Je mag gelijk hebben als je dat zo belangrijk vindt.
Het gaat me meer even om de auteurs van de 5 boeken van de Bijbel.
Moderator: Moderafo's
Ìk hoef geen gelijk te hebben hoor. Ik heb liever ongelijk en dat ik dan wat leer. Het probleem is dat de waarheid gewoon niet gehoord mag worden, omdat een boekje toevallig iets anders beweerd. Dat vind ik kwalijk.Wilsophie schreef:Je mag gelijk hebben als je dat zo belangrijk vindt.
de Auteur van de vijf boeken van Mozes is de heilige Geest. Wat mij betreft kunnen we die discussie daarmee afsluiten.Wilsophie schreef:Het gaat me meer even om de auteurs van de 5 boeken van de Bijbel.
Jvslooten schreef:de Auteur van de vijf boeken van Mozes is de heilige Geest. Wat mij betreft kunnen we die discussie daarmee afsluiten.
Wilsophie schreef:De Heilige Geest is de auteur van de hele Bijbel, daar ging het helemaal niet over. Het gaat hier om de Torah en ik had het alleen over de indeling van Genesis.
De lijst van de geboden uit de Thora is door de Rambam. De Rambam heeft de geboden die in de Thora staan namelijk gecodificeerd (dat is gerangschikt). De Rambam is een verkorte naam voor Rabbijn Moshe ben Maimon, of Maimonides. Hij is geboren in Córdoba op 30 maart 1135/1138 en overleden in Fostat/Caïro op 13 dec. 1204. Hij was een van de eersten die de Joodse wet codificeerde. Het veertiende deel van de Mishneh Thora, een belangrijk werk van zijn hand, behandelt de gehele Joodse wet, het geloof in en het in de praktijk brengen
ervan. De Rambam verdeelt de 613 Mitswot (ge/verboden) in 14 ‘boeken’, met 83 hoofdstukken. Zijn volgorde gebruiken wordt hier gevolgd. Tussen haakjes: Met betrekking tot de Mitswot zijn er ook nog diverse halachische regels ter uitvoering en extra 'bescherming' van de mitswot. Die regels worden in deze lijst niet genoemd. Verder bestaan er naast de Mitswot (ge/verboden) ook nog vele Minhags. Minhags zijn gewoonten die in bepaalde groeperingen, stromingen en families in gebruik zijn. Die gebruiken worden door hun nakomelingen ook aangehouden uit respect voor voorouders en voorgangers. Ook deze Minhags worden hier niet genoemd.
Wat ook niet in de lijst van Maimonides genoemd wordt is de mitswe van het wonen in het land Israël (Deut. 4:22 “maar gij zult die overtrekken en dat goede land in bezit nemen”. Num 33:53 “Gij zult het land in bezit nemen en daarin wonen, want aan u heb Ik het land gegeven om het in bezit te nemen). Maimonides leerde, zo legt Rav Zvi Yehuda HaCohen Kook bij monde van Rabbijn David Samson uit, dat het niet alleen een Mitzwe is om als Jood in Israël te wonen maar dat het een Mitzwe is waarop heel de Thora is gebaseerd. Alle mitswot zijn ervoor bestemd om in Eretz Israël uitgevoerd te worden. "....en gij zult het (land Israël) in bezit nemen en daarin wonen; dan zult gij naarstig onderhouden al de inzettingen en de verordeningen, die ik u heden voorhoud. Dit zijn de inzettingen en de verordeningen, die gij naarstig zult onderhouden in het land dat de Eeuwige, de God uwer vaderen, u gegeven heeft om het te bezitten, zolang gij op de aardbodem leeft."(Deut 11:31b-12:1). Daarnaast staat als nummer 4 en 5 vermeld de mitswe van het heiligen van de Naam van de Eeuwige en een verbod op het ontheiligen ervan. Volgens de Joodse wijzen is gebaseerd op een pasoek uit de Tenach (Ezech. 36) het verblijf van het Joodse volk in de verstrooing de grootste ontheiliging van de Naam van de Eeuwige. Als een Israeliet terugkeert naar het land Israël wordt daarmee de naam van de Eeuwige geheiligd.
Voor alle volledigheid. Rabbijn Daniel Mann van het Eretz Hemdat Instituut schrijft: 'Volgens bijna alle hedendaagse meningen is het in de huidige tijd een mitswe om te wonen in het land Israel (Yeshivat Eretz Yisrael).' Wel wordt er volgens alleen nog gediscussieerd of dat het een gebod uit de Thora (Ramban, Aanvullingen bij Sefer HaMitzwot, Asei 4) is of dat het een rabbijnse instelling betreft.
Veel (van de hier genoemde) Mitswot uit de Thora kunnen nu op dit moment (nog)niet opgevolgd worden omdat de Tempel er op dit moment niet is (denk aan de geboden over de Tempel, offeranden, en een aantal voor priesters en levieten). Daarnaast zijn de geboden waarvoor Israël een theocratische regering nodig heeft op dit moment ook niet toepasbaar. Andere geboden (vooral landbouwkundige) zijn weer alleen van toepassing in het land Israël (daarom kan een Israëliet zich vandaag het beste aan de Mitswot houden in het land Israël). Volgens Rabbijn Israël Meir (die wordt de Chafetz Chayim genoemd) kunnen er op dit moment 77 positieve en 194 negatieve mitzwot buiten Israël uitgevoerd worden. In de lijst woordt de CC codering gebruikt. Deze codering verwijst naar de indeling van de Chafetz Chayim.
Arco schreef:Laat ik dan de vraag anders stellen: welke geboden in de lijst van 613 ge- en verboden (http://nl.wikipedia.org/wiki/613_mitswot) zijn bezwaarlijk?
Sommige zijn heel nuttig, ook nu nog, bijv. "Breng gestolen goederen terug naar de eigenaar" of "steel niet". Sommigen zijn voor de christen -letterlijk gezien- tamelijk onzinnig, bijv. "Plant geen graan of kruiden in een wijngaard" of "Eet geen vlees met melk". Of er ook -en welke dan- wetten zijn die bezwaarlijk zijn weet ik niet, maar ik heb bijv. gevoelsmatig best wel moeite met wetten als "een jonge vrouw zal met haar verkrachter trouwen". Ik denk dat in ieder geval ièdere wet nuttig is tot lering en om op te voeden in rechtvaardigheid, zoals 2 Tim. 3:16 dat leert.Arco schreef:Ja, voor een christen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten