Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor nette » 16 mar 2013 18:57

een groot verschil (naar mijn mening) is dat de GG in ned en de OGG in ned is dat de OGG (bij ons althans) het stimuleert om als er ergens anders kerk is wanneer er bij ons geen kerk is, daar heen te gaan. bij sommige dominees in de naburige gergem en ger gem in ned zit soms onze half gemeente er. en dat ons kerkverband absoluut niet het kerkverband is (maar als je naar een andere kerk wil overgaan zonder dat dat door trouwen of verhuizen komt krijg je te horen dat je er gesteld ben.)
terwijl in GG in ned juist het tegenovergestelde is. hun kerk is de enige en dominee vereering komt daar iets vaker voor.
waar de ene dominee daar beter me omgaan dan de andere.

verder waar ik tegen aanloop in de OGG in ned is dat bevinding meer centraal staat dan het word, maar dat komt ook in Gergem in ned voor, in Ger gem minder.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 21:56

Ik vind je schets opmerkelijk goed, hoe jammer ik het ergens ook vind. Vooral het punt van de verering zeg maar. :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

JCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:07

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor JCA » 25 sep 2013 18:39

Het onderscheid van de GGiN en de OGGiN bestaat hierin:

Historisch gezien:
Toen onder leiding van ds. G.H. Kersten en ds. N.H. Beversluis de Kruisgemeenten en de Ledeboeriaanse gemeenten verenigden in 1907 werd dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika. Ds. L. Boone (van de Ledeboeriaanse gemeenten) zou ook met deze vereniging mee gaan, maar liet het (om welke reden dan ook) afweten. Hij vormde toen met nog een aantal andere gemeenden de Oud Gereformeerde Gemeenten. In 1948 verenigden de Oud Gereformeerde Gemeenten met de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten, die onder leiding van ds. C. de Jonge stond, tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

De Gereformeerde Gemeenten in Nederland komt uit de vereniging van 1907. Toen in 1931 zes leeruitspraken gedaan werden door de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, kwam er deining in de gemeenten. Niet alle predikanten waren het met deze leeruitspraken eens.
Vervolgens kwam in de jaren 40 Dr. C. Steenblok te Poortvliet over van de Gereformeerde Kerken. In de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika werd hem al snel het docentschap van de Theologische School te Rotterdam toe betrouwd. Dit omdat de gezondheid van ds. G.H. Kersten achteruit ging. Ook werd Dr. C. Steenblok mederedacteur van de Saambinder, verder ontwikkelde hij een kerkelijk jaarboekje en een prekenserie: Uit de Schat de Woords, die hij samen met ds. G.H. Kersten redigeerde.
Niet alle predikanten waren blij dat Dr. C. Steenblok zo een positie kreeg, zij voelden zich genegeerd omdat zij o.a. langer in het kerkverband waren.
Toen Dr. C. Steenblok in 1943 een referaat voor de VGS hield over de Algemene Genade, kwamen er een aantal reacties op die tegen de uiteenzetting van Dr. C. Steenblok was. Dit had Dr. C. Steenblok niet gedacht, omdat zijn referaat zuiver gereformeerd was, zijn referaat was onderbouwd met citaten uit Schrift, Belijdenis en een keur van onze allerbeste oude theologen.
Vooral Ds. R. Kok kwam tegen zijn referaat op, hij leerde dat Christus voor iedereen wat verdient had, en vereenzelvigde het aanbod van genade met de beloften.
Dit kon niet getolereerd worden in 1950 is hij dan ook geschorst. Maar daarmee waren de dwalingen omtrent het aanbod van genade niet uit de gemeenten. Ds. A. Verhagen ging verder met deze leerstellingen wat uiteindelijk leidde tot de scheuring van 1953. De onkerkrechtelijke handelingen van deze synode zijn in 2007 met leedwezen erkent door de Ger. Gem. Maar het leergeschil omtrent het aanbod van genade bleef en is er nog. Dit is dus de voorgeschiedenis van de GGiN.
Laatst gewijzigd door JCA op 27 jun 2014 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.

JCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:07

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor JCA » 25 sep 2013 19:24

nette schreef: hun kerk is de enige en dominee vereering komt daar iets vaker voor.
waar de ene dominee daar beter me omgaan dan de andere.

verder waar ik tegen aanloop in de OGG in ned is dat bevinding meer centraal staat dan het word, maar dat komt ook in Gergem in ned voor, in Ger gem minder.


Ik ben het met de bovenstaande argumenten niet eens.

Ten eerste dat dominees verering, hoe erg het ook is in alle kerken wel voorkomt, maar om nu te stellen dat in de GGiN dominees verering meer voorkomt, kun je niet zeggen. Dit argument is niet onderbouwd met gegevens. Verder wijzen de predikanten uit de GGiN dominees verering af. Ook wil ik er op wijzen dat achting hebben voor een predikant anders is dan dominees verering.

Ten tweede: dat de bevinding meer centraal staat dan het Woord bij de GGiN, is niet waar.
Wijlen ds. W. Verhoeks (van de GGiN) zij eens in een interview met het RD: "De preek waarin Christus ontbreekt is niet meer dan een vroom praatje". Lees het interview maar na: http://www.digibron.nl/search/detail/012df47b9ba2637eac878ece/de-preek-waarin-christus-ontbreekt-is-niet-meer-dan-een-vroom-praatje/3
Dus wat u suggereert is niet waar, ik wil er op wijze dat de predikanten van de GGiN een zuiver evenwicht houden tussen Schriftuitleg en bevinding. Lees de bijdrage maar van ds. F. Mallan in het boek: Gerrit Hendrik Kersten, grenswachter en gids van de Gereformeerde Gemeenten, Onder redactie van J. Mastenbroek en Dr. H. Florijn. Daaruit blijkt dat de predikanten in navolging van ds. G.H. Kersten Schriftuurlijk-bevindelijk preken.

Ten derde: Dat de GGiN zegt dat de GGiN de enige kerk is, dit is niet waar. Ik heb dit nog nooit een predikant van de GGiN horen zeggen. Wel mag ik geloven dat de GGiN een openbaring is van de ware kerk. Maar dan is niet gezegd dat het de enige kerk is.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Janvanverweg » 26 sep 2013 07:48

scheuringen en tweestrijd omdat dominees zich gepassert voelen.
met zuilke voorgangers ben je gezegend.

de leer kan nog zo fraai zijn, maar aan de vruchten herkent men de boom!!!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Lidia » 26 sep 2013 08:10

JCA schreef:Ten derde: Dat de GGiN zegt dat de GGiN de enige kerk is, dit is niet waar. Ik heb dit nog nooit een predikant van de GGiN horen zeggen. Wel mag ik geloven dat de GGiN een openbaring is van de ware kerk. Maar dan is niet gezegd dat het de enige kerk is.


Ja, dat heeft ds. Mallan toch wel gezegd:
RD 28-09-1996:
Ds. Mallan staat overal in den lande bekend als een strijder voor de "zuivere leer der waarheid". Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland volgens hem de enige ware is naar Gods Woord. Van deze overtuiging leggen ook boeken als "Uit ons uitgegaan" en het recente- "De waarheid hogelijk geboden" getuigenis af; boeken die vooral het opkomende geslacht moeten wijzen op het belang van de strijd die er rond ''1953'' is gevoerd.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Ruth2 » 26 sep 2013 08:55

Precies, hoe erg!!!

JCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:07

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor JCA » 26 sep 2013 10:56

Lidia schreef:
Ja, dat heeft ds. Mallan toch wel gezegd:
RD 28-09-1996:
Ds. Mallan staat overal in den lande bekend als een strijder voor de "zuivere leer der waarheid". Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland volgens hem de enige ware is naar Gods Woord. Van deze overtuiging leggen ook boeken als "Uit ons uitgegaan" en het recente- "De waarheid hogelijk geboden" getuigenis af; boeken die vooral het opkomende geslacht moeten wijzen op het belang van de strijd die er rond ''1953'' is gevoerd.


Begrijp dat interview goed (ik heb het nog even nagelezen)
Ds. F. Mallan zegt dat de leer die in de GGiN geleerd wordt de ware is, dat ben ik absoluut met ds. F. Mallan eens.
Ds. F. Mallan zegt niet dat de GGiN de enige kerk is, die alleen de ware leer heeft. Volgens het intervieuw: Hij (dat is ds. F. Mallan, JCA) heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de leer (Cursivering, onderstreping van mij, JCA) van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland volgens hem de enige ware is naar Gods Woord. Ds. F. Mallan heeft het dan over de leer.

Men onderscheidde goed: leer en kerk!

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Ruth2 » 26 sep 2013 11:14

Dat is dus net zo erg!

JCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:07

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor JCA » 26 sep 2013 11:20

Ruth2 schreef:Dat is dus net zo erg!


Nu, ik denk dat het erger is, ja veel erger is: Dat je niet weet of, (om welke kerk het dan ook gaat), of de kerk wel de zuivere leer heeft of niet.

Het gaat toch om de leer zuiver te houden, dat is de roeping van iedere kerk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor StillAwake » 26 sep 2013 11:22

JCA schreef:
Begrijp dat interview goed (ik heb het nog even nagelezen)
Ds. F. Mallan zegt dat de leer die in de GGiN geleerd wordt de ware is, dat ben ik absoluut met ds. F. Mallan eens.
Ds. F. Mallan zegt niet dat de GGiN de enige kerk is, die alleen de ware leer heeft. Volgens het intervieuw: Hij (dat is ds. F. Mallan, JCA) heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de leer (Cursivering, onderstreping van mij, JCA) van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland volgens hem de enige ware is naar Gods Woord. Ds. F. Mallan heeft het dan over de leer.

Men onderscheidde goed: leer en kerk!


Besef wel dat de leer zoals F. Mallan deze bij leven zag wél het exclusieve 'eigendom' is van zijn eigen genootschap. Er zijn verder geen kerken die de theologie van wijlen F. Mallan delen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor StillAwake » 26 sep 2013 11:36

Over de wijze waarop in de GGiN naar F. Mallan wordt gekeken kwam ik het volgende (in mijn ogen schokkende) citaat tegen:

Trouw schreef:In de uitvaartplechtigheid was merkbaar op welke wijze aan Mallan heiligheid werd toegeschreven. Niet door er in die termen over te spreken, maar door twee opmerkelijke formuleringen. De eerste betrof de omschrijving van het begraven ná de rouwdienst. Men zou de overledene ’toevertrouwen aan de schoot der aarde’. Mallan had zelf in uitvaartdiensten van volgens hem onbekeerde familieleden gesproken van ’nederdalen in de groeve van vertering’.

Technisch gezien zit in die formuleringen geen verschil – de schoot der aarde verteert het stoffelijk overschot. Toch proeft de goede verstaander het verschil: hier werd een bekeerde, een man Gods naar de laatste rustplaats begeleid. Hier hing, als in de klassieke roomse heiligenlevens, geen ontbindingsreuk, maar een geur van heiligheid.

Nog veel krasser maakte de dienstdoende predikant Jochum Roos het, toen hij tijdens de uitvaart sprak over de postume rol die aan de ’vader van het kerkverband’ toekwam. Hij zou met Christus over iedere eeuwige bestemming oordelen. Is de paus nog formeel de plaatsbekleder van Christus op aarde, hier werd Mallan de scherprechter naast Christus. Een rol die Mallan, wist Roos, zonder hartzeer voor de zeer velen die hij naar de hel zou verwijzen, zal vervullen.

Een preekcitaat: „Eens zullen wij staan voor die witte troon. Dan zal vader en grootvader aan de rechterhand [van Christus] staan. () Zal dan dominee Mallan, als gerechtvaardigd zondaar, instemmen met het oordeel dat geveld zal worden?”
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Ruth2 » 26 sep 2013 12:35

Wat arm, om zo te denken!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Janvanverweg » 26 sep 2013 13:38

JCA schreef:Het gaat toch om de leer zuiver te houden, dat is de roeping van iedere kerk.
nee dat is niet de roeping van de kerk!
dat is wat theologen er van gemaakt hebben.
de roeping van de kerk is om elkaar toe te rusten tot volwassen discipleschap.
nu blijven gelovigen steken met de vraag of ze wel geborten zijn zonder ooit te groeien in geloof.

wie in de kerken maken nu nog discipelen? 20% van de kerk, 5 %? alleen de betaalde krachten? niemand?
maak discipelen en leer hen onderhouden... is vervangen door 'onderschrijf de3 formulieren en leg die uit naar onze interpretatie
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor alexander91 » 26 sep 2013 13:40

Janvanverweg schreef:nee dat is niet de roeping van de kerk!
dat is wat theologen er van gemaakt hebben.
de roeping van de kerk is om elkaar toe te rusten tot volwassen discipleschap.
nu blijven gelovigen steken met de vraag of ze wel geborten zijn zonder ooit te groeien in geloof.

wie in de kerken maken nu nog discipelen? 20% van de kerk, 5 %? alleen de betaalde krachten? niemand?
maak discipelen en leer hen onderhouden... is vervangen door 'onderschrijf de3 formulieren en leg die uit naar onze interpretatie
Je maakt er wel een behoorlijk stereotype van... Waarom? Slechte ervaring gehad?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten

cron