Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2013 12:55

coby schreef:Jezus dwong Zijn discipelen niet eens om samen met Hem te zijn en naar Zijn preek te luisteren. Hij zei: Wilt gij ook niet weggaan?

Wat heeft dat met kerkgang te maken? De situatie was toen heel anders als nu. De vergelijking mist elke overeenkomst en ik kan me niet voorstellen dat je het zelf echt gelooft.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 13 sep 2013 14:04

alexander91 schreef:Wat een lastige situatie zit je in. Heb je wel professionele hulp hierbij? Of probeer je het alleen op te lossen.

Mbt de kerk. Je zegt dat het beter voor je is om niet bij een kerk te horen. Maar is dat ook wat je wilt? Of zou je liever wel bij een kerk willen horen?
Als je het wel wilt proberen (ooit), dan denk ik dat het goed is als je dat eerder zou zien als geestelijke oefening voor jezelf in het samenzijn met andere mensen (met andere meningen/belevingen in het geloof). Een kerk is naast een plek waar je kunt leren, ook een plek waar je je geloof in een veiligere omgeving kunt oefenen. En als je wilt stoppen, dan kan dat. En je hebt gelijk, niet iedereen in de kerk behoort tot de Kerk, maar er zitten er wel veel tussen die wel bij de laatste groep horen. Die kun je op die manier ontmoeten en leren kennen in hun levensverhaal.

PS dit zal geen oplossing zijn, maar ik wil je toch graag advies geven.

Jawel, heb al heel wat behandelingen en therapieën achter de rug. Momenteel leef ik geheel zelfstandig, zonder de Zorg, maar dat kan ook zolang het goed met me gaat. Als ik hulp of medicijnen zou willen, kan ik daar op terugvallen. Uiteindelijk zal ik het zelf moeten doen. Dat is ook wat je in een therapie geleerd krijgt.
Maar genezen zal ik niet. Het is een ziekteproces. En ik leef van een uitkering, omdat de gangbare maatschappij-druk voor mij te hoog is.

En om bij een gemeenschap te horen...
Ik ben ook een lid van de maatschappij of ik het nou wil of niet, ik denk dat ik er toch wel bij hoor, alhoewel ik bij de meeste mensen niet wil horen. Daarom word ik ook ziek genoemd. Schizo betekent afgescheiden of afgespleten en frenia betekent geest of denkwereld.
Het antwoord is dus nee ik wil niet bij een groep mensen horen en daarom is het mijn taak om hier een manier in te vinden waar ik er zo goed als mogelijk mee kan omgaan.
Het is ook niet zo dat ik helemaal niks met mensen heb, want ik heb gewoon vrienden waar ik goed mee kan opschieten. Het is puur dat ik moeite heb met mensen in groepsverband. Mijn contacten zijn individualistisch, sporadisch en zo kort mogelijk van duur.

Als ik terugkijk naar mijn kerklidmaatschap zie ik natuurlijk ook positieve dingen.
Ik heb er veel geleerd over God en religieuze zaken. Zelfs de liedjes hebben me beroerd. En ik ben ook heel blij dat ik er een goede bagage heb meegekregen. Die basis heb ik nu nog steeds profijt van.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 14:05

mohamed schreef:Wat heeft dat met kerkgang te maken? De situatie was toen heel anders als nu. De vergelijking mist elke overeenkomst en ik kan me niet voorstellen dat je het zelf echt gelooft.

Dat laat alleen zien dat God niemand dwingt.
Nergens in de Bijbel zie ik mensen die geisoleerd van elkaar God dienen, behalve als het niet anders kan. Nergens zie ik ook de kerkgang die we nu kennen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 sep 2013 14:33

Coby:
Dat laat alleen zien dat God niemand dwingt.
Nergens in de Bijbel zie ik mensen die geisoleerd van elkaar God dienen, behalve als het niet anders kan. Nergens zie ik ook de kerkgang die we nu kennen.

God dwingt niet, mensen wel!
De gemeente wordt gezien als de bruid van God.
Jezus gaf zelf het voorbeeld door naar de synagoge te gaan en daar te preken. Hij was nl een rabbi.
Geloven zonder kerk kan wel, maar zonder gemeentevorming kan het christelijk geloof niet.

Ik begrijp niet dat gelovigen geen behoefte hebben de Heer te loven en te prijzen met anderen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 sep 2013 15:02

mohamed schreef:Wat heeft dat met kerkgang te maken? De situatie was toen heel anders als nu. De vergelijking mist elke overeenkomst en ik kan me niet voorstellen dat je het zelf echt gelooft.
coby schreef:Dat laat alleen zien dat God niemand dwingt.
Ehm, maar Coby, heb je met de quote van de Heere Jezus ook niet bedacht wat Hij impliceert met "Wilt gij ook niet weggaan"? Het weggaan was een teken van ongeloof, en volgens mij probeer jij "weggaan terwijl men gelooft" goed te praten. Zoals Mohamed zegt: de vergelijking is hiermee niet te maken.
Kerkgang is een manier om aan eenheid te werken, ook al willen we dat als mensen liever niet. Christus vermaande zijn discipelen toen ze onder elkaar twistten. Als je open wilt staan voor de eenheid onder christenen waartoe de Bijbel ons vermaant, dan moet je in de eerste plaats toch wel mensen binnen 1 kerkgenootschap kunnen verdragen, zou ik denken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 15:09

alexander91 schreef:Ehm, maar Coby, heb je met de quote van de Heere Jezus ook niet bedacht wat Hij impliceert met "Wilt gij ook niet weggaan"? Het weggaan was een teken van ongeloof, en volgens mij probeer jij "weggaan terwijl men gelooft" goed te praten. Zoals Mohamed zegt: de vergelijking is hiermee niet te maken.
Kerkgang is een manier om aan eenheid te werken, ook al willen we dat als mensen liever niet. Christus vermaande zijn discipelen toen ze onder elkaar twistten. Als je open wilt staan voor de eenheid onder christenen waartoe de Bijbel ons vermaant, dan moet je in de eerste plaats toch wel mensen binnen 1 kerkgenootschap kunnen verdragen, zou ik denken.

Nee dat probeer ik niet goed te praten, ik geloof dat het goed is om niet op je eentje te zitten. Maar zo iemand als die Thorben Sondergaard is een kerk gestart en ze hebben hem daaruit gezet. Nu gaat hij gewoon zelf discipelen maken en zo krijg je weer een groep gelovigen: ecclesia. Hij koos er niet voor om weg te gaan.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 sep 2013 15:20

coby schreef:Nee dat probeer ik niet goed te praten, ik geloof dat het goed is om niet op je eentje te zitten. Maar zo iemand als die Thorben Sondergaard is een kerk gestart en ze hebben hem daaruit gezet. Nu gaat hij gewoon zelf discipelen maken en zo krijg je weer een groep gelovigen: ecclesia. Hij koos er niet voor om weg te gaan.
Als je het zo opschrijft, dan lijkt mij die Thorben een enge vent met zijn "zelf discipelen maken". Klinkt behoorlijk sektarisch...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 15:57

alexander91 schreef:Als je het zo opschrijft, dan lijkt mij die Thorben een enge vent met zijn "zelf discipelen maken". Klinkt behoorlijk sektarisch...

Heeeeel eng, kijk maar niet:
http://www.youtube.com/watch?v=CIzcTUZQ5jQ&feature=player_embedded&list=UUJXcYb9zYJ8_QA3Bcg5Fe2g
Het is geen aparte sekte, maar hij helpt kerken om meer te worden zoals de kerk in Handelingen: de laatste reformatie, terug naar hoe het was.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 sep 2013 16:52

hubert schreef:Ik begrijp niet dat gelovigen geen behoefte hebben de Heer te loven en te prijzen met anderen.

Dat is iets wat ik ook niet begrijp.
Zelfs al was het alleen voor de lofprijzing, zou het nog de moeite waard zijn.
En verder geloof ik dat geloof dat niet gevoed wordt, dood gaat.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 sep 2013 17:19

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 17:33

Ik kon trouwens niet eens geloven zonder kerk. Wel dat God bestond, maar dat je tot bekering moest komen en dat Jezus voor je zonden was gestorven, daar had ik geen idee van. Dat hebben ze me daar uitgelegd. Ik dacht: ik geloof dat God bestaat nu, dus dan ben ik gelovig. En wel blij dat ze me de eerste beginselen uit hebben gelegd. Dat was echt een kerk die gericht was op nieuwe mensen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 sep 2013 17:48

JeeWee schreef:
Dat is iets wat ik ook niet begrijp.
Zelfs al was het alleen voor de lofprijzing, zou het nog de moeite waard zijn.
En verder geloof ik dat geloof dat niet gevoed wordt, dood gaat.

Er zijn mensen die door de kerk (middel) gaan geloven.
maar
Er zijn ook mensen die teleurgesteld (spreken en handelen) de kerk verlaten.

De Heilige Geest voedt ons geloof - niet de kerk (gelukkig).

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 13:20

rotterdam schreef:
Er zijn mensen die door de kerk (middel) gaan geloven.
maar
Er zijn ook mensen die teleurgesteld (spreken en handelen) de kerk verlaten.

De Heilige Geest voedt ons geloof - niet de kerk (gelukkig).

Geloof komt door het horen, preken kun je ook op internet horen of je leest zelf Zijn Woord. Zelf heb ik enerzijds totaal geen zin meer om naar de kerk te gaan, maar een alternatief heb ik nog niet en ik wil wel graag met minstens 2 of 3 vergaderd zijn, omdat Hij dan in je midden is. Het gaat me vooral om Zijn Aanwezigheid in een dienst en als Hij zegt dat Hij me in een kerk wil hebben, dan doe ik dat, al zijn ze nog zo vervelend. Ik heb zelf het idee dat het niet zo'n gezonde situatie is om bij je exman in de kerk te gaan zitten, die zich dan weer met je hele leven gaat bemoeien.
Al hou je maar een kinderdienst thuis, dan is Hij ook in je midden. Deed Corrie ten Boom trouwens ook, die begon wandelclubs en dan brachten ze ook het Woord. Maar ze ging ook naar de kerk.
Ik ben 2 jaar niet of nauwelijks gegaan, maar dan zak ik echt weg.
God zei een keer tegen me: Laat de dienst aan God niet iets zijn dat moet. Het moet niet, het mag.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 sep 2013 19:28

Een Schot die drie weken niet in de kerk was geweest, vond thuis de predikant die op hem wachtte. Zwijgzaam als Schotten nu eenmaal zijn, zaten de mannen tijdlang bij het vuur en rookten hun pijp en geen van de twee zij een woord. Tenslotte boog de predikant zich voorover, pakte de tang, nam er gloeiende kool mee uit het vuur en legde die apart op de haard. Samen keken ze toe hoe alle licht, vuur en warmte eruit verdween tot het kooltje koud, dood en donker was. Het gemeentelid glimlachte en zei: 'Begrepen dominee, zondag hoop ik weer in de kerk te zijn.'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2013 19:41

coby schreef:Geloof komt door het horen, preken kun je ook op internet horen of je leest zelf Zijn Woord. Zelf heb ik enerzijds totaal geen zin meer om naar de kerk te gaan, maar een alternatief heb ik nog niet en ik wil wel graag met minstens 2 of 3 vergaderd zijn, omdat Hij dan in je midden is.

Dat gaat over geschillen tussen broeders.

Mat 18
18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in de hemel ontbonden wezen.
19 Weer zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde, over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
21 Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?
22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal.

Het betekent niet dat je met minimaal twee moet zijn voordat Jezus tot je komt, integendeel.

'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.' (Joh 14,23)

Nog een reden minder om naar de kerk te gaan dus, het spijt me zeer maar ik kan er anders niks van maken. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”