Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Optimatus » 03 aug 2013 19:09

Egypte en Jordanië liggen niet in Europa. Los daarvan, Edom bestaat allang niet meer. Het heeft niet veel zin om allerhande oudtestamentische teksten in het rond te slingeren als het gaat om hedendaagse politiek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 aug 2013 21:21

Optimatus schreef:Egypte en Jordanië liggen niet in Europa. Los daarvan, Edom bestaat allang niet meer. Het heeft niet veel zin om allerhande oudtestamentische teksten in het rond te slingeren als het gaat om hedendaagse politiek.

Natuurlijk weet ik ook wel dat Jordanie en Egypte niet in Europa liggen; het gaat me er om dat God ons zegent wanneer wij Israel zegenen, en wanneer we het vervloeken, er een vloek over ons komt. Oud Testamentische teksten zijn juist uiterst relevant voor vandaag, de profeten spreken veel over deze tijd.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 04 aug 2013 06:40

Oud testamentische teksten zijn inderdaad ook nu nog relevant. Zo is een aantal maanden geleden Damascus verwoest, voor de eerste keer in de geschiedenis. Dat is in de Bijbel voorzegd.

Dan heb je mensen die zeggen 'ja maar dat is niet voor onze tijd bedoeld'. Dat vind ik in dit geval nogal een uitspraak; vóór deze tijd is Damascus nooit verwoest, dus als de profetie niet op onze tijd van toepassing is dan betekent dat dat zij beweren dat het een valse profetie is (een profetie die niet is uitgekomen in de tijd 'waarvoor deze was bedoeld'). De andere optie is dat de verwoesting nog moet gebeuren, maar dat slaat nergens op omdat hij nu al is gebeurd. De enige conclusie is dus dat die tekst op deze tijd van toepassing is.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 04 aug 2013 13:39

EenVasteBurcht schreef:Oud testamentische teksten zijn inderdaad ook nu nog relevant. Zo is een aantal maanden geleden Damascus verwoest, voor de eerste keer in de geschiedenis. Dat is in de Bijbel voorzegd.

Dan heb je mensen die zeggen 'ja maar dat is niet voor onze tijd bedoeld'. Dat vind ik in dit geval nogal een uitspraak; vóór deze tijd is Damascus nooit verwoest, dus als de profetie niet op onze tijd van toepassing is dan betekent dat dat zij beweren dat het een valse profetie is (een profetie die niet is uitgekomen in de tijd 'waarvoor deze was bedoeld'). De andere optie is dat de verwoesting nog moet gebeuren, maar dat slaat nergens op omdat hij nu al is gebeurd. De enige conclusie is dus dat die tekst op deze tijd van toepassing is.

Heb je hier een bron voor (het feit dat Damascus compleet verwoest is)?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 aug 2013 14:25

Harmonica schreef:Heb je hier een bron voor (het feit dat Damascus compleet verwoest is)?

Er is een aanzet gegeven, zou ik zeggen.
De totale verwoesting moet zich nog voltrekken.
Het recept ligt wel helemaal klaar.
Idem dito voor Egypte.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 aug 2013 15:54

Damascus en diverse steden in Egypte zijn al tig keer verwoest en weer opgebouwd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 sep 2013 07:57

Iraanse president wenst Joden een gezegend nieuwjaar.

(Duitstalig artikel van de ORF: http://orf.at/stories/2197307/2197308/)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 sep 2013 11:48

EenVasteBurcht schreef:Oud testamentische teksten zijn inderdaad ook nu nog relevant. Zo is een aantal maanden geleden Damascus verwoest, voor de eerste keer in de geschiedenis. Dat is in de Bijbel voorzegd.

Welke profetie bedoelt u ? Jeremia 49 ?

Gaat de over de stad (de gebouwen) of de inwoners ?

23 Hamath en Arpad staan beschaamd.
Omdat zij een slecht bericht hebben gehoord,
smelten zij weg. Bij de zee is bezorgdheid,
men kan niet tot rust komen.
24 Damascus heeft de moed verloren, het keert zich om om te vluchten,
siddering heeft het aangegrepen,
benauwdheid en weeën hebben het aangegrepen als een barende vrouw.
25 Hoe is de stad van de roem verlaten,
de stad van mijn vreugde!
26 Daarom zullen haar jongemannen vallen op haar pleinen en alle strijdbare mannen zullen op die dag verdelgd worden, spreekt de HEERE van de legermachten.
27 Ik zal een vuur aansteken binnen de muren van Damascus;
dat zal de paleizen van Benhadad verteren.

Deze profetie is tijd gebonden - de paleizen van Benhadad - dan spreken we over de periode +/- 800 v. Chr.

Ik ken een ander bijbelgedeelte over Damascus ; Handelingen 9
Paulus op weg naar Damascus "opdat, als hij er enigen zou vinden die van die Weg waren, zowel mannen als vrouwen, hij die geboeid naar Jeruzalem zou brengen".
God zelf grijpt in - want de zusters en broeders uit Damascus geboeid brengen naar Jeruzalem dat is hetzelfde als Jezus vervolgen en met de hielen tegen de prikkels te slaan.

