Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor rotterdam » 18 nov 2013 12:19

hubert schreef:Ik zag gisteren bij de KRO in het programma De Wandeling een dame die had een geaardheid waar ik nog nooit van gehoord had: multiamorosi. Zowel zij als haar man hadden beiden een ander in hun liefdesrelatie opgenomen.
Heeft iemand hier ook wel eens over gehoord?

Volgens mij een zelf verzonnen term - wellicht bedoelen ze; multi amorosi - latijn = vele liefdes.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2013 13:20

Als je googlet op 'polyamory' kom je genoeg op internet tegen. Het is in de kern het idee van een 'open' huwelijk...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 14:34

Mortlach schreef:Als je googlet op 'polyamory' kom je genoeg op internet tegen. Het is in de kern het idee van een 'open' huwelijk...

Ik vroeg mij af of dit in de christelijke visie zou kunnen passen. In de Bijbel komt dit ook vaak voor en het was ten slotte ook nog eens bij de KRO!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 nov 2013 14:39

Als iets bij de KRO langskomt wil dat helemaal niets zeggen. Dat zegt net zoveel als dat iets bij de VARA langskomt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 14:45

hubert schreef:Ik vroeg mij af of dit in de christelijke visie zou kunnen passen. In de Bijbel komt dit ook vaak voor...
Nee, dat past niet. De bijbel geeft er nooit zijn goedkeuring over, in tegendeel, het laat zien welke ellende er uit voortkomt. En áls God dan nog door Zijn genade een goed werk in zulke gezinnen wil doen dan is dat niet dankzij ons, maar ondanks ons.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 14:51

Faramir schreef:Als iets bij de KRO langskomt wil dat helemaal niets zeggen. Dat zegt net zoveel als dat iets bij de VARA langskomt.

Vreemd want de KRO heeft toch bisschoppelijke goedkeuring.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 14:54

Jvslooten schreef:Ik vroeg mij af of dit in de christelijke visie zou kunnen passen. In de Bijbel komt dit ook vaak voor...
Nee, dat past niet. De bijbel geeft er nooit zijn goedkeuring over, in tegendeel, het laat zien welke ellende er uit voortkomt. En áls God dan nog door Zijn genade een goed werk in zulke gezinnen wil doen dan is dat niet dankzij ons, maar ondanks ons.[/quote]

Hoe zit het dan met de vele vrouwen van de aartsvaders, David, Salomo etc.
Zonder wonderlijke stambomen was Jezus niet eens geboren uit het geslacht van David.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 nov 2013 14:57

hubert schreef:Vreemd want de KRO heeft toch bisschoppelijke goedkeuring.

Katholieke basisscholen ook. In feite hebben de bischoppen enkele decennia geleden al hun handen er vanaf getrokken. Ze kunnen slechts instemmen met de visie. Een visie kost weinig moeten om heel leuk te schrijven en om hem vervolgens ergens diep in een archiefkast weg te stoppen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2013 14:59

hubert schreef:Hoe zit het dan met de vele vrouwen van de aartsvaders, David, Salomo etc.
Zonder wonderlijke stambomen was Jezus niet eens geboren uit het geslacht van David.

Als God uit iets slechts iets goeds laat voortkomen, wil dat nog niet zeggen, dat Hij het slechte goedkeurt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 15:00

Bambi schreef:Hoe zit het dan met de vele vrouwen van de aartsvaders, David, Salomo etc.
Als God uit iets slechts iets goeds laat voortkomen, wil dat nog niet zeggen, dat Hij het slechte goedkeurt.

Dat snap ik niet, sorry.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2013 15:07

hubert schreef:Dat snap ik niet, sorry.

Ik neem aan dat jij er van uit gaat , omdat Jezus geboren is uit het foute gedrag van David, dat God het zo bewerkstelligd heeft?
Laatst gewijzigd door Bambi op 18 nov 2013 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 15:11

Ja en blijkbaar is dat niet zo erg!
Want we zijn toch heel blij met Jezus?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2013 15:14

hubert schreef:Ja en blijkbaar is dat niet zo erg!

Ja, vooral dat Hij alles kan doen meewerken ten goede.
Niet zo erg? Hij liet die man van haar vermoorden, een vrouw met 2 mannen daar deden ze toen nog niet aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2013 15:16

hubert schreef:Ja en blijkbaar is dat niet zo erg!

Er staat in Jesaja 11:1 Want er zal een Rijsje voortkomen uit den afgehouwen tronk van Isaï, en een Scheut uit zijn wortelen zal Vrucht voortbrengen.
In de Bijbel worden de geslachten altijd via de man aangegeven en doorgegeven.
Dus Jezus had toch wel uit het geslacht van David geboren geworden.
Ook als David en Salomo, bij hun 1e vrouw gebleven waren.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 nov 2013 22:55

Voor het eerst zijn in de Gazastrook twee leeuwenwelpen geboren. De Palestijnse krant al-Koeds schrijft dat de twee begin deze week in een zoo in Beit Lahiya, in het noorden van de kuststrook, ter wereld kwamen.
De welpen kregen de namen Fadjr en Sidsjill, verwijzend naar de raketten en stenen die militante Palestijnen gebruiken in de strijd tegen Israël.

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... pens.dhtml

Terug naar “Archief”