijn refobroeder :-k

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Integendeel, het is die typische sarcastische reactie gestoeld op het behoud van een zuiltje, wat selectief haar eigen regeltjes en wetjes handhaaft.
Zelfreflectie is meestal gebaseerd op geveinsde nederigheid, want wanneer er echt gevraagd wordt in de spiegel te kijken, komen er afleidingmanoevres.
De apostel leert dat de dames een sluier moeten dragen tijdens de samenkomsten, daaraan gehoorzamen we redelijk(al is het geen sluier), maar wanneer de apostel leert en wil dat we met opgeheven handen bidden en zonder toorn, wordt dat met het grootste gemak weggewuifd.
Vragen hierover stellen resulteert al in een beschuldigende uitsluiting van de groep?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 nov 2013 07:32

mealybug schreef:Ik wil dan dat alle mannen bidden in alle plaatsen, met opgeheven handen, zonder toorn en twist (1 Tim. 2 : 1-6, 8)

Welk percentage gehoorzaamt hier eigenlijk aan, in de refo-gezindte?

Als je meteen ook het vervolg erbij pakt en even consequent blijft in je beschuldigingen:

"Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren. 11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze."

Of is het je alleen te doen om de refo's zwart te maken? :roll:
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 07:36

alexander91 schreef:Als je meteen ook het vervolg erbij pakt en even consequent blijft in je beschuldigingen:

"Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren. 11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze."

Of is het je alleen te doen om de refo's zwart te maken? :roll:

Ik hou een medechristen een bijbeltekst voor, en vraag of we ergens aan voldoen, MAAR DE REFO-REGELS STAAN DAAR VER BOVEN.
Hoe durf ik....

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 07:51

mealybug schreef:Ik wil dan dat alle mannen bidden in alle plaatsen, met opgeheven handen, zonder toorn en twist (1 Tim. 2:8)

Welk percentage gehoorzaamt hier eigenlijk aan, in de refo-gezindte?

Je hebt een woord uit de tekst weggeknipt, maar ik ga er maar vanuit dat dat dat geen opzet is. Er staat namelijk: met opheffing van heilige handen.

De apostel spreekt over heilige handen. Handen die zich geheiligd weten in Hem. De apostel spreekt over bidden, zonder toorn en zonder twist. Liefde tot God (heiliging) en liefde tot de naaste (zonder toorn en twist); dat staat centraal in het gelovig gebed. Dààr wordt ook het kaf van het koren gescheiden. Niet bij de opgeven handen hoor. De hand opsteken kan iedereen, daar hoef je echt geen christen voor te zijn.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2013 08:39

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 08:40

Jvslooten schreef:Je hebt een woord uit de tekst weggeknipt, maar ik ga er maar vanuit dat dat dat geen opzet is. Er staat namelijk: met opheffing van heilige handen.

De apostel spreekt over heilige handen. Handen die zich geheiligd weten in Hem. De apostel spreekt over bidden, zonder toorn en zonder twist. Liefde tot God (heiliging) en liefde tot de naaste (zonder toorn en twist); dat staat centraal in het gelovig gebed. Dààr wordt ook het kaf van het koren gescheiden. Niet bij de opgeven handen hoor. De hand opsteken kan iedereen, daar hoef je echt geen christen voor te zijn.

In de grondtekst staat gewoon ''goedwillende handen''

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 08:42

Bambi schreef:Het gaat er niet om hoe je het durft, maar waarom je het doet?

Omdat de christen de plicht en opdracht heeft om zijn medebroeder zo dicht mogelijk bij het Woord te doen leven middels vermaning etc?
En daarvoor is wel eens een spiegel nodig ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2013 08:44

=

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 08:51

Bambi schreef:En jij hebt de opdracht gehad om je Refo-medebroeder/-zuster, zo dicht mogelijk bij het Woord te houden?

nee, aan mystiek doe ik niet, ik heet geen George Bush, die bepaalde opdrachten krijgt ''van Boven'', of stemmetjes hoort.
Iedere christen heeft volgens mij de opdracht zijn broeder aan te scherpen, te verbeteren enz enz

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2013 08:58

=

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 09:25

De tekst van de balk en de splinter, evenals die van koning David en Salomon die duizenden vrouwen in bed kreeg, horen bij het ''OT'' en waren bovendien tegen de farizeers gericht.
Ik voel me dus geenszins aangesproken :-)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2013 09:28

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 nov 2013 09:38

mealybug schreef: er staat "goedwillige" handen

Het griekse woord "osios" betekent zoveel als "vroom", "godewelgevallig", "heilig".

Het is afgeleid van het woord "osia" en dat betekent "goddelijke wet".

h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 25 nov 2013 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 09:39

mealybug schreef:In de grondtekst staat gewoon ''goedwillende handen''

In de grondtekst staat hosios, ὅσιος, en dat betekend:

undefiled by sin, free from wickedness, religiously observing every moral obligation, pure holy, pious

Blijkbaar vond jij dat je dat je dat er wel uit kon knippen, blijkbaar dus wel bewust, omdat je je handen in de lucht steken belangrijker vind dan heiliging. Waarom ga je trouwens niet inhoudelijk op mijn post in? Waarom wel iemand anders ´de spiegel voor houden´ maar zelf weigeren er in te kijken?

Terug naar “Archief”