Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor MissF » 17 mei 2013 12:18

Voor de echt hoogbegaafde kinderen (dus geen hoogintelligente kinderen, maar kinderen die hoogbegaafd genoemd worden hebben ook bijkomende 'problemen' zoals moeilijker vriendjes kunnen maken door allerlei redenen etc) lijkt het me alleen maar echt goed. Zij voelen zich over het algemeen minder thuis in een 'gewone' klas.
Ik vraag me alleen wel af of je op kleuterleeftijd al het verschil kunt gaan maken tussen hoogbegaafd en hoogintelligent. Een intelligentie niveau is vast wel te meten, maar de extraatjes die bij hoogbegaafden horen, en wat voor mij redenen zouden kunnen zijn om mijn kind naar een speciale kleuterschool te sturen, die lijken me dan nog niet helemaal duidelijk.
Er is niet voor niks Leonardo onderwijs gekomen, dat schijnt goed te werken voor hoogbegaafde kinderen. Dus waarom niet al voor kleuters?

Gefeliciteerd met Nina, Liefie en een fijne dag!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 17 mei 2013 12:19

Jannoek klinkt leuk dat onderzoek maar de volgende keer zonder speelgoed :lol:

Stip Dankjewel ja vandaag is Nina 2 jaar geworden

Dankjewel MissF

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2013 14:53

MissF schreef:Voor de echt hoogbegaafde kinderen (dus geen hoogintelligente kinderen, maar kinderen die hoogbegaafd genoemd worden hebben ook bijkomende 'problemen' zoals moeilijker vriendjes kunnen maken door allerlei redenen etc) lijkt het me alleen maar echt goed. Zij voelen zich over het algemeen minder thuis in een 'gewone' klas.
Ik vraag me alleen wel af of je op kleuterleeftijd al het verschil kunt gaan maken tussen hoogbegaafd en hoogintelligent. Een intelligentie niveau is vast wel te meten, maar de extraatjes die bij hoogbegaafden horen, en wat voor mij redenen zouden kunnen zijn om mijn kind naar een speciale kleuterschool te sturen, die lijken me dan nog niet helemaal duidelijk.

Onze kinderen zeiden: je zet die kindjes dus al apart. Ze zijn zijn allemaal hoogbegaafd. Een "normale" klas is juist leerzaam omdat je daar allerlei verschillende kindjes hebt. De één stapt op iedereen af, de ander is schuchter en wacht af. De één kan de ander dus stimuleren of mogelijk afremmen.
Als je vanaf je 4e in een "aparte" klas zit, moet dat zo blijven tot het einde van de het VWO.
Nu lopen kinderen soms vast in een brugklas, of vaak in de 3e van de middelbare (sociaal) maar dan op de uni. Want daar zitten niet uitsluitend hoogbegaafden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 mei 2013 21:11

Jah, ik kijk hier wisselend tegenaan. Gelukkig is geen kind hetzelfde.... Het zal voor het ene kind goed zijn om in een reguliere klas te zijn, terwijl voor een ander leonardo goed is en weer voor een ander de hb klas van de kleuters!

Zo hebben wij tav juul een goede beslissing genomen, wat bij pietje heel anders had kunnen zijn. Lang niet alle kinderen van januari zitten in groep 2 met dat geboortejaar.

MissF, het moeilijkere contact wat je noemt, voel ik altijd als negatief. Een vriendin van mij legde het laatst eens mooi uit. Door het intelligentiniveau te ver uit elkaar ligt lukt het niet om goed contact te houden. Zelf kunnen wij ook moeilijk contact maken en onderhouden met iemand die zwakbegaafd is, je kan daar niet een waardige relatie mee aangaan, dit geldt ook voor een 'echte' hoogbegaafde. Dit geldt niet voor iedereen en voor alle kinderen, maar ik vond het wel even een eye opener voor mijzelf! Er is dan gewoon niet voldoende aansluiting voor die leerling, wat er misschien wel was in een andere klas.

Maar de orthopedagoog heeft wel genoemd dat je een echte hoogbegaafde wel kan onderscheiden van een meer intelligent kind. Maar die zie je dus ook niet op elke basisschool.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 17 mei 2013 21:17

Wij hebben een behoorlijk intelligente dochter op de kleuterschool. Geen idee of ze hoogbegaafd is, dat hebben we niet laten testen. Wij willen graag dat ze gewoon in de klas blijft bij leeftijdgenootjes en niet doorstroomt naar groep 4 na de vakantie. Maar toch is het wel lastig. Ze loopt bij alles wel voor, dus bij de klassikale dingen leert ze niets nieuws. Om het toch leuk te houden heeft ze op bepaalde tijden haar eigen programma in de klas, maar daarmee is ze dus wel een uitzondering.
Ik begreep trouwens dat die kleuters maar een gedeelte van de week apart in een klas zaten en de verdere week in een gewone kleuterklas. Dat vind ik op zich niet zo'n heel slecht idee eigenlijk. Ze zitten dan bijvoorbeeld twee dagdelen in een groepje waar ze echt worden uitgedaagd op hun niveau, waar ze nieuwe dingen leren, waar ze leren doorzetten en fouten maken. En de rest van de week worden ze uitgedaagd op het sociaal-emotionele vlak. Nu ik het zo neerschrijf word ik er wel enthousiast voor eigenlijk...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 mei 2013 08:34

Jannoek schreef:
Floris heeft van alles maat 98, en van shirtjes soms 104. Dan zal ie vast wel ook de 90 cm gepasseerd zijn ;-)

Moet over een maandje met m naar t cb, dan horen we t wel weer :)

Manoël heeft nu 86 en 92 aan ... hij is nu 89,8 cm.. en wordt in augustus 3 :lol: :lol: :lol: Wat een verschil! Mensen schatten hem ook altijd jonger, totdat hij z'n mond opentrekt :lol:

Ik ben met Manoël bij de kinderarts geweest.. hij klaagt nl al maanden over hoofdpijn... ben nu bij oogarts geweest, maar het ligt niet aan z'n ogen.. dinsdag gaan we naar de kno-arts... de kinderarts schrok er van hoe groot zijn keelamandelen zijn en vroeg zich af hoe hij uberhaupt nog kan ademhalen! ze denkt nu dat hij door de keelamandelen te weinig zuurstof krijgt in de nacht en daardoor hoofdpijn krijgt..

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 21 mei 2013 15:50

Op de kleuterschool spreek je nog niet over hoogbegaafdheid. Daar heet het ontwikkelingsvoorsprong. Testen op die leeftijd gedaan zijn ook niet helemaal betrouwbaar, al zal een kind met een score van 145 natuurlijk niet opeens een paar jaar later 100 scoren als het goed is.

Een aparte kleuterschool voor hoogbegaafden lijkt me onnodig, wanneer de scholen gewoon onderwijs op maat geven. Ik denk dat een school beter daarin kan investeren, zodat er niet een kleuterleerkracht meer is die gaat roepen dat Pietje dan wel zo slim is, maar dat het sociaal emotioneel nog heel veel moet leren, en daarom absoluut nog een jaar moet kleuteren ](*,)

Er ontbreekt te veel kennis over hoogbegaafdheid op de basisschool, en dit soort ontwikkelingen slaan de plank volledig mis. Als je dan ook nog weet dat slechts twee procent van de Nederlandse bevolking werkelijk hoogbegaafd is, kun je ook begrijpen dat op een school van 200 leerlingen slechts 4 hb kinderen zitten...... :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 mei 2013 16:11

De waterpokken heersen hier in de buurt... en ook S. moet er aan geloven. Hij is er flink ziek van en zit er ook helemaal van top tot teen onder. De nachten zijn erg beroerd.. *gaap*.
Gisteravond had hij flinke koorts erbij.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 mei 2013 16:52

hieke helemaal eens!! vooral tav slimme kids en sociale ontwikkeling!

beterschap evelien!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 mei 2013 18:12

Dat bedoelde ik dus ook idd met het verschil tussen hoogbegaafd en hoogintelligent, een hoogintelligent kind is niet meteen hoogbegaafd, echt hoogbegaafde kinderen zijn er niet zo veel nee.

evelien, beterschap! Naar zoiets he :(

Frederiek d'r cadeautje is binnen, een winkeltje met alles erbij, karretje, mandje met geld, kassa, weegschaal, fruit, groenten, doosjes van voedingsmiddelen. lang leve martkplaats :D Ik heb hem zelf mooier gemaakt door alles wat rood was te beplakken met plakfolie met roze en rode bloemetjes, en hij is echt geweldig nu. Nu duurt het nog een maand voor ze jarig is, haha.

Vandaag heeft Jurian voor het eerst in zijn broek geplast, op school. Ze hadden kringspelletjes gedaan en hij moest naar het toilet, maar volgens hem mocht het niet van de juf en toen ging het mis. Het verbaasd me een klein beetje dat hij niet gewoon naar het toilet mocht (al is hij er wel eentje van tot het allerlaatste moment wachten, dus misschien hoopte de juf hem een beetje te trainen ofzo). Ik denk dat de juf nu niet zomaar 'nee' meer zegt als hij zegt echt nodig te moeten :mrgreen: Gelukkig was de school bijna uit, en heeft mijn schoonzus kleren genoeg in zijn maat :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 mei 2013 18:27

neem toch aan dat hij wel een droge broek van school aankreeg?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 21 mei 2013 21:45

Vraagje: F drinkt de laatste tijd vrij veel, zeker 1,5 liter per dag. Is dat normaal of iets om me zorgen over te maken?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 mei 2013 22:04

geen idee.. bij mij drinken ze weinig omdat ik het zelf te weinig aanbied, omdat ik zelf ook weinig drinkt. Moet wel zeggen toen M overging naar een gewone beker het drinken minder werd.

Maar als hij ook anders is, dus afvalt, slecht slaapt, anders eruit ziet en oogt, dan moet je altijd de huisarts even raadplegen. Je kent je eigen kind het beste. Of ff op het consultatiebureau vragen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 mei 2013 23:02

1,5 liter is wel veel zeg!

Dit vond ik over peuters en drinken:
Een peuter heeft ongeveer een halve tot een hele liter drinkvocht per dag nodig, en meer info, tips en spelletjes!

Drinken is belangrijk voor het vochtgehalte in je lichaam. Een peuter heeft ongeveer een halve tot een hele liter drinkvocht per dag nodig. Dat is inclusief melk. Maar vocht krijg je niet alleen binnen door te drinken. Vocht zit ook in bijna alle andere voedingsproducten. Denk maar eens aan fruit en groente. Maar ook in iets droogs als brood zit vocht. Samen met de dranken zorgen de vaste voedingsmiddelen voor voldoende vocht in de voeding.
Het komt nogal eens voor dat peuters te veel drinken en te weinig vast voedsel eten. Door het vele drinken hebben ze geen trek meer in ander eten. Dat leidt tot een onevenwichtige voeding, die bijvoorbeeld te weinig voedingsvezels bevat. Dit verhoogt weer de kans op problemen met de stoelgang. Let er dus op dat je kind genoeg, maar niet te veel drinkt. Meer dan een liter vocht is te veel voor een peuter, dat kunnen zijn darmen niet verwerken.Naast ongeveer 300 ml melk en melkproducten die je kind nodig heeft, kun je voor de rest kiezen uit andere drankjes.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mei 2013 05:00

Het lijkt me ook wel veel ja, zeker omdat het in NL nog niet warm is buiten, toch?

In het begin dronk R. ook heel veel, dat kwam omdat ze thuis niet anders gewend was, maar daardoor at ze ook geen vast voedsel, zoals ook in het stukje van Haai staat. Dat zou ik wel goed in de gaten houden.

En het is hier al een paar weken 28-30 graden, dus dan zou meer drinken niet zo erg zijn, maar da's voor jullie niet zo leuk om te horen...

Terug naar “Archief”