Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2013 18:25

Ik las in verschillende kranten dat de Gereformeerde Gemeenten een boetedag gaan houden in verband met de nood van de tijd. Dit is dan naar aanleiding van de behandeling van het synoderapport ”Kerk-zijn in een seculiere samenleving”.

Daarin staat te lezen dat de kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten hoog is en het materialisme onder gemeenteleden neemt toe, blijkt uit het rapport. Synode voorzitter ds. J. van Eckeveld geeft aan dat materialisme een van de zorgen van deze tijd is: het wereldse leven.

De cijfers van de uitstroom van leden uit de GG zijn schokkend en de cijfers laten zien dat de kerk ook van binnenuit wordt afgebroken volgens ds. L. Terlouw, die voorzitter is van de commissie die het rapport opstelde.

Wat denk jij: is een boetedag zinvol, of moet het misschien wel altijd boetedag zijn?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor gravo » 14 okt 2013 18:54

JeeWee schreef:Ik las in verschillende kranten dat de Gereformeerde Gemeenten een boetedag gaan houden in verband met de nood van de tijd. Dit is dan naar aanleiding van de behandeling van het synoderapport ”Kerk-zijn in een seculiere samenleving”.

Daarin staat te lezen dat de kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten hoog is en het materialisme onder gemeenteleden neemt toe, blijkt uit het rapport. Synode voorzitter ds. J. van Eckeveld geeft aan dat materialisme een van de zorgen van deze tijd is: het wereldse leven.

De cijfers van de uitstroom van leden uit de GG zijn schokkend en de cijfers laten zien dat de kerk ook van binnenuit wordt afgebroken volgens ds. L. Terlouw, die voorzitter is van de commissie die het rapport opstelde.

Wat denk jij: is een boetedag zinvol, of moet het misschien wel altijd boetedag zijn?


Ik ken de Gereformeerde Gemeenten van binnenuit. Ik heb altijd gezien dat de groei van deze kerk meer te maken heeft met geboorte-aanwas dan met aantrekkelijkheid, evangelisatie of wervende kracht.
De standvastigheid van het ledenaantal wordt / werd veroorzaakt door de hechtheid van de gemeenschap. Naast de steeds weer herhaalde rituelen, gebeden, preken, handelingen en taal (dat een zeer bindende en troostende werking kan hebben) blijft / bleef men ook samen door economische en sociale verbondenheid, geborgenheid en soms ook afhankelijkheid. Familie en kerkelijke gemeente binden sterk samen.

Dat de teloorgang nu ook hier toeslaat is geen verrassing. Het individualisme en de emancipatie van jonge mensen door opleiding en beinvloeding van de omringende cultuur eist haar tol. Dat je in onze samenleving tegenwoordig veel sterker voor jezelf moet zorgen zal daaraan bijdragen. je moet misschien sneller verhuizen voor een baan of een opleiding. Ook de samentrekking van deze gemeente vanuit de langgerekte Bijbelgordel in enkel hotspots (zeer grote regionale kerkgebouwen) heeft ook een vacuum getrokken in de dorpen (en vooral steden) waaruit dit kerkverband zich heeft teruggetrokken.

De sterkste achteruitgang is echter toch het gevolg van het geestelijk zelfverstaan van de kerk. En dan bedoel ik de idee dat zelfs uit eigen gelederen slechts een zeer klein aantal mensen als ware gelovigen gezien wordt. De troost, het heil, de hoop, het geloof, de toekomst en de kracht die van de godsdienst zou moeten uitgaan in deze moeilijke tijden van geloofsafval en ongeloof kan niet ervaren worden binnen deze kerken. Onverbiddelijk is het gegeven van het kleine aantal ware gezaligden. Een enkeling, meer niet. De toegang tot het heil is ook steeds ingewikkelder en ontoegankelijker gemaakt. Met name door een standenprediking. Een steeds verder uitgewerkt stappenplan van noodzakelijke geestelijke standen (toestanden van de ziel) sluit steeds meer mensen uit van de weg ten leven en van het heil. Bijna niemand komt meer in aanmerking. Naar mijn gevoel heeft dit alles te maken met de bijna grenzeloze macht die dominees in dit kerkverband hebben ontvangen (of zelf naar zich toegehaald).
In een tijd, waarin christen zijn zo moeilijk en controversieel geworden is, zou een kerk haar leden juist een hart onder de riem moeten steken. Hen moeten helpen op de weg van geloof en volharden. In plaats daarvan verkoopt men "nee" aan de eigen gemeente. Nee, nog niet. Nog missen we een waar kenmerk. Nog is de zondekennis, de boetvaardigheid niet voldoende, nog openbaart de Zoon Zich nog niet, omdat men nog niet diep genoeg de staat van ellende en ongeloof heeft ingeleefd. Enzovoorts, enzovoorts.

Als er al een thema voor de boetedoening zou moeten zijn, laat het dan een boetedoening zijn die de predikanten uit dit kerkverband voor Gods aangezicht doen, maar niet nog een extra boetedoening, een extra zware last voor al die arme mensen uit de Gereformeerde Gemeenten die door de wereld niet getroost kunnen worden, maar ook door de kerk die troost wordt onthouden.

dominus tu illos adiuva

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Rozijn » 14 okt 2013 18:58

Gravo, hoe lang ben je al weg uit de Ger.Gem.?

Zelf zie ik het voorstel tot de boetedag als een hoopvol teken dat men beseft dat er echt iets aan de hand is. Is het zinvol? Het kan zeker geen kwaad om met elkaar voor Gods aangezicht te buigen en schuld te belijden.
Ik zie de verdere uitwerking met een zekere hoop tegemoet.

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 14 okt 2013 19:58

JeeWee schreef:Wat denk jij: is een boetedag zinvol, of moet het misschien wel altijd boetedag zijn?

In zekere zin mag (moet?) het naar mijn mening ieder dag wel boetedag zijn. Desondanks, of misschien juist wel daarom, kan een boetedag wel zinvol zijn.. ik weet niet precies wat ze in de Gereformeerde Gemeenten onder een boetedag verstaan maar mogelijk kan het een middel zijn om bewust(er) na te denken over stelling: misschien moet het wel altijd boetedag zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor schelpje3 » 14 okt 2013 20:02

't Is bee, en boetedag.
Verloornen en gewonden,
Richten hun stil geklag
Tot U; vergeef mijn zondeni
O Heer, aanzie dit hart,
Dat trotsch is en verslagen.
't Heeft uwen toorn getart
En kan uw toorn niet dragen.
Gij weet, hoe 'k tot U ween,
Geen die méér troost behoefde.
Laat mij toch niet alleen,
Mij, een naar U bedroefde.
Al heb ik dwaas weerstreefd,
Hoe hoog mijn zonden rezen,
'k Berouw 't, en Gij, vergeeft 't .. .
En schuldeloos zal 'k wezen.
't Is beê-- en boetedag.
U, doornenkroongewonde,
Tot U, dit stil geklag :
Vergeef, vergeef mijn zonden.

Willem de Mérode

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor yobem » 14 okt 2013 20:03

misschien moeten ze in plaats van boetedag een keer een groot feest geven met een hoop onderlinge ontmoeting, sport, cultuur, de deuren open gooien en de wijk uitnodigen en een ballonnenkraam en suikerspinnen voor de kinderen.

Dat meen ik in alle ernst.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 20:09

EN zoals gewoonlijk wordt een topic wat ik een paar dagen teerug al was begonnen, weer in een ander jasje door JeeWee gecorrigeerd :lol: :lol: :lol:

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 14 okt 2013 20:15

yobem schreef:misschien moeten ze in plaats van boetedag een keer een groot feest geven met een hoop onderlinge ontmoeting, sport, cultuur, de deuren open gooien en de wijk uitnodigen en een ballonnenkraam en suikerspinnen voor de kinderen.

Dat meen ik in alle ernst.

Ik ben het in alle ernst met je eens. Maar sluit het één het ander uit?

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor yobem » 14 okt 2013 20:17

Jvslooten schreef:Ik ben het in alle ernst met je eens. Maar sluit het één het ander uit?


Nee, dat is waar, misschien wel op dezelfde dag. Schuldbelijdenis doen we met de gemeente als getuige. Misschien dan een goed idee om boetedoening te doen met de samenleving als getuige.

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 14 okt 2013 20:18

mealybug schreef:EN zoals gewoonlijk wordt een topic wat ik een paar dagen teerug al was begonnen, weer in een ander jasje door JeeWee gecorrigeerd :lol: :lol: :lol:
JeeWee kiest tenminste een neutrale titel. Ik vond ´´Richting nieuw dogma of herlevende katholieke tendens?´´ nou niet van zoveel christelijke naaste liefde getuigen, eigenlijk. Mischien een tip voor de volgende keer :)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 20:23

yobem schreef:Nee, dat is waar, misschien wel op dezelfde dag. Schuldbelijdenis doen we met de gemeente als getuige. Misschien dan een goed idee om boetedoening te doen met de samenleving als getuige.

Jij was toch atheist?

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 14 okt 2013 20:25

Jvslooten schreef:Ik ben het in alle ernst met je eens. Maar sluit het één het ander uit?

yobem schreef:Nee, dat is waar, misschien wel op dezelfde dag. Schuldbelijdenis doen we met de gemeente als getuige. Misschien dan een goed idee om boetedoening te doen met de samenleving als getuige.

Helemaal mee eens. Voor zoiets zal het initiatief echter vanuit de gemeenten zelf moeten komen;als het niet gedragen wordt, werkt het niet.

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor yobem » 14 okt 2013 20:26

mealybug schreef:Jij was toch atheist?

Zo zou ik mezelf niet omschrijven. Maar als je bedoelt dat ik geen christen ben dan klopt dat. Neemt niet weg dat ik meer dan 20 jaar in dit kerkverband heb gezeten en als niet-christen ook een mening kan hebben over iets wat over de ger-gem gaat.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 20:34

yobem schreef:Zo zou ik mezelf niet omschrijven. Maar als je bedoelt dat ik geen christen ben dan klopt dat. Neemt niet weg dat ik meer dan 20 jaar in dit kerkverband heb gezeten en als niet-christen ook een mening kan hebben over iets wat over de ger-gem gaat.

o, omdat je nog in de wij-vorm schreef, dacht ik even dat de breuk nog niet helemaal defiinitief was .

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor yobem » 14 okt 2013 20:44

Kun je nagaan hoezeer ik me nog met de mensen verbonden voel :wink: maar je hebt gelijk dat 'we' is te lezen als een 'ze'.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten