Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 19 sep 2012 10:43

Leuk voor de liefhebbers dat full-frame steeds goedkoper wordt. Ik vind echter met name de Canon body er erg 1100D achtig uitzien. Ik vrees het ergste voor de kwaliteitsbeleving.

Op de Photokina zijn overigens wel meer interessante dingen aangekondigd. Vooral de GH3 trok mijn interesse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2012 08:24

Boekenlezer schreef:En laat ik de Sony Alpha SLT-99 ook niet vergeten. Met zijn prijs van € 2800,- is dat meer een concurrent van de Nikon D800 en de Canon EOS 5D Mark III. Ik vind die extra batterijhandgreep die erbij leverbaar is trouwens niet zo fraai. Veel te groot als je het mij vraagt.
Ongetwijfeld is dit de opvolger van de Sony Alpha 900, die naar mijn indruk niet meer te koop is.

Afbeelding


Bizar mooie camera!
Ik ben nu een tijdje bezig met de A77 en dat is al een super verrassing!
Afbeelding

Waar merken als Canon en Nikon voor mij echt blijven steken gaat Sony verder, zeker met de A77 en de A65
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 21 sep 2012 18:06

Faramir schreef:Leuk voor de liefhebbers dat full-frame steeds goedkoper wordt. Ik vind echter met name de Canon body er erg 1100D achtig uitzien. Ik vrees het ergste voor de kwaliteitsbeleving.

Dat zal toch wel een beetje meevallen? Ik meen gelezen te hebben dat de Canon EOS 6D veel lijkt op de EOS 60D. En dat lijkt me toch geen zielige camera. Al heb ik er nauwelijks praktijkervaring mee. Ik heb wel eens Canon-camera's in mijn handen gehad en erdoor gekeken, en ik vond het toen pas vanaf de EOS 7D wat worden. Dat had dacht ik vooral te maken met de grootte van de zoeker. Ik houd niet van een benauwde zoeker, zoals ik die bijvoorbeeld op de Nikon D70s had.

JeeWee schreef:Waar merken als Canon en Nikon voor mij echt blijven steken gaat Sony verder, zeker met de A77 en de A65

Blijven Canon en Nikon steken?
Nou verdiep ik mij niet zo in de camera's van Sony, dus jij zult beter weten dan ik wat ze aan vernieuwingen hebben. Bij Sony denk ik vooral aan SLT-technologie, die Canon en Nikon inderdaad niet toepassen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 21 sep 2012 18:28

Dat is ook altijd wel imposant, de Leica S. Met zoiets als dit heb je toch wel wat in je handen!

Afbeelding

Maar dan praat je wel over een bedrag voor een uitrusting waar je ook een bepaald niet zo zielige auto voor kunt kopen. Reken op zo'n 20.000 euro voor de body, en ieder objectief zit op zo'n 5.000 euro, zolang we het over eenvoudige objectieven hebben. Blijkbaar zijn er hobbyisten die hier desondanks niet voor terugschrikken, want in een interview heeft een zekere meneer Schulz het over "a lot of enthusiasts" die dat systeem gebruiken. (En volgens mij was een 'enthusiast' aan amateurfotograaf die zijn hobby erg leuk vind. In die zin wordt dat woord gebruikt in een ander interview.) Bij die mensen behoor ik duidelijk niet, aangezien ik niet over een budget beschik waarmee ik wel even achteloos bij de Mercedes-Benz dealer langsga om daar even een nieuwe auto te bestellen.
Als ik dat soort bedragen zie, heb ik ineens het gevoel dat een hoogwaardige Nikon-uitrusting helemaal zo duur niet is. Zolang je maar niet alle grote teletoeters van Nikon wilt hebben, want die kosten bij elkaar opgeteld ook net zoveel als een gloednieuwe auto uit het C-segment, of D-segmentinstapper. Maar die zal ik niet snel kopen, want die zijn zó groot en zwaar dat ik ze alleen daarom al waarschijnlijk vrijwel altijd thuis zal laten. Dus dan is dat het geld ook niet waard.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 21 sep 2012 21:39

Boekenlezer schreef:Dat zal toch wel een beetje meevallen?

Ik hoop het voor de liefhebbers. Zelf heb ik hem nog niet vastgehouden en veel verder dan wat proefschieten met de 600D van een kennis ben ik niet gekomen voor wat betreft Canon.
Blijven Canon en Nikon steken?

Of ze blijven steken weet ik niet. Wel is het zo dat je de laatste jaren voor vernieuwing of innovatie niet bij de grote twee merken moet zijn. Dan zijn het veel meer Pentax, Panasonic, Sony en Olympus die met vernieuwende en innovatieve dingen bezig zijn. Niet verwonderlijk natuurlijk omdat zij aandeel willen winnen en Canikon aandeel wil behouden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 okt 2013 15:55

Op 21 september is hier voor het laatst wat geplaatst, maar dan wel vorig jaar. :roll:

Nou is er gisteren een mooie camera aangekondigd: de Nikon D610.
Dat is best wel snel na de D600! Hij is ook niet heel veel anders. Maar onder de veranderingen zat een nieuw sluitermechanisme, heb ik begrepen. En daar word ik dan gelijk een beetje hoopvol van, want die D600 zou ik niet goed durven kopen vanwege een berucht stofprobleem. Een ander sluitermechanisme, dat klinkt alsof ze het probleem aangepakt hebben.

Afbeelding

Is er afgelopen jaar nog meer leuks aangekondigd? Ja, op 21 februari 2013 is de D7100 aangekondigd. De D7000 was al een leuk ding, maar deze is nog een stuk leuker! Het is eigenlijk een D600/610 in DX-formaat. Dat is het voornaamste verschil. De resolutie is 24 MegaPixel, hetzelfde als bij de D610.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 16:01

Ziet er fraai uit...
Maar eigenlijk heb ik nooit een ander merk dan Sony in overweging genomen.
Dat is zo innovatief, ik zou niet anders willen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Ruth2 » 09 okt 2013 16:10

Wat een eenvoud allemaal, toppie! :D

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 16:31

Ruth2 schreef:Wat een eenvoud allemaal, toppie! :D


Is inderdaad niet iets uit de categorie 'eenvoud'.
Maar ja, een hobby mag wat kosten toch?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 09 okt 2013 17:45

Ik kan die Nikon D610 niet zo heel interessant vinden. Het is gewoon een D600 alleen dan met een minimale toevoeging. Schijnbaar was de D600 door vele problemen inmiddels zo besmet dat het invloed had op de verkopen. Vandaar deze minimale update.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 18 okt 2013 12:07

Ik houd het maar bescheiden bij een Nikon D5100... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 18 okt 2013 12:37

Katlheen schreef:Ik houd het maar bescheiden bij een Nikon D5100... :mrgreen:

Prima camera volgens mij.
Zelf houd ik het ook bescheiden met een Olympus E-P3.
De objectieven zijn dan wel weer wat leuker. Naast de standaard en telezoom een 12mm f/2.0 en een 45mm f/1.8.
Heerlijk compact ding.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 19 okt 2013 15:38

Ik zag vandaag nog, tijdens mijn fietstocht, iemand met een camera op een statief en een teleobjectief erop. De camera was een Nikon D800. Objectief is lastiger te bepalen, maar het zou bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II geweest kunnen zijn. Ze stond daarmee een restaurant/partygelegenheid te fotograferen.
Dus die zal ook aardig in de buidel getast hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 18 dec 2013 19:52

Boekenlezer schreef:Ik zag vandaag nog, tijdens mijn fietstocht, iemand met een camera op een statief en een teleobjectief erop. De camera was een Nikon D800. Objectief is lastiger te bepalen, maar het zou bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II geweest kunnen zijn. Ze stond daarmee een restaurant/partygelegenheid te fotograferen.
Dus die zal ook aardig in de buidel getast hebben.

Een D800 is geen goedkope camera. Een vrij dure zelfs. Waarmee duur overigens niet hoeft te zeggen dat het te duur is. Als je je brood ermee moet verdienen is het belangrijk om goed gereedschap te hebben. Alhoewel ik dan ook well weer een professioneel fotograaf ken die nog met een oude Canon APS-C camera fotografeert en toch heel goed werk aflevert. Wel heeft die serieuze objectieven. Daar haal je eigenlijk de meeste winst mee.

Ik zit er momenteel aan te denken om te beginnen als professioneel fotograaf. Toch is het wel moeilijk afwegen in deze tijd. Ga ik de spring wagen of niet? Ik weet het zelf nog niet. Aan de andere kant is dat wel wat ik leuk vind en ander werk is momenteel ook erg moeilijk te vinden. Wellicht is het juist een hele goede tijd om voor jezelf wat te beginnen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 31 dec 2013 10:45

Faramir schreef:Ik zit er momenteel aan te denken om te beginnen als professioneel fotograaf. Toch is het wel moeilijk afwegen in deze tijd. Ga ik de spring wagen of niet? Ik weet het zelf nog niet. Aan de andere kant is dat wel wat ik leuk vind en ander werk is momenteel ook erg moeilijk te vinden. Wellicht is het juist een hele goede tijd om voor jezelf wat te beginnen.

Zoiets is een interessante stap. Lijkt me ook niet verkeerd om als professioneel fotograaf te werken. Daar zul je alleen wel een bepaalde opleiding voor moeten hebben, vermoed ik, op zijn minst zoiets als basisdiploma fotografie.
Hoe zou je zoiets eigenlijk opzetten, je eigen business? Het zal wel wat meer zijn dan even een website maken, lijkt me.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten