Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor mohamed » 30 mei 2013 20:34

alexander91 schreef:Beklagenswaardige dominees zijn dat, die de dood als het definitieve en absolute einde zien.

Absoluut, ze zijn de titel onwaardig.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 09:15

Mijn vraag was eigenlijk: zou het erg zijn als er geen hiernamaals zou zijn. Die dominees interesseren me niet zo. Je hoeft er niet naar te luisteren. Het was alleen ter illustratie dat er blijkbaar ook onder bepaalde christenen anders over gedacht wordt.
Nogmaals: waarom zou het erg zijn? Het leven zoals het nu is is toch ook vaak erg de moeite waard? Met al zijn ups en downs.
Ik ken bv genoeg oude christenen die helemaal niet naar de hemel verlangen, zolang ze zich nog goed voelen.
Ik kan het nut naar mijn ongelovige vrienden niet zo goed duiden. Met Bijbelteksten zoals hierboven opgenoemd kan ik niet aankomen. Dat begrijpen ze al helemaal niet.
Wat is dan wel een zinnige opmerking. Wat heeft de zin van het leven te maken met de dood en het geloof in eeuwig leven?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 10:52

Een mens is uit de aarde, aards. Zal dus tot het laatst aan het leven blijven hangen.
Ik begrijp mensen die zo naar de wederkomst uitkijken, ook niet.
Het is heel menselijk om uit te zien naar het huwelijk van je kind, of de geboorte van je eerste kleinkind, of de dag dat je met pensioen mag.
"Zolang de dood nog in Amerika zit" denken veel mensen er niet eens over na.
Maar we moeten bereid zijn! Juist in onze goede dagen de Heere zoeken, want er kunnen dagen komen dat we er geen lust meer in hebben.
De Bijbel roept daar ook toe op: zoek de Schepper in de dagen van je jeugd, eer dat de kwade dagen komen. En die komen bij de één pas op zn 90ste, maar bij de ander op zn 23ste!
Het is maar net welke norm je aanlegt als je stelt dat het leven de moeite waard is.
Dat is per mens verschillend, je zult maar dag aan dag moeten dealen met een ernstige, beperkende ziekte, of je door depressies moeten worstelen!
Als je veel van de Heere houdt, wil je in Zijn nabijheid verkeren. Zoals ik eens een oude dominee heb horen zeggen: al zou ik maar op het achterste plaatsje mogen staan.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jun 2013 11:15

schelpje3 schreef:Een mens is uit de aarde, aards. Zal dus tot het laatst aan het leven blijven hangen.
Ik begrijp mensen die zo naar de wederkomst uitkijken, ook niet..........
Als je veel van de Heere houdt, wil je in Zijn nabijheid verkeren. Zoals ik eens een oude dominee heb horen zeggen: al zou ik maar op het achterste plaatsje mogen staan.

Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Het is nu juist de opdracht om dat aardse en lichamelijke te vervangen door het geestelijke.
En roept Pauus niet op tot een wedloop, ipv een bescheiden ''laatste plaatsje''.
Je zou jaloers moeten zijn op mensen die uitzien naar Zijn wederkomst, in navolging van hoe de apostel hierover schrijft !!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 12:48

Omdat je het, jammer genoeg, niet (meer) verstaat.
Bij jou blijft het theorie, ik mis de "praktijk".
En daarom kom je altijd met diezelfde teksten.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 jun 2013 13:01

Schelpje3 schreef:
Ik begrijp mensen die zo naar de wederkomst uitkijken, ook niet.

Ik begrijp christenen niet die daar NIET naar verlangen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe geweldig het zal zijn wanneer Jezus als Koning komt heersen... Hoe kan je daar nou niet naar verlangen Schelpje3?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 03 jun 2013 13:02

schelpje3 schreef:Wat vinden jullie van de zin: "Het was een oneerlijke strijd, die hij niet heeft kunnen winnen"?

Als de overledene kind van God is zou een passender zin zijn 'Het was een oneerlijke strijd, maar door Christus heeft hij de dood overwonnen'
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 13:14

Boaz schreef:
Ik begrijp christenen niet die daar NIET naar verlangen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe geweldig het zal zijn wanneer Jezus als Koning komt heersen... Hoe kan je daar nou niet naar verlangen Schelpje3?

