NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cahier
Mineur
Mineur

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Cahier » 01 okt 2013 14:16

Faramir schreef:Roomsen is een scheldwoord. In de katholieke Kerk kunnen volwassenen die tot geloof komen gedoopt worden. Is bij de evangelicalen de sacramentele doop mogelijk?

Papist is een schelwoord; Het woord katholiek heeft een betekenis die een gereformeerde of evangelicaal niet aan de Roomse Kerk kan toekennen. Bovendien is het gebruik van het woord katholiek door de Roomse Kerk beledigend voor alle andere kerken. Daarom is Rooms simpelweg de politiek correcte benaming.

Faramir schreef:Voor de duidelijkheid, overdopen is compleet zinloos binnen de katholieke kaders. De doop is namelijk eenmalig mits die in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest gebeurd.

Als katholiek en daarom gereformeerd christen ben ik het hier helemaal met jou eens. Alleen vermoed ik dat jij hier het Roomse misbruik van dat woord bedoelt en dan zal het wel waar wezen. Al moet opgemerkt worden dat prinses Irene overgedoopt werd: http://www.digibron.nl/search/detail/012e02010aa1f2f83ee3d317/prinses-irene-overgedoopt

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2013 14:19

Zoals reeds eerder meegedeeld reageer ik niet op reacties met lompe beledigingen. Rooms, roomse kerk enz enz vallen daar ook onder.

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 01 okt 2013 14:22

En hoe moet ik haar dan noemen? Katholiek? dat zou een leugen zijn en is eveneens een lompe belediging naar protestanten, Oosters Orthodoxen, Evangelicalen, etc.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 14:24

Cahier schreef:Al moet opgemerkt worden dat prinses Irene overgedoopt werd: http://www.digibron.nl/search/detail/012e02010aa1f2f83ee3d317/prinses-irene-overgedoopt

Dit is ouwe koek ;

Negen verschillende kerken zullen op 29 mei 2012 een verklaring ondertekenen waarin ze uitspreken dat ze de doop die in een andere kerk is bediend als legitiem erkennen. Daarnaast zijn er nog twee kerken die een verklaring van onderlinge toenadering onderschrijven.

De Raad van Kerken startte in 2009 een proces van doop(v)erkenning, waarbij kerken werden uitgenodigd voor een bezinning op de betekenis van de doop. Doel van het proces was de erkenning van de doop over kerkgrenzen heen te bevorderen en het proces van bewustwording van de betekenis van de doop te stimuleren.

De negen kerken die zullen ondertekenen zijn: de Anglicaanse Kerk, de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten, de Evangelische Broedergemeente, de Molukse Evangelische Kerk, de Oud-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland, de Remonstrantse Broederschap, de Rooms-Katholieke Kerk en de Syrisch-Orthodoxe Kerk. De Algemene Doopsgezinde Sociëteit en de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten (VPE) hebben laten weten, samen met dat negental, een verklaring van onderlinge toenadering te tekenen.

Al langer bestond er dooperkenning tussen de Protestantse Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 01 okt 2013 14:25

Waarom niet Rooms-katholiek? Zo noemt deze kerk zichzelf toch? Rooms of katholiek zijn niet correct, maar de combinatie wel.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2013 14:40

rotterdam schreef:Voor mij onbegrijpelijk dat mensen, die verder altijd de schrift zo letterlijk en serieus nemen, op dit punt allerlei menselijke interpretaties omarmen.

Zomaar even wat bijbelteksten ;

Filip 4 ; 2 Ik roep Euodia en ik roep Syntyche ertoe op eensgezind te zijn in de Heere.
3 Ja, ik vraag ook u, mijn oprechte metgezel: Help deze vrouwen, die samen met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens en mijn andere medearbeiders, van wie de namen in het boek des levens staan.
4  Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.
5 Uw welwillendheid zij alle mensen bekend.  De Heere is nabij.

Efeziërs 4:1 t/m 6 ; In zijn brief aan de Efeziërs beschrijft Paulus de eenheid in Christus: "Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig de roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, en u te beijveren de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede: één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop van uw roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen"

Filip 2 ; 1 Als er dan enige bemoediging is in Christus, als er enige troost is van de liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige innige gevoelens en ontfermingen zijn,
2 maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen.
3 Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf.
4   Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is.

Ef 4 ; 16 Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.

Waarom onderscheid maken tussen het lichaam van Christus en het "instituut" ?

M.i. laat het hogepriesterblijkgebed geen ruimte voor deze houding ;

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
23 Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.
Eensgezind zijn, dat houdt in de gezindheid van Christus hebben. Nederig, zachtmoedig, vriendelijk, geduldig, verdraagzaam enz. Gal.5:22.
Betekent niet dat we overal gelijk over denken. Onze verschillen zie ik meer als oefenmateriaal voor geduld, vriendelijkheid, verdraagzaamheid enzo.

Je zegt: waarom onderscheid maken tussen het lichaam van Christus en het "instituut".
Simpel, omdat het niet hetzelfde is.

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 01 okt 2013 14:45

rotterdam schreef:Dit is ouwe koek ;

Het niet wederdopen was al een item in de oude kerk toen ze bijv. met de Donatisten te maken had. Ook toen reeds had men in de gaten dat de doop geldig is mits de drie-eenheid daar niet geloochend werd, er met water werd gedoopt en het door een geordend ambtsdrager werd gedaan.
Een verklaring is daarom volstrekt overbodig, en dient hooguit tot de bevordering van een pseudo-eenheid.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 01 okt 2013 14:45

1a2b3c schreef:
Beter lezen, dat wordt nou juist helemaal niet verwacht. Daarom zie ik er ook niets in alles onder één synode te brengen.

Helemaal mee eens. Als we dat zouden doen, krijgen we een nietszeggende kerk: onderwerpen als doop, kijk op de verbonden, plaats van Israel etc wordt dan vermeden om maar niemand op de tenen te trappen.

Af en toe samen iets ondernemen, jeugdavonden, evangeliseren etc is la heel mooi, lijkt me..

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 01 okt 2013 14:46

Hier stond per abuis hetzelfde verhaal..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 14:51

1a2b3c schreef:
Je zegt: waarom onderscheid maken tussen het lichaam van Christus en het "instituut".

Ja dat begreep ik al van je, het zal je niet verbazen dat ik dit hartgrondig oneens ben.

Als we oecumene niet als doel hebben zullen de afscheidingen het beeld blijven vertonen van een repeterende breuk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 15:01

[quote="Cahier")
Het niet wederdopen was al een item in de oude kerk toen ze bijv. met de Donatisten te maken had. Ook toen reeds had men in de gaten dat de doop geldig is mits de drie-eenheid daar niet geloochend werd, er met water werd gedoopt en het door een geordend ambtsdrager werd gedaan.
Een verklaring is daarom volstrekt overbodig, en dient hooguit tot de bevordering van een pseudo-eenheid.[/quote]

Pseudo eenheid - dit ben ik niet met je eens / het is wegnemen van onduidelijkheid.

Volgens mij was het probleem tussen de prot.. en de R.K. "het besprenkelen".
Binnen de R.K. traditie moet het water "vloeien"

http://www.youtube.com/watch?v=eAJm80s3xcg

Overigens zijn er ook Rooms Katholieke kerken die dopen door onderdompeling

http://www.youtube.com/watch?v=2oI6vk8ycNg

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2013 15:22

1a2b3c: Je zegt: waarom onderscheid maken tussen het lichaam van Christus en het "instituut".
rotterdam schreef:Ja dat begreep ik al van je, het zal je niet verbazen dat ik dit hartgrondig oneens ben.
Het lichaam van Christus bestaat enkel uit wedergeboren gelovigen, wat van "het instituut" nou niet bepaald gezegd kan worden.
Daar zit zelfs een deel papieren-leden bij.
En de samenkomsten horen in principe samenkomsten van gelovigen te zijn.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 okt 2013 16:05

rotterdam schreef:Ja dat begreep ik al van je, het zal je niet verbazen dat ik dit hartgrondig oneens ben.

Als we oecumene niet als doel hebben zullen de afscheidingen het beeld blijven vertonen van een repeterende breuk.
als we domweg de denominaties afschaffen of van hus status als 'kerk' ontdoen. (het is immers niet de lokale kerk, niet de wereldwijde kerk, maar een groepje kerken die wat gemeenschappelijk heeft) dan kan je ook niet vvan die denominaties scheuren
probleem opgelost :-oo
allemaal in een kerk? hoe dacht je dat? op welke schaal? per stad, provincie, werelddeel? laten we de wereldlijke overheden de gemeentegrenzen bepalen en moet de kerk daarnaar voegen? of moeten de kerken onderling afspreken welke postcodes bij welk gebouw horen?
wat is de schaalbreedte van een kerk of de straal? veranderd dat als de mobiliteit tioe neemt of de kerkelijkheid afneemt?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 16:45

Janvanverweg schreef:allemaal in een kerk? hoe dacht je dat? op welke schaal? per stad, provincie, werelddeel? laten we de wereldlijke overheden de gemeentegrenzen bepalen en moet de kerk daarnaar voegen? of moeten de kerken onderling afspreken welke postcodes bij welk gebouw horen?
wat is de schaalbreedte van een kerk of de straal? veranderd dat als de mobiliteit tioe neemt of de kerkelijkheid afneemt?

Wat een vreemde vraag - gewoon net zo als alle grote kerken (in NL de P.K.N. maar wereldwijd zoals de Orthodoxen en de R.K.K. dat doen.
Je bent kennelijk zo gewend aan "klein" denken dat je de meest normale en logische vorm over het hoofd ziet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 16:49

1a2b3c schreef:1a2b3c: Je zegt: waarom onderscheid maken tussen het lichaam van Christus en het "instituut".
Simpel, omdat het niet hetzelfde is. Het lichaam van Christus bestaat enkel uit wedergeboren gelovigen, wat van "het instituut" nou niet bepaald gezegd kan worden.
Daar zit zelfs een deel papieren-leden bij.
En de samenkomsten horen in principe samenkomsten van gelovigen te zijn.

Wat is het verschil tussen niet wedergeboren kerkgangers en papieren leden ?
Dit is wel een heel kleine Nederlandse "refo" benadering van de Gemeente Gods.
Een klein stukje over de grens en niemand heeft nog enig idee waar je het over hebt.

Terug naar “Archief”