Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Janvanverweg » 15 okt 2013 11:52

Speedy schreef:Soms vraag ik me af of de GG wel eens wat goed kan doen.

Het is de eerste keer dat een rapport vrijgegeven wordt voordat het besproken is op de synode. Laat staan dat een heel rapport naar buiten is gekomen. De GG laat ook zien dmv dit rapport dat ze de zaken serieus nemen (dit in tegenstelling wat de anti-GG'ers elke keer beweren). Het is reden om blij te zijn dat essentiele zaken besproken worden, maar de azijn-drinkers hebben weer een reden gevonden om een fles azijn leeg te drinken.

je hebt gelijk dat dit een positief teken is.
het rapport legt schuld trouwens wel degelijk bij ambtsdragers 2.3 Schuld De schuld van de huidige situatie en tendensen
in de afwijking van God en Zijn Woord en het leven gericht op het hier en nu ,ligt in de eerste plaats bij de kerk. Naar haar roeping zou de kerk een lichtend licht, een zoutend zout, een stad op de berg moeten zijn.
De schuld betreft in de eerste plaats de ambtsdragers maar daarnaast ook de kerk als geheel.
Wij zijn van het heilspoor afgegaan, wij en onze vaderen tevens. Het gevolg daarvan is dat we wonen
te midden van medereizigers naar de eeuwigheid die van God en Zijn Woord niet meer weten en de
weg blijven gaan bij God vandaan. Leven we als leden van de kerk onze doopleden en medemensen niet voor dat het gaat om welvaart en het aardse?
Waar zijn de ambtsdragers wiens levensopenbaring getekend is in wat Calvijn schrijft: “Hierop moeten dus de gelovigen bij het waarderen van het sterfelijk leven het oog gevestigd houden, dat ze, daar ze begrijpen, dat het in zichzelf niets dan ellende is, des te vuriger en gereder zich geheel wijden aan de overdenking van het toekomende eeuwige leven.”
6
Weliswaar heeft de gelovige van nature een vrees voor de dood, maar deze moet overwonnen worden door de overdenking van het toekomende eeuwige leven. Het verlangen naar de dag van de dood en van de opstanding is een belangrijke maatstaf voor de stand van het christelijk leven. We lezen daarover bij Calvijn: “ Maar laat ons dit voor vastgesteld houden, dat niemand goede vordering gemaakt heeft in de leerschool van Christus, dan hij die de dag zijns doods en der laatste opstanding met vreugde verwacht.”
7
Waar dit leven gemist wordt, waar deze vorderingen op de leerschool van Gods genade niet gevonden worden,
is dat schuld van de ambtsdragers, van Gods volk, van de kerk


het rapport wijst erop dat de ambstdragers de ellende niet duidelijk genoeg gebracht hebben en dat daarom er geen verlangen naar de opstanding met Christus is.

ik vrees dat hier een advies gegeven wordt om meer schuldbesef te prediken, meer vrees voor de dood.

ik hop vurig dat de kardinalen van de gergem synode dit topic lezen en zo inzicht krijgen in wat er onder hun jongeren leeft. dit forum is de synode niet, maar kan daarom wel adviserend werken.

afwachten op wat de heren voor de gergem bedisselen is fatalistisch en uit de tijd. geef hen discussie voer :) wie weet wat het opbrengt.

wat in het rapport niet duidelijk wordt is of ook belijdende leden afhaken. volgens de getoonde staistieken is bijna de helft dooplid maar niet belijdend. maakt het voor het zielehijl van een ongelovige uit of hij wel of niet bij een kerkverband hoort? geen belijdenis doen is immers de keuze van ongeloof
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 12:14

schelpje3 schreef: JeeWee beweert dat er vele GG predikanten inmiddels op de PKN kansels staan. Dan wil ik weten welke dominees dat zijn! Ik ken er voorlopig maar eentje, maar misschien ben ik niet volledig geïnformeerd?

Schelpje, daar ga je weer. Ga eens dingen onderzoeken of neem eens wat aan maar alsjeblieft: BLIJF bij het topic onderwerp...

schelpje3 schreef: en kom zodoende regelmatig in diverse GG gemeentes, wegens doop, huwelijk en rouwdiensten.
En wat is het daar aangenaam! Ik heb het nu over de prediking!

Alsof preken altijd 'aangenaam' moeten zijn. Ik noem dat 'kietelpreken': preken die lekker voelen, we horen het hele lijstje dat we altijd horen in een taal die we altijd horen. En we zetten een streep onder de preek als optelsom en zeggen: "het was een goede preek want alles er in hoort, zat er in".

En preek moet omverblazen, een preek moet Gods stem zijn, een preek moet heilig onrustig maken en de preker moet niet bang zijn om dat op een manier te doen die mensen begrijpen, die de zaken van God duidelijk maken en die mensen naar Hem toejagen.

Jaaaaa, (voordat je weer gaat roepen dat jij dat daar allemaal wél hoort), dat gebeurt gelukkig ook in de GG, hier en daar. Maar de kerk is er blind voor geweest dat de tijd en de manieren in een razendsnel tempo is veranderd. Zie daar de kerkenraad binnenkomen (en ik bedoel dat niet spottend): zijn dát de mensen waar je jaloers op moet worden? Zijn dat de mensenn aan wie het Grootste Cadeau ever is gegeven? Wordt je daar jaloers op?

Zie daar de synode vergaderen over de hoeden, de vertaling, de liturgie, de televisie, de radio.
Is dat "haast u en spoed u om des levens wil"?
Eindelijk, anno 2013 zegt de synode dat jeugswerk prioriteit moet krijgen.
Maar nog steeds zijn er gemeentes waar jeugdwerk en bijbelkringen uit den boze zijn.

Er gaan mensen verloren en God staat klaar om heb te ontvangen door het offer van Jezus Christus en we komen met een onverstaanbaar antwoord.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2013 13:19

Het komt er dus op neer dat je gewoon wat geroeptoeterd hebt, want je kunt helemaal geen namen noemen!
Wat is er mis met een k.r. in het zwart gekleed? Het ziet er i.i.g. heel wat netter uit dan de bontgekleurde stoeten die ik her en der uit de consistorie zie komen.
Die kietelpreken hoor ik in de vrijzinniger kerken. Alles vrijblijvend, achter Jezus aan en klaar.
Ik zei ook al dat er helaas dingen niet goed gaan, maar die gaan overal niet goed!
Is de PKN steady in ledental? Nee. De kerk hier in de buurt krijgt nog maal één keer per zondag de plaatsen bezet, ze zijn inmiddels gestopt met de middagdienst. Wijkgemeentes sluiten.
Dus daar zit t m ook niet kennelijk.
Voorzover ik zag en zie bij nichtjes en neefjes, die elk jaar met het Daniëlkamp meegingen, was/is er juist volop aandacht voor de jeugd.

Je posting druipt van vijandigheid, want je haalt alleen maar de negatieve dingen naar voren. Dat daar mensen tot bekering komen, dat daar Gods geroepen Dienstknechten van de kansels preken, nee, dat schuif jij maar even terzijde. O ik vergeet nog wat, ze zijn natuurlijk niet zo homovriendelijk.
Ik zou zeggen: richt zelf een kerk op, waar het allemaal volmaakt is.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Rozijn » 15 okt 2013 13:20

Mensen, ga eerst even lekker wat rozijnen eten, dan nog eens bezinnen of dit gesprek zo enig nut heeft, en dan misschien een nieuwe reactie plaatsen...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 14:09

schelpje3 schreef:Het komt er dus op neer dat je gewoon wat geroeptoeterd hebt, want je kunt helemaal geen namen noemen!
Wat is er mis met een k.r. in het zwart gekleed? Het ziet er i.i.g. heel wat netter uit dan de bontgekleurde stoeten die ik her en der uit de consistorie zie komen.
Die kietelpreken hoor ik in de vrijzinniger kerken. Alles vrijblijvend, achter Jezus aan en klaar.
Ik zei ook al dat er helaas dingen niet goed gaan, maar die gaan overal niet goed!
Is de PKN steady in ledental? Nee. De kerk hier in de buurt krijgt nog maal één keer per zondag de plaatsen bezet, ze zijn inmiddels gestopt met de middagdienst. Wijkgemeentes sluiten.
Dus daar zit t m ook niet kennelijk.
Voorzover ik zag en zie bij nichtjes en neefjes, die elk jaar met het Daniëlkamp meegingen, was/is er juist volop aandacht voor de jeugd.

Je posting druipt van vijandigheid, want je haalt alleen maar de negatieve dingen naar voren. Dat daar mensen tot bekering komen, dat daar Gods geroepen Dienstknechten van de kansels preken, nee, dat schuif jij maar even terzijde. O ik vergeet nog wat, ze zijn natuurlijk niet zo homovriendelijk.
Ik zou zeggen: richt zelf een kerk op, waar het allemaal volmaakt is.

Mijn posting heeft geen enkele vijandigheid maar met alle macht probeer ik ontopic te blijven.
Nogmaals: ik hou oprecht van de GG, maar ben niet blind.
Ik schuif de goede zaken niet terzijde en al zeker niet dat daar mensen tot bekering zijn gekomen. Ik gaf zelfs aan dat ik daar zelf tot geloof ben gekomen! Je leest wat je wilt lezen.

En sorry dat ik het zeg, maar jouw posting druipt van het onbegrip om het eufemistisch te zeggen.
Dit topic gaat over de zin of onzin van een boetedag.
Daar heb ik het voor geopend en niet om de GG in een kwaad daglicht te stellen.
Het is puur kwaadsprekerij en valsheid om daar homovriendelijkheid bij te halen: de eerste dominee dei mij als homo accepteerde was een GG dominee!

En als ik dan ter illustratie aangeef dat er op dit moment meer dominees op andere kansels afkomstig zijn uit de Ger.Gem. dan de 58 die de Ger.Gem. zelf heeft, dan moet je niet gaan zeuren om namen, omdat dat off topic is: ga zelf zoeken.

Omdat ik weet dat je toch blijft zeuren is hier vast een rijtje van namen die me zo te binnen schieten:
A. de Reuzer, Joz. de Koeijer, L.J. Vogelaar, T. Cammeraat, W. Polinder, A. Beens, E.F. Vergunst, Z. de Graaf, T.S. Fahner, J. Geene, W.C. Meeuwse, H.C. Marchand... enz. enz.

Eigenlijk heb ik het nu wel een beetje gehad met je non-reacties
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 14:11

Even terug naar het topic:

Heeft een boetedag wel zin als je verder alles bij het oude laat en je dus wacht tot 'de ander', de gemeente dus, zich gaat verbeteren?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2013 14:45

JeeWee schreef:
Omdat ik weet dat je toch blijft zeuren is hier vast een rijtje van namen die me zo te binnen schieten:
A. de Reuzer, Joz. de Koeijer, L.J. Vogelaar, T. Cammeraat, W. Polinder, A. Beens, E.F. Vergunst, Z. de Graaf, T.S. Fahner, J. Geene, W.C. Meeuwse, H.C. Marchand... enz. enz.

Eigenlijk heb ik het nu wel een beetje gehad met je non-reacties

Fijn, hartelijk dank voor de info. Ik voel niet de behoefte om het na trekken, het waarom en het hoe, ik vind het verdrietig genoeg voor de GGers.

Je laatste opmerking zul je wel in drift geschreven hebben.

Nee een boetedag heeft geen zin als je vervolgens alles bij het oude laat. Maar de GG bestaat uit allerlei verschillende mensen, is in feite een organisatie, dus om die nu allemaal dezelfde kant op te krijgen, lijkt me toch ook lastig.
Maar op zich is het een goed besluit: elke kerkelijke gemeente zou dit moeten navolgen!
We kennen de traditie van de bid- en dankdagen, misschien zou dat maandelijks moeten(?)

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jozo » 15 okt 2013 20:22

''Ik wil geen offers, maar barmhartigheid'', staat er.
Je zonden belijden is weer iets heel anders, dat kan alleen individueel volgens mij, want iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen zonden.

Er zijn ook heus wel teksten aan te wijzen die voor boetedoening pleiten.

Maar goed: Boete doen klinkt zo negatief, alsof de zweep erover moet. De kerk is wat mij betreft een vrijplaats. Een plek waar je (eventueel gezamenlijk) je zonden voor God neer kunt leggen zonder er voor veroordeeld te worden. Ik zie ook niet direct het nut van een boetedag in, maar ik ben benieuwd naar het idee erachter en of het ook gedragen wordt door de achterban.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor noah » 15 okt 2013 20:33

jaapo schreef:Zo, pas lid geworden en nu al direct weten, dat er gezinnen zijn die geen echt geloof hebben. Dit soort dingen doet mij huiveren, niet zozeer van angst, maar van de kilte die eraf komt. Opmerkelijk: hier wordt een en andermaal toegegeven, dat er ook kerkverlating is in de GerGem. Ik hoorde eertijds uit die kringen ook wel geluiden, dat in die verderfelijke PKN wel mis ging, maar bij hen niet....



Je hoeft niet te huiveren jaapo, ik heb jeugdwerk gedaan en een tijdje les gegeven op een reformatorische school waar leerlingen dit probleem open en eerlijk bespraken. Je hebt mogelijk negatieve ervaringen met de ger.gem. Ik gelukkig niet. En ook met mensen van de PKN niet. Zou dat kerkverband nooit 'verderfelijk' noemen. Je klinkt als iemand die gekwetst is door mogelijk Ger.gemmers? Ook dat gebeurd, binnen ieder kerkverband, maar het is jammer om dan te generaliseren, dat lijkt me niet nodig.
Ik hoorde overigens van een kennis van me die in de PKN zit dat er in haar gebedsgroep wordt gebeden voor de Ger.Gemmers in dezelfde plaats met het gebed of ze toch alsjeblieft 'het Licht' mogen zien. Ik vond het wel mooi eigenlijk..voor elkaar bidden in plaats van bekritiseren;-)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 22:01

Ger.Gemmers in dezelfde plaats met het gebed of ze toch alsjeblieft 'het Licht' mogen zien. Ik vond het wel mooi eigenlijk..voor elkaar bidden in plaats van bekritiseren;-)


Hier krijg ik nu kippenvel van. God gebruiken via het gebed om je frustratie uit te spreken naar de ander. Ik moet denken aan iemand die bad: "Heer ik dank u dat ik niet ben zoals zij."
Valse vroomheid..

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor refo » 16 okt 2013 08:34

Wilsophie schreef:Hier krijg ik nu kippenvel van. God gebruiken via het gebed om je frustratie uit te spreken naar de ander. Ik moet denken aan iemand die bad: "Heer ik dank u dat ik niet ben zoals zij."
Valse vroomheid..

Ik ben wel blij dat ze dat doen.
In de GG wordt ook om licht gebeden, maar dan wordt er meteen bijgezegd hoe dat moet.

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 16 okt 2013 08:37

Ger.Gemmers in dezelfde plaats met het gebed of ze toch alsjeblieft 'het Licht' mogen zien. Ik vond het wel mooi eigenlijk..voor elkaar bidden in plaats van bekritiseren;-)
Wilsophie schreef:Hier krijg ik nu kippenvel van.
Ik ook. kan niet begrijpen dat mensen het mooi vinden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 13:05

Ik vind het een prima initiatief als er ook ieder jaar een (Grote) Verzoendag komt. Het is erg makkelijk om de nadruk te leggen op boete en het is goed dat dat genoemd wordt.... maar hoeveel nadruk ligt er op Christus en niet alleen op Hem maar ook op Zijn werk, lijden en sterven zodat er vergeving is voor wie in Hem geloven? Ik heb wel eens het idee dat het nadruk teveel op schuld en zonde ligt en te weinig op de vergeving, of die te exclusief wordt gemaakt. Is er dan een gebrek aan ellendekennis, of aan verlossingskennis?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 13:15

Br.... me de b... niet open want die dag is helemaal niet voor ons, maar voor Israël. Waarom snappen jullie niet dat voor ons allang verzoening is gedaan door het éénmalige werk van Christus.
Weet je wel wat verzoening betekent?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 13:17

Wilsophie schreef:Br.... me de b... niet open want die dag is helemaal niet voor ons, maar voor Israël. Waarom snappen jullie niet dat voor ons allang verzoening is gedaan door het éénmalige werk van Christus.
Weet je wel wat verzoening betekent?


Precies,
Wat het laatste gedeelte van Marnix' s post betreft is het duidelijk dat zowel de balans als de volgorde in de war zijn, wat betreft de kennis van ellende en verlossing.
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 okt 2013 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten