Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
De consequentie van 'opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft' is dat elk mens behouden kan worden, mits hij gelooft. Toch weten we vanuit de Bijbel dat niet elk mens behouden wordt, is daarom de stelling niet waar?alexander91 schreef:Wat ik doe, is de consequenties overzien van een dergelijke stelling, en die zijn nogal vreemd.
Nou, ik denk dat ze niet (helemaal) geland zijn, want de argumenten die ik bedoelde gingen niet over het behoud van baby's.alexander91 schreef:Die landen wel, maar jouw interpretatie ervan hoeft niet Bijbels te zijn. Die interpretatie zijn we aan het toetsen. Er staat nergens letterlijk dat kinderen behouden worden, dus uiteindelijk gaat het om een menselijke interpretatie. Die interpretatie heeft gevolgen, en die moeten ook Bijbels zijn, maar dat zijn ze niet, want het suggereert dat kindermoord dan beter is voor het behoud van meer mensen. En God wil niets liever dan dat alle mensen behouden worden. Dus de beginstelling klopt niet.
Niemand hoeft iets aan te nemen omdat ik het zeg, maar als iemand vind dat ik die teksten verkeerd interpreteer verwacht ik dat hij/zij aangeeft hoe je die dan wel moet zien.alexander91 schreef:De vraag stellen is hem invullen. Wees direct met het beeld van een dergelijk Godsbeeld die je invult, en niet zo suggestief. Misschien moet je ook duidelijker hier zijn en aangeven wat jouw interpretatie is (en er komt behoorlijk wat interpretatie bij kijken die je bijne evengoed kunt gebruiken voor de alverzoening). Die is niet letterlijk in de Bijbel te vinden. En waarom moeten we per se deze stelling aannemen omdat jij het zegt? God wil ieder mens redden, maar dan moet ieder mens wel geloven. Dat staat er ook in de Bijbel, maar blijkbaar moet het in dit geval negatief geformuleerd worden (ongeloof doet ons te gronde gaan). Geen geloof is ook ongeloof in mijn ogen.
Ja hoor eens, als je zegt dat je het niet aannemelijk vind dat God alle baby's behoudt, wiens mening is dat dan?alexander91 schreef:Eerlijk gezegd is dat niet mijn mening. Ik ga hier in op een discussie en wil deze van alle kanten bekijken voor ik een beslissing neem. Maar jij weet de uitkomst al blijkbaar en vult dus hier mijn mening in. Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet...
andre1980 schreef:Beste mensen,
Sinds een paar jaar ga ik naar een gereformeerde kerk (daarvoor naar pinkstergemeente en evangelische gemeente). Nu hebben mijn vrouw en ik een paar weken geleden een dochtertje mogen ontvangen van de Heer. De vraag die we natuurlijk krijgen is: laat je je baby dopen en wanneer?
Zelf vind ik dit een lastig onderwerp: ik heb de formulieren doorgelezen, een boekje gelezen, wat op internet gekeken, maar ik vind het lastig om de kinderdoop in de Bijbel te zien. De volwassendoop is duidelijk te vinden: geloof en laat je dopen. Gereformeerden zeggen: kinderen horen ook gedoopt te worden. Hier ben ik dus bewijsteksten voor aan het zoeken.
Ik lees vaak (en corrigeer me maar als ik het verkeerd begrepen heb) dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.
1. Waar staat dat in de Bijbel?
Verder heb ik nog wat vragen:
2. Waarom worden kinderen dan niet op de achtste dag gedoopt? Kinderen werden ook op de achtste dag besneden.
3. In het Oude Testament worden alleen jongetjes besneden, waarom dopen we dan niet alleen de jongetjes?
4. Gaat een baby verloren als het niet gedoopt wordt?
5. Er wordt gezegd: de doop is een teken en zegel: waar staat dit in de Bijbel?
6. Als argument voor de kinderdoop wordt gebruikt de Bijbeltekst dat Jezus de kinderen bij Zich laat komen. Er staat dat Jezus de kinderen de handen oplegt en bidt, Hij had ze toch ook kunnen besprenkelen met water? Er was toch vast wel iemand met een kruik water bij zich? Deze tekst zou ik een goed argument vinden voor een kinderzegen, maar ik lees hier geen kinderdoop in.
7. Waar staat de doop precies voor? Er wordt gezegd: een teken en zegel, maar ik lees in één van de brieven van Petrus: een vraag van God van een goed geweten. Volgens mij kun je ook vertalen: een vraag van God om een goed geweten. Dit vind ik logisch: je ziet vaak in de Bijbel dat bekering, geloof en doop samengaan. Iemand komt tot bekering, neemt Jezus aan als zijn Verlosser en laat zich dan dopen onder het belijden van zijn zonden. Bij deze belijdenis van zonden kan ik me goed voorstellen dat iemand God ook om vergeving vraagt en zo dus vraagt om een goed geweten. Je zal dan waarschijnlijk zeggen dat deze tekst om volwassen mensen gaat. Maar, zou je me vanuit de Bijbel kunnen laten zien waar de doop voor staat en hoe dit betrekking heeft op kinderen?
kinderdoop kun je niet één-op-één uit uit de Bijbel halen. Als God dit wil, dan had Hij dit toch wel duidelijk in de Bijbel gezet, net zoals de besnijdenis, om er maar zeker van de zijn dat hier geen misverstand over is?
Antiblob schreef:Ik denk zelf dat de doop niet 1-op-1 in plaats van de besnijdenis is gekomen. Als je een bewijstekst zoekt, zou je kunnen wijzen op Kol 2:11-12. Deze bevat nogal wat bijzinnen. Als ik deze weglaat staat er: "In Hem zijt gij ook met een besnijdenis besneden daar gij met Hem begraven zijt in de doop." De doop geldt dus als een besnijdenis en daarom hoeven de Kolossenzen zich niet ook te laten dopen.
mealybug schreef:Het grootste deel lijkt te bestaan uit arabische israeliers, he?
weinig joden.(sommige russische, ja, maar zijn dat wel (allemaal?) joden, of mensen die een betere toekomst zochten destijds)
Maar goed, uit het artikel blijkt dat er veel verdraagzaamheid wordt opgebracht en over de bijzaak doop staat niets.
Van die, door de apostel al verkondigde verdraagzaamheid, zouden we wat op kunnen steken.
Niemand is perfect.
Maar wederom blijkt dat traditie een enorme beweegreden is.
Of een obstakel?
Antiblob schreef:Ik snap je reactie niet helemaal. Je stelt dat joden die Christus erkennen, tegen de kinderdoop zijn. Ik ben dan benieuwd waar je dat vandaan hebt. Je reactie lijkt te willen stellen dat die katholieke joden geen echte joden waren. Is dat zo? Wie is voor jou een echte jood? En waar zie je dan staan die zij allemaal tegen de kinderdoop zijn?
mealybug schreef:Bijzin weglaten???
Daarin ligt nu juist het antwoord!!!
Je conclusie snap ik dan ook niet.
De kolossenzen hadden zich al laten ''dopen'' in ''een besnijdenis des harten''.
En dat is er een die niet met handen geschied.
Dat is de ''bijzin'', m.i. gewoon een deel van de hele zin, hoor.
Snap je wat hier geschreven wordt aan de kolossenzen?
Antiblob schreef:De bijzin hoort zeker bij de zin. Maar dat haalt de relatie tussen doop en besnijdenis niet weg. De doop is inderdaad geen 'besnijdenis met mensenhanden'. In de doop is God zelf aan het werk, en je lichaam blijft zoals het was.
Bambi schreef:Las gisteren op het Refoforum deze link, is wel interessant.:
http://www.stucom.nl/document/0021.pdf
mealybug schreef:Zie het Lam, dat de zonde van de wereld wegneemt, sprak Johannes.
De ''erfzonde'' ?
Welnu, Jezus heeft de ''erfzonde'' weggenomen, de aanklager is verslagen, staat er toch?
(Nee, zeggen velen, alles is nog net zo als ''vanaf Adam'')
Het doopsel vd roomsen, symboliseert deze de weggewassen erfzonde door Christus als voldongen feit, of impliceert deze dat die paar druppels het eigenlijk ''doen'' ?
Ik ben bang dat het laatste het geval is)
Janvanverweg schreef:wat hier gesteld wordt is dat je niet onbevangen de bijbel mag lezen, maar dat je eerst een interpretatie (het Joodse leven ten tijde van Jezus was zus en zo) als bril moet opzetten om dan pas naar de bijbel te kijken.
en daar moet ik mealybug gelijk in geven, dat is een interpretatie of een theologie op en boven de bijbel leggen.
Janvanverweg schreef:helaas gaat het verbond niet om 'geloven'! het gaat om deel zijn van een volk! wat moest Abraham of Izaak geloven voor hun behoud?? ze moesten de wet houden.
Janvanverweg schreef:dit heeft niets met 'kijken naar de context' te maken zoals stucom stelt maar is de bijbel naar je hand zetten!
Janvanverweg schreef:de andere argumenten (punten 2 en 3) de historie is geen onfijlbare bron. hoe betrouwbaar zijn die geschriften? hoe weten we dat ze niet van later datum zijn om 'als bewijslast' zaken goed te praten? sommige van die oude schrijvers hebben zoveel geschreven dat ze bijna elke dag wel een epistel geschreven moeten hebben.
ALS kinderdoop gemeengoed geweest zou zijn, dan werdt er uberhaupt niet over geschreven! nee, de kinderdoop moest goed gepraat worden en daarom werd er over geschreven.
Janvanverweg schreef:aaHH De oude christenen hadden dus eerst een theologie (erfzonde, nergens in de bijbel rechtstreeks terug te vinden) en gaan daar vervolgens een handeling (babydoop) bij maken vanwege de gemoedsrust van de gelovigen (grote kindersterfte, erfzonde= ook babies zijn als door zonde belast vanweege adam, babies gaan naar de hel --> doop = afwassing van zonde, doop babies en ze zijn van de vermeende erfzonde vrij) )
bambi ik ben je dankbaar voor dit artikel, het geeft dudelijk aan waarom de babie doop is ontstaan en daarmee ontkracht het meteen haar bestaans recht.
Zo, opgelucht?Boekenlezer schreef:Houd toch eens op met die opstand tegen dat wat Jezus Christus zelf heeft ingesteld, stelletje revolutionaire oproerkraaiers! Doe die jakobijnenmuts toch eens een keer af! Het mocht eens blijken dat je tegen God zelf strijdt!
Boekenlezer schreef:Voor het goed lezen van het Nieuwe Testament heb je toch ook de 'bril' van het Oude Testament nodig?
mealybug schreef:
Wat is dan voor jou de relatie tussen de doop en de besnijdenis DES HARTEN ?
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten