Een vloek in het boek

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wat doe jij?

je wacht af, als het één vloek is, vervelend, maar het blijft waarschijnlijk hierbij want de persoon in kwestie gaat het verhaal uit
2
14%
ach, ik vloek niet, dat doet die persoon immers
5
36%
vreselijk. Ik klap het boek direct dicht en haal nooit meer een boek van die auteur.
0
Geen stemmen
ik mail of schrijf de auteur en vraag waarom hij die persoon zo hardgrondig liet vloeken en wijs hem op het misbruik van Gods naam.
1
7%
bij een DVD komt dit niet voor, want ik bestudeer altijd de kijkwijzer
0
Geen stemmen
een andere niet genoemde optie...
6
43%

Totaal aantal stemmen: 14

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Een vloek in het boek

Berichtdoor Wim2600 » 24 sep 2013 15:22

Bambi schreef:Er is één verschil: Wat mijn vader doet, zal God hem niet aanrekenen, want mijn vader is daar voor het zielsbehoud van anderen bezig.
Wat jij doet is het tegenovergestelde.

Is volgens jou het tegenovergestelde. Belangrijke nuance. ;)

Trouwens, God zal mij ook niets aanrekenen hoor, daar ben ik gerust in.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 15:26

Wim2600 schreef:
Trouwens, God zal mij ook niets aanrekenen hoor, daar ben ik gerust in.

Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doon,
en Christus zal over u lichten!
Zo wekt u, zo trekt u als broeder Gods Zoon,
eer Hij u als rechter komt richten.
Ontwaak en sta op, het gevaar is zo groot!
Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven de dood?
Gezang 165

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2013 15:29

Bambi schreef:Er is één verschil: Wat mijn vader doet, zal God hem niet aanrekenen, want mijn vader is daar voor het zielsbehoud van anderen bezig.

Laat jouw pa zich lekker bezig houden met zijn eigen zieltje en evt dat van het gezin. Anderen kunnen best zelf voor hun zieleheil zorgen, hoor, daar hebben ze geen ijverige christen voor nodig die schrikt van een in de context passend gvdtje.

Hoe zou jij het vinden dat als je toevallig van sport houdt, of graag de beurskoersen leest of de cryptogram invult, ik die dagelijks in je krantje met zwart onleesbaar maak? En dan ook nog eens onder het mom dat ik het voor je eigen bestwil doe!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 24 sep 2013 15:54

schelpje3 schreef:Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doon,
en Christus zal over u lichten!
Zo wekt u, zo trekt u als broeder Gods Zoon,
eer Hij u als rechter komt richten.
Ontwaak en sta op, het gevaar is zo groot!
Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven de dood?
Gezang 165

Ik ben zeker dat je dit oprecht als goede raad bedoelt, en dat waardeer ik.
Wel grappig dat je in je signature tegelijk waarschuwt om nooit goede raad aan te nemen, "ook niet deze" :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 15:58

Wim2600 schreef:Ik ben zeker dat je dit oprecht als goede raad bedoelt, en dat waardeer ik.
Wel grappig dat je in je signature tegelijk waarschuwt om nooit goede raad aan te nemen, "ook niet deze" :wink:

Op een zaak van leven of dood, is dit zeker geen passende zin. Daar heb jij gelijk in. Ik zal me beraden over een andere zin. :D

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 24 sep 2013 16:05

schelpje3 schreef:Op een zaak van leven of dood, is dit zeker geen passende zin. Daar heb jij gelijk in. Ik zal me beraden over een andere zin. :D

Okee, die nieuwe vind ik ook wel een mooie. :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 16:05

Maar begrijp je hem?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2013 16:15

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 24 sep 2013 16:22

schelpje3 schreef:Maar begrijp je hem?

Ja hoor, al pas ik 'm wellicht anders toe dan jij 'm bedoelt...

Voor mij is het meer een "wel de taart, niet de kilo's" of een "wel de chocolade, niet de tandarts"-uitspraak, terwijl ik aanneem dat jij het wat ingrijpender bedoelt.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 sep 2013 17:34

Bambi schreef:Maar nu komt je haat pas aan het licht.

Godwin alert!! ](*,) ](*,) ](*,)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 sep 2013 17:37

Overigens Bambi, snap je dan echt niet dat het gedrag van je vader onbegrip kweekt over christenen? En dat hij daarmee eigenlijk indirect Satan een handje helpt?

De meeste ongelovigen zullen dit gedrag bestempelen als betweterig, bemoeialig en behoorlijk irritant. Denk je dat deze mensen vanwege wat je vader doet uiteindelijk nog een kerk binnen stappen? Ik dacht het niet...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 sep 2013 18:09

Lock&Stock schreef:Overigens Bambi, snap je dan echt niet dat het gedrag van je vader onbegrip kweekt over christenen? En dat hij daarmee eigenlijk indirect Satan een handje helpt?

De meeste ongelovigen zullen dit gedrag bestempelen als betweterig, bemoeialig en behoorlijk irritant. Denk je dat deze mensen vanwege wat je vader doet uiteindelijk nog een kerk binnen stappen? Ik dacht het niet...

Alternatief ?

Elke keer dat we een vloek horen of lezen - bidden "Vader vergeef het hen want ze weten niet wat doen"

Er is toch, hoop ik, niemand op refoweb die nu zegt "nee dat kun je beter niet doen - de Vader zal Zijn oren toestoppen en niet (ver)horen" ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2013 18:15

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 sep 2013 18:32

Bambi schreef:Ik snap sowieso niet, wat tegenstanders van het geloof, op een forum voor gelovigen te zoeken hebben.
Het enige wat ze bijdragen, is alles wat met geloof en de Bijbel te maken heeft aanvallen.

Misschien denken ze bij Refoweb wel, dat jullie daardoor bekeerd kunnen worden. :mrgreen:

Ik zou toch liever hebben, dat jullie alleen als gast mee konden lezen.
De strijd tussen gelovigen onderling is al groot zat.
En de aanvallen op het geloof, van ongelovigen, komen we buiten dit forum al genoeg tegen.

dit forum heeft een gesloten hoek alleen voor mensen die bepaalde formulieren onderschrijven

verder is die dialoog juist belangrijk! Stel je voor je hebt een vraag als ongelovige, toch juist fijn dat je daar een topic over kan starten? En verder hoef je als gelovige niet bang of angstig of wat dan ook te zijn voor ongelovigen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2013 19:13

Bambi schreef:Ik maak hier 1 ding uit op:
Je tegenstand tegen het geloof was altijd al duidelijk.
Maar nu komt je haat pas aan het licht.

Haat? Nee hoor, haat is niet echt behulpzaam. Ik heb ook zeker geen hekel aan geloof, sterker nog, sommige van mijn beste vrienden zijn christen.

Waar ik wel wat moeite mee heb, is hypocrisie. En dus mag ik graag aanwijzen waar ik hypocrisie zie. In dit geval meen jij (of je vader) voor anderen te moeten bepalen wat zij wel en niet mogen zien. Onder het mom van God, uiteraard, als zalfje voor de egoistische ziel. Maar als iemand anders voor jou zou gaan bepalen wat je allemaal wel en niet mag zien en doen (homohuwelijk, vrouwen in de SGP, geen leraren meer mogen ontslaan vanwege homo), dan schreeuwt men ineens moord en brand en "worden de christenen onderdrukt."

verder schrijft L&S het goed. Het bemoeizuchtige, het betweterige... WIJ weten wat goed voor jullie is, kindertjes, want WIJ geloven in God en jullie niet!

En alleen meelezen? Waarom zou ik dat willen? Ik lees het besloten gedeelte nooit, simpelweg omdat als ik tekst wil lezen zonder te kunnen meepraten, ik wel een boek pak (zonder klein-christelijke censuurstift)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”