Laten we onze zusters en broeders helpen waar we kunnen en zeker niet op ons gemak gaan zitten en afwachten op de verwoesting van Damascus.

5 Toen verliet Jona de stad en ging ergens ten oosten van de stad zitten. Hij maakte daar voor zichzelf een afdak en ging daaronder in de schaduw zitten, tot hij zou zien wat er met de stad gebeurde.
6 En de HEERE God beschikte een wonderboom en liet hem boven Jona opschieten, zodat er schaduw zou zijn boven zijn hoofd, om hem te bevrijden van zijn kwelling. Jona was erg blij met de wonderboom.
7 De volgende dag beschikte God bij het aanbreken van de dageraad een worm, die de wonderboom stak, zodat hij verdorde.
8 En het gebeurde, toen de zon opging, dat God een verzengende oostenwind beschikte. En de zon stak op het hoofd van Jona, zodat hij geheel uitgeput raakte. Hij verlangde ernaar te sterven en zei toen: Het is voor mij beter te sterven dan te leven.
9 Maar God zei tegen Jona: Bent u terecht in woede ontstoken over die wonderboom? Hij zei: Terecht ben ik in woede ontstoken, tot de dood toe.
10 Daarop zei de HEERE: Ú ontziet die wonderboom, waarvoor u niet gezwoegd hebt en die u niet hebt laten groeien, die in één nacht ontstond en in één nacht verging.
11 Zou Ík dan die grote stad Ninevé niet ontzien, waarin meer dan honderdtwintigduizend mensen zijn die het verschil tussen hun rechter- en hun linkerhand niet weten, en daarbij veel vee?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2013 09:55

Israel laat holocaustoverlevenden verkommeren.

http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/ ... _holocaust

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2013 15:05

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 okt 2013 21:42

Waar Obama in juli voor terugschrok, daar gaat Israel mee door: bombardementen uitvoeren in Syrie, ook deze week. Zie http://edition.cnn.com/2013/10/31/world ... ?hpt=hp_t1
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 feb 2014 11:49

En opnieuw, nu tegen Hezbollah in het Libanees/Syrisch grensgebied. Het lijkt erop dat de doelwitten SS-21 raketten waren. Hezbollah belooft wraak: http://www.timesofisrael.com/hezbollah- ... -response/
Maar aangezien Hezbollah tot z'n nek in de oorlog in Syrië verwikkeld is, is het niet echt waarschijnlijk dat ze uit zijn op een conflict met Israël.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 feb 2014 11:58

Optimatus schreef:Israel laat holocaustoverlevenden verkommeren.

http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/ ... _holocaust

Miss Holocaust verkiezingen, heeeeel apart.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2014 19:18

Israél als huidige staat is zeker niet de staat die God voor ogen had bij Zijn uitspraken t.a.v. beloften en zegeningen en profetie.

Israël betekent Gods strijder, de naam die de aartsvader Jacob kreeg na het nachtelijk gevecht met God bij de beek Jabbok. (Gen.32:28).
De naam werd later gebruikt als aanduiding voor:
1. het hele volk (Israël, de Israëlieten, de kinderen Israëls enz.)
2. de tien stammen van het Noordelijke rijk (1 Sam. 11:8, 2 Kon.14:12) ter onderscheiding van Juda;
3. het hele volk na de Babylonische ballingschap. Zie in het NT Rom. 9-11 en 2 Kor.11:22. Paulus gebruikt Israël ook als naam voor Gods volk, het Israël Gods (Gal.6:16)

Israël is als volk voortgekomen uit de zeventig 'zielen van het huis van Jakob, die naar Egypte kwamen.

De naam "Israël" voor Jacob wordt gebruikt als hij Jozef en zijn kleinkinderen Efraim en Manasse bij zich heeft en niet zijn andere 11 zonen.
Als dat wel zo is wordt van Jacob gesproken.
Verder zien wij dat bij de zegeningen die Israël of Jacob uitsprak over deze 2 kleinkinderen Efraim de grootste zegen kreeg.
Zie ook Jeremia 31 vers 20-21.
D.w.z. dat deze zegeningen overgingen op Jozef en Efraim zodat zij het eerst geboorterecht kregen, zie ook Kronieken 5 vers 2.
En Jozef kreeg de steen toegewezen waarop Jacob geslapen had.
Waar Efraim zich bevindt moet ook de Steen zijn en dat is op dit moment in het Kasteel van Edinburgh in Schotland, volgens de info.
Als er een uittocht is vanuit Egypte is er dus sprake van de 12 stammen want de term "Joden" is pas ontstaan na de ballingschap en tot die tijd bestond er geen Jood op aarde.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 mar 2014 23:19

voor de geinteresseerden over achtergronden in het conflict in het midden oosten :
Youtube

Gepubliceerd op 22 sep. 2013
Amir Tsarfati, Cpt. Israeli Army Reserve and Vice Governor, Jericho, provides insights into the conflict unfolding in Syria
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Terug naar “Archief”