Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2013 11:13

Kerken doen er altijd wat langer over om bij de tijd te blijven. De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) nemen een pittige stap: Ook vrouwen moeten predikant of ouderling kunnen worden. Dat is tenminste het advies van een commissie van de GkV aan de synode van Ede.

Ze pleiten wel voor ruimte in de kerk voor verschillende visies op de vrouw in het ambt. Nou zijn de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) al sinds 2005 bezig met het bezinnen op de positie van de vrouw in de kerk, dus na zo veel jaar is het wel logisch

Wat vindt jij er van?
Gaat de rest volgen en is het een kwestie van voortschrijdend inzicht?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Speedy » 06 sep 2013 11:25

JeeWee schreef:Kerken doen er altijd wat langer over om bij de tijd te blijven. De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) nemen een pittige stap: Ook vrouwen moeten predikant of ouderling kunnen worden. Dat is tenminste het advies van een commissie van de GkV aan de synode van Ede.

Ze pleiten wel voor ruimte in de kerk voor verschillende visies op de vrouw in het ambt. Nou zijn de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) al sinds 2005 bezig met het bezinnen op de positie van de vrouw in de kerk, dus na zo veel jaar is het wel logisch

Wat vindt jij er van?
Gaat de rest volgen en is het een kwestie van voortschrijdend inzicht?


Correctie de GKV NEEMT (nog) GEEN stap! Er ligt een rapport wat ingediend is bij de synode en dit zal nog een grote storm worden.

Wel goed om het nu al te publiceren, dan weet de CGK synode hoe terughoudend ze moeten zijn op hun synode als het rapport van deputaten kerkelijke eenheid op tafel komt.

Laat wel zien de grote afkalving van het Gereformeerde gedachtengoed binnen de GKV.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 11:43

JeeWee schreef:Kerken doen er altijd wat langer over om bij de tijd te blijven. De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) nemen een pittige stap: Ook vrouwen moeten predikant of ouderling kunnen worden. Dat is tenminste het advies van een commissie van de GkV aan de synode van Ede.

Ze pleiten wel voor ruimte in de kerk voor verschillende visies op de vrouw in het ambt. Nou zijn de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) al sinds 2005 bezig met het bezinnen op de positie van de vrouw in de kerk, dus na zo veel jaar is het wel logisch

Wat vindt jij er van?
Gaat de rest volgen en is het een kwestie van voortschrijdend inzicht?


Rijst de vraag ; Wie of wat is nu veranderd ? De mens of de schrift (uitleg) ?
Waarom hebben ze (de G.K.V.) andere kerken "te vuur en te zwaard" hiervoor bestreden ?
Je moest eens weten welke beledigingen ik naar "mijn hervormde hoofd" heb gekregen vanwege de vrouw in het ambt.
70 jaar lang - een standpunt huldigen - geen vrouwen in kerkelijke ambten en dit, inclusief een veroordeling en soms zelf beledigingen naar anderen verdedigen.
En huppekee gewoon de hele zwik overboord - onderbouwing ; zoals gewoonlijk - een veelheid van woorden,
theologische hersengymnastiek.
Voortschrijdend inzicht in de absolute waarheid :-)

Is er nog iemand die dit voor vol neemt ? Dit is toch kolderiek of ben ik nu in de war ?

maaarten

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor maaarten » 06 sep 2013 11:50

De GKV heeft weinig geleerd van het voorbeeld van de GKN lijkt het.

Ik ken een heleboel dierbare broeders en zusters in de GKV en ik ben er echt niet op uit om de GKV in een kwaad daglicht te stellen. Ik hoop echt dat de GKV synode niet meegaat met dit rapport! Ik vrees dat ze dan definitief de verkeerde weg inslaan. Dat rapport heb ik niet meer van gelezen dan wat er in het RD over stond, maar a.d.h. van dat artikel lijkt het toch vooral een verhaal van 'wat er staat in de Bijbel over de verhouding van man en vrouw en over huwelijk is vooral cultureel bepaald en niet meer relevant voor ons.' Ze zullen het vast niet letterlijk zo scherp zeggen, maar een belangrijk deel van de Bijbel reduceren tot enkel culturele bagage en niet relevant voor de moderne mens, is niets anders dan een eerste stap richting de vrijzinnigheid. Zelfs al gaat de eerste stap misschien vertwijfeld, met de intentie om niet verder te gaan, en heel genuanceerd, een eerste stap in een heel verkeerde richting is het wel mijns inziens.

Neem nou deze zin uit dat rapport "God vraagt bij de invulling van de man-vrouwverhouding in de kerk om aandacht voor wat in de cultuur al dan niet aanstootgevend is". Ik heb gisteren nog een boekje van Bultmann (een bekende en erg vrijzinnige theoloog) gelezen, waarin hij precies hetzelfde zei, alleen paste hij het wat consequenter toe, waardoor hij niet alleen de Bijbelse visie op man-vrouwverhouding onderuit haalt, maar de hele Bijbelse leer. Dit is een hele gevaarlijke gedachtegang, die niets anders is dan de grondslag van vrijzinnigheid. Ook al past de GKV deze gedachte vooralsnog niet zo verregaand toe, levensgevaarlijk is het wel als we op deze manier de Bijbel gaan lezen.
Laatst gewijzigd door maaarten op 06 sep 2013 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Speedy » 06 sep 2013 11:53

maaarten schreef:De GKV heeft weinig geleerd van het voorbeeld van de GKN lijkt het.

Ik ken een heleboel dierbare broeders en zusters in de GKV en ik ben er echt niet op uit om de GKV in een kwaad daglicht te stellen. Ik hoop echt dat de GKV synode niet meegaat met dit rapport! Ik vrees dat ze dan definitief de verkeerde weg inslaan. Dat rapport heb ik niet meer van gelezen dan wat er in het RD over stond, maar a.d.h. van dat artikel lijkt het toch vooral een verhaal van 'wat er staat in de Bijbel over de verhouding van man en vrouw en over huwelijk is vooral cultureel bepaald en niet meer relevant voor ons.' Ze zullen het vast niet letterlijk zo scherp zeggen, maar een belangrijk deel van de Bijbel reduceren tot enkel culturele bagage en niet relevant voor de modern mens, is niets anders dan een eerste stap richting de vrijzinnigheid. Zelfs al gaat de eerste stap misschien vertwijfeld, met de intentie om niet verder te gaan, en heel genuanceerd, een eerste stap in een heel verkeerde richting is het wel mijns inziens.

Neem nou deze zin uit dat rapport "God vraagt bij de invulling van de man-vrouwverhouding in de kerk om aandacht voor wat in de cultuur al dan niet aanstootgevend is". Ik heb gisteren nog een boekje van Bultmann (een bekende en erg vrijzinnige theoloog) gelezen, waarin hij precies hetzelfde zei, alleen paste hij het wat consequenter toe, waardoor hij niet alleen de Bijbelse visie op man-vrouwverhouding onderuit haalt, maar de hele Bijbelse leer. Dit is een hele gevaarlijke gedachtegang, die niets anders is dan de grondslag van vrijzinnigheid. Ook al past de GKV deze gedachte vooralsnog niet zo verregaand toe, levensgevaarlijk is het wel als we op deze manier de Bijbel gaan lezen.


Hier kan je het advies lezen: http://www.gkv.nl/getdownload/8F59A99F- ... D93417414/
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2013 11:56

Toch even een stukje persoonlijke geschiedenis.

Mijn vader heeft vier keer een hersenbloeding gehad. Dat heeft alles aan hem veranderd. Dat maakte hem geestelijk ook redelijk kapot. Hij werd opgenomen in pastoraal opvangcentrum De Hezenberg in Hattem. Hij heeft daar vele weken doorgebracht, ook in de weekenden.

Wij gingen regelmatig op bezoek. Op een keer vroeg ik aan hem hoe de zondagse diensten waren. Hij antwoordde:
"Tja, ze hebben hier een vrouwelijke predikant. En ik heb altijd geleerd en geloofd dat het niet goed was. Maar iedere keer als er ben, heb ik er wat aan en wordt het Woord op een bijzondere manier aan mijn hart geheiligd. Dus ik houdt maar op met oordelen..."

En deze man heeft ruim 20 jaar als ouderling gediend in de Gereformeerde Gemeente en nog langer als raadslid voor de SGP. Op zijn graf staat de tekst uit Prediker "De gedachtenis des rechtvaardigen zaltot zegening zijn."