Hoe stel je je die dag voor dan? Wat gaat er precies gebeuren?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 13:32

Schelpje:

Schelpje merkte terecht op dat het ook wel afhankelijk is van het perspectief van het huidige bestaan. Naarmate dat uitzichtlozer is verlangt men wellicht naar eeuwigdurende liefde. Maar de doorsnee christen die ik zo meemaak hoor ik daar niet over.
In theorie is het allemaal wel mooi die nieuwe hemel en aarde. De bijbel is daar ook heel beeldend over. Praktisch gezien zijn mensen als Boaz echter uitzonderlijk. Ik hoorde er in mijn vroegere zware refokerk al weinig over. Zelfs mijn oma die een krachtdadig bekeerde vrouw was (en een rijk geestelijke leven had Boer!) hoorde ik er nauwelijks over. Tegenwoordig lijkt het hiernumaals belangrijker.
Intussen heb ik nog steeds niet helder wat men dan verwacht. Zelf heb ik al geopperd: God alles in allen (dan zouden we dat eens kunnen uitdiepen), maar die tekst is blijkbaar onbekend bij het vrome volk.
Zelfs Schaapje die toch ontzettend doorgeleid is kende hem niet.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jun 2013 15:09

hubert schreef:Zelfs Schaapje die toch ontzettend doorgeleid is kende hem niet.
Heb je een hekel aan Schaapje of zo? Iedereen is toch vrij om te posten op de manier waarop hij/zij dat zelf wil!
Als jij er niet van houd om veel Bijbelteksten te citeren doe je dat gewoon niet, als een ander dat wel graag wil is dat toch prima?
Laat iedereen gewoon lekker zichzelf zijn, er zijn al genoeg anderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 15:18

Volgens de kanttekeningen betekent deze tekst:
1 Kor. 15 vers 28:
God (dat is de Vader)
alles in allen.
Dat is, zijne gemeente voorts door Hem zelf, als ware God met den Zoon en den Heiligen Geest zonder middel verheerlijke.

Dan kun je de opmerking over Schaapje achterwege laten.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 03 jun 2013 17:22

Boaz schreef: Ik begrijp christenen niet die daar NIET naar verlangen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe geweldig het zal zijn wanneer Jezus als Koning komt heersen... Hoe kan je daar nou niet naar verlangen Schelpje3?

Nee ik begrijp dat inderdaad ook niet, zegt Jezus zelf niet in de bergrede dat we onze schatten niet hier op aarde moeten verzamelen maar in de Hemel in Mattheüs 6 vs 19-21. Dus we mogen toch uitzien en verlangen naar die eeuwige schatten, naar de wederkomst, naar onze Zaligmaker!

schelpje3 schreef:[Hoe stel je je die dag voor dan? Wat gaat er precies gebeuren?

Toch niet in de laatste plaats de verlossing van onze zonde en de verheerlijking van onze Zaligmaker? In Romeinen 8 staat in vers 22 & 23 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barsensnood is tot nu toe. 23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing des lichaams.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 jun 2013 17:34

Schelpj3 schreef:

Voor ik die vraag ga beantwoorden, zie ik graag dat je mijn vraag beantwoordt: waarom snap je niet dat gelovigen er naar verlangen dat Jezus terugkomt?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 04 jun 2013 09:28

Zelfs Schaapje die toch ontzettend doorgeleid is kende hem niet.
Heb je een hekel aan Schaapje of zo? Iedereen is toch vrij om te posten op de manier waarop hij/zij dat zelf wil!
Als jij er niet van houd om veel Bijbelteksten te citeren doe je dat gewoon niet, als een ander dat wel graag wil is dat toch prima?
Laat iedereen gewoon lekker zichzelf zijn, er zijn al genoeg anderen.[/quote]

Het is meer andersom. Schaapje is vaak denigrerend over mijn postings en lardeert dat met allerlei mooie teksten en dan kan ik het niet nalaten af en toe een beetje te prikkelen. Ik heb aan niemand een hekel en ik probeer iedereen serieus te nemen.

106490
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106490 » 16 jun 2013 16:23

JeeWee schreef:Je kent de zin boven dit topic vast wel.
Vaak zie je iets dergelijks boven rouwadvertenties staan.
Zeker ook in kranten als het RD...
Soms wordt het nog heftiger: "op het alleronverwachts" heeft de HEERE van ons weggenomen...
En dan kijk je naar de leeftijd en zie je 78, 86, 92 of noem maar wat.

Onverwacht! Hoe kan de dood nu voor een christen onverwacht komen?
Het is het enige zekere in ons leven!

Is het niet juist ónchristelijk om niet uit de verwachting te leven?
We hebben hier toch geen blijvende stad?

Ik denk niet dat het daar mee te maken heeft. Voor God is het niet onverwachts, maar voor de nabestaanden wel. Wij kunnen toch niet weten wanneer we dood gaan, we weten wel dat het elk moment kan gebeuren, en ja het is het enige zekere in ons leven, maar dan is het alsnog wel onverwachts.

Terug naar “[Religie] - Open forum”