Ik denk dat je dat goed ziet zo.Kvinna schreef:Toch is dat wel ten diepste hét argument waarom mensen tegen inenten zijn: je brengt een ziekmakende stof in het lichaam om een nog niet aanwezige ziekte te bestrijden.
Dat is het enige argument dat telt, in mijn opinie. Ook al ben ik zelf sterk vóór inenten.
Ik denk alleen dat dat argument zwakker wordt naarmate je gaat nadenken over hygiene of over hoe het immuunsysteem van een kind wordt verbeterd in de baarmoeder.
Wat betreft hygiene: te schone zaken eten zorgt er voor dat je immuunsysteem niet een bepaalde weerstand opbouwt tegen ziekmakende stofjes. Als je vervolgens toch eens per ongeluk een sterkere ziekmaker binnenkrijgt, dan is de kans groter dat je er zieker van wordt en misschien is het wel dodelijk. Ons lichaam werkt dus al op een wijze dat je regelmatig ziektestofjes binnenkrijgt, om de trainen voor de echt gevaarlijke ziektestofjes.
Zo is het ook in de baarmoeder. Van nature worden alle ziektes van de moeder aan het kind gegeven, en blijkbaar heeft dat een nut. Het is ingebouwd voor een reden: resistentie opbouwen zodat het kind niet bij geboorte pas alle ziektes moet gaan aanvechten.
Inenten is in principe een nabootsing van onze natuur, en waarom zou dat strijdig zijn? (zie ook psalm