Ik heb veel van hem geleerd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 12:07

JeeWee schreef:Toch even een stukje persoonlijke geschiedenis.

Mijn vader heeft vier keer een hersenbloeding gehad. Dat heeft alles aan hem veranderd. Dat maakte hem geestelijk ook redelijk kapot. Hij werd opgenomen in pastoraal opvangcentrum De Hezenberg in Hattem. Hij heeft daar vele weken doorgebracht, ook in de weekenden.

Wij gingen regelmatig op bezoek. Op een keer vroeg ik aan hem hoe de zondagse diensten waren. Hij antwoordde:
"Tja, ze hebben hier een vrouwelijke predikant. En ik heb altijd geleerd en geloofd dat het niet goed was. Maar iedere keer als er ben, heb ik er wat aan en wordt het Woord op een bijzondere manier aan mijn hart geheiligd. Dus ik houdt maar op met oordelen..."

En deze man heeft ruim 20 jaar als ouderling gediend in de Gereformeerde Gemeente en nog langer als raadslid voor de SGP. Op zijn graf staat de tekst uit Prediker "De gedachtenis des rechtvaardigen zaltot zegening zijn."

Ik heb veel van hem geleerd.


Hulde aan uw vader

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 12:34

Interessant! Ik ben van de gkv en als ik tijd heb zal ik het rapport eens goed lezen.

Ik ben wel blij dat ik niet lid ben van het ND want het zullen wel heftige artikelen en ingezonden brieven worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 12:48

JeeWee schreef:Toch even een stukje persoonlijke geschiedenis.

Mijn vader heeft vier keer een hersenbloeding gehad. Dat heeft alles aan hem veranderd. Dat maakte hem geestelijk ook redelijk kapot. Hij werd opgenomen in pastoraal opvangcentrum De Hezenberg in Hattem. Hij heeft daar vele weken doorgebracht, ook in de weekenden.

Wij gingen regelmatig op bezoek. Op een keer vroeg ik aan hem hoe de zondagse diensten waren. Hij antwoordde:
"Tja, ze hebben hier een vrouwelijke predikant. En ik heb altijd geleerd en geloofd dat het niet goed was. Maar iedere keer als er ben, heb ik er wat aan en wordt het Woord op een bijzondere manier aan mijn hart geheiligd. Dus ik houdt maar op met oordelen..."

En deze man heeft ruim 20 jaar als ouderling gediend in de Gereformeerde Gemeente en nog langer als raadslid voor de SGP. Op zijn graf staat de tekst uit Prediker "De gedachtenis des rechtvaardigen zaltot zegening zijn."

Ik heb veel van hem geleerd.

Dat hoor ik vaker en vind dat heel erg. Dat oudere mensen in het meest kwetsbare deel van hun leven, een vrouwelijke ambtsdrager opgedrongen krijgen.
Mijn hoogbejaarde tante en oom zijn er voor uit de gereformeerde kerk gegaan! Zo bleven zij die noemen, ze hadden niks met de term PKN. Ze zijn overgegaan naar een andere PKN gemeente, maar Hervormde bond, die veel behoudender is, op elk terrein.
Oom en tante moesten er niet aan denken om begraven te worden door een vrouw. Ook was het hun angst in een verpleeghuis terecht te komen, waar de pastoraal werker een vrouw is. Is gelukkig niet gebeurd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Speedy » 06 sep 2013 13:16

schelpje3 schreef:[
Dat hoor ik vaker en vind dat heel erg. Dat oudere mensen in het meest kwetsbare deel van hun leven, een vrouwelijke ambtsdrager opgedrongen krijgen.
Mijn hoogbejaarde tante en oom zijn er voor uit de gereformeerde kerk gegaan! Zo bleven zij die noemen, ze hadden niks met de term PKN. Ze zijn overgegaan naar een andere PKN gemeente, maar Hervormde bond, die veel behoudender is, op elk terrein.
Oom en tante moesten er niet aan denken om begraven te worden door een vrouw. Ook was het hun angst in een verpleeghuis terecht te komen, waar de pastoraal werker een vrouw is. Is gelukkig niet gebeurd.



