Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2013 12:09

Mortlach schreef:Als er geen gezag boven je staat, mag je doen wat je wilt? Wat bijzonder...

Waarom zou dat dan toch niet mogen? Wat verhindert dat dan? Dat kan toch alleen een bepaald gezag zijn?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2013 12:30

Je zou - zeker van een christen - toch mogen verwachten dat je dingen doet of nalaat omdat het goed is ze te doen of na te laten, en niet enkel omdat je bang bent voor de straf die het gezag je zal opleggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2013 13:06

Ik heb het ook helemaal niet over handelen uit angst.
Maar besef van goed en kwaad veronderstelt toch een bepaald gezag? Iedereen hanteert termen als goed en kwaad, en moeten. Er wordt dus een bepaald gezag verondersteld. Dat het daar dan bijna altijd stopt, en dat dat gezag niet nader wordt gedefinieerd is wat anders.

Ik deel je mening, dat het uit eigen vrije keuze gehoorzamen van het gezag, dat in ons het gevoel voor goed en kwaad in zijn beginsel veroorzaakt, beter is, dan dat puur te doen omdat de gezaghebber dreigend in het gezichtsveld komt, en dat je angstig wordt, en puur dáárom dan toch maar met veel tegenzin gehoorzaamt. Want dat laatste zou getuigen van een corrupte mentaliteit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2013 13:17

Het komt dan neer op de vraag of God dingen doet omdat ze goed zijn, of dat dingen goed zijn omdat God ze doet. Voor mij leidt dat laatste vrij direct naar een aburditeit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jun 2013 15:04

Mortlach schreef:Je zou - zeker van een christen - toch mogen verwachten dat je dingen doet of nalaat omdat het goed is ze te doen of na te laten, en niet enkel omdat je bang bent voor de straf die het gezag je zal opleggen.

Noblesse oblige! Christenen moeten aan gerechtigheid doen in het algemeen, de 10 geboden houden en de naaste liefhebben.
En er bestaat ook zoiets als een angstgeloof. Velen geloven omdat zij bang zijn voor de hel of het oordeel of weet ik wat. In de Bijbel is er ook sprake van Angstland. Volgens mij werd daar Egypte mee bedoeld.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2013 20:58

Mortlach schreef:Het komt dan neer op de vraag of God dingen doet omdat ze goed zijn, of dat dingen goed zijn omdat God ze doet. Voor mij leidt dat laatste vrij direct naar een aburditeit.

Tja, die vraag heb ik al eens eerder gehoord, en dat is een lastige vraag.
Misschien is het trouwens wel geen of/of, maar gaat het allebei op. Zomaar een gedachte van mij, nu hier ter plekke.

Een gedachte die ik vanmiddag nog had: in Genesis lees je dat God zijn werk zag, en zie het was (zeer) goed. Dat gaf mij de indruk van een zekere zelfstandigheid van het goede t.o.v. God. Maar ja, dat is ook maar een indruk. Ik beweer niet dat het daarmee ook de waarheid is.

Hoe dan ook, als God er is, en als de Bijbel waar is, dan kom je er niet onderuit dat het huwelijk een instelling is voor een man en een vrouw.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 14 jun 2013 21:13

Boekenlezer schreef:Hoe dan ook, als God er is, en als de Bijbel waar is, dan kom je er niet onderuit dat het huwelijk een instelling is voor een man en een vrouw.

En waar het in dit topic om draait is of, zelfs als wat je hier schrijft waar zou zijn (er zijn immers tal van christenen die de bijbel anders lezen en interpreteren, en geen mens heeft de waarheid in pacht), je dan als gelovige jouw visie met dwang mag proberen op te leggen aan andersgelovigen of niet-gelovigen... door bijvoorbeeld, zoals die Franse "weigerburgemeester" die jij gelijk geeft, een homokoppel hun wettelijke recht op een burgerlijk huwelijk te ontzeggen?

Volgens diezelfde logica zou een rabiaat anti-religieuze burgemeester dan ook mogen weigeren gelovige koppels te laten trouwen, en een extremistische homoseksuele burgemeester zou zelfs de heterokoppels in zijn gemeente een huwelijk kunnen weigeren...

Mijn punt is dat je je persoonlijke levensbeschouwelijke voorkeuren niet kan en mag laten primeren op het openbaar ambt dat je geacht wordt uit te voeren.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 14 jun 2013 21:31

Mortlach schreef:
Als er geen gezag boven je staat, mag je doen wat je wilt? Wat bijzonder...

Probeer maar eens te stoppen met zondigen en God te dienen, dan zal je merken dat je onder het gezag v/d duivel staat.

"It may be the devil or it may be the Lord, But you're gonna have to serve somebody."
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 14 jun 2013 23:27

PropertyOfJesus schreef:Probeer maar eens te stoppen met zondigen en God te dienen, dan zal je merken dat je onder het gezag v/d duivel staat.

"It may be the devil or it may be the Lord, But you're gonna have to serve somebody."

Euh, dus je beweert dat ik, door niet in goden te geloven, één of andere duivel zou 'dienen'? Grappig.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jun 2013 23:56

Eh nee, Wim.
Het gaat er niet om je gelooft , denk ik.
Maar of je Hem hebt aangenomen als Redder.
Heb je dat niet , dan ben je al veroordeeld.
Je kent het Verhaal en je hebt het afgewezen, verworpen.
Wordt je nou nooit eens bang als je denkt aan de gevolgen die dat zal hebben?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 15 jun 2013 00:08

boer schreef:Eh nee, Wim.
Het gaat er niet om je gelooft , denk ik.
Maar of je Hem hebt aangenomen als Redder.
Heb je dat niet , dan ben je al veroordeeld.
Je kent het Verhaal en je hebt het afgewezen, verworpen.
Wordt je nou nooit eens bang als je denkt aan de gevolgen die dat zal hebben?

Eigenlijk niet, omdat ik weet dat "het Verhaal", zoals jij het noemt, voor mij niet relevant is: het heeft geen impact op mijn leven vroeger, nu of later... dus waarvoor zou ik bang moeten zijn?
Ben jij als christen bang voor het oordeel van de goden van de oude Grieken of Romeinen? Of voor hindoe- en andere goden?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 jun 2013 07:17

Wim2600 schreef:Ben jij als christen bang voor het oordeel van de goden van de oude Grieken of Romeinen? Of voor hindoe- en andere goden?

Nope maar ik hang ook niet rond op Grieks mythologische, Romeinse of Hindoe fora.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 15 jun 2013 08:43

Wim2600 schreef: Euh, dus je beweert dat ik, door niet in goden te geloven, één of andere duivel zou 'dienen'? Grappig.

Omdat je in de leugen leeft Wim,

Johannes 8:44 Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.

47: Die uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt.

Eigenlijk niet, omdat ik weet dat "het Verhaal", zoals jij het noemt, voor mij niet relevant is: het heeft geen impact op mijn leven vroeger, nu of later... dus waarvoor zou ik bang moeten zijn?

Je bent bedrogen, er is maar een drie-enige God en ik hoop & bid dat Hij je ogen nog zal willen openen. Als je niet in Christus gelooft voor je sterft heeft dat inderdaad impact op je eeuwige leven, en dat wens ik niemand toe.

Markus 8:36 Want wat zou het den mens baten zo hij de gehele wereld won, en zijner ziele schade leed?
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 15 jun 2013 09:38

Ja Wim, dat je het ff weet.

Maar uit liefde hoor! En niet omdat ik het zelf prettig vind om een hoop buzz te genereren rondom mijn eigen idiotie. Ik heb er ook totaal geen behoefte aan om mensen zo veel mogelijk te laten zien dat ik de zoekmachine van een online bijbel snap. Ik vind het ook helemaal niet prettig om mijn eigen kennis te laten contrasteren met een ongelovige, want ik heb eigenlijk ook totaal niet de behoefte om duidelijk te maken welke balans het weegschaaltje, volgens mijn ongelofelijke onderscheidende vermogen, heeft.

Maar vanuit mijn tomeloze liefde en bescheidenheid wilde ik je dat tóch ff meegeven.

:mrgreen:

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 15 jun 2013 10:15

PropertyOfJesus schreef:Omdat je in de leugen leeft Wim,
Je bent bedrogen, er is maar een drie-enige God en ik hoop & bid dat Hij je ogen nog zal willen openen. Als je niet in Christus gelooft voor je sterft heeft dat inderdaad impact op je eeuwige leven, en dat wens ik niemand toe.

Okee, dat weten we dan ook weer... :lol:
Wat een geluk dat ik niet per se zo'n eeuwig leven hoef... liever een kort en leuk leven, dan een leven vol bangmakerij voor een eeuwigheid die toch niet komt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”