Eerst gedoopt en dan laten besnijden dienstknecht Timoteus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vragen
Verkenner
Verkenner

Eerst gedoopt en dan laten besnijden dienstknecht Timoteus

Berichtdoor vragen » 06 nov 2013 11:37

Dienstknecht van Paulus (Timoteus) was eerst gedoopt en later pas besneden. Indien de doop gekomen is van de kinderbesnijdenis dan zou dit in theorie toch niet kunnen? Want als dat heeft plaats gemaakt kun je niet eerst laten dopen en dan daarna nog een keer laten besnijden? Kan iemand mij dit uitleggen? De Bijbel spreekt zich toch niet zelf tegen?

elbert
Moderator

Re: Eerst gedoopt en dan laten besnijden dienstknecht Timote

Berichtdoor elbert » 06 nov 2013 12:07

Timoteus werd besneden omwille van de joden, want de vader van Timoteus was een Griek (Hand. 16:3).
Dit gaat niet om theorie, maar om een praktische tegemoetkoming aan joden die zwak stonden in het geloof. Want zij dachten dat de besnijdenis er helemaal bijhoorde als gelovige. Maar feitelijk was het dus helemaal niet nodig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 nov 2013 12:14

Daarnaast laat het zien dat we ons niet moeten blindstaren in dergelijke vraagstukken. Zo principieel of letterlijk als sommige mensen met dit onderwerp omgaan wordt ook in de Bijbel niet gedaan. Het zorgt vaak eerder voor hete hoofden en koude harten.
Voor mij is duidelijk dat het uiteindelijk gaat om de innerlijke besnijdenis of de innerlijke doop. Uiteindelijk kunnen uiterlijke zaken geen garantie zijn voor innerlijke zaken. Er zit altijd een onbekend gebied tussen, die alleen God kent.

PS Tenslotte moet je oppassen om op basis van 1 of 2 teksten algemene regels te formuleren. Met enkele teksten is dat makkelijk te doen (kan en probeert iedereen). Het grote geheel overzien en daaruit regels formuleren is vele malen moeilijker (doet nauwelijks iemand uit de losse pols), en zorgt er vaak voor dat de enkele tekst regels doorbroken moeten worden. Neem als voorbeeld de farizeeers die Christus wilden aanspreken op het genezen of plukken van aren op de sabbat. Met een letterlijke lezing van enkele tekstgedeelten zouden wij precies hetzelfde kunnen doen. Maar Christus liet zien dat de letter van de wet de dood betekende. Het OT lijkt de nadruk op de wet te leggen als we enkele teksten pakken. Kijken we naar het geheel van de geschiedenis van het Joodse volk, dan zien we dat de Jood uit het geloof gerechtvaardigd wordt (zie ook bv Habakuk) en dat overtredingen der wet vergeven kunnen worden door geloof en bekering terug naar God. We moeten ons dus niet blindstaren op welke regels de ander overtreed, maar geloven, en uit het geloof leven.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 06 nov 2013 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

vragen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vragen » 06 nov 2013 12:17

De mensen uit de Bijbel gaan geen regels toepassen die in strijdt zijn met de Bijbel. Als de regel is dat de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis is gekomen dat is dit in strijdt met God's woord. Tenzij de doop niet is gekomen in plaats van de besnijdenis.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 nov 2013 12:23

vragen schreef:De mensen uit de Bijbel gaan geen regels toepassen die in strijdt zijn met de Bijbel. Als de regel is dat de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis is gekomen dat is dit in strijdt met God's woord. Tenzij de doop niet is gekomen in plaats van de besnijdenis.
Hadden de farizeers dan geen gelijk toen ze Christus berispten?

Mag ik misschien vragen waarom je de topic-vraag stelt? Is het een open vraag, of heb je het antwoord al en wil je dat via een vraag ons duidelijk gaan maken? Als het het laatste is wil ik het graag weten, want dan heb ik geen behoefte om verder in discussie te gaan, aangezien het verloop van dergelijke discussies mij bekend is en dat niets goeds oplevert.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 nov 2013 12:27

elbert schreef:Timoteus werd besneden omwille van de joden, want de vader van Timoteus was een Griek (Hand. 16:3).
Dit gaat niet om theorie, maar om een praktische tegemoetkoming aan joden die zwak stonden in het geloof. Want zij dachten dat de besnijdenis er helemaal bijhoorde als gelovige. Maar feitelijk was het dus helemaal niet nodig.

En vervolgens Besneed Paulus hem.
Waarom zei hij dan niet tegen deze joden dat dat ''helemaal niet nodig'' was?
Het is me nogal wat, op volwassen leeftijd
De doop EN besnijdenis waren niets nieuws en bestond al zo lang het joodse volk bestond.

Daarom kan de doop de besnijdenis nooit vervangen in betekenis.
Beide rituelen zijn inmiddels wel verwezenlijkt tot hun geestelijke vervulling.
IN Christus.
We besnijden niet meer het vlees, maar het hart.(een besnijdenis die niet met handen geschied-kol 2:11)
We worden niet meer met water gedoopt, maar met vuur en geest .
Johannes de Doper kondigde dat toch al aan, inclusief het belang ervan?

Om wille van de joden deden de apostelen bijna alles, dat klopt.
Pas aan het einde van Handelingen is de maat vol.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 nov 2013 12:50

vragen schreef:De mensen uit de Bijbel gaan geen regels toepassen die in strijdt zijn met de Bijbel.
De Bijbel staat vol met voorbeelden van mensen die dit doen.
mealybug schreef:En vervolgens Besneed Paulus hem.
Waarom zei hij dan niet tegen deze joden dat dat ''helemaal niet nodig'' was?
Wie zegt dat hij dat niet gezegd heeft?
Het zou heel goed kunnen dat Paulus dat gezegd heeft, maar dat de joden desondanks vasthielden aan hun opvatting over de besnijdenis. Daarom ben ik van mening dat dit een praktische tegemoetkoming was, terwijl het principe anders was. Over de besnijdenis is in de vroegste kerk flink strijd geleverd, zo lezen we in de Bijbel. Dan is het niet meer dan logisch dat soms men tegemoet kwam aan zwakken in het geloof.
Of om het met Paulus zelf te zeggen: "En ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet, om hen die onder de wet zijn te winnen." (1 Kor. 9:20).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 nov 2013 13:14

Dit is al uitgebreid aan de orde gekomen in dit topic: viewtopic.php?f=29&t=26784
Graag daar verder.

Terug naar “Archief”