Toch kan het wel eens een mooie uitwerking hebben. Een oude vader van kennissen van ons kwam in een verpleegtehuis waar ook een vrouwelijke predikant werkzaam was. Hij heeft daar vele gesprekken mee gehad en zij is uiteindelijk door deze man overtuigd dat het niet kon en ze heeft haar functie neergelegd. Op de begrafenis waar eigenlijk geen toespraken gehouden zouden worden, nam zij na de rouwsamenkomst het Woord en met enkele pennenstreken schetste zij wat het Woord voor haar is gaan betekenen door wat deze oude vader haar had verteld en haar had uitgelegd t.a.v. de vragen die ze had gekregen. Het belangrijkste was toch wel hoe Christus vlak voor het uitgaan naar de begraafplaats nog een keer centraal kwam te staan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 13:48

Speedy schreef:
Toch kan het wel eens een mooie uitwerking hebben. Een oude vader van kennissen van ons kwam in een verpleegtehuis waar ook een vrouwelijke predikant werkzaam was. Hij heeft daar vele gesprekken mee gehad en zij is uiteindelijk door deze man overtuigd dat het niet kon en ze heeft haar functie neergelegd. Op de begrafenis waar eigenlijk geen toespraken gehouden zouden worden, nam zij na de rouwsamenkomst het Woord en met enkele pennenstreken schetste zij wat het Woord voor haar is gaan betekenen door wat deze oude vader haar had verteld en haar had uitgelegd t.a.v. de vragen die ze had gekregen. Het belangrijkste was toch wel hoe Christus vlak voor het uitgaan naar de begraafplaats nog een keer centraal kwam te staan.

Zo kan het inderdaad. Maar de vrouwelijke dominee die bij tante en oom kwam, was ook niet fijngevoelig. Ze wist dat deze mensen er grote moeite mee hadden, haar wel ontvingen in hun huis, maar niet als ambtsdrager. En ze vroegen of er voortaan een ouderling of de dominee zelf kon komen, (die alleen in hoge uitzondering huisbezoeken aflegde) Nee dat kon allemaal niet en deze mevrouw bleef hardnekkig komen.
Mijn vader heeft ook fijne gesprekken gehad met een vrouwelijke pastor in het verpleeghuis waar hij wekelijks op bezoek ging bij een zwager. Ze kwam er vaak bijzitten, vond het wel bijzonder geloof ik.
Zij accepteerde wel dat mijn vader er vanuit de Bijbel, niet mee kon instemmen. Dus dan heb je toch een andere insteek.

En wat jij als laatste stelt, daar moet het ons om gaan. Niet de mens die verandert, maar Christus die in de harten werkt!

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor blijblij » 06 sep 2013 13:51

schelpje3 schreef:Dat hoor ik vaker en vind dat heel erg. Dat oudere mensen in het meest kwetsbare deel van hun leven, een vrouwelijke ambtsdrager opgedrongen krijgen.


Je kan haar gewoon wegsturen hoor! ;) Ik vind het bizar om een voorganger op sekse meteen af te schrijven.....

JW: mooi verhaal!

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor blijblij » 06 sep 2013 13:52

schelpje3 schreef:Zo kan het inderdaad. Maar de vrouwelijke dominee die bij tante en oom kwam, was ook niet fijngevoelig. Ze wist dat deze mensen er grote moeite mee hadden, haar wel ontvingen in hun huis, maar niet als ambtsdrager. En ze vroegen of er voortaan een ouderling of de dominee zelf kon komen, (die alleen in hoge uitzondering huisbezoeken aflegde)


Ze was toch de dominee zelf?

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor blijblij » 06 sep 2013 13:54

Speedy schreef:

Toch kan het wel eens een mooie uitwerking hebben. Een oude vader van kennissen van ons kwam in een verpleegtehuis waar ook een vrouwelijke predikant werkzaam was. Hij heeft daar vele gesprekken mee gehad en zij is uiteindelijk door deze man overtuigd dat het niet kon en ze heeft haar functie neergelegd.


klinkt een beetje als een verhaal van iemand die allerlei genezingen heeft uitgevoerd........
"wat een wonder!"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2013 14:01

schelpje3 schreef: Dat hoor ik vaker en vind dat heel erg. Dat oudere mensen in het meest kwetsbare deel van hun leven, een vrouwelijke ambtsdrager opgedrongen krijgen.

Dan heb je geen snars van mijn verhaal begrepen. Mijn vader mocht gelukkig wat verder kijken dan wat jij er nu van maakt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten