Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2013 16:36

Als je liever een salade met alleen groente hebt, dan kan je het heel simpel houden:

sla of spinazie
paprika
tomaten
sjalotje of bosui
wortel
zongedroogde tomaatjes of olijven

Dit eet ik drie keer per week bij mijn lunch :)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor esli » 26 jun 2013 17:10

Ajl, hierbij het hele recept. Officieel is het, zie ik nu, ook een pastasalade maar zonder pasta kan ook lijkt me. Ik zet de pasta er voor de hoeveelheid wel even bij.
-struikjes witlof (3 ofzo)
- 2 rode bieten
- 2 stengels groenselderij
- 1/2 citroen (sap daarvan door de salade mengen)
- 125 gram feta
- 75 gram gepelde walnoten
- 150 a 200 gram pasta
- koriander naar smaak.
- scheut olijfolie

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schaapje » 26 jun 2013 18:40

meribel schreef:Nou ja, omdat de bedoeling is dat ik voor die Spanjaarden Hollands kook, dan kan ik toch niet met lasagne aan komen zetten ? :-)


Bij mijn weten zijn macaroni en lasagne toch echt Italiaans en geen Spaanse gerechten. 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 26 jun 2013 18:42

eh, dat zegt Meribel toch ook niet. Ze geeft aan dat het niet Hollands is.

@ lalage en esli Bedankt voor de recepten. Lalage, bij de groente salade voeg je daar nog kruiden aan toe of heb je genoeg aan de zongedroogde tomaatjes.
Laatst gewijzigd door ajl op 26 jun 2013 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schaapje » 26 jun 2013 18:46

ajl schreef:eh, dat zegt Meribel toch ook niet. Ze geeft aan dat het niet Hollands is.


oh...chinees wel .... :lol:

Dan is macaroni inmiddels ook Nederlands. :-oo
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 27 jun 2013 08:56

Meribel, ik zou zelf denk ik een pan tomatensoep en een pan groentesoep maken. Salade en broodjes erbij, heerlijk. En hollands. En makkelijk. Wat wil je nog meer.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 27 jun 2013 09:04

@schaapje , de Nederlandse afhaal chinees heeft meer Nederlandse invloeden dan je denkt hoor, overigens de Chinese restaurants hebben zich in elk land aangepast aan de gebruiken. ( daarbij is het ook een soort grapje hier in het gezin geworden sinds we een reisgids over Europa in de kast hebben staan, en bij elk land staat welk eten ze aanbevelen, wat lokaal goed is. en bij nederland staat enkel; ze hebben goede chinese restaurants. :lol: )

@Cornelia, ik moet bekennen ( :oops: ) dat ik dus nog maar één keer in mijn leven zelf soep heb gemaakt en dat was volgens mijn man niet voor herhaling vatbaar. Als ik het al eens eet trek ik een blik open....

@ de rest, mijn broertje zou ook komen en toen ik aan hem vroeg wat te koken zei hij ook meteen rauwe andijvie stamppot met spekjes dus dat wordt het maar. Als ik de aardappelen al klaarzet om te koken en de andijvie snij is het ook zo gebeurt denk ik. Als toetje dacht ik maar gewoon vanille vla of misschien vla flip maken.
hoef ik alleen nog maar wat hollandse koekjes is huis te halen en klaar is kees.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schaapje » 27 jun 2013 09:25

meribel schreef:
@ de rest, mijn broertje zou ook komen en toen ik aan hem vroeg wat te koken zei hij ook meteen rauwe andijvie stamppot met spekjes dus dat wordt het maar. Als ik de aardappelen al klaarzet om te koken en de andijvie snij is het ook zo gebeurt denk ik. Als toetje dacht ik maar gewoon vanille vla of misschien vla flip maken.
hoef ik alleen nog maar wat hollandse koekjes is huis te halen en klaar is kees.

Hé..kan er nog een eter bij? :lol:
Ik wens je sterkte meribel, en veel gezelligheid. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Ruth2 » 27 jun 2013 10:38

Hier lusten ze alleen maar zelfgemaakte soepen, bij hoge uitzondering weleens een blik, zak of pakje maar liever niet!
Zo moeilijk is soep koken toch niet? wel meer werk, maar dan heb je ook wat!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2013 10:51

Ja heerlijk zelf soep maken, heel af en toe koop nog wel eens zo'n zak soep.. maar blegghh niks aan. :wink:

Hier straks alle uien snijden en een heerlijke uiensoep maken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 27 jun 2013 12:42

Ik was laatst bij iemand en die bood me een kopje soep aan. Het liep tegen etenstijd, dus dacht: ja lekker.
Ik zag te laat dat het van die fabriek met een U kwam.
brrrr, wat was dat zout zeg :-&
Ik ben het niet meer gewend, ik houd het zelf redelijk mild van zout en laat een ieder naar smaak toevoegen.
Ook hebben wij halvazout.
En een pannetje soep is echt zo gemaakt. Als je geen soepvlees wilt laten trekken, is een bouillonblokje uit het reformhuis bijv. een heel goed alternatief. Of desnoods bouillon keteltje, daar zitten geen smaakversterkers, conserveermiddelen of kleurstoffen in.

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor zomaar » 27 jun 2013 12:52

Vraag aan de broodbakkers onder ons. Ben er sinds kort mee bezig, en het smaakt goed, dus we gaan er mee door. Heb nu een machine van schoonzus te leen, die komt bij de aldi vandaan, adviseren jullie een bepaald merk, of gewoon degene die op marktplaats het dichtste bij is?
Ik voeg er geen broodverbeteraar aan toe, jullie wel? Staat in mijn recepten niet aangegeven. Maar we vinden het nu nog wel vrij snel droog worden, zal je dat daarmee verbeteren of maakt dat niet uit?
En laatste vraag, snijden jullie het zelf of hebben jullie daar een machine/apparaat voor. vindt elke keer van die hompen, en dan weer te dun.

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor christien » 27 jun 2013 13:08

@Zomaar, ik heb nog een broodbakmachine staan, pb gerust.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 27 jun 2013 13:27

@zomaar: ik heb een panasonic, dat schijnt een van de betere machines te zijn. De goedkope apparaten gaan bij intensief gebruik vaak maar kort mee.
Ons zelfgebakken brood is 2 dagen lang lekker vers, daarna is het meestal wel op ;) Ik laat het altijd uit de machine onder een theedoek afkoelen, en doe hem direct daarna in een goed afgesloten bak. Wat voor recept gebruik je? Want dat kan ook nogal verschil maken.
Snijden doen we gewoon met de hand. We hebben een elektrisch mes gehad, maar ik vond dat heel onhandig en inmiddels heeft ie het begeven. Het kost gewoon even wat oefening om goed te kunnen snijden ;)

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor juffiejuf » 27 jun 2013 16:32

@ zomaar; hier een simpele broodbakmachine. Die van ons was niet duur maar gaat toch al drie jaar mee. Brood blijft bij ons niet langer dan twee dagen maar dan ook wel op. Snijden doen wij met een broodmes van tupperware maar ik blijf het ook lastig vinden dat je ze dan té dun of té dik krijgt. Met broodverbeteraar heb ik geen ervaring.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten