Stammen als symbolen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 okt 2013 19:00

Wilsophie: En dat is wat vele christenen typeren : "Betekent het wat voor MIJN geloofsleven" .
Deze christenen vergeten dat de Bijbel niet altijd over hun gaat , maar over Gods heilsplan met Isráel , de Gemeente en de volkeren en dat interesseert ze niet. Ze worden er immers zelf niet beter van.
Triest eigenlijk. God staat toch centraal?


Leven door geloof, en daardoor steeds meer op Jezus gaan lijken, dat is wat Hij wil. Dat is tot eer van Hem, en dat heeft nu eenmaal met ons geloofsleven te maken.
Dus ONS geloofsleven is geen doel maar een middel. Hoe meer geloofsvertrouwen je hebt, des te meer kun je leven tot Zijn eer.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Janvanverweg » 16 okt 2013 19:14

Wilsophie schreef:Deze christenen vergeten dat de Bijbel niet altijd over hun gaat , maar over Gods heilsplan met Isráel , de Gemeente en de volkeren en dat interesseert ze niet. Ze worden er immers zelf niet beter van.
Triest eigenlijk. God staat toch centraal?
vergeten? omdat we de bijbel gehoorzamen en niet aan speculaties doen? tss
kijk waar mijn woonplaats is en trek je conclusie hoe juist jouw opmerking is dat het alleen om mijn geloofsbeleving gaat en dat het ons niet interesseert omdat we ern niet zelf beter van worden.

ik doe wat ik kan, maar maak me niet druk over wat niets wezenlijks bijdraagt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 16 okt 2013 20:09

" ik doe wat ik kan, maar maak me niet druk over wat niets wezenlijks bijdraagt".

Je doet wat je kan?

je hoeft helemaal niets te "kunnen" enkel en alleen Gods Woord geloven en wat er in dat Woord staat geschreven. ik "kan" je namelijk talloze teksten aanreiken waar gesproken wordt over de 10 en de 2 stammen Israëls, EN het FEIT dat God Zelf deze twee " huizen" zal verenigen tot EEN volk.

jij beweert dus dat dit " niets wezenlijks bijdraagt"?
M.a.w. het "boeit" je niet wat Gods Plan is met Israel, de Gemeente en de volkeren?

jouw gedachte is dus: "ik zie het allemaal wel, of ik "geloof" het allemaal wel?

je vindt het dus ook niet van belang dat de Gemeente is voortgekomen uit die 10 stammen?
IK vind dat behoorlijk merkwaardig, op z'n minst althans.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 20:38

Wat heeft je woonplaats hiermee te maken?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Janvanverweg » 17 okt 2013 05:10

ineke-kitty schreef:Je doet wat je kan?

je hoeft helemaal niets te "kunnen" enkel en alleen Gods Woord geloven en wat er in dat Woord staat geschreven. ik "kan" je namelijk talloze teksten aanreiken waar gesproken wordt over de 10 en de 2 stammen Israëls, EN het FEIT dat God Zelf deze twee " huizen" zal verenigen tot EEN volk.
Precies, en daarom heeft het weinig zin om ons daar druk over te maken. het is een voltrokken toekomstig feit dat buiten ons om gebeurt. dus waarom zouden we er over speculeren en er allerlei dingen bij gaan verzinnen? wacht rustig af, bid voor het volgk en als God ons erbij wilt betrekken dat komt er verdere openbaring, maar niet in de trant van verborgen (occult :) ) openbaring in de bijbel door elke 10de letter op een rijttje te zetten of andere dwaasheden.
Als God spreekt dan is het duidelijk en niet verbo0rgen, mysterieus alleen door ingewijden te snappen.
God kan in beelden spreken, maar dan is het beeld duidelijk, het beeld hoeft niet eerst samengesteld te worden door diepzinnige truukjes.
ineke-kitty schreef:jij beweert dus dat dit " niets wezenlijks bijdraagt"?
M.a.w. het "boeit" je niet wat Gods Plan is met Israel, de Gemeente en de volkeren?
nee, als het gespeculeer draagrt niets bij!
ineke-kitty schreef:je vindt het dus ook niet van belang dat de Gemeente is voortgekomen uit die 10 stammen?
IK vind dat behoorlijk merkwaardig, op z'n minst althans.
klopt , dat vind ik nioet belangrijk? het is ook niet belangrijk! wat draagt deze 'wetenschap' bij? Al wat het doet is dat de aanhangers van dit soort wijs/dwaasheden zich meer verheven voelen boven hen die dit niet zien. beuh
de gemeen te uit de stammen? ik dacht toch echt dat de bijble over grieken etc sprak. maar het occulte (=verborgen) spreken van de bijbel is natuurlijk van meer waarde dan het klip en klare.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Janvanverweg » 17 okt 2013 05:13

Janvanverweg schreef:kijk waar mijn woonplaats is en trek je conclusie hoe juist jouw opmerking is dat het alleen om mijn geloofsbeleving gaat en dat het ons niet interesseert omdat we ern niet zelf beter van worden.
Wilsophie schreef:Wat heeft je woonplaats hiermee te maken?
Met al je inleggend vermogen ben je niet in staat om tot een redelijke voor de hand liggende conclusie te komen die zicht geeft op wat ik daar evr doe?
nou dan heb je pech en moetje maar in het duister blijven over mijn aanwezigheid daar :)
ik had gehoopt dat je je opmeking over het voor jezelf leven misschien zou terug nemen.
ego ego
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 08:49

Nou nou, overgevoelig? *verwijderd*
Klinkt allemaal erg liefdevol. Over ego gesproken.

Maar goed, verklaar eens waarom Paulus zegt dat Hij een verborgenheid komt openbaren. Het woord musterion, of ons woord mysterie?
Waarom spreekt de Heer in verborgene dingen? Gelijkenissen.
En waarom zegt Hij dat het hun gegeven is om die dingen te begrijpen maar dien is het niet gegeven.
Dat is niet occult hoor dat zijn de verborgene dingen die God aan Paulus verklaard heeft op een berg in Arabië en is het koninkrijk dan niet verborgen? Of noem jij dat een occult koninkrijk.


Als ik in onwetendheid moet blijven voor je verblijf elders dan zei dat zo en als jij dat duisternis noemt, ook het zij zo. Ik wandel in het Licht met Jezus en luister naar Zijn dierbre stem.
Als ik iets terug moet nemen moet je daar helder over zijn.

Als wij ons verheugen in de toekomst die de Heer ons beloofd heeft dan lijkt mij dat een positieve zaak, maar dat wil niet zeggen dat we "ons druk maken", wel maak ik me zorgen over de aversie tegen het evangelie van de Here Jezus Christus onder de Joden en daarom prediken we hen het evangelie. Ken je de stichting "Israël en de Bijbel?"

Jvslooten

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 09:12

Hoi Wilsophie, ik begrijp wel een beetje wat Jan bedoeld, ik loop er zelf hier op het forum ook tegenaan. Natuurlijk is het goed om de schrift te onderzoeken, zowel de openbaringen als de verborgenheden. Er zijn alleen een aantal valkuilen, en het is goed om daar tegen te waarschuwen, zoals ook o.a. de apostelen dat doen.

- Laat u niet misleiden met mooiklinkende redeneringen, maar laat je schriftonderzoek zich richten op het kennen van God de Vader en van Christus, in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn (Kolossenzen 2:2-4).
- Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus. (Kolossenzen 2:8)
- Er zijn zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf. U dan, geliefden, omdat u dit van tevoren weet, wees op uw hoede, zodat u niet door de dwaling van normloze mensen wordt meegesleept en afvalt van uw eigen vastheid. (2 Petrus 3:16-17)
- Ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn. (Openbaring 22:18)
- Wees nuchter! (1 Petrus 1:13)

Bovendien hoeft iets dat waar is, niet direct stichtelijk te zijn. Soms is het goed om dingen beter voor jezelf te houden, i.p.v. dat je ermee (onbedoeld) verwarring zaait op een forum over iets wat op geen enkele manier dient tot zaligheid of tot groter eer van God.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 09:19

Dat ben ik helemaal met jullie eens. Ik begrijp dat ook goed, een stichtelijk woord vindt iedereen prachtig en zal niet snel tot een dispuut of debat of discussie leiden en zijn we het al snel eens.
Daar is een forum niet voor bedoeld al zijn er altijd subforums waar je over koken en huishouden en boeken kunt praten in alle vrede en eensgezindheid en er zijn mensen die daarvoor kiezen.
Een forum dwingt mij steeds om de Bijbel te openen en te zoeken of "deze dingen alzo zijn". En dat vind ik niet de slechtste hobby moet ik zeggen.

Maar Jan doet een beroep op zijn woonplaats en zijn activiteiten aldaar en trekt een scherp oordeel over mijn zijn en handelen en stelt zichzelf en zijn werk elders boven dat van een ander. En dat wilde ik even scherp stellen. En dan zie je de ware aard ook van iemand want dat komt heel dicht bij en dat is ego.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 09:27

Ik licht er één tekst uit van de opgesomde namelijk Koloss. 2 vers 8 en lees wel even door. :" Ziet toe dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie en ijdele verleiding naar de overlevering der mensen naar de eerste beginselen der wereld en niet naar Christus.
Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk ( de Gemeente is Zijn Lichaam!) En gij zijt in Hem volmaakt Die het Hoofd is van alle overheid en macht in Welke gij ook besneden zijt met een besnijdenis die zonder handen geschied enz....

Hier staat een waarschuwing maar ik ben geen roofgoed, ik ben geborgen in Hem en maak deel uit van Zijn Lichaam. Ik weet mij absoluut niet aangesproken door iemand die uit Zijn hand gerukt kan worden door leer van filosofen en mensen die niet naar Christus leven en er zal voor het woord "wereld" wel "ioon" staan.
De volheid van de Godheid woont in Christus en Christus woont in mij. Kol 3 vers 3.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Janvanverweg » 17 okt 2013 09:52

beste wilsophy,
je beticht me dat ik voor mezelf leef, je maakt het persoonlijk en dat ten orechte.
jouw redenatie dat 'dingen laten rusten waar we niets mee kunnen' voortkomt uit eigenbelang en dat meteen ook maar even heel breed trekt, slaat als een tang op een varken.
net als de bewering dat gelovigen die zich niet met onzinnige koffiedik kijkerijen bezig houden niet om het joods volk zouden geven. erzijn heel wat praktische dingen die wel gedaan kunnen worden.

kennelijk tastte je toch niet geheel in het duister. en widt je dus best dat jouw smeer geen hout sneed. jammer dat je daar dan niet van terug komt maar het nog eens overdoet. je toont hier een minder goede kant van jezelf en dat is jammer.

p.s. zou je de reden van mijn verblijf weg willen halen uit je reactie? als ik het wilde vermelden dan had ik het zelf openlijk genoemd. bij voorbaat dank.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jvslooten

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 10:00

Wilsophie schreef:Hier staat een waarschuwing maar ik ben geen roofgoed, ik ben geborgen in Hem en maak deel uit van Zijn Lichaam. Ik weet mij absoluut niet aangesproken door iemand die uit Zijn hand gerukt kan worden door leer van filosofen en mensen die niet naar Christus leven en er zal voor het woord "wereld" wel "ioon" staan.
De volheid van de Godheid woont in Christus en Christus woont in mij. Kol 3 vers 3.


Het is goed om te beseffen aan wie Paulus deze waarschuwingen richt; mensen die Christus Jezus, de Heere, hebben aangenomen, geworteld en opgebouwd zijn in Hem, bevestigd zijn in het geloof en onderwezen zijn door de apostelen; Paulus spreekt tot mensen die volmaakt zijn geworden in Hem, mensen die het lichaam van de zonden van het vlees hebben afgelegd, en die door het geloof met Hem zijn opgewekt. Tot zúlk soort mensen zegt Paulus ´´Pas op dat niemand u als buit meesleept´´. Als je je daardoor niet aangesproken voelt bevreemd mij dat best wel Sophie :?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 10:17

De uitdrukking 'overlevering der mensen' komt ook in Marcus 7 voor en wijst daar op de Joods overlevering. "Wereldgeest ( stoicheia) staat voor elementen of beginselen der wereld. En betekent van oorsprong de gerangschikte letters van het alfabet "van a tot z'.
Van daaruit heeft het 2 betekenissen, vuur ,water en lucht en basisonderwijs.
In deze betekenis kan het gebruikt worden zowel voor de Griekse wijsheid als de Joodse wijsheid. En ook de inzettingen van de wet behoren tot het basisonderwijs. Het is het kindschap van onder de wet tegenover het zoonschap.
En de leer waar Paulus voor waarschuwt is niet Bijbels en niet i.o.m. de heerlijkheid van Christus.
Die ware volheid en heerlijkheid is niet belichaamd in wijsherigheden, leringen e.d. maar in een Persoon.
En die volheid heb ik verkregen IN HEM. Ik hoef niets meer te doen of te laten, slechts aanvaarden wat God heeft bereid naar Zijn volheid en dan zoek je als het goed is "de Dingen Die Boven zijn".

Waarom alleen de waarschuwingen eruit halen en op jezelf toepassen en niet de rijkheid en de volheid in Christus toepassen? Het gaat om Griekse wijsheid en Joodse overleveringen waaronder de wet en daar ben ik juist van verlost!

@ Jan, ik meen dat je dat zelf op dit forum hebt vermeld lang geleden en daar heb ik het van onthouden, maar als het onjuist is dan zal ik het weghalen, dus vraag ik bij deze : Zet ik iets neer wat niet waar is?"

En ieder mens zoekt in de Bijbel wat van toepassing is in zijn eigen leven en daar was mijn bezwaar tegen. Het gaat niet om ons maar om Christus. En wij zouden onszelf niet verheffen, ik mezelf ook niet. Dus ik begrijp niet wat ik terug moet nemen. Citeer de zin dan die jou raakt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 17 okt 2013 10:36

een aantal Schriftplaatsen waarin staat dat God de 10 en de 2 stammen Israëls weer zal verenigen.

Jeremia 31:27
Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat ik het huis van Israel en het huis van Juda zal bezaaien met zaad van mensen en zaad van beesten.

Jeremia 31:31
Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken.

Jeremia 31:33
Maar dit is het verbond [ dus NIET het verbond wat God sloot met hun vaderen] dat Ik NA die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

hier wordt beschreven dat er een Nieuw verbond gesloten zal worden met HEEL Israel, dus ALLE 12 stammen, dat ook letterlijk zal worden toegepast.
Het verhaal over de 10 stammen spreekt over onze bedeling en de periode daarna.
Als er over de 2 stammen gesproken wordt gaat dat over de toekomstige bekering van het Joodse volk, waarna ook ZIJ deel zullen krijgen aan het Nieuwe Verbond.
Zo strak ligt het natuurlijk niet, want ook in ONZE dagen zijn er gelovigen uit de Joden en die maken eveneens deel uit van de Gemeente en hebben dus al deel aan dat Nieuwe Verbond.
Echter de volgorde is: EERST de 10 stammen en DAN pa de 2 stammen.

De meerderheid van de gelovigen uit onze dagen stamt nu eenmaal af van de 10 stammen van Israel.
Het meeste dus uit de 10, en daarna een minderheid uit de 2 en daarna een nog kleinere minderheid uit heel de rest van de wereldbevolking.
De naam Israel gaat dus uitdrukkelijk mee met de 10 stammen.
En zo blijft het ook, want daarna wordt er de hele Bijbel door en zeker in het O.T. dat onderscheid gemaakt.
Juda tegenover Israel.

Als het Nieuwe Verbond wordt aangekondigd in Jeremia 31, wordt er gezegd dat het gesloten zal worden met het huis van Israel en met het huis van Juda. Zelfs in DIE volgorde.
Als je de toepassing van die termen vasthoudt en je leest daarna in het N.T. over Israel, dan lees je voor het woord Israel: de 10 stammen.

Ezechiel 37:16
Gij nu, mensenkind! Neem u een hout, en schrijf daarop: Voor JUDA en voor de kinderen Israëls, zijn metgezellen; en neem een ander hout, en schrijf daarop: Voor JOZEF, het hout van EFRAIM, en van het ganse HUIS Israëls, zijn metgezellen.

Ezechiel moest twee stukken hout nemen. EEN met de naam Juda, vertegenwoordigende de 2 stammen van Israel, en op de andere de naam Jozef, danwel de naam Efraïm, vertegenwoordigende de 10 stammen van Israel.

ik ga daar nog verder op in.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 22:12

De namen van de stammen zijn doorgaans verdwenen al is één van de namen nog wel terug te vinden en dat is Dan.
Die komen we in heel Engeland tegen maar dan is het geschreven als "Deen". Aberdeen is de combinatie van Heber en Dan aan elkaar. Maar meer komen we de naam tegen in Scandanavië en Danmark.
Scyten is hetzelfde als Jutten of Schotten.
Deze volken zijn later naar West Europa vertrokken en daaruit zijn vnl de Angelen en de Saksen bekend, dat waren geen geen Kelten, maar zij vestigden zich ook in Engeland waar al sinds eeujwen de Kelten wonen.
Uiteindelijk hebben later ook de Normandiërs zich vermengd.
Zo werd het evangelie vanuit Jeruzalem direct na de opstanding gebracht naar Engeland. Vandaar weer terug naar Rome.
De gemeente in Rome schijnt niet door Paulus gesticht te zijn, maar waar hij zo graag naar toe wilde. Het blijkt gesticht te zijn door het Britse Koningshuis. Voordat Paulus maar één zendingsreis gemaakt had was het evangelie al in Brittanië. De vroege kerkgeschiedenis is al snel weer ingepikt door de roomse kerk en zij deden er alles aan om de bakermat van hun kerk in Rome te krijgen.
Vaststaat dat de gemeente in Rome gesticht is vanuit de Britse eilanden door het Britse koningshuis.
Een groot deel van aanwijzingen in de Bijbel omtrent de 10 stammen is te vinden in de typologie.
Er zou een volk van Abram afstammen een volk dat de Heer zou brengen naar een land wat Hij zou aanwijzen. Dat was niet alleen voor Abram maar later ook het volk Israël.
Abram werd immers uit Syrië weggevoerd , maar alle 12 stammen werden later weggevoerd naar datzelfde Syrië ongeveer naar hetzelfde gebied. De belofte is dat heel Israël daar weer vandaan gevoerd zal worden en alsnog gebracht zal worden naar een land.

een deel van de Kleten wordt aangeduid met Britten en Berith is de hebreeuwse naam voor "verbond".
Zo zouden de Britten een volk van verbond kunnen zijn.
In Genesis 12 vers 2 staat dat de Heer Abraham tot een groot volk zou maken, Daar staat niet het normale woord voor volk, "Am" maar "Goj"
Goj is het normale woord voor heidenen, het volk wat van Abraham afstamt en als de meerderheid van dat volk gevormd wordt door de 10 stammen betekent dat dat volk al meer dan 2500 jaar aangeduid wordt als "goj" of Lo-ammi".

Het joodse volk wordt in onze dagen ook gerekend tot "goj" of lo-ammi. Dat geldt dus nu voor alle 12 stammen. Het wordt dus niet specifiek aangeduid als uitverkoren, maar als een volk dat uit Abraham zou voortkomen. Van dat heidense volk wordt gezegd dat het een groot volk zou worden.
Zo zou je zelfs kunnen concluderen dat het hier niet over de 12 stammen gaat maar over de 10.
Er wordt gesproken van een bevoorrechte positie temidden van het overige "gojim" ( gajus).
Bron, de verloren 10 stammen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 83 